TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Tack krappar!! Helicoil var det. Men fäääääääään va dyrt!!! Blir ju totalt luspank av det här! Ska kolla med en verkstad och begära en offert på två defekta gängor.
 
Robban_C skrev:
En hel låda med Helicoil 5-12 mm kostade drygt 3000:- för flera år sen. Bara så ni vet. Och verktygen enbart för M10 x 1 (tändstift) kostade 1700:-. Exklusive moms. Tro mig, jag vet vad det kostade. Svettigt värre men mycket bra för reparation av skadade gängor. Dock ska man ha klart för sig att gängan (tvärs emot vad Helicoil säger) inte blir lika stark som den ursprungliga gängan. Åtminstone om den ursprungliga gängan var i stål. Var den i alu så blir den nya möjligen något starkare.
Bra mekaniska verkstäder har Helicoil. Möjligen mc-verkstäder men det ska man inte vara alltför säker på, en del av dom saknar ju riktiga mekaniker.

Vet inte om jag vill hålla med om det. Det är nämligen så att vi gjorde ett litet test i skolan, och vad vi kom fram till så höll en helicoil