Nu kommer jag låta som en riktig tråkmåns men har jag också gått på många fester med bra o dåliga TMs. Har varit det själv några gånger. Beroende på fest tillfälle och anledning är TMs uppgifter följande:
1. Annonsera och styra när talen ska hållas (kanske viktigare vid ex bröllop) Tala om i början av festa att du är TM och att de som vill hålla tal ska säga till dig. Sprid talen jämt över middagen och se till att inte köra lång-snackar Bengt precis när de har tagit in glassen.
2. Hålla igång festen och styra sångerna. Stå upp, ta ton o kläm i bara.
3. Eventuellt hålla i "lekar" eller spex under middagen.
Lägg ut ett par tal på entrepenad, ex talet till kvinnan, talet till mannen, talet till hojen, Den som har värdinnan till bordet ( om det är en sån fest) ska hålla tacktal sist. Känner du nån som tycker om att snacka, ge honom uppdrag att hålla ett roligt tal, med några dagars förberedelse så blir bra.
Som sagt, nu lät jag som en tråkig jävel men en bra TM kan verkligen få en fest att flyta bra.
Känn av när det är läge att köra en sång. Kolla på folk runt bordet, ser det ut som de börjar få slut på saker att snacka om - SJung.
Kör inte för mkt, det är jobbigt när man hela tiden blir avbruten av någon jäkel som knackar i glaset.
Kolla att folk har att dricka i glasen in sång påbörjas.
Bra grejer när folk behöver få fart:
1. varje bord ska göra ett rim innehållande vissa ord.
2. äääh, fan nu kommer jag inte på nått, om inget annat hjälper: sätt på musik o strippa. Du blir garanterat ihågkommen.