TL1000S vs VTR1000F

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Saknar en SportHoj i garaget o börjat snegla på en TLS alt en VTR (Firestorm).
För 20 år sedan så ägde jag en TLS som var jävligt rolig så länge man inte pressade den för hårt (katastrof-dämpare bak) men en VTR har jag aldrig ägt.
För mig handlar det till syvende o sist om körställning!
Min fråga således - av bilder att döma så ser det ut som om sittställningen är betydligt ”sportigare” på TLS med skarpare benvinkel o mera häng på handleder.
Är det ngn som kört bägge cyklar mera nyligen o kan uttala sig...?

Varför inte en TL 1000R ? -en klart bättre hoj, med lika dålig orginaldämpare ...

Tl:en går bättre med lite varv, (går ju jäkligt gött egentligen) vtr:en känns bara ha botten och inget klipp på högre varv. Mer häng på tl styret, klonkig jävla låda på Hondan. Tl:en har ju dock alla sina barnsjukdomar…

Aprilia SL1000 Falco är också ett riktigt trevligt alternativ till en TL1000.
Tyckte den var MYCKET trevligare än min TLS, och försäkringen var precis lika löjligt billig.

Ska du ha en riktig sporthoj så köp en riktig sporthoj.

Enligt mig ska en sporthoj ha helkåpa och helst en fyrcylindrig motor. TLS eller firestorm har varken eller. Kika på TLR eller VTR SP1-2. Twinnar men är ändå sporthojar, inte sporttouring.

Kallades inte tl1000r widowmaker just för att bakdämpare var så dålig, rätta mig om jag har fel...

Kallades inte tl1000r widowmaker just för att bakdämpare var så dålig, rätta mig om jag har fel...
Det var väl framförallt första årsmodellen av TLS som fick namnet widowmaker.
Bakdämparen var kass och avsaknaden av styrdämpare ledde till en hel del intressanta ögonblick när man gasade på ut ur kurvor :brinnerup

Jo men det har motbevisats i efterhand och åtgärdats med styrdämpare och neddrag på effekt. Jag var på g att handla en men gav upp det. Street är fasen så mycket roligare. Blir nog en Motard eller kanske Streettriple som nästa =)

TLS var widowmaker, TLR är bergstadig

TLS var widowmaker, TLR är bergstadig

Är det så?

Har alltid dragit mig för just dessa modeller med tanke på ryktet. Aldrig orkat sätta mig in i konstruktionerna men om det är så mycket som skiljer de två åt låter det som jag fått ytterligare en hoj på listan av modeller jag gärna vill äga man troligtvis aldrig kommer köpa. :fyllisar

:rofl
Ska ju sägas att det är bortåt 20 år sedan jag ägde TLS:en så att ge en sjysst avrapportering kommer bli rätt svårt.
Den svängen jag tog vid provkörningen smakade iaf mer!
Kul! Jag är sugen på att göra tvärtom. Hade en vtr för snart 20 år sedan och funderar på att köpa en TLS ?

Kul! Jag är sugen på att göra tvärtom. Hade en vtr för snart 20 år sedan och funderar på att köpa en TLS ?
Vet om en tok-fräsch TLS med alla moddar/uppdateringar etc etc gjorda för rätt peng!
Den låg avsides för mig men var en het kandidat länge.
Låter det intr så kan jag pma dig kontaktuppgifterna!

Back