TL1000R make-over

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hmm, najs med vitt OK. Pulverlack? Strippade du oket helt först, eller är det 2-comp-våtlack och du bara maskade ytor du inte målade?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hmm, najs med vitt OK. Pulverlack? Strippade du oket helt först, eller är det 2-comp-våtlack och du bara maskade ytor du inte målade?

Det är vanlig 2-k lack, samma som på resten av hojen. Delade oket och maskerade de ytor som inte skulle ha färg.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har varit lite dålig på att uppdatera. Som vanligt tar allt längre tid än vad man tänkt sig, men det är nästan klart, har det sista klarlackslagret kvar på de sista delarna, sen är det lite smådetaljer på resten av hojen som ska fixas, men om en 14 dar kan det nog vara klart (vilket faktiskt är inom den tidsram jag faställde i början på mars).
Missar några veckor på säsongen, men det gör inte så mycket, brukar inte börja köra förren nu i vilket fall. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Har ju hus med trädgård en 3 barn som också ska tas hand om...

Här kommer lite bilder som är några veckor gamla, men som ger en uppfattning om slutresultatet.

P1010215.jpg

P1010214.jpg

P1010249.jpg

P1010221.JPG

P1010227.jpg

P1010176.JPG

/Pajje
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
underbar mc tyvärr gick min hädan en svart 00,o jag slutade i rullstol i 8 mån men den gjorde många mil på bakslagen, nu är den död, ska nog ha en sådan igen
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
underbar mc tyvärr gick min hädan en svart 00,o jag slutade i rullstol i 8 mån men den gjorde många mil på bakslagen, nu är den död, ska nog ha en sådan igen

Bättre en död hoj än en död förare...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu är det klart för i år, nu ska bara fint väder sammanfalla med att både jag och frugan är lediga samtidigt, så det kan bli lite åka av.

P1010368.jpg

P1010377.jpg

P1010379.JPG

P1010374.JPG

P1010367.JPG

P1010381.JPG

Finns fler bilder här: www.ladda-upp.se/galleri/pajje/tl1000r-avp

För att summera projektet lite. Som vanligt tar allt längre tid än beräknat, men det här målningsarbetet tog 4-5 ggr längre tid än jag trodde, så det drog ut lite på tiden trots att jag i princip bott i garaget all ledig tid under våren. Vissa grejer jag skulle vilja göra har jag fått stryka av tissjälv, och drog in lite på airbrushandet också. Om jag har ork ivinter så finns det en hel del skavanker i målningen jag skulle vilja fixa till, och lägga till lite grann, men det får vi se om jag orkar.
Det som tagit mycket tid är att hålla det vita vitt och svarta svart, vilket jag inte helt lyckats med, men 1m-regeln gäller, ser det bra ut från det hållet får det duga. Jag har varken lackbox eller några dyrare färgsprutor. Huvuddelen av airbrushen är gjorda med 300kr sprutor från Jula, och den vita färgen och klarlackan är gjord i ena hörnet på garaget. Har faktiskt bara använt 4 färger, svart, vitt, rött och en brun nyans. Allt grått är tonat fram med svart o vitt.
Har en uppsätning kåpor till räknar med att om 3-4 år byta till ett nytt färgtema, men då ska jag ha mer än en vinter på mig, eller komma igång tidigare än jul som det blev nu.
Har aldrig airbrushat något så här stort projekt nångång, har dragit mycket lärdom och utvecklats en hel del, skulle väl tippa på 30-40% av min totala airbrushtid är gjord på den här.

/Martin
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Sweet! :tummenupp

SH's TL of the Year. :tummenupp :fakta

(Kanske lite fåordigt.. men... den är snygg som fn! Blir lite sugen att dra igång en ide som jag har hur jag skulle lackera om, och lite annat... men.. hus... jobb.. etc... många bra ursäkter... :D )
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jo, det är ju lite övriga projekt som fått vänta, och frugan har knappt sett en på kvällarna när man väl lagt ungarna. Smider redan plner för nästa lackeringsprojekt, men då kommer jag att ha längre tid på mig, har ju ett (nästan) komplett extra kåpkit att jobba med.

Och tack för komplimangen!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nåfra bilder till, i lite bättre ljus

brakeline1.jpg

DSC_0023.jpg

tl1000rh.jpg
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Skitsnygg! :yoparty Undrar om man skulle våga sig på att dra igång ngt likande, man får väl iallfall börja med och gå ut och putsa lite, man får ju dåligt samvete av alla flugor mm när man ser sådana här bilder...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top