TL1000R startar ej

Janne68

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
1999, Suzuki TL 1000R
Var ute och körde med "TL:en" och plötsligt började den gå lite sämre på tomgång och tjuvstannade. När jag sedan försöker starta den så hör man det vanliga ljudet när man slår på tändningen men inget händer när man trycker på startknappen ("dödarknappen i "run", kopplingen inne och stödet uppe) utan den är helt död, är det någon som har något tips? Batteriet verkar friskt ska jag tillägga!

Jag hade börjat med att kolla brytaren till stödet.

Hur vet du att bat. är friskt?

Vet du hur gammalt batteriet är???låter som det skulle kunna vara det,,
Fast börjar den gå dåligt så kan ju laddnings-regulatorn gått till dom sälla jaktmarkerna också.

Symptomen stämmer ju på att det kan vara brytaren till stödet, slår man på tändningen så låter ju soppapumpen normalt och indikeringarna ser ut som dom alltid gjort innan man startar!

Nej batteriet vet jag inte hur gammalt det är men skulle det vara dåligt borde något hända när man försöker starta? Slutar den ladda så får man väl någon info via "checken" eller?

Både stödkontaktens kablar och kopplingshandtagets kan byglas för testsyfte, var bara försiktig om du gör det. Ta en i taget och se om det blir ngn skillnad. Här är principskissen som det brukar se ut på suckor. Du kan se att bägge de kontakterna bara har en brytande funktion vilket gör att byglar man dem så kan man eliminera eller avgöra om det är felet. Tyvärr har suckor i bland problem med själva dödarknappen den stora röda på vänster handtag så det kan vara den också.

Bifogat

• start.JPG
    start.JPG
    61.8 KB · Visningar: 153
Jo det kan absolut vara så att det är någon av de som strular, tack för schemat, bra med det här forumet! Fortsättning följer....

Startrelä

Verkar vara startrelät som lagt av, kortslutar man det så startar och går hojen igen! Hade hoppats på säkringen men å andra sidan så får man väl glädjas åt att man till slut hittade felet! Nu återstår bara överraskningen vad ett nytt relä kostar.........

Verkar vara startrelät som lagt av, kortslutar man det så startar och går hojen igen! Hade hoppats på säkringen men å andra sidan så får man väl glädjas åt att man till slut hittade felet! Nu återstår bara överraskningen vad ett nytt relä kostar.........

Jag är mer överaskad över hur det påverkade tomgången.:va

Men du kommer nog bli överaskad när det visar sig att relät inte får signal om jag gissar rätt.

Som "AndersR" och "Skäggo" påpekar:
Kolla andra felorsaker än bara startreläet. Det du gör när du kopplar förbi startreläet är bara att skicka spänning rakt på startmotorn (grönt streck på bilden). Det säger inte att startreläet med automatik är trasigt. Du måste kolla kretsen som drar reläet för att konstatera om det är trasigt eller inte. Oftast är det annat som strular, exempelvis kontakten i kopplingshandtaget. Antingen saknas plus fram till ena sidan på reläspolen eller också minus (jord) på den andra sidan. Plus går via tändningslåset via dödarknappen (där villkoret är att antingen växeln är i neutralläge eller att stödet är uppfällt) till startknappen. För att reläet ska dra krävs dock att kopplingshandtaget är indraget. Om du har friläge i och stödet uppfällt har du med största sannolikhet plus fram till startknappen. Då är den mest troliga felorsaken switchen i kopplingshandtaget. Kolla den genom överkoppling eller att koppla "minussidan" av reläspolen till jord innan du köper ett nytt startrelä.

Alternativt kan du plocka loss startreläet och koppla spolen till batteriet (helst via säkring) för att se om det drar eller inte.

Visar det sig att det är fel på startreläet så kan du köpa i princip vilket universalstartrelä som helst om du vill komma billigare undan.

Bifogat

• startschema.JPG
    startschema.JPG
    98.1 KB · Visningar: 135
Jo det har ni så j**la rätt i! Jo man snöade in på relät när man fick det att funka när man "bygglade" det -Ska söka vidare och följa kretsen och se om jag hittar något annat som är anledningen till vad som får relät att INTE dra! Tack för "supporten".......!

Visar det sig att det är fel på startreläet så kan du köpa i princip vilket universalstartrelä som helst om du vill komma billigare undan.
Fast det ska ju vara ett relä som klarar dom strömmarna, det funkar ju inte med ett 10A-relä från Biltema!

Det kan ju vara så att du har två fel. Många gånger har man felsökt till förbannelse och bara fått motstridiga svar på allt tills man inser att man har två olika fel som delvis överlappar varandra. Då blir allting helt plötsligt mycket enklare :)

Ok nu har jag kollat lite mer....Började med att mäta vid kopplinghandtaget och den kretsen sluter när man drar in handtaget, detsamma gäller stödet! Funderar dock på det här med startknappen, att "run/stop" fungerar borde man väl få svar på då ljudet från soppapumpen direkt slutar när man knäpper den till "stop" eller tänker jag fel? Startknappen kan jag väl kolla genom att ha tändningen på och mäta om det kommer kräm ur gul/gröna kabeln vid startrelät (förutsatt att villkoren är uppfyllda, stöd etc)?
Om vi nu går händelserna i förväg (och det inte är startknappen) så har jag fått tag på ett universalstartrelä men stiften stämmer ju inte riktigt, går ju att lista ut (genom att mäta) var röd och röd/vit kan sitta men hur gör jag med gul/grön och gul/brun för man vågar väl inte chansa.....?

Janne68 skrev:
... universalstartrelä men stiften stämmer ju inte riktigt, går ju att lista ut (genom att mäta) var röd och röd/vit kan sitta men hur gör jag med gul/grön och gul/brun för man vågar väl inte chansa.....?

På startreläet har du fyra anslutningar. Två "grova" för huvudkretsen (kontakten till startmotorn) och två mindre till reläspolen (manöverkretsen). Så länge du särskiljer dessa åt så spelar den inbördes inkopplingen ingen roll, reläet är inte polaritetsberoende.

Konstaterade att felet var ärg på startknappen, provade kortsluta den med en sladd och då startade hojen, lite handpåläggning på startknappen och elektronikspray så funkar den som den ska igen så tack för tipsen som fick in mig på rätt spår!

Ville bara tillägga att stödbrytaren har väl inte riktigt med problemet att göra?
Man kan väl starta hojen med stödet nere? Däremot skall väl motorn stanna om man lägger i växel med stödet nere?

Jo det stämmer det där med stödet och tur är väl det kanske?! Vill minnas att det fanns någon funktion förut (kanske finns nu också) där man när man drog in kopplingen fick stödet att åka upp (minns att någons hoj välte pg.a detta) men då känns den här lösningen bättre trots allt!

Konstaterade att felet var ärg på startknappen, provade kortsluta den med en sladd och då startade hojen, lite handpåläggning på startknappen och elektronikspray så funkar den som den ska igen så tack för tipsen som fick in mig på rätt spår!
Ibland är det enklare, och billigare, än man tror :) Dock förbannat svårhittat! Jag vurpade på bana för en massa år sen, och klippte av kablarna från startknappen, inne i kabelhärvan som gick från styret. Ibland startade hojen, när det blev lite kontakt bland ändarna, men oftast inte. Det var inte helt enkelt att hitta det heller :gnissla

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph