TL1000R mot GSXR1100 / RF900????

GSXR 750 -95

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki TL 1000R
Har haft en GSXR1100 -98 tidigare, bytte ner mig till GSXR750 -95 blev en besvikelse... Roligare att leka med men vanlig körning kändes motoreffekten på...
Ska köpa ny nu, undrar om någon har erfarenhet av cyklarna ovan å kan rekomendera nån??? :confused:
TACK!!!!
 
TLR är en betydligt modernare konstruktion än gixxern. Borde alltså vara kvickare och stadigare i chassie etc. Lite lägre effekt än gixxern men som sagt, lägre vikt också.
Har inte kört RF men en polare hade en sån, sen lånade han min första tiller för en testkörning och belv mycket imponerad av att den var så mycket smidigare än hans knarr.

Jaja, jag vet att ynglen tycker att R6 är bättre eftersom dom är ännu kvickare i chassiet men alla vill ju inte ha pocketbikes.



Edit:
TL-tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387
 
GSXR 750 -95 skrev:
Har haft en GSXR1100 -98 tidigare, bytte ner mig till GSXR750 -95 blev en besvikelse... Roligare att leka med men vanlig körning kändes motoreffekten på...
Ska köpa ny nu, undrar om någon har erfarenhet av cyklarna ovan å kan rekomendera nån??? :confused:
TACK!!!!

Jag gick från -95ans r1100 till en tlr.
Kan ju säga att skillnade är helt underbar.
Du kommer inte sakna 1100 speciellt. Vrid finns det tidigt.. Och chassite är kanon.. Finns dock lite lätta modifieringar du bör göra på den för att få den att går riktigt fint på krokig väg.

Vill du dessutom ha mer pulver (vem vill inte det) så kan jag varmt rekomendera en pc2a samt bolton rör. Eller varför inte helssystem. Sen ska du göra en luftburksmod.. Också den mycket enkel och´myckent märkbar på tlren. Givetvis gör du den innan bänkning...

Chassie mod som annars bör göras.
Det är som så att tlen i original har en tendens driva ut i kurvorna.
För att motverka detta så chimsar du upp bakdämparen med 3-6 mm, använd stora brickor som du trär på mellan övre fästetpå dämpare och fästet i ramen.
Du kan även sänka gaffelkronan ca 10mm.
På Tlr sitter det 190 däck original. Det kan du byta till ett 180 istället...

Jag drevade dessutom upp min med ett större drev bak.. 42 kugg tror jag jag satte.
Detta gav en mycker roligare utväcxling.

Står valen mellan dessa hojar du räknat upp så finns det inget val i mitt tycke...

Lycka till
// SENSEI
 
SENSEI skrev:
Jag gick från -95ans r1100 till en tlr.
Kan ju säga att skillnade är helt underbar.
Du kommer inte sakna 1100 speciellt. Vrid finns det tidigt.. Och chassite är kanon.. Finns dock lite lätta modifieringar du bör göra på den för att få den att går riktigt fint på krokig väg.

Vill du dessutom ha mer pulver (vem vill inte det) så kan jag varmt rekomendera en pc2a samt bolton rör. Eller varför inte helssystem. Sen ska du göra en luftburksmod.. Också den mycket enkel och´myckent märkbar på tlren. Givetvis gör du den innan bänkning...

Chassie mod som annars bör göras.
Det är som så att tlen i original har en tendens driva ut i kurvorna.
För att motverka detta så chimsar du upp bakdämparen med 3-6 mm, använd stora brickor som du trär på mellan övre fästetpå dämpare och fästet i ramen.
Du kan även sänka gaffelkronan ca 10mm.
På Tlr sitter det 190 däck original. Det kan du byta till ett 180 istället...

Jag drevade dessutom upp min med ett större drev bak.. 42 kugg tror jag jag satte.
Detta gav en mycker roligare utväcxling.

Står valen mellan dessa hojar du räknat upp så finns det inget val i mitt tycke...

Lycka till
// SENSEI
Japp TL rockar + att den mullrar så jävla gott
 
Hur kan man jämföra en Radfyra med en twin det är ju som att välja mellan en gris och en hund :confused:
 
SvartR1a skrev:
Hur kan man jämföra en Radfyra med en twin det är ju som att välja mellan en gris och en hund :confused:
Ehh Vänta nu... inför ett köp så jämför man mellan de tänkbara objekten....

Vad vill du ha sagt igentligen?
 
Last edited:
SENSEI skrev:
Ehh Vänta nu... inför ett köp så jämför man mellan de tänkbara objekten....
Vad vill du ha sagt igentligen?

Svårt att jämföra motorcyklar med så otroligt olika egenskaper. Man bör ju vara på det klara på om man vill köra twin eller radfyra, Men det är klart har man inte bestämt sig för det än så ska man ju alltid hålla dörrarna öppna. Jag skulle då ha lite smalare kriterier, Vill inte vara elak eller spydig bara så ni vet :tummenupp
 
SvartR1a skrev:
Svårt att jämföra motorcyklar med så otroligt olika egenskaper. Man bör ju vara på det klara på om man vill köra twin eller radfyra, Men det är klart har man inte bestämt sig för det än så ska man ju alltid hålla dörrarna öppna. Jag skulle då ha lite smalare kriterier, Vill inte vara elak eller spydig bara så ni vet :tummenupp

Vet inte om vilken erfarenhet du har...
När jag väljer hoj så funkar det typ så här
1. Hur vill jag köra, hur kör jag... dvs anändningsområdet.
2. Vilka hojar motsvarar det?
3. Vilka av dessa har jag ekonomi för?

