TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Ricken skrev:
2607138 NÄ, har bara tråkigt.
Och är hungrig.

Btw, hur mycke snö har ni???

Skall till Åre i vinter... Telemarkskidåkning = knäskrap på snö :yoparty
 
Rickar skrev:
2607148 Btw, hur mycke snö har ni???

Skall till Åre i vinter... Telemarkskidåkning = knäskrap på snö :yoparty
det försvann ju en del här förra veckan, så nu har vi 5cm packat ungefär...
Och jag vill inte ha mer :)
 
Fredde83 skrev:
2607962 När skulle du komma och hälsa på då? :näsblod
vänta bara, när tjejen och katten är borta så kommer jag :)
 
Ricken skrev:
2607150 det försvann ju en del här förra veckan, så nu har vi 5cm packat ungefär...
Och jag vill inte ha mer :)

Näh det förstår jag eftersom alla här vet vad du har fått packat :D
 
PETER-STHLM skrev:
2611461 vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören

Till gaffelbenen, vilken gaffelolja som helst i önskad flytförmåga...
Castrol, Shell, Mobil 1 eller annat bra märke. Själv kör jag lättflytande men det
är beroende på hur man vill ha gaffeln och vilka ventiler man har i den.

Men jag skulle ändå rekommendera en lättflytande variant.

Bromsvätska... om du inte tävlar så vilken DOT4 som helst!
Själv kör jag nog med Biltema eller nåt annat skräp....kommer inte ihåg!
Jag häller i det som finns i kemskåpet för tillfället......
Skall ändå bytas en gång per säsong så det kvittar tycker jag så länge
det är DOT4.

Släng inte ut pengarna på dyra märken, det är bara en hydralolja!

Låt bli DOT5 och DOT 5.1, fall inte i den reklamfällan!

Mina 5 ören.

R
 
PETER-STHLM skrev:
2611461 vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören
Jag hällde i en 10W-olja sist. Kommer inte ihåg vilket märke.

Måste dock ta å byta fjädrar, då de jag har är för mjuka. Det hjälpte inte mycket att peta i tjockare olja då de ändå bottnar vid hård inbromsning på ojämnt underlag.
 
PETER-STHLM skrev:
2611461 vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören

det som kommer ur motorn vid oljebytet :confused: och som bromsvätska blanda 50/50 olivloja & pilsner :yoparty

PutteLiten skrev:
2612075 jefla skräp att jag är i bilköpar tag...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140536

kanske skulle vänta lite..... :rolleyes: :huvet


skit i bilen & tjacka fälgar :7peta

Octofinger skrev:
2611709 Jag hällde i en 10W-olja sist. Kommer inte ihåg vilket märke.

Måste dock ta å byta fjädrar, då de jag har är för mjuka. Det hjälpte inte mycket att peta i tjockare olja då de ändå bottnar vid hård inbromsning på ojämnt underlag.


finns väll ingen anledning att bromsa hårt när man kör så sakta som du :D

Robster skrev:
2611665
Bromsvätska... om du inte tävlar så vilken DOT4 som helst!
Själv kör jag nog med Biltema eller nåt annat skräp....kommer inte ihåg!
Jag häller i det som finns i kemskåpet för tillfället......
Skall ändå bytas en gång per säsong så det kvittar tycker jag så länge
det är DOT4.

Släng inte ut pengarna på dyra märken, det är bara en hydralolja!

Låt bli DOT5 och DOT 5.1, fall inte i den reklamfällan!

Mina 5 ören.

R

instämmer :tummenupp
 
Last edited:
Robster skrev:
2611665 Till gaffelbenen, vilken gaffelolja som helst i önskad flytförmåga...
Castrol, Shell, Mobil 1 eller annat bra märke. Själv kör jag lättflytande men det
är beroende på hur man vill ha gaffeln och vilka ventiler man har i den.

Men jag skulle ändå rekommendera en lättflytande variant.

Bromsvätska... om du inte tävlar så vilken DOT4 som helst!
Själv kör jag nog med Biltema eller nåt annat skräp....kommer inte ihåg!
Jag häller i det som finns i kemskåpet för tillfället......
Skall ändå bytas en gång per säsong så det kvittar tycker jag så länge
det är DOT4.

Släng inte ut pengarna på dyra märken, det är bara en hydralolja!

Låt bli DOT5 och DOT 5.1, fall inte i den reklamfällan!

Mina 5 ören.

