TL1000 läcker bensin

  • Thread starter Thread starter zx
  • Start date Start date

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Känner en kille som har en tl1000 som det rinner bensin ur en slang under motorn som går från tanken om han tankar mer än 10liter.Är det någon som vart med om något liknande och vad det kan vara för fel.
 
Det lät skumt, det finns 2 slangar under den tanken, den ena är returbränsle ifrån insprutet, och den andra ska väl vara till luft in i tanken.

Den slangen borde mynna rätt högt upp inne i tanken.
Om ni skakar hojen med tanken tom, är det nåt som slår då?

Annars är det ett vanligt fel att dom läcker runt pumpen...
 
Ricken skrev:
2331271 Det lät skumt, det finns 2 slangar under den tanken...
Är det inte 4 slangar?
Tryck, retur, avluftning och övertankning (eller vad man ska kalla den). Så är det iaf på GSX-R.

Låter dock skumt att det läcker när man tankar i 10 liter ungefär. Hade det läckt runt pumpen så borde det läcka så fort det är bensin i.
 
newstead skrev:
2331276 Är det inte 4 slangar?
Tryck, retur, avluftning och övertankning (eller vad man ska kalla den). Så är det iaf på GSX-R.

Låter dock skumt att det läcker när man tankar i 10 liter ungefär. Hade det läckt runt pumpen så borde det läcka så fort det är bensin i.
Jag håller på o grejar en bild...
 
Jag hade samma på min ducce.
Dräneringsslangen från tanklocket gick av inne i tanken.
Började rinna bensin på motorvägen, upptäckte det när bensinlampan började lysa och stannade för att tanka.
Slangen mynnar ut presis framför bakdäcket så det var lite slipprigt i rondellen innan macken.

Är relativt enkelt att fixa. Skruva av tanklocket och byt slang. I mitt fall hade den gått av precis i fästet vid tanklocket så jag kunde enkelt klippa av den ojämna kanten och fästa den igen.
 
lindell skrev:
2331307 Jag hade samma på min ducce.
Dräneringsslangen från tanklocket gick av inne i tanken...
Är det som på GSX-R så är det rör i tanken, men det är ju mkt möjligt att det gått hål på det. Lite jobbigare att laga bara..
 


Kanske är överfyllnaden jag tänker på, men om den skulle råka gå av av nån anledning så kan ju bränslet rinna ut där.

Vet inte riktigt annars vad det kan vara.

Och om det är en R han har så tror jag inte att det skiljer sig så värst mycket faktiskt. Men jag vet inte säkert.

lindell skrev:
2331307 Jag hade samma på min ducce.
Dräneringsslangen från tanklocket gick av inne i tanken.
Började rinna bensin på motorvägen, upptäckte det när bensinlampan började lysa och stannade för att tanka.
Slangen mynnar ut presis framför bakdäcket så det var lite slipprigt i rondellen innan macken.

Är relativt enkelt att fixa. Skruva av tanklocket och byt slang. I mitt fall hade den gått av precis i fästet vid tanklocket så jag kunde enkelt klippa av den ojämna kanten och fästa den igen.
Det är ju inte direkt en slang här, utan ett rör.
 
Last edited:
Ricken skrev:
2331335...Kanske är överfyllnaden jag tänker på, men om den skulle råka gå av av nån anledning så kan ju bränslet rinna ut där...
Jepp, den måste det vara.

@trådstartaren: Töm tanken och plocka bort pumpen. Försök lokalisera hålet och kapa röret där. Trä på en slang över båda rörändarna och dra fast med slangklammor... eller hårdlöd i tanken om ni vill ha lite spänning :gnissla
 
Det är en S han har ,en 97:a.Det verkar troligt att det skulle vara det röret som är boven.Är det någon som har plockat bort detta rör nån gång för att laga det.
 
zx skrev:
2331482 Det är en S han har ,en 97:a.Det verkar troligt att det skulle vara det röret som är boven.Är det någon som har plockat bort detta rör nån gång för att laga det.
Röret är fastlött i tanken men läs inlägget ovan hur ni kan göra.
 
Men...? 10 liter!!!!
Det måste ju vara i höjd med pumpen eller?
Knappast överfyllningsskyddet.:confused:
Eller går överfyllnadsröret inne i tanken, ner
till botten? I så fall kan det ju vara det, om
det nu sitter gummislangar i, som kan torka sönder.
:4skrika...Ops, läste just inlägget ovan..
Enklaste e att plugga slangen, å tanka inte över...:yoparty
 
Last edited:
zx skrev:
2331255 Känner en kille som har en tl1000 som det rinner bensin ur en slang under motorn som går från tanken om han tankar mer än 10liter.Är det någon som vart med om något liknande och vad det kan vara för fel.


Hade Samma problem på min TLS..
Avriningsröret hade rostat sönder tack vare att tidigare ägare hade förvarat hojen med för lite soppa i tanken. Så jag fick byta tanken, skulle tro att det är detsamma på din polares..
 
zx skrev:
2331482 Det är en S han har ,en 97:a.

Ahaa! Första sak att kolla, har han fått ny tank på garantin? Alla svensksålda
1997'or kallades tillbaka för tankbyte, då de faktiskt kunde läcka lite. Nu är
antagligen inte detta anledningen i ert fall, men ändå?

Jag fick själv en helt ny tank (den gamla funkade dock fint) kostnadsfritt.
Det intressanta var dock att det hade nog gått två eller t o m tre år innan
återkallelsen dök upp. Någon som minns, jag är bombsäker på att det var MINST
1½ år efter mitt TLS-inköp i april 1997.
 
Ska vidarebefodra alla tips så får vi se om det blir nån lösning på det hela.
 
Har haft samma problem på två Suzuki hojar, har pluggat slangen.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top