Tobak och snus

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Såg igår att flera kommuner och landsting har planer på att förbjuda sina anställda att röka, och i en del fall snusa, på arbetstid.
Själv varken röker eller snusar jag, men tycker nog att detta är lite absurt. Man ska alltså på något vis bara vara beroende på fritiden.
Redan idag får man väl bara röka i rökbodar o.likn? Räcker inte det?
Dessutom fattar jag inte varför man inte skulle få snusa på arbetstid. Vem stör det?

Vad tycker SH om detta?

Rökning borde förbjudas under arbetstid då det förpestar tillvaron för alla andra. Tex så kan jag inte sitta i samma rum som en på jobbet då han luktar så förbannat jävla illa pga att han röker som en tok. Röker i jobbarbilarna också gör han, jag har sanerat några stycken med varierande resultat.
Men snusning är ju bra för folkhälsan, det är ju för fan bevisat! Hur jävla dum får man då bli och ska förbjuda något sådant?
Näe, kasta ut rökarna och ge jobben till snusarna :D

2910098 Rökning borde förbjudas under arbetstid då det förpestar tillvaron för alla andra. Tex så kan jag inte sitta i samma rum som en på jobbet då han luktar så förbannat jävla illa pga att han röker som en tok. Röker i jobbarbilarna också gör han, jag har sanerat några stycken med varierande resultat.
Men snusning är ju bra för folkhälsan, det är ju för fan bevisat! Hur jävla dum får man då bli och ska förbjuda något sådant?
Näe, kasta ut rökarna och ge jobben till snusarna :D
Kan inte mer än hålla med, rökarna förstör för omgivningen medans en snusare enbart förstör för sig själv.

Men de allra flesta snusare slänger ju snusen i soptunnor eller tillbaka i dosans begagnatfack. Annars hade det ju suttit literally överallt..!

På ställen dit det kommer känsliga människor - såna som är allergiska mot parfym, starka dofter, astmatiker och sånt - borde man förbjuda folk att röka, som man förbjuder folk att bära stark parfym t.ex. för effekten är lite samma. Inte själva rökningen då utan doften som sätter sig i kläder och sånt, den stör många.
Annars tycker jag folk borde få göra vad de vill...

Såg igår att flera kommuner och landsting har planer på att förbjuda sina anställda att röka, och i en del fall snusa, på arbetstid.
Själv varken röker eller snusar jag, men tycker nog att detta är lite absurt. Man ska alltså på något vis bara vara beroende på fritiden.
Redan idag får man väl bara röka i rökbodar o.likn? Räcker inte det?
Dessutom fattar jag inte varför man inte skulle få snusa på arbetstid. Vem stör det?

Vad tycker SH om detta?

Sålänge de röker på rasterna ser jag inte nåt större problem i det. Snus håller de ju för sig själva men det kanske inte så bra med lössnus om man är i ett yrke med mycket kundkontakt men.. :)

Men problemet är ju de rökare som bara måste ta minst en cigg i timmen och då är borta 5-10minuter. Såna borde få en känga i arslet DiReCKKT!! :mad:

Inte?
Du har aldrig märkt att folk som varit ute och rökt brukar lukta rök ett bra tag efteråt?

Egentligen pekar du på min huvudfråga: Att någon stör sig på något är det en grund för förbud? I så fall är det mycket som skulle kunna förbjudas...

Min egen inställning är att detta liknar lite onödig "häxjakt", trots att jag ogillar tobaksrök.
Dessutom tycker jag att resonemanget att man kan vara beroende på fritiden, men koppla av det på arbetstid är på gränsen till naivt.

Men för en som aldrig rökt luktar det förjävligt..

Håller med där.

Men som bonny säger, problemet vänds ju till att man bara tillåts vara beroende på fritiden. Visst, i det perfekta samhället har alla insett att tobaksrökning är skadligt och därför väljer man att inte röka. Tyvärr har vi en bra bit kvar innan vi är där.

Man kunde ju hoppas att företagen gör en insats och hjälper de som vill sluta som en del av företagshälsovården istället.

Finns ju i och för sig en hel del tyngre/grövre beroenden som inte alls accepteras på en arbetsplats. Må så vara, men jag tycker det ser ut som om toleransnivån i samhället sjunker. Vad ska förbjudas härnäst? Bita på naglarna, tugga tuggummi eller kladda på papper när man pratar i telefon?
(Kladda på papper är ju inte miljövänligt. Koldioxid, man mördar naturen.)

Jag ser inget problem med en häxjakt på rökarna, de förstör för mycket. Jag skulle ALDRIG ha en anställd som rökte, punkt slut.

2911058 Jag ser inget problem med en häxjakt på rökarna, de förstör för mycket. Jag skulle ALDRIG ha en anställd som rökte, punkt slut.
Antar att en anställd som åker MX lite seriöst oxå då inte är välkommen pga skaderisken, inte heller dom som rider?

Sen dom jävlarna som bryter på ett annat språk, bögarna är inte heller välkomna?

Fy fan för såna som svettas mycket, såna kan vi ju inte ha!!
Esteter som klär sig lustigt är inte välkomna!
Folk som bryter på en annan dialekt, usch, bort med dom!!

Snart är det bara du kvar grabben!!!

Antar att en anställd som åker MX lite seriöst oxå då inte är välkommen pga skaderisken, inte heller dom som rider?

Sen dom jävlarna som bryter på ett annat språk, bögarna är inte heller välkomna?

Varför blev du allvarlig mitt i allt?

De stinker och de röker på arbetstid, det räcker. Vad de andra har med saken att göra har jag inte en aning om, du slant nog när du tänkte.

Låt nu folk göra som dom vill på sin fritid. Att inte tillåta folk att ta pauser från jobbet stup i kvarten för att tex röka eller annat är väl okej.
Men att gnälla på att man inte kan vara i samma rum för att rökare luktar illa är bara otroligt fjantigt.

Man borde börja röka igen bara för att irritera såna "hälsotalibaner" :mad:

snuset kan jag med viss press tycka att det kan vara okej men dessa jävla pinnar...
Hur kul e de o komma till tandläkaren o märka att denna precis varit o rökt.. :näsblod

Men va vet jag , jag har inte ens provat o röka..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg