Tl1000r

HasseRoth

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2018
Ort
Odensjö
Hoj
Yamaha MT-01 2008
Hej, är på gång att köpa en TLR och vill gärna ha lite tips på vad man ska vara uppmärksam på, den har gått ca 5500mil och verkar vara i hyfsat visuellt skick. Har hört det kan vara problem med växellådorna, finns det någon sanning i det? Sedan vet jag alla synpunkter som at den är tung etc, men det vet jag redan och accepterar det.
Tacksam för snabba svar då affär är nära förestående.
Hans
 
Var väl mest bakdämparen som var problematisk på den. Rotationsdämpare som blev otillförlitlig under hård körning. Är den inte bytt så bör det göras - men med tanke på hojens ålder är väl ny dämpare en klok investering oavsett!

Fin hoj för övrigt, gott muller!
 
Var väl mest bakdämparen som var problematisk på den. Rotationsdämpare som blev otillförlitlig under hård körning. Är den inte bytt så bör det göras - men med tanke på hojens ålder är väl ny dämpare en klok investering oavsett!
Fin hoj för övrigt, gott muller!

Det var TL1000S som hade rotationsdämpare. :D
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000s/
TL1000R har vanlig bakstötdämpare. :)
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000r/
Och detta var fel tack Klubba!
 
Last edited:
Jag var på väg att köpa en tls förra året. Jag var och provkörde en till synes bra tls, men som var helt omöjlig att koppla ur och få i friläge med motorn igång. Detta var troligtvis pga skadad kopplingskorg som är vanligt på dessa modeller. I övrigt känns det som att man får mycket hoj för pengarna. TLR är ju dessutom riktigt fulsnygg.

Förutom koppling och stötdämpare så är bromsarna något underdimensionerade. De är ärvda från gsxr 750 om jag inte misstar mig.
 
Jag tycker inte 6 kolvs bromsok känns svaga, se till att original avgassystem följer med, för att slippa framtida problem, med besiktning. Kopplingen på TLR är hydralik S en har vajer.:)
 
Jag var på väg att köpa en tls förra året. Jag var och provkörde en till synes bra tls, men som var helt omöjlig att koppla ur och få i friläge med motorn igång. Detta var troligtvis pga skadad kopplingskorg som är vanligt på dessa modeller. I övrigt känns det som att man får mycket hoj för pengarna. TLR är ju dessutom riktigt fulsnygg.

Förutom koppling och stötdämpare så är bromsarna något underdimensionerade. De är ärvda från gsxr 750 om jag inte misstar mig.

Även Hayabusa har samma bromsok, så underdimensionerade är fel ord. När de ändrade till 4-kols ok för gixxern så hette det "för bättre känsla"
 
Last edited:
Hade en TLS -98. Jävligt ball hoj även om både bromsar o fjädring hade behövt filas på.
Lyfter framhjulet i tid och otid, snabb styrning o gott muller. Bakdämparen blev inte problem förrän den kom ut på bana (när den var ny alltså)
Hade jag haft plats kunde jag tänka mig att köpa en igen.
 
TL 1000 R är en kanonhoj, om än med något udda utseende på bakdelen och med ovan beskrivna stötdämparproblem. Rotationsstötdämparen i sig är ingen dålig ide, men just den stötdämpare man använde var tyvärr en alldeles för dålig konstruktion. Skyhög friktion och knappt någon dämpning är sällan ett bra recept för väghållning...
 
Last edited:
Stackars TS han måste bli helt frågande ang TLR .Sluta jämföra R,en med S,en det är två helt olika cyklar skiljer i sittställning effekt samt ramkonstruktion. Jag sitter perfekt på min men trivs inte lika bra på S en, brorsan har en S men säger att han blir trött på min R.:)
 
Stämmer försås, det var S-modellen som var direkt farlig enl användare. Bra att du noterade det Comeback :)

Hade en -97 TLS för några år sedan, den bakdämparen hade nog inte fått någon kärlek öht sedan hojen var ny.
Jäklar vilken dödsfälla den hojen var, bakdämparen slog i botten för minsta lilla, blev ganska många kalsongbyten innan jag till slut sålde den.
Men jag hade lätt kunnat tänka mig att köpa en igen, dock med en annan dämpare bak, eller en R :banana
 
TS ang din fråga på växellådan. vet inte vad den heter någon får hjälpa mig här, men du petar bara i växlarna utan koppling, bara dippar på gasen en sekund, jag lovar det finns ingen som växlar snabbare.:):)
 
TS ang din fråga på växellådan. vet inte vad den heter någon får hjälpa mig här, men du petar bara i växlarna utan koppling, bara dippar på gasen en sekund, jag lovar det finns ingen som växlar snabbare.:):)

Med tanke på att man inte behöver använda kopplingen för att växla så känns det som möjligt för mig att det blir problem med växellådorna.....som TS skrev #1
 
Med tanke på att man inte behöver använda kopplingen för att växla så känns det som möjligt för mig att det blir problem med växellådorna.....som TS skrev #1
Det är väl knappast unikt för TLr?
Jag har aldrig kört en hoj som kräver koppling för att växla varken upp eller ner. Min nuvarande gammelhoj kopplar iofs automatiskt när man trampar på växelpedalen men den featuren finns mig veterligen endast på Dnepr.
 
Det är väl knappast unikt för TLr?
Jag har aldrig kört en hoj som kräver koppling för att växla varken upp eller ner. Min nuvarande gammelhoj kopplar iofs automatiskt när man trampar på växelpedalen men den featuren finns mig veterligen endast på Dnepr.

Automatisk koppling finns även på Innova 125 och alla dess kloner
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top