Toastmaster---

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Jag fick precis veta att jag ska vara toastmaster på vår julfest på fredag för företaget. Det jag fått så här långt är ett sånghäfte som skall användas under middagen. Vi är ungefär 30 personer drygt och vi ska åka båt ut i skärgården till ett ställe och avnjuta julbord och musik. Jag behöver lite inspiration med saker som jag kan hitta på för att sätta en trevlig kul prägel på aftonen, så kom med förslag på lekar eller tävlingar eller nåt annat som man kan hitta på. (Man skall ju dock inte ta överhanden utan bara se till att förgylla kvällen för alla)

Tips emottages med största tacksamhet... :tomten

Ta med en brödrost som du plockar upp vid tillfälle och säg att du har förstärkning med dej..... :rolleyes: :rofl

Toastmaster är en kul uppgift!

Om ni sitter vid två eller flera olika bord är det ju enkelt att ordna nån form av tävling mellan borden, ölhävning, nödrim, löpning eller vadsomhelst.
Annars kan du ju ge i uppdrag åt några att hålla ett tal om något (oseriöst naturligtvis), berätta det inte åt honom/henne före ni är framme för bästa effekt..

Annars så har du ju egentligen allt du redan behöver, sånghäftet. Planera i vilken ordning ni ska sjunga sångerna så undviker du att nån vill sjunga en lugn och stilla visa när alla fått upp farten. Dessutom kan du ju använda sångerna till att få upp tempot på festen, att sitta och vråla med i en inte speciellt rumsren snapsvisa kan göra underverk.

Sist men inte minst, se till att folk dricker :)

Stoppsladd skrev:
Ta med en brödrost som du plockar upp vid tillfälle och säg att du har förstärkning med dej..... :rolleyes: :rofl

mohahaha...jo det är ju sant...men det skulle vara mycket släp för endast några sekunders garv...några andra förslag?

zoddri skrev:
Toastmaster är en kul uppgift!

Om ni sitter vid två eller flera olika bord är det ju enkelt att ordna nån form av tävling mellan borden, ölhävning, nödrim, löpning eller vadsomhelst.
Annars kan du ju ge i uppdrag åt några att hålla ett tal om något (oseriöst naturligtvis), berätta det inte åt honom/henne före ni är framme för bästa effekt..

Annars så har du ju egentligen allt du redan behöver, sånghäftet. Planera i vilken ordning ni ska sjunga sångerna så undviker du att nån vill sjunga en lugn och stilla visa när alla fått upp farten. Dessutom kan du ju använda sångerna till att få upp tempot på festen, att sitta och vråla med i en inte speciellt rumsren snapsvisa kan göra underverk.

Sist men inte minst, se till att folk dricker :)

vi kommer att sitta vid olika bord...så förslag på tävlingar, gärna utförliga instruktioner...

Läs genom några gånger så att du får till betoningarna rätt, sen har du en given succe när du läser upp denna:

Farmor njuter av julens atmosfär,

alla är samlade, gammal som kär.

Mor står och rör vid spisen,

far är ute och sätter på...

...kaffet i köket, julfika snart,

i stugan det pysslas i rasande fart.

Ute i kylan är drivan djup,

farfar vill gärna ta sig en...

...promenad i det vita vinterland,

utanför fönstrets rimfrostrand.

Fler gäster det kommer in i husets sal,

alla är här för de har inget...

...emot att här fira sin jul,

barnen leker och haver så kul.

Morbror på de små flickorna titta,

"Det vore fint med en liten..."

...bulle till kaffet som nu är serverat,

till Kalle och vänner som har musicerat.

Och Benjamin syrsa har sjungit så sävligt,

men alla tycker att det låter för...

...resten, säger mor, är julmaten klar,

och far bjuder brännvin till envar.

-"Här finns till alla "hörs hans dova stämma,

på landet bränner vi nämligen...

...inte upp alla sopor, vi källsorterar,

och spar pengar till det som vi konsumerar.

Efter maten börjar morfar att mot farstun lunka

och säger -Jag måste faktiskt gå ut och...

...köpa en tidning, vänta ni här,

jag kommer tillbaka om en stund sisådär.

Och snart kommer tomten och delar ut gåver,

i soffan sitter gamla mormor och...

...nynnar på julevisor med mera.

Bredvid tonårsdottern som börjat fundera.

Skall hon berätta på julaftonskvällen,

att hon faktiskt blivit på...

...ett sådant strålande julehumör,

för hon på flaska har fått en odör.

Som får varje man ner på knä och på huk,

fast allt hon vill ha är ju deras...

...kärlek, men tänk nu ej mer på det.

För nu skall det sjungas om räven som smet.

Kvällen är slut, den har varit så kul,

och jag önskar er alla en riktigt God Jul!!!

Mark skrev:
Läs genom några gånger så att du får till betoningarna rätt, sen har du en given succe när du läser upp denna:

Farmor njuter av julens atmosfär,

alla är samlade, gammal som kär.

...

Kvällen är slut, den har varit så kul,

och jag önskar er alla en riktigt God Jul!!!

den var bra...är utskriven nu...

En viktig uppgift

Nu kommer jag låta som en riktig tråkmåns men har jag också gått på många fester med bra o dåliga TMs. Har varit det själv några gånger. Beroende på fest tillfälle och anledning är TMs uppgifter följande:
1. Annonsera och styra när talen ska hållas (kanske viktigare vid ex bröllop) Tala om i början av festa att du är TM och att de som vill hålla tal ska säga till dig. Sprid talen jämt över middagen och se till att inte köra lång-snackar Bengt precis när de har tagit in glassen.
2. Hålla igång festen och styra sångerna. Stå upp, ta ton o kläm i bara.
3. Eventuellt hålla i "lekar" eller spex under middagen.

Lägg ut ett par tal på entrepenad, ex talet till kvinnan, talet till mannen, talet till hojen, Den som har värdinnan till bordet ( om det är en sån fest) ska hålla tacktal sist. Känner du nån som tycker om att snacka, ge honom uppdrag att hålla ett roligt tal, med några dagars förberedelse så blir bra.

Som sagt, nu lät jag som en tråkig jävel men en bra TM kan verkligen få en fest att flyta bra.
Känn av när det är läge att köra en sång. Kolla på folk runt bordet, ser det ut som de börjar få slut på saker att snacka om - SJung.

Kör inte för mkt, det är jobbigt när man hela tiden blir avbruten av någon jäkel som knackar i glaset.

Kolla att folk har att dricka i glasen in sång påbörjas. :fyllisar

Bra grejer när folk behöver få fart:
1. varje bord ska göra ett rim innehållande vissa ord.
2. äääh, fan nu kommer jag inte på nått, om inget annat hjälper: sätt på musik o strippa. Du blir garanterat ihågkommen.

Kajan skrev:
Nu kommer jag låta som en riktig tråkmåns men har jag också gått på många fester med bra o dåliga TMs. Har varit det själv några gånger. Beroende på fest tillfälle och anledning är TMs uppgifter följande:
1. Annonsera och styra när talen ska hållas (kanske viktigare vid ex bröllop) Tala om i början av festa att du är TM och att de som vill hålla tal ska säga till dig. Sprid talen jämt över middagen och se till att inte köra lång-snackar Bengt precis när de har tagit in glassen.
2. Hålla igång festen och styra sångerna. Stå upp, ta ton o kläm i bara.
3. Eventuellt hålla i "lekar" eller spex under middagen.

Lägg ut ett par tal på entrepenad, ex talet till kvinnan, talet till mannen, talet till hojen, Den som har värdinnan till bordet ( om det är en sån fest) ska hålla tacktal sist. Känner du nån som tycker om att snacka, ge honom uppdrag att hålla ett roligt tal, med några dagars förberedelse så blir bra.

