Tok-ågren!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tar studenten i sommar, men har ingen aning om vad jag ska göra efter!
Har sökt högskola men är skoltrött så det räcker så ett år ledigt vore inte fel.
Hade tänkt jobba en del, och resa en del (vem säger inte så efter gymnasiet?!!)
Vill ha lite tips på jobb som ger lite bättre betalt och förhoppningsvis är roligare än donken. Men "flytande" schema. DVS att jobbet inte är fast med att man kan jobba när man känner för det (misstolka rätt).
Har funtat på någon form av bud - bil/mc?
Även om nån har nå jobb ledigt såhör av er! Går natur så nån direkt utbildning har jag inte. Jobbat tidigare som simlärare och hallvärd på bilhandel.

FreddaAbborre skrev:
Har sökt högskola men är skoltrött så det räcker så ett år ledigt vore inte fel.
Vill ha lite tips på jobb som ger lite bättre betalt och förhoppningsvis är roligare än donken. Men "flytande" schema. DVS att jobbet inte är fast med att man kan jobba när man känner för det (misstolka rätt).
Även om nån har nå jobb ledigt såhör av er! Går natur så nån direkt utbildning har jag inte. Jobbat tidigare som simlärare och hallvärd på bilhandel.

Tja, vad ska man säga? Man pluggar för att få bättre betalt än donken. Ingen erfarenhet och ingen utbildning gör dej ju inte direkt hetast på marknaden så att säga.

FreddaAbborre skrev:
Har funtat på någon form av bud - bil/mc? .

Budbil kan nog vara en bra idé... Du kan söka vik på typ kortidsboenden och sådant.. Då kan du få en del nattpass och sånt som ger hyggligt pröjs.. Bo hemma, lev snålt och stick sen ut och res.. Men bestäm dig nu och börja spara för annars lär du med all säkerhet inte komma iväg..

Bestäm dig för att:
- den 29:e oktober sätter jag mig på flyget till Bali
- Den 30:e Mars kommer jag hem

....sedan anpassar du allt fram till den dagen för att få ihop stålar och fxa kartor, restips o.s.v.

Jobba,spara mycket(du bor fortfarande hemma,va?),stick ut och se dig om i världen. Passa på NU! :wiggle

FreddaAbborre skrev:

Stick till norge... jobba som fan.... bo i en bygg-barack... snåla... åk utomlands i höst/vinter...

Blip skrev:
Tja, vad ska man säga? Man pluggar för att få bättre betalt än donken. Ingen erfarenhet och ingen utbildning gör dej ju inte direkt hetast på marknaden så att säga.

Har simlärarassistentutbildning och jobbat en del på en bilhandel (Mercedes/Chrysler i Danderyd som hallvärd)

Bor hemma och hade tänkt göra det tills jag börjar plugga ordentligt.

FreddaAbborre skrev:
Rekomenderar att du inte väntar med att börja högskola även om du är skoltrött.
* Om man "bara" ska jobba ett år så blir det aldrig bara ett år, det blir två år som blir tre år o.s.v. Vet många som fastnat på ett "tillfälligt" skitjobb och fått se sitt liv flyga förbi utan att de hunnit reagera. Du kanske t.o.m. träffar en tjej, råkar få barn och ni flyttar ihop. Lagom lätt att börja studera när man har familj att försörja, ungar att sköta och hus att avbetala.
* Vid högskolestudier kommer du behöva varenda stavelse du lärt dej på gymnasiet. De kunskaperna försvinner jävligt snabbt när du inte pluggar och då är risken att stor att du inte klarar av högskolestudierna.
* När du väl påbörjat din utbildning och klarat av 1 eller 2 år kan du ta sabbatsår och jobba. Då är du ju liksom "tvingad" att komma tillbaka och avsluta utbildningen. De flesta som gör så kommer tillbaka med ny glöd och glädje när de insett hur mycket roligare det är att plugga (på högskola) än att knega.
* Om du väntar några år med att börja plugga kommer du med största sannorlikhet vara lika många år äldre än de flesta av dina kurskamrater. Stor åldersskillnad = mindre gemensamt.

Wunder skrev:
Många kloka ord

Har tänkt i de banorna också. Men är ärligt talat jävligt osäker på hur jag vil göra. Vore najs det där med flickvän, men barn hoppar jag än så länge *kådismode - on*
Men sen är jag osäker på om jag kommer in på det jag vill in på också. Så ev. blir det plugga upp nåt betyg. Men vi får se...

Fler tips på jobb?

Är man skoltrött som en gris (och även om man inte är det) så får man upp studiemotivationen på ett helt underbart vis genom att vara ut i verkligheten ett tag.

Det sura, som får folk att fastna i skitjobb, är att gå ner i disponibel inkomst så en rekommendation är att:
a) Skaffa ett skitjobb med ungefär 7000 i månaden netto
b) Skaffa ett vettigt jobb men inte jobba mer än att nettot blir ca 7000/mån
c) Bara bränna ca 7000 per månad och lägga resten på hög tills studietiden börjar

Börja jobba några år, det finns alltid nåt. Sök på arbetsförmedlingen varje dag.
Jag går sista året på KTH nu, jag jobbade ett år innan jag började plugga.
Många i min klass är 30+ och har familj, hus osv...
Jag hade gärna jobbat kvar på mitt jobb 5år till och skaffat en någorlunda standard innan jag började plugga (tex skaffa hoj, bil, lägenhet).
Jag tycker inte man tappar så farligt på att jobba några år först.
Finns säkert andra som tycker tvärtemot, men det är mina erfarenheter.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt