TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Re: Re: Re: Fan...

TroLiS skrev:
Måste köpaq å lyssna då, är det samma typ eller ??

Hatebreed e hårdare.
BLS e Zakk Wylde från Ozzys band, underbara gitarrer och rätt bluesinspirerat, men ändå tungt.
 
Har ni sett TLS:en till salu här på forumet som påstås ha 160hk? LOL... Inte lite BS heller... Den hade till och med den senaste modden: omshimsade originalljuddämpare... LMAO!!!
Den är säkert trimmad av Marklund men problemet är när jag var där så kopierade jag alla bromsningsfiler med TL:ar från deras dator och den värsta var en R med 147hk (om jag kommer ihåg rätt). Men den kurvan var lite lustig så jag misstänker att bänken var lite dåligt kalibrerad (eller annat fel) vid det tillfället. Alla övriga TL:ar med portning etc etc etc låg mellan 120-135hk.
/John
 
DaGaz skrev:
Ahh nej det är en såndär som mäter var ljuspunkten träffar på en yta genom att korsmäta från elektroder i hörnan - väl? :rolleyes:

Lite förenklat ja.
PSD = Position Sensitive Detector

Och mäter du båda strömmarna så får du den totala strömmen och kan se hur stor "ljusmängd" det är som träffar PSDn.
Man har ett filter framför PSDn som bara släpper igenom laserljus.
Dessutom modulerar man ju det.

Det var därför jag tänkte Linjelaser.
Men du kan kanske göra det ännu snyggare med en vinklad laser som träffar olika på PSDn beroende på hur fjädringen arbetar.
Men det är onödigt krångligt.

Åldring? Tror inte det är relevant då man kan ta en referensmätning med obelastat häng innan man åker ut på banan. Sen får man ha obelastat som referenspunkt.

Fan, man skulle kunna utveckla det hela till att göra en aktiv fjädring... frågan är om man har så stor nytta av det på en hoj.

Erfarenhet? Tja, vi har utvecklat 5-6 olika mätsystem som mäter vinkelavvikelsen hos maskinaxlar med hjälp av PSD, noggranhet mellan 1/100 mm och 1/1000. Och lite enklare än mätklocka...
Själv har jag suttit på www.fixturlaser.se och felsökt i system som inte fungerat som de skulle under ett halvår. Men man glömmer ju rätt fort :-)
Men allting är ju enkelt om man bryter ner det tillräckligt långt.

//Anders.
 
UnderDOG skrev:
Lite förenklat ja.
PSD = Position Sensitive Detector

Och mäter du båda strömmarna så får du den totala strömmen och kan se hur stor "ljusmängd" det är som träffar PSDn.
Man har ett filter framför PSDn som bara släpper igenom laserljus.
Dessutom modulerar man ju det.

Det var därför jag tänkte Linjelaser.
Men du kan kanske göra det ännu snyggare med en vinklad laser som träffar olika på PSDn beroende på hur fjädringen arbetar.
Men det är onödigt krångligt.

Åldring? Tror inte det är relevant då man kan ta en referensmätning med obelastat häng innan man åker ut på banan. Sen får man ha obelastat som referenspunkt.

Fan, man skulle kunna utveckla det hela till att göra en aktiv fjädring... frågan är om man har så stor nytta av det på en hoj.

Erfarenhet? Tja, vi har utvecklat 5-6 olika mätsystem som mäter vinkelavvikelsen hos maskinaxlar med hjälp av PSD, noggranhet mellan 1/100 mm och 1/1000. Och lite enklare än mätklocka...
Själv har jag suttit på www.fixturlaser.se och felsökt i system som inte fungerat som de skulle under ett halvår. Men man glömmer ju rätt fort :-)
Men allting är ju enkelt om man bryter ner det tillräckligt långt.

//Anders.

Ok, cool. Fixturlaser, Mm de jobbade vi med på ett företag jag var på innan, NeonTeknik (heter numer Dectron) vi byggde extremt branta och exakta analoga tvåkanaliga filter. Men just den produkten skötte vi på labbet endast trimmningen på. :p

Jag vet att det försigår arbeten med aktiv fjädring på motorcyklar - jag är just nu indirekt insnyltad i ett sånt projekt ;)

Jag kommer nog inte bygga något som mäter fjädring, jag var mest nyfiken.
 
:tummenupp Gissa vem som smet iväg på sporthojsfest? :D

Om inte helt tomt så saknades det en och annan TL :)

Davo; Tack för ölen! Jag har noterat +poäng i kanten på min indikator-lista :D

Hoppas att ni från stockholm inte lyckades sota igen era maskiner helt å hållet på vägen hem. :rolleyes:
 
DaGaz skrev:
:tummenupp Gissa vem som smet iväg på sporthojsfest? :D

Om inte helt tomt så saknades det en och annan TL :)

Davo; Tack för ölen! Jag har noterat +poäng i kanten på min indikator-lista :D

Hoppas att ni från stockholm inte lyckades sota igen era maskiner helt å hållet på vägen hem. :rolleyes:

Jag har inget minne av att jag bjöd på bira men vassego. :tummenupp Och hojen fick jobba lite mer på vägen hem än på vägen ner, så nån fara för igensotning är det inte längre.
 
Har just fått reda på att vi har fått ett nytillskott i TL-maffian, hoppas han presenterar sig snart.... :tummenupp
 
vad betalar ni för beläggen fram och vad kör ni på ? jag skulle köpa nya men blev snopen då jag inte tagit med mig tillräckligt med cash, 440 spänn paret skulle gubbfan ha... SBC var det
 
Men Twosaint, var är kutsen??
Det håller ju inte att ha skjutssadeln på vet du väl? ;) (ser inte alls lika bra ut tycker jag). :)
 
J-Bone skrev:
Men Twosaint, var är kutsen??
Det håller ju inte att ha skjutssadeln på vet du väl? ;) (ser inte alls lika bra ut tycker jag). :)

Här är någon annan som inte ser så bra ut... :lol :D


:hej
 

Bifogat

  • johan_liten.jpg
    johan_liten.jpg
    99.4 KB · Visningar: 180
Tjaba... Får vel presentera mig som nybliven V-Twin åkare. En nice gul tl1000r- 00. Kan tacka J-Bone för att han hittade den på blocket.... Skönt att äntligen äga en riktig hoj.

Micke
 
gunny5 skrev:
Tjaba... Får vel presentera mig som nybliven V-Twin åkare. En nice gul tl1000r- 00. Kan tacka J-Bone för att han hittade den på blocket.... Skönt att äntligen äga en riktig hoj.

Micke

Fet-grattis!!! Nu börjar moddandet! Den hojen var ju sprillans ny i stort sett. Guldköp. :fakta
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top