TM 40 eller HSR 42

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Ska byta förgasare på min ktm 640, har fått ett bra pris på HSR 42 och en TM 40, vilken är att rekomendera?, 42 mm kanske blir väl bra? vill ju ha den så wheelie vänlig som möjligt=)
Har även fått ett pris på Keihin MX FCR 41 vilket är avsevärt dyrare, är det väl spenderade pengar att lägga ? eller är mikuni motsvarande?
 
Last edited:
På en ganska så standard 640 bör du inte ha större än 40mm. Du tappar för mycket i botten och har ändå inte flås nog i motorn för att kunna få motsvarande toppeffekt. Vill du ha lite lyxigare fugge finns alltid TMR.
 
TomK skrev:
2502280 På en ganska så standard 640 bör du inte ha större än 40mm. Du tappar för mycket i botten och har ändå inte flås nog i motorn för att kunna få motsvarande toppeffekt. Vill du ha lite lyxigare fugge finns alltid TMR.

ok, jag har ett acropovic system, men är som sagt rädd för att tappa botten/mellan draget.. läste någonstans att man kan komopensera att den är stor med bestyckningen?
 
Super_moto_ skrev:
2502386 ok, jag har ett acropovic system, men är som sagt rädd för att tappa botten/mellan draget.. läste någonstans att man kan komopensera att den är stor med bestyckningen?
Du får väldigt långsamt gasflöde med en för stor förgasare. Det går inte att rädda med bestyckning. Om det är bra vrid i botten du är ute efter, så är det andra saker som behövs.

Med 42mm fugge är det toppeffekt som du kan jaga, men motorn i övrigt måste åtgärdas en hel del för att det ska finnas kraft längre ner i registret också...
 
TomK skrev:
2503201 Du får väldigt långsamt gasflöde med en för stor förgasare. Det går inte att rädda med bestyckning. Om det är bra vrid i botten du är ute efter, så är det andra saker som behövs.

Med 42mm fugge är det toppeffekt som du kan jaga, men motorn i övrigt måste åtgärdas en hel del för att det ska finnas kraft längre ner i registret också...


ok. så jag ska med andra ord satsa på 40 mm? är det stor skillnad på en tm 40 och en keihin fcr 41 ? är det värt 3000 mer för en keihin?
 
Super_moto_ skrev:
2503330 ok. så jag ska med andra ord satsa på 40 mm? är det stor skillnad på en tm 40 och en keihin fcr 41 ? är det värt 3000 mer för en keihin?
Värt pengarna ? Nja, det är en lite bättre förgasare, men du kan lika gärna skaffa en Mikuni TMR40 istället om du vill ha lagrad trottel och lägre vikt. Dessutom får du ett bättre effektregister i botten med 40mm istället för 41mm. Jag skulle nog lägga de 3.000 på en fin radialpump eller ett portningsjobb (om du har den gamla toppen) istället.

Hur ser luftburken ut ? Den är ju alldeles för liten på en 640 pga batteriet, så där vinner du mycket på att kapa upp den ordentligt och hålla luftfiltret rent och minimalt inoljat.
 
TomK skrev:
2504231 Värt pengarna ? Nja, det är en lite bättre förgasare, men du kan lika gärna skaffa en Mikuni TMR40 istället om du vill ha lagrad trottel och lägre vikt. Dessutom får du ett bättre effektregister i botten med 40mm istället för 41mm. Jag skulle nog lägga de 3.000 på en fin radialpump eller ett portningsjobb (om du har den gamla toppen) istället.

Hur ser luftburken ut ? Den är ju alldeles för liten på en 640 pga batteriet, så där vinner du mycket på att kapa upp den ordentligt och hålla luftfiltret rent och minimalt inoljat.

ok, tack så mycket för hjälpen, hänger dit en TM40 nu, så får vi se längre fram, jag har Hi Flow toppen, men av andra folks omdömen så gör det väldigt mycket att bara byta fugge.
 
TomK skrev:
2504231 Värt pengarna ? Nja, det är en lite bättre förgasare, men du kan lika gärna skaffa en Mikuni TMR40 istället om du vill ha lagrad trottel och lägre vikt. Dessutom får du ett bättre effektregister i botten med 40mm istället för 41mm. Jag skulle nog lägga de 3.000 på en fin radialpump eller ett portningsjobb (om du har den gamla toppen) istället.

Hur ser luftburken ut ? Den är ju alldeles för liten på en 640 pga batteriet, så där vinner du mycket på att kapa upp den ordentligt och hålla luftfiltret rent och minimalt inoljat.
Menar du att det inte är värt en portning om man har nya highflow toppen??
 

Bifogat

  • DSC00934.JPG
    DSC00934.JPG
    127.3 KB · Visningar: 99
  • DSC00936.JPG
    DSC00936.JPG
    98.6 KB · Visningar: 90
Last edited:
Bushmyra skrev:
2593286 Menar du att det inte är värt en portning om man har nya highflow toppen??

Det är vad jag oxå hört från initierat håll, men om dessa bilder är en high-flowtopp, så vill iaf JAG påstå att det finns att göra! :)
 
Dr.Bike skrev:
2593634 Det är vad jag oxå hört från initierat håll, men om dessa bilder är en high-flowtopp, så vill iaf JAG påstå att det finns att göra! :)
BRA! ska försöka hinna slänga toppen på bussgodset idag eller imorrn:tummenupp
 
Bushmyra skrev:
2593286 Menar du att det inte är värt en portning om man har nya highflow toppen??
Den nya toppen är en förbättring jämfört med den gamla, men visst kan man göra ytterligare förändringar. Men skillnaden är inte alls lika märkbar som för den som har en gammal LC4. När jag ser bilderna, så kan jag konstatera att det finns en del detaljer som inte ser ut som min smått bearbetade topp (men den har iofs större avgasventiler, är kraftigt planad och har en rejskam - vilket gör att portningen är avstämd för just min konfiguration och krav på körbarhet).

När jag fått ordning på verkstan i källaren, så ska det bli en stor vinterservice på KTM:en och då kan jag säkert skaka fram bilder för de nyfikna.
 
TomK skrev:
2593852 Den nya toppen är en förbättring jämfört med den gamla, men visst kan man göra ytterligare förändringar. Men skillnaden är inte alls lika märkbar som för den som har en gammal LC4. När jag ser bilderna, så kan jag konstatera att det finns en del detaljer som inte ser ut som min smått bearbetade topp (men den har iofs större avgasventiler, är kraftigt planad och har en rejskam - vilket gör att portningen är avstämd för just min konfiguration och krav på körbarhet).

När jag fått ordning på verkstan i källaren, så ska det bli en stor vinterservice på KTM:en och då kan jag säkert skaka fram bilder för de nyfikna.
ok jag hajar min tanke är att porta, byta förgasare, kam och kanske byta till högkomp kolv
 
andersbrink skrev:
2593648 Dr.Bike? Våffå blästar du insuget? Ivfsh bör du kika på JULA's nya tryckluftsdrivna pennslip http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=770897214&pf_id=SE-071002&dept_id=SE-071

Funkar himla smutt med 3 mm HM roterande filar.

Tjaa, det har varit den hittills bästa metoden att få en schysst lite porig yta, men jag har gått ifrån glasbläster och är nu uppe på grov korund!
Ytan blir grövre, men långt ifrån originalets gjutgodsporighet.
Ska kolla pennslipen! :tummenupp
Tackar för tipset!

Edit: Har kikat! Åker dajrecKt! och köper en! (jula ligger turligt nog på min väg till och från jobbet!)
 
Last edited:
Super_moto_ skrev:
2502229 Ska byta förgasare på min ktm 640, har fått ett bra pris på HSR 42 och en TM 40, vilken är att rekomendera?, 42 mm kanske blir väl bra? vill ju ha den så wheelie vänlig som möjligt=)
Har även fått ett pris på Keihin MX FCR 41 vilket är avsevärt dyrare, är det väl spenderade pengar att lägga ? eller är mikuni motsvarande?

jag investerade i en tm40 och bestyckning. hade slipon innan.
öppet luftfilter. gjorde gooo skillnad med annan förgasare...skall klämma in en G1 kam i vinter så är jag nog nöjd sen.
 
zajt skrev:
2603881 jag investerade i en tm40 och bestyckning. hade slipon innan.
öppet luftfilter. gjorde gooo skillnad med annan förgasare...skall klämma in en G1 kam i vinter så är jag nog nöjd sen.
vart hittar man kammarna då ? har sökt men hittar inga kamaxlar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top