TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Drev

Jag funderar på att testa att byta drev, men ska man byta fram eller bak om man vill ha lite bättre acceleration, ska man ha fler eller färre tänder(kommer aldrig ihåg det där:va ). Tänkte att det skulle räcka med en toppfart på mellan200-230 km/h

Hur många tänder kör ni med på era drev??
Vad har ni för toppfart då??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Thommy skrev:
2353564 Hej!!
Har ett liet problem som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Jag har en tl1000r av årsmodell -00.
Nu är det såhär att den inte vill starta när den har stått en stund.
Man kan utesluta att det är batteriet för det har jag precis köpt ett nytt.
Det är precis som att det drar tjuvström nånstans, det funkar att starta om man har kört en stund o tex stannar o tankar, men får den stå ett par timmar så startar den inte.

Tacksam för svar/Thommy
Du måste alltså koppla in extra ström/laddare för o få igång den?

Då är det nog bara o tok leta till du hittar nåt som drar ström, ta ut en säkring åt gången o låt den stå över natten tills du ser vilken den startar på.

Då är du lite närmare lösningen iallafall...
 

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
By
Hoj
Gixxer
Ricken skrev:
2353615 Du måste alltså koppla in extra ström/laddare för o få igång den?

Då är det nog bara o tok leta till du hittar nåt som drar ström, ta ut en säkring åt gången o låt den stå över natten tills du ser vilken den startar på.

Då är du lite närmare lösningen iallafall...

Ja jag får använda startkablar för att få igång den igen om den har stått ett tag..ska ner imorrn o se om den startar annars fär jag väl göra som du säger...du har ingen aning vad det kan vara som drar tjuvström?
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Thommy skrev:
2353640 Ja jag får använda startkablar för att få igång den igen om den har stått ett tag..ska ner imorrn o se om den startar annars fär jag väl göra som du säger...du har ingen aning vad det kan vara som drar tjuvström?


Ta isär alla handtag/reglage etc...gör rent , smörj upp..kontrollera anslutningar.

Svårt att säga det är bara att leta..tyvärr..
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
LuddE_ skrev:
2353581 Jag funderar på att testa att byta drev, men ska man byta fram eller bak om man vill ha lite bättre acceleration, ska man ha fler eller färre tänder(kommer aldrig ihåg det där:va ). Tänkte att det skulle räcka med en toppfart på mellan200-230 km/h

Hur många tänder kör ni med på era drev??
Vad har ni för toppfart då??
Ska du ha bättre acceleration ska du ha mindre fram eller större bak. För att inte slita för mycket på kedjan är det bättre (imho) att byta till större bak.
Det är ganska enkelt att räkna. Säg att din hoj gör 250km/h idag och du har orginal 39 tänder bak. Du vill att den ska gå 230km/h.
250/230=1.087
39*1.087=42.4
Svaret är alltså att du ska ha 42.4 tänder på nya bakdrevet. :tungan
Det är lite svårt så skaffa 42 eller 43.
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
tjena...tänkte kolla min tps på hojen....läste om att det finns nåt som heter dealer mode och user mode.
va visst tvungen å ha nån sorts brytare till det där om jag förstog det rätt...går det att göra nån bryggning själv eller måste man ha specialverktyg....kotakten sitter under sadeln eller??

tackasam för svar mvh Mr TL
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Ni som byggt fighter av era TLR , hur har ni gjort med orginal styrdämparen?...tänkte om man kör med moddad org krona..eller om d finns "färdiga" att köpa...eller om man köper en annan styrdämpare?..lite ont om plats att få dit den nu då styr höjjarna blir ivägen..!?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
SKulle tro att dom som kör fighter antingen kör utan eller skaffar nåt annat..

Det borde väl gå o feta dit en dämpare med fästen från ev SV1000 kanske??

Vet inte om nån har provat men det kan gå. Undersök o berätta....
 
Last edited:

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Utanför Sala
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Thommy skrev:
2353564 Hej!!
Har ett liet problem som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Jag har en tl1000r av årsmodell -00.
Nu är det såhär att den inte vill starta när den har stått en stund.
Man kan utesluta att det är batteriet för det har jag precis köpt ett nytt.
Det är precis som att det drar tjuvström nånstans, det funkar att starta om man har kört en stund o tex stannar o tankar, men får den stå ett par timmar så startar den inte.

Tacksam för svar/Thommy

Ladda batteriet, ta en multimeter och kolla spänningen (ska ligga runt 12-12,5 volt), sen montera batteriet. Håll öga på om det gnistrar när du monterar sista polen, gör det det så har du någonting som ligger och drar (kortis el liknande), du kan kolla med multimetern (om det är utrustad med amperemätning) hur mycket det far igenom. Jag vet inte på motorcyklar men det borde inte vara någonting som ligger och drar (som på bilar där du har klockor och annat som ligger och drar lite) hur som helst ska det iaf inte vara mycket mer än några milliampere det ska vara frågan om. Är det så att det är mycket som går förbi så antingen spänner du fast multimetern vid batteriet och sen drar ut säkringarna en i taget och ser om det blir mindre ström (på så sätt behöver det inte ta en vecka och kolla 7 säkringar) eller så drar du ut varje säkring och kopplar in multimetern över säkringen om det går ström (och då se till vad det går). Är det inge fel så långt så starta och kolla hur mycket spänning du har, borde ligga runt 14 volt, är det mindre än 12-12,5 så laddar det inte eller bara nätt och jämt att du kan köra och är det mer än 14,5 så är risken att du laddar sönder batteriet (då är det kanske laddningsrelät som felar). Om det är lugnt där också så är det bara batteriet kvar och testa. Ha fulladdat batteri sen kör du på starten ett par gånger, tills du hör att den går mycket segt på startmotorn eller bara slår till på men inte går runt, så att du 'drar' ur batteriet. Kolla då spänningen på batteriet och är det mindre än 10,5-11 volt så är det en cell trasig på batteriet. Du kan också ladda batteriet sen låta den stå (inte montera den på cykeln) ett par dagar, har spänningen fallit under 12 volt så är det bara att leta fram kvittot och åka och hämta ett nytt. Även nya grejer kan vara trasiga, tyvärr.

Så här gjorde jag på en av mina bilar och det borde fungera på motorcyklar också. Hoppas du hittar felet och att det inte blir dyrt!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
MrTL skrev:
2354152 tjena...tänkte kolla min tps på hojen....läste om att det finns nåt som heter dealer mode och user mode.
va visst tvungen å ha nån sorts brytare till det där om jag förstog det rätt...går det att göra nån bryggning själv eller måste man ha specialverktyg....kotakten sitter under sadeln eller??

tackasam för svar mvh Mr TL
Näerå. Plugga in ett gem i kontakten bara.
Du har en vit 4-polig plugg där det bara är två stift. Sätt gemet mellan dem (eller nåt annat som kan kortsluta) och då har du dealer mode.
Se bara till att gemet inte jordar mot ramen.
dealer_plug_tls.jpg


ZtreetFajter skrev:
2354446 Ni som byggt fighter av era TLR , hur har ni gjort med orginal styrdämparen?...tänkte om man kör med moddad org krona..eller om d finns "färdiga" att köpa...eller om man köper en annan styrdämpare?..lite ont om plats att få dit den nu då styr höjjarna blir ivägen..!?
Finns ju dämpare typ Scott eller GPR roterande dämpare, som sitter med "centrerat" på gaffelkronan. Inte som orginal/öhlins/bitubo etc linjära dämpare. Skulle kanske funka?
Här är en Scotts på en TLR:
SuzTL1000R_9700rev.jpg
 
Last edited:

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Octofinger skrev:
2354648 Näerå. Plugga in ett gem i kontakten bara.
Du har en vit 4-polig plugg där det bara är två stift. Sätt gemet mellan dem (eller nåt annat som kan kortsluta) och då har du dealer mode.
Se bara till att gemet inte jordar mot ramen.
dealer_plug_tls.jpg



Finns ju dämpare typ Scott eller GPR roterande dämpare, som sitter med "centrerat" på gaffelkronan. Inte som orginal/öhlins/bitubo etc linjära dämpare. Skulle kanske funka?
Här är en Scotts på en TLR:
SuzTL1000R_9700rev.jpg


Min är ju i Fighter utf nu...(se bild) , vette tusan om d där skulle funka:confused:
 

Bifogat

  • Styrkrona.JPG
    Styrkrona.JPG
    106.8 KB · Visningar: 57

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
ZtreetFajter skrev:
2354669 Min är ju i Fighter utf nu...(se bild) , vette tusan om d där skulle funka:confused:
Ahh, näe det ser inte så ut... Men en streetfighter ska väl vobbla lite? Dreva ner ordentligt så slipper du köra med framhjulet i marken. :crash
Det ska finnas styrdämpare som går från nedre kronan eller från gaffelbenet på nåt sätt och till ramen. Kommer just nu varken på nåt märke eller vem det var som hade en sån...
 

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Octofinger skrev:
Ska du ha bättre acceleration ska du ha mindre fram eller större bak. För att inte slita för mycket på kedjan är det bättre (imho) att byta till större bak.
Det är ganska enkelt att räkna. Säg att din hoj gör 250km/h idag och du har orginal 39 tänder bak. Du vill att den ska gå 230km/h.
250/230=1.087
39*1.087=42.4
Svaret är alltså att du ska ha 42.4 tänder på nya bakdrevet. :tungan
Det är lite svårt så skaffa 42 eller 43.


Tackar tackar:Bugar !!! Då kan man ju räkna lite på det där då...:fattartil
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Octofinger skrev:
2354648 Näerå. Plugga in ett gem i kontakten bara.
Du har en vit 4-polig plugg där det bara är två stift. Sätt gemet mellan dem (eller nåt annat som kan kortsluta) och då har du dealer mode.
Se bara till att gemet inte jordar mot ramen.
dealer_plug_tls.jpg



Finns ju dämpare typ Scott eller GPR roterande dämpare, som sitter med "centrerat" på gaffelkronan. Inte som orginal/öhlins/bitubo etc linjära dämpare. Skulle kanske funka?
Här är en Scotts på en TLR:
SuzTL1000R_9700rev.jpg

oki...tackar :)

kollade lite när jag bara hade tändningen på då va den i mitten den där stapeln....uppe vid 3000 varv så gick den upp till översta strecket...e det normalt?
 

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Utanför Sala
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Beställde nytt framdäck idag så jag hoppas jag får hem det till slutet av veckan men det blir nog inte påkrängt förrän veckan efter, semestern är slut på onsdag och jobbar helgen (5-skift suger).

Ska bli roligt imorgon iaf, ska till Rörken (utanför Uppsala) och köra för första gången. Måste lära mig att lägga ner cykeln och få lite märken på knäpuckarna.

Hoj allihopa!
 

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
MrTL skrev:
oki...tackar :)

kollade lite när jag bara hade tändningen på då va den i mitten den där stapeln....uppe vid 3000 varv så gick den upp till översta strecket...e det normalt?


Om jag inte är helt ute och cyklar så ska stapeln vara i mitten på tomgång(1200varv?), men vid 1400 så ska stapeln vara högst upp...

Längst ner på sidan finns en video om TPS justering!

http://portal.miun.se/~rier0502/kopguide.html
 
Last edited:

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Mitt framdäck är konstant i luften ;)..men en styris är stort saknad!

ngn som har en Gammal Power commander (PC2?) att sälja..den med seriel ansl ??
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Sitter o kollar på den fina Suzukivideon om TPS-justering...är det någon nära sthlm som är "säker" på denna uppgift som mot en slant vill göra det???:confused:

JAg VET att det behövs....men vågar mig inte på det...

PM:a mig...
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
rfb skrev:
2355966 Sitter o kollar på den fina Suzukivideon om TPS-justering...är det någon nära sthlm som är "säker" på denna uppgift som mot en slant vill göra det???:confused:

JAg VET att det behövs....men vågar mig inte på det...

PM:a mig...
det där klarar du själv...är själv ingen mekguru men gjorde det där på 30 min med lossning av tank osv..
kostade mig en torxnyckel a 40 spänn men det va det värt...kan tänka mig va dom ska ha på firma för att göra det.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top