R

Högklassigt svar:tummenupp
Tänker fortsätta att tråka er med mina dumma frågor! Ni som har Glpro/atre, vart har ni monterat displayen?
 

Bifogat

  • IMAGE_00029.jpg
    IMAGE_00029.jpg
    36.4 KB · Visningar: 78
PETER-STHLM skrev:
2612602 Högklassigt svar:tummenupp
Tänker fortsätta att tråka er med mina dumma frågor! Ni som har Glpro/atre, vart har ni monterat displayen?

Tror nog inte många har köpt den ännu, vi "gamla" rävar har ofta
Pedros egenbygga växelindikator o för tillfället så är min inbyggd ovanför
mätaren.



Men det fanns några halvbra bilder på TL-Zone

HPIM0046.jpg


Skicka upp några bilder när du monterat själv!

R
 
Skicka upp några bilder när du monterat själv!

R[/QUOTE]

Det ska jag göra! Det kommer dock ta en del tid att ordna ventiljustering, styrlager, gaffelben etc. Så bilder blir det i bästa fall framemot våren. Eller kanske en billig TLS i delar :D

/P
 
PETER-STHLM skrev:
2612859 Skicka upp några bilder när du monterat själv!

Det ska jag göra! Det kommer dock ta en del tid att ordna ventiljustering, styrlager, gaffelben etc. Så bilder blir det i bästa fall framemot våren. Eller kanske en billig TLS i delar :D

/P

Ventiljustering= ca 5 timmar
Styrlager= ca 1 timme
Gaffelben= ca 5 timmar
Fika= ca 3 timmar

Sammanlagt= 14 timmar

Detta om du tar det lugnt alltså.... du fixar det alltså på en dag! :D

Det är bara att öka......... :)

R

tl1000larsson skrev:
2612831 Ja du Robster din montering a pedros GPI är sååå sjukt snyggt gjord:tummenupp

Mmmmm..... enkelt i teori men hyfsat svårt
att genomföra i verkligheten!



Men... snyggt blir det! :tummenupp

R
 
Last edited:
Ventiljustering ja... Det vore kanske smart att göra i vinter...

Ni som gjort det, har ni köpt en lådda med shims eller har ni beställt specifika storlekar efter att ni mätt ventilspelet?
 
Octofinger skrev:
2613446 Ventiljustering ja... Det vore kanske smart att göra i vinter...

Ni som gjort det, har ni köpt en lådda med shims eller har ni beställt specifika storlekar efter att ni mätt ventilspelet?

Eftersom alla andra verkar sova så fortsätter jag att leka
mechersmitter.....

Jag har två lådor med shims.... om du inte har SVINBRA kontakt
med en mcfirma så är det inte lönt att byta shims!

Dyrt, dom tar ofta 90-150kr per shims om du bytar och har sällan
öppet när du står där på helgen med motorn i bitar.....

Köp ett kit, det finns i princip bara två sorters shims till alla
hojar så dom kan komma till använding till många olika hojar.

Själv köpte jag ett HOTCAM kit och det verkar funka hur
bra som helst......

R
 
TLRR skrev:
2613738 Gruppköp på scimslåda skulle vi behöva. en lådda som alla bör ha,sedan kan någon med bra kamera lägga in steg för steg hur ventiljusteringen går till.

för att utveckla tl-tråden .:va
Inte så dum idé. De är ändå rätt kostsamma de där lådorna?
 
TLRR skrev:
2613738 Gruppköp på scimslåda skulle vi behöva. en lådda som alla bör ha,sedan kan någon med bra kamera lägga in bilder och förklaring med steg för steg hur ventiljusteringen går till.

för att utveckla tl-tråden .:va

Både ja o nej... rent mekaniskt så är en ventiljustering ganska "enkel"
Men att utföra den korrekt o smakfullt kräver i min mening en del mer....

Verktyg... jag använder bladmått som mäter ner på hundradel så
man kan mäta exakt 0,18 mm tex. o inte bara tolerans nivån.

I min mening är detta viktigt för att göra en korrekt justering.

Sedan är en bra momentnyckel för låga moment ett absolut måste!

Sedan kommer där en hel del matematik och känsla in i spelet när man
skall kolla ventilspelet mot det tänkta ventilspelet kontra shimset.

Här är en mikrometer ett måste.......

Sedan en stor portion fingertoppskänsla när det kommer till att hantera kammar, ventilkoppar och shims!

Så enkel instruktion... nja....... :D

R
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top