Lou siffer
officiellt lammkött
Lundgren skrev:Kör med batteri!
Jag gör egna sidokåpor till min och de kommer att följa ramen för jag tycker att det är riktigt snyggt.
Lite för minimalistiskt för min smal mina kommer gå längra bak än orginal.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lundgren skrev:Kör med batteri!
Jag gör egna sidokåpor till min och de kommer att följa ramen för jag tycker att det är riktigt snyggt.
Vem pratade du med på "besiktningen" om man får fråga, så ska jag ringa honom en plinga. Håller nämligen på att omregistrera min E reggade hoj och det är mycket hårda krav vad gäller landsvägs (LV) registrering.Tobin TmRacing skrev:Nej det gör den inte, har modellen äldre. Men jag ska nog kapa ett kåpsett. Har två/tre stycken.
Intygen jag har är enduropapprena. (från besiktningen) Har ramnummer, reggnummer, effektbevis, och alla dispanser som jag har.(som enduro reggad)
Jag ringde till besiktningen och de sa att jag skulle strypa den och få ner bullernivån.(någon som vet vad kravet ligger på?) och återställa alla dispanser. Det jag har dispans på är: Blinkers, Hastighetsmätare, lyktor, tuta.
Lundgren skrev:Kör med batteri!
Jag gör egna sidokåpor till min och de kommer att följa ramen för jag tycker att det är riktigt snyggt.
philsson skrev:Håller nämligen på att omregistrera min E reggade hoj och det är mycket hårda krav vad gäller landsvägs (LV) registrering.
Du behöver först och främst en dokumentation på hojens ursprung med detaljerad data från tillverkaren. Detta är den svåraste biten.
Sen behöver du gå igenom olika prover som E reggade hojar har dispans för förutom de som står på ditt registreringsbevis. De mätningarna du måste genomföra är buller, bromsprov, avgasprov och effekt om nödvändigt. Avgasbiten lär bli den absolut svåraste biten för dig att få godkänd då du kör en törstig tvåtaktare. Dessa prover är dyra och omständiga men lätta och billiga att få fram i gämförelse med registreringsintygen från tillverkaren.
Den lättaste biten är just den tekniska:
Elektronisk tuta
körriktningsvisare
Helljusindikator
Bromsljusfunktion på frambromsen
CE godkänd instrumentering med bakgrundsbelysning
Parkeringsljus
Backspeglar
Glöm inte att alla lampor skall vara E märkta.
philsson skrev:Vem pratade du med på "besiktningen" om man får fråga, så ska jag ringa honom en plinga. Håller nämligen på att omregistrera min E reggade hoj och det är mycket hårda krav vad gäller landsvägs (LV) registrering.
Du behöver först och främst en dokumentation på hojens ursprung med detaljerad data från tillverkaren. Detta är den svåraste biten.
Sen behöver du gå igenom olika prover som E reggade hojar har dispans för förutom de som står på ditt registreringsbevis. De mätningarna du måste genomföra är buller, bromsprov, avgasprov och effekt om nödvändigt. Avgasbiten lär bli den absolut svåraste biten för dig att få godkänd då du kör en törstig tvåtaktare. Dessa prover är dyra och omständiga men lätta och billiga att få fram i gämförelse med registreringsintygen från tillverkaren.
Den lättaste biten är just den tekniska:
Elektronisk tuta
körriktningsvisare
Helljusindikator
Bromsljusfunktion på frambromsen
CE godkänd instrumentering med bakgrundsbelysning
Parkeringsljus
Backspeglar
Glöm inte att alla lampor skall vara E märkta.
Var väldigt noga med att skriva ner VEM du pratat med och fråga honom noga om du kan referera till honom vad gäller vissa punkter, han ska hälst skicka ett mail till dig så får du det på den säkraste sidan. Be även om att få ett utskrivet referat (utdrag) ur lagtexten som stärker hans påståenden. Har fått mycket sagt via telefon som inte varit i enlighet med den bittra verkligheten som till exempel att cykeldator gick fint vid registreringsbesiktning samt att jag inte behövde parkeringsljus. Väl på bilprovningen så refererade jag till denne jag pratat med men fick klart och tydligt motbevis när besiktningsmannen tryckte ut ett utdrag från VV föreskrifter och då var jag körd för den besiktningen. Du behövder dessutom ett vikt intyg när du har hojen färdig med alla tillbehör, det måste utfärdas av en certificierad vägningsfirma.Tobin TmRacing skrev:Samma här..blir batteri och kapade sidokåper..
Okej, tack för svaren!
Får ta å ringa en gång till, å fråga ordentligt om bromsprov och avgasprov, men detta nämde han inget om. Men hur svåra e bromsproven, den lär ju bromsa bättre än alla 125. Skivorna är ju inte direkt b-byggda till en enduro.
Ska ta fram alla papper å kolla.
Tobin TmRacing skrev:den lär ju bromsa bättre än alla 125

Jag tror att han missuppfattade dig. Att du skulle strypa ner hojen från fulleffekt antar jag. 11kw är inget krav för att hojen skall kunna landsvägsregistreras, däremot lär du få strypa ner den avsevärt för att klara miljökraven.Tobin TmRacing skrev:Han sa att jag skulle återställa den i orginalskick, och fixa papper på 11kw och ljudkrav.. sen var det inget mer..men jag återkommer om några veckor om hur det gick..ska man ha med bevis på att blinkerserna/lamporna e e-godkänd?
Ser ut som en vanlig 230mm skiva med flytande 2 kolvsok.Svanen skrev:Why?
Det är ingen monstermaskin direkt![]()
Den bromsar antagligen inte bättre en någon annan högpresterande 125a.
Det är en cross i läderdräkt.
Och sen det obligatoriska:
Räkna inte med några långturer bara![]()

Svanen skrev:Why?
Det är ingen monstermaskin direkt![]()
Den bromsar antagligen inte bättre en någon annan högpresterande 125a.
Det är en cross i läderdräkt.
Och sen det obligatoriska:
Räkna inte med några långturer bara![]()
Ser ut att vara en mycket välutrustad hoj. Ohlinsdämpare runt om och Excel fälgar.Tobin TmRacing skrev:Tm är enligt mej, den enduro som har mest högprestandaprylar. rätta mej om jag har fel, men några problem kan det ju inte vara..
Brembobromsar också antar jag? philsson skrev:Ser ut att vara en mycket välutrustad hoj. Ohlinsdämpare runt om och Excel fälgar.Brembobromsar också antar jag?
Lär inte vara några problem att få igenom den vid bromsprov, dock vet jag inte vad proverna består av.
Ta kontakt med din generalagent. De kan hända som i mitt fall att du kan få ett COC intyg, ett typgodkännande på hojen, då har du där redan alla intyg färdiga ifrån tillverkaren för just din modell med bromsprov, buller, avgas inräknat. I mitt fall så är hojen strypt till 10kw för att klara av buller och avgaskraven det är där det började strula, räkte inte med COC + strypningtyg tydligen. Behöver ett ytterligare intyg ifrån generalagenten själv att hojen är återställd enligt COC vilket jag tycker är mycket märkligt.
Tobin TmRacing skrev:Tm är enligt mej, den enduro som har mest högprestandaprylar. rätta mej om jag har fel, men några problem kan det ju inte vara..
Tobin TmRacing skrev:Motorn e fin.. den drar alla andra 125 från dom åren.. e fabrikstrimmad mm..

Tobin TmRacing skrev:Tm är enligt mej, den enduro som har mest högprestandaprylar. rätta mej om jag har fel, men några problem kan det ju inte vara..
Itacha75 skrev:Kvalité och prestanda är två olika saker. Hur pass bra håller den jämfört mot en Honda eller Yamma? Serviceintervaller?
Edit: Nej Philsson, jag är inte elak, bara nyfiken.![]()
Ni vet lika bra som mig vart dehär kommer sluta, här försöker vi ha en resonabel och sansad diskution om hans registrering så lägg ner skitsnacket!Tobin TmRacing skrev:Den har aldrig varit tävlingskörd. Tjej körd de 5 första åren, och de två sista åren har den bara varmkörts.. Vart på märkesservice.. men jag/vi servar den själva... Hellre bra prestanda, än hög hållbarhet..
philsson skrev:Lägg ner grabbar.Ni vet lika bra som mig vart dehär kommer sluta, här försöker vi ha en resonabel och sansad diskution om hans registrering så lägg ner skitsnacket!
Ni vet även att om det är något som inte går att gämföra rakt av med andra modeller är just motorn, vrid, toppeffekt i hästkrafter, effektregister, utväxling. Jag tycker ni lägger ner allihop. Konkreta testresultat, bänkningsdiagram eller uppmätta sträckor eller accelerationstider är det ända intressanta. Lös fakta och skryt har aldrig varit uppskattat.
Det är min Husaberg 501. Har redan varit inne på 2st registreringbesiktningar utan framgång ändå har jag både COC intyg, vägningspapper och strypningsintyg.Tobin TmRacing skrev:Japp.. nu lägger vi ner den skiten..
men jag är fortfarande tacksam för svar.
philsson.. va har du för hoj som du försöker få reggad?
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |