TM-40 bestyckning 640?

Clason

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
525 zx9 zx10
Ska installera en tm40 på en 640.Nån som har ett bra grundtips på bestyckning??Öppen luftburk,öppet slipon.

Har för mig att jag körde på 142,5 i huvudmunstycke min 640 -01, öppnad SXC dämpare och öppnad luftburk. Jag gick även upp en strl i på lågfarten från vad som satt i när jag köpte den på Lelles (TM40:n alltså), lite osäker men kan ha varit 27 lr nåt.

/Lengis

Oj. Nu ska man försöka minnas. jobbigt ju.

Jag hade en 640 -02 med ett akra helsystem. Då körde jag med ett 160-munstycke om jag inte minns fel.

Bänkade aldrig utan testade typ 10 olika och hojen gick helt enkelt bäst med det. Va uppe på 170 och testade men det va helt fel.

Jag blev en jäkel på att byta munstycke fort iaf... :)

Gjorde inget åt lågfartsmunstycket. För att få det perfekt "krävs" att man bänkar hojen och gör mätningar. Men man kommer ganska långt med att testa sig fram.

Lycka till!

/Lucky9

Lucky9 skrev:
Jag hade en 640 -02 med ett akra helsystem. Då körde jag med ett 160-munstycke om jag inte minns fel.

Men inte med TM40 väl ? Då lär du surat ner den ordentligt :)

TomK skrev:
Men inte med TM40 väl ? Då lär du surat ner den ordentligt :)

Jo. Med TM40.

Testade från 145 till 170.

Som sagt, det va med akra helsystem... Och den gick riktigt bra.

Men.. hmm.. jag KAN minnas fel. Det KAN ha varit 150... men det känns inte bekant. Nästan helt säker på att det va 160 jag körde med.

/Lucky9

Lucky9 skrev:
Jo. Med TM40.

Testade från 145 till 170.

Som sagt, det va med akra helsystem... Och den gick riktigt bra.

Men.. hmm.. jag KAN minnas fel. Det KAN ha varit 150... men det känns inte bekant. Nästan helt säker på att det va 160 jag körde med.

/Lucky9

Om vi säger som så - jag har 150 i nu och då är det med 105mm cylinder, portad topp, helsystem osv. Och då går den åt det fetare hållet på toppen :) TM40:n är rejält snål i bestyckning, betydligt mer än BST40 eller Dell'Orto t.ex. Kollade du blandningen eller var det ändalykten som fick tjänstgöra som lambdasond ? :D

TomK skrev:
Om vi säger som så - jag har 150 i nu och då är det med 105mm cylinder, portad topp, helsystem osv. Och då går den åt det fetare hållet på toppen :) TM40:n är rejält snål i bestyckning, betydligt mer än BST40 eller Dell'Orto t.ex. Kollade du blandningen eller var det ändalykten som fick tjänstgöra som lambdasond ? :D

Jag har hört att man kan behöva gå ner i besyckning när man portat toppen.
Sen om det stämmer eller ej vet jag inte.

Jag kör en 03:a med Tm40 och slip on.
Där har jag 145 i HM men då går den lite fett 142.5 är bättre för mej.
Nålen sitter i 3dje haket uppifrån räknat.
Kan kolla dom andra munstyckena ikväll, har inte storlekarna på dom i huvudet.

kamikaze skrev:
Jag kör en 03:a med Tm40 och slip on.
Där har jag 145 i HM men då går den lite fett 142.5 är bättre för mej.
Nålen sitter i 3dje haket uppifrån räknat.
Kan kolla dom andra munstyckena ikväll, har inte storlekarna på dom i huvudet.
Har du tagit bort locket på luftburken?Blandskruv?

Mattan skrev:
Jag har hört att man kan behöva gå ner i besyckning när man portat toppen.
Sen om det stämmer eller ej vet jag inte.
Stämmer på radfyror iaf,körde dragbike förut,o för varje år höjdes effekten,mer kubik,högre komp o.s.v o blev lika förvånad varje år när man fick gänga i mindre munstycken.Men jag fick det förklarat av motospeed ,när du trimmar så ökar ju oxå verkningsgraden på din motor,du får alltså en mer total förbränning än innan o behöver således inte ha lika stora munstycken som innan.Sen håller väl inte den teorin hela vägen med tanke på vad man gör för trimning,men så länge det handlar om de allra vanligaste bitarna så som kam portning o cc.

ökad effekt är oftast ökad luftförbrukning vilket innebär att gashastigeten är högre , vacumet blir högre vilket innebär att soppan sugs upp i högre grad , med min 42:a lär jag behöva större munstycke än med en 40 för att gashastigheten sjunker, det sitter 135 i den nu vilket isåfall borde vara alldeles för litet ...
ser en 40:a lika dan ut som min 42: ? http://www.ktmax.de/10001b.jpg
blandskruven (längst bak till vänster?) ger den mer inne eller ute ?

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande