Tog licens 96, måste jag ta om?

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Tog rr licens 1996(med håkan olsson och sandy berlin som lärare) måste jag ta om den igen om man vill börja tävla....
Åsså till kuggfrågan: FÅR man tävla med en fzr1000-89? isåfall vilken klass?
Har ju inga planer på att komma först..

Ja, du måste ta om licensen om du inte kört något de senaste 5 åren.
Rookie1000 förmodligen sist med en fzr1000, men jag tror att din cykel kan gå in under classic-reglementet också.

Tog rr licens 1996(med håkan olsson och sandy berlin som lärare) måste jag ta om den igen om man vill börja tävla....

Hahaha ja tävla får du nog men det lär väl bli i Forgotten Era i Classic..sen ang. licensen så beror det ju på när du löste ut den sist...Har du inte löst ut den sen 96 så får du förmodligen(:D )ta om den...ja det var ju inte härom dan direkt..Ett tips..byt hoj..(Komma först..nja då får vi väl hoppas att dina konkurrenter har haft firmafest eller nåt liknande eller att du har fusktränat ordentligt....!)Men iallafall så lycka till..!

Dags att ta om licensen.

Även om den nu 'skulle gälla' fortfarande så har det hänt en hel del regeländringar och du är säkert inte up to date så en kurs och fräscha upp allting behövs.

Du får tävla med en fzr1000-89, skulle tro att den är ok i formula 80-87 men lite osäker på årsmodellen.

I norrmännens andra superklass National (minst 6 år gamla hojar och du får inte ha tagit topp femton i nationellt mästerskap senaste två åren) så är den gjuten, förutsatt att du uppdaterar med 17" etc.

Eller stor debutant, dock kanske lite väl ålderstigen hoj men det handlar i slutänden om att hantera hojen, inte ha nyaste hojen.

Tack för svaren.
Jag får väl hålla mig på go-cart banorna med smc då...för jag orkar inte ta någon ny licens:gnissla

Varför tävla om du ändå inte har nån ambition att vinna?

Är det bara banåkning du är ute efter finns det ju bandagar att köra på.

Tävlingsmomentet är väll lika roligt även om man inser att man inte kommer stå på pallen. Kommer man sist hela tiden så är det en vinst att komma näst sist. Kommer man alltid på 11 plats eller sämre är top 10 en vinst.
Eller menar du att alla som inte har vinstchans ska sluta tävla? Trist för majoriteten i Sverige som tävlar i så fall...

För att det är kul!
För att få stå på startplattan och känna adrenalinet pumpa igång!
För att se hur man förbättrar sig!
För att vara med och köra lite tajtare rejs än banåkningsdagarna... OSV

Själv åker jag på en Fireblade 99 och hade fått en 8e plats, B final i regn på Svestad om jag inte vurpat på sista varvet!
Hade kul som fan även fast jag var typ 10 sek långsammare än de snabbaste.
Skulle sägert kapa en 4-5 sek om jag hade tid att harva bandagar.

Se till att ta licensen och rejsa med mig längst bak i kön!
Man behöver inte ha den värsta hojen för att ha skoj.
Och man roar ju även andra som garvar och skakar på huvudet och diskuterar vilka vartider man lyckas få!

Sen finns det ju säkerligen de som tycker man är ivägen.
Men så vitt jag kan se så blir förare även varavade i Motogp.

NÅN måste ju vara långsammast! :tummenupp

Vidare åkte några herrar i Formula 87 (?) på 57 tider på förra årets classic räjs på LMS, så visst kan du jävlas med lite folk :tummenupp

björn

tss kan du inget om psyk krig inför nästa sesong? han ska ju lura alla å tro de å tok chocka dem på kvalet sen nästa sesong!

Tävlingsmomentet är väll lika roligt även om man inser att man inte kommer stå på pallen. Kommer man sist hela tiden så är det en vinst att komma näst sist. Kommer man alltid på 11 plats eller sämre är top 10 en vinst.
Eller menar du att alla som inte har vinstchans ska sluta tävla? Trist för majoriteten i Sverige som tävlar i så fall...
WÖRD:tummenupp

Du får inte köra i formula 80-87 med Exupen. men du får ha -88 efter som det är samma modell som -87. så det lutar nog åt Rookie 1000.

Det är långt o drygt o dyrt nu när man har familj, och bara för att vara med i nått enstaka race så är det inte värt det.

Det går väll att teckna engångs licens??? eller

För en som inte kan mycket om motorcyklar från 80-talet, hur kommer det sig att det blev 80-87 (och inte 80-89 eller 80-95)?

Bra fråga har ingen aning:va

Kanske för att 88-89 kom väll en massa hojar typ OW01, ZX7RR, GSX RR,
RC30 mm vilket jag tror att kommer bli nästa classic klass!?

Last edited:
Jag har en undran. Jag börjar inse att jag är en adrenalinpundare och vill ha mer fart. Den farten jag vill ha hör inte hemma på allmän väg. Min undran är nu: Hur gör man för att få "köra av sig" på bana? Krav på hojen, krav på mig och min utrustning osv. Försäkringar och sånt.

Jag har en undran. Jag börjar inse att jag är en adrenalinpundare och vill ha mer fart. Den farten jag vill ha hör inte hemma på allmän väg. Min undran är nu: Hur gör man för att få "köra av sig" på bana? Krav på hojen, krav på mig och min utrustning osv. Försäkringar och sånt.

På vanliga gatkörningar brukar det inte vara några krav. bara tejpa över lysen mm. kör bana några gånger sen vill du inte köra på vägar längre...:tummenupp

Då tog du licens samtidigt som jag då. Sista året som man bara hade en licenskurs i landet/år. Nu finns det några fler, så det är lite lättare nu när man slipper behöva åka kors å tvärs landet 2gg för att ta licens (teori hos Västra MK och uppkörning veckan efter hos LMS)..

Tror man har ändrat tills i år att man måste gå om licenskursen om man inte tagit ut en licens på 3år. Inte 5år som innan.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025