Sen kikar jag på dessa modeller och bestämmer mig för den jag trivs bäst med.
I detta fal så tycker killen att 750 var för klen i jmf med 1100.
I detta fall så kommer han då få en hoj som i chassit är bättre än R750 och får ett vrid liknande R1100.
 
SENSEI skrev:
Vet inte om vilken erfarenhet du har...
När jag väljer hoj så funkar det typ så här
1. Hur vill jag köra, hur kör jag... dvs anändningsområdet.
2. Vilka hojar motsvarar det?
3. Vilka av dessa har jag ekonomi för?

Sen kikar jag på dessa modeller och bestämmer mig för den jag trivs bäst med.
I detta fal så tycker killen att 750 var för klen i jmf med 1100.
I detta fall så kommer han då få en hoj som i chassit är bättre än R750 och får ett vrid liknande R1100.

Helt klart men det finns ju människor som tittar på mer än praktiska förhållanden hos hojar. Jag väljer då till99% hoj efter smak. Som bekant så finns det en ganska stor klyfta vad gäller smak mellan V-twin och radfyra. Vissa skulle aldrig ens snegla på den andra beroende på vilken smak dom har.

Vad säger du? Sluttjafsat och tillbaka till ämnet :tummenupp
 
SvartR1a skrev:
Helt klart men det finns ju människor som tittar på mer än praktiska förhållanden hos hojar. Jag väljer då till99% hoj efter smak. Som bekant så finns det en ganska stor klyfta vad gäller smak mellan V-twin och radfyra. Vissa skulle aldrig ens snegla på den andra beroende på vilken smak dom har.

Vad säger du? Sluttjafsat och tillbaka till ämnet :tummenupp
Jo..
Förövrigt så beror det nog för det mesta på att de inte har provat en twin.. tex
 
Eftersom den var med i trådens titel...
Hur är RF900:an i effekt och körning? Mitt ex hade en RF600R som jag körde några ggr och gillade hojen som sådan. Nu när jag letar en hyfsad hoj till bra pris så har rf900 dykt upp i tankarna med även om jag sneglar mer på en CBR900RR eller gixxer 750...
Så vad säger ni om tex en -97 rf900? Är det en hyfsad hoj att börja med ? Känns mer som sporttourer och kanske inte så sportig som de andra men jag gillade rf600 som hon hade och hur mycket skiljer det på rf600 och rf900 egentligen förutom effekten? Som ni förstår kan jag ej dessa hojar och ber allra ödmjukast om hjälp ;-)
 
GST Spyder skrev:
Eftersom den var med i trådens titel...
Hur är RF900:an i effekt och körning? Mitt ex hade en RF600R som jag körde några ggr och gillade hojen som sådan. Nu när jag letar en hyfsad hoj till bra pris så har rf900 dykt upp i tankarna med även om jag sneglar mer på en CBR900RR eller gixxer 750...
Så vad säger ni om tex en -97 rf900? Är det en hyfsad hoj att börja med ? Känns mer som sporttourer och kanske inte så sportig som de andra men jag gillade rf600 som hon hade och hur mycket skiljer det på rf600 och rf900 egentligen förutom effekten? Som ni förstår kan jag ej dessa hojar och ber allra ödmjukast om hjälp ;-)


Köp CBR900RR 96-
 
RF900 är väl lite av en doldis eftersom den inte har lika mycket "supersportframtoning" som ex vis Fireblade men det är faktiskt en rätt rapp knarr. Ex vis en av de snabbare (inom samma årskullar) 0-201 meter, antagligen beroende på hyfsat mos i puffran, 143 hk om jag inte minns fel samt tillräckligt mycket tyngd och hjulbas att inte vara hysteriskt wheelande de första 199 metrarna.
Utan egen erfarenhet så är min uppfattning att det är en bra sporttourer, lite ulv i fårakläder så att säga.
Men lyssna gärna med nån som har egen erfarenhet.
 
finns en kanonfin tlr till salu i annonserna,sitter slipon på den o den är även inställd i bänk tror jag(osäker) gått ca700mil
 
Robban_C skrev:
RF900 är väl lite av en doldis eftersom den inte har lika mycket "supersportframtoning" som ex vis Fireblade men det är faktiskt en rätt rapp knarr. Ex vis en av de snabbare (inom samma årskullar) 0-201 meter, antagligen beroende på hyfsat mos i puffran, 143 hk om jag inte minns fel samt tillräckligt mycket tyngd och hjulbas att inte vara hysteriskt wheelande de första 199 metrarna.
Utan egen erfarenhet så är min uppfattning att det är en bra sporttourer, lite ulv i fårakläder så att säga.
Men lyssna gärna med nån som har egen erfarenhet.

Snabb acc berodde mycket på att den hade en väldigt gynnsam utväxling. Men visst accar den. Att den ser ut som fan är ju en annan sak... Hehe
 
Precis

SvartR1a skrev:
Hur kan man jämföra en Radfyra med en twin det är ju som att välja mellan en gris och en hund :confused:

Radfyra (Gris) = Skitig, ful, ylar illa, bred, ingen klass och duger bara till slakt.

Twin (Hund) = Vacker, smidig, människans bästa vän och underbar att äga.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top