Som sagt, nu lät jag som en tråkig jävel men en bra TM kan verkligen få en fest att flyta bra.
Känn av när det är läge att köra en sång. Kolla på folk runt bordet, ser det ut som de börjar få slut på saker att snacka om - SJung.

Kör inte för mkt, det är jobbigt när man hela tiden blir avbruten av någon jäkel som knackar i glaset.

Kolla att folk har att dricka i glasen in sång påbörjas. :fyllisar

Bra grejer när folk behöver få fart:
1. varje bord ska göra ett rim innehållande vissa ord.
2. äääh, fan nu kommer jag inte på nått, om inget annat hjälper: sätt på musik o strippa. Du blir garanterat ihågkommen.

Bra grejor...jag har toastat några gånger innan och brukar få god respons...men nu är det lite tight och jag vill ha lite tips...dessa var bra...tips på ord som ska vara med i rim kanske?

men som sagt...det gäller att inte bli en jobbig jävel som plingar i glaset i tid och otid...

MiZou skrev:
Bra grejor...jag har toastat några gånger innan och brukar få god respons...men nu är det lite tight och jag vill ha lite tips...dessa var bra...tips på ord som ska vara med i rim kanske?

men som sagt...det gäller att inte bli en jobbig jävel som plingar i glaset i tid och otid...

Tja?! Kanske ord som har med festen, jul, företaget eller nått. Det går att få ihop en dikt med det mesta, utom möjligtvis erosionsbenägenhet.

Ett annat likartat tips är att börja skriva ett rim och sen skicka runt pappret till alla bord och så får varje bord/par/person skriva till en rad eller två,
Börja med ex:
Tomten ler och är riktigt glad.
för det är dags för årets första bad,

osv
Läs upp dikten i slutet av middagen när folk är fulla! Kan bli riktigt stört :fyllisar

Ett lite mer tokroligt när folk är fulla:
Varje bord ska representera ett djur. På bordet finns lapp med hemligt kodord, varje gång kodordet sägs högt i rummet ska hela bordet stå upp o härma djuret. Du kan ju naturligtvis säga det själv när du introducerar en talare eller så, men har du kodord som Synergi, effektivitet, eller jul så kan det ju hända att ett bord hoppar upp och härmar kycklingar under chefens tal. Avsvär dig sen allt ansvar och inblandning, Jättekul. :lol

Last edited:
Kajan skrev:

Och dra några skämt som du hittar på internet, gärna med anknytning till gästerna. Några anekdoter om gästerna piggar upp.
Mark- Du får gärna bli min TM om jag behöver någon i framtiden, då skell det rimmas på bajs, buk och britta hela tiden.

Hur gick det med julfesten?

Jag har nu själv åkt på att bli bestman till ett bröllop i maj. Har inte ens varit på nån svensexa så några tips tas tacksamt emot!

Ska man som bestman vara sköjj, eller mer seriös och bara se allvarlig ut?

Mark skrev:
Hur gick det med julfesten?

Jag har nu själv åkt på att bli bestman till ett bröllop i maj. Har inte ens varit på nån svensexa så några tips tas tacksamt emot!

Ska man som bestman vara sköjj, eller mer seriös och bara se allvarlig ut?
Som bestman skall du hjälpa till att fixa med saker till bröloppet, lite av en organisatör och avlastare till brudgummen. Enklast är att fråga brudgummen vad han förväntar sig av dig.

Ett av de stora tingen du ansvarar för är svensexan :tummenupp

Vill du inte bli mördad av den blivande frun gör du säkrast i att brudgummen kommer hel, ren och ej bakfull till bröloppet. Under själva vigselakten är du ansvarig för ringen tills dess att prästen ber dig att överlämna den (till prästen).

Under middagen bör du hålla ett tal, men är du inte också toastmaster så är det inte din uppgift att hålla rätt på de andra talarna osv.

Med reservation för att jag har fel ;)

Lycka till!

Ja jösses!
Vad hände med "Spriten står där, endast kvinnor och skitnödiga använder toan, herrarna hittar en tall till höger om ingången-nu är det fest"

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025