Tl1000s har den skurit?

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Va på kvälls tur igår. Låg på 5ans växel o puttrade lite lungt och hör ett konstigt ljud under tanken. unge för som att det lossnat nått från luftburken eller att avgasröret släppt lite. Provade att gasa lite med det va inge kräm igrejerna. Ligger o ruller i ca 40km/h och pratar med en kompis som åker brevid då dör hojen helt.
Provar att starta men inget händer startmotorn går inte runt den slår i från direkt.

Vad har hänt ??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2910154 Va på kvälls tur igår. Låg på 5ans växel o puttrade lite lungt och hör ett konstigt ljud under tanken. unge för som att det lossnat nått från luftburken eller att avgasröret släppt lite. Provade att gasa lite med det va inge kräm igrejerna. Ligger o ruller i ca 40km/h och pratar med en kompis som åker brevid då dör hojen helt.
Provar att starta men inget händer startmotorn går inte runt den slår i från direkt.

Vad har hänt ??
Hörde du nåt knackande innan?

Vart den orkeslös men gick att varva upp på tomgång?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2910181 Ja det va någon form av knackningar och den va orklös
Vevstakslagren är ju ett standard fel på 97 or, en del nyare har ocå haft det problemet....

Bästa alternativet är att leta efter en beg motor på en skrot, runt 10k...

Det kostar samma pengar cirkus att renovera den själv, så köp en nyare R.motor istället, dom är lite säkrare.
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Vevstakslagren är ju ett standard fel på 97 or, en del nyare har ocå haft det problemet....

Bästa alternativet är att leta efter en beg motor på en skrot, runt 10k...

Det kostar samma pengar cirkus att renovera den själv, så köp en nyare R.motor istället, dom är lite säkrare.

ååååå fy f.. ja jag får hoppas att det är något annat fel.

tack för hjälpen
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Innan du får panik över grejerna kolla om du kan dra runt motorn för hand, du kan ju skruva ur tändstiftet och kolla om du får runt den. Finns ju en liten chans att det är problem med startmotorn och någon mer.
Batteriet är bra och laddas av generatorn ordentligt? Så det inte är så simpel som inget kräm i batteriet -> dålig gnista -> orkar inte runt på startmotorn.
Kanske inte troligt men kolla dom enkla grejerna innan du river isär motorn.
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Innan du får panik över grejerna kolla om du kan dra runt motorn för hand, du kan ju skruva ur tändstiftet och kolla om du får runt den. Finns ju en liten chans att det är problem med startmotorn och någon mer.
Batteriet är bra och laddas av generatorn ordentligt? Så det inte är så simpel som inget kräm i batteriet -> dålig gnista -> orkar inte runt på startmotorn.
Kanske inte troligt men kolla dom enkla grejerna innan du river isär motorn.

Vi provade igår att rulla igång den men bakdäcket rörde sig inte en millimeter.
kan ju vara svårt att få det att röra på sig pg att det är väldigt hög komp i hojen. eller?
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Ujj uujjj.. tråkigt att läsa detta ju. Och jag som precis undrade hur det gick med fajter bygget. Hoppas att du får rätt på det!

// Kalle
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Om du har tändstiften ur är det ingen hög komp.


hahah ja det har du ju rätt i:)

Ujj uujjj.. tråkigt att läsa detta ju. Och jag som precis undrade hur det gick med fajter bygget. Hoppas att du får rätt på det!

// Kalle


Bygget har gått bra. Men efter ca 50-60 mil inte så bra :mad:
Kul när jag åkt på den ca 3 gånger och ägt den i ca 26 dagar.
Kommer en mekaniker o kollar ikväll hoppas jag så vi får se vad som händer. Bara att hålla tummarna
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2910263 hahah ja det har du ju rätt i:)




Bygget har gått bra. Men efter ca 50-60 mil inte så bra :mad:
Kul när jag åkt på den ca 3 gånger och ägt den i ca 26 dagar.
Kommer en mekaniker o kollar ikväll hoppas jag så vi får se vad som händer. Bara att hålla tummarna
På vänster sida på motorn har du ett litet "lock" 3-4cm diameter, ta bort det så kan du ta en momentnyckel o vrida runt motorn för hand.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Man kan ju alltid tömma motorn på olja.

Då kommer magneten vara full av skrot om något lager skurit iaf.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Hur går det för dig din stackare??

Jag lider verkligen med dig... :krama jobbigt när hojen strular... o ännu jobbigare när det är nått allvarligt...

Men å andra sidan kanske man kan vara glad att den inte skar i en kurva i 100 knutar...
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
På vänster sida på motorn har du ett litet "lock" 3-4cm diameter, ta bort det så kan du ta en momentnyckel o vrida runt motorn för hand.

hmm har nu letat i 1 timme efter detta lock . Vart finns det?

Va upp en sväng till garaget o titta o sparkade lite. ää tänkte jag jag provar att starta så får vi se man vet ju aldrig. Då helt plötsligt går startmotorn några varv sen sten dö.. Gisses tänkte jag kan det vara batteri torsk. Ladda i 2 timmar upp provade den gick så när igång sen sten dö. Trycker en gång till då slår den i från direkt.:huvet

Om det va vevstakslagret borde inte det hänt något med olje trycket då?

Kan det ha kommit in något skit i ventilerna och vad händer då?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2911140 hmm har nu letat i 1 timme efter detta lock . Vart finns det?

Va upp en sväng till garaget o titta o sparkade lite. ää tänkte jag jag provar att starta så får vi se man vet ju aldrig. Då helt plötsligt går startmotorn några varv sen sten dö.. Gisses tänkte jag kan det vara batteri torsk. Ladda i 2 timmar upp provade den gick så när igång sen sten dö. Trycker en gång till då slår den i från direkt.:huvet

Om det va vevstakslagret borde inte det hänt något med olje trycket då?

Kan det ha kommit in något skit i ventilerna och vad händer då?
På generator kåpan har du den.

Jag tappade inget oljetryck när min skar...


Jag ser inte hur det skulle komma in något ibland ventilerna o störa.

Det du beskriver är precis det som hände mig, men prova o dra runt motorn, känn efter om det går tungt, skrpande ljud, ta ur oljepluggen o kolla spån.

Sen lyft ur motorn o dela den o kolla vart felet ligger...
 

Bifogat

  • enginecut.JPG
    enginecut.JPG
    30.5 KB · Visningar: 68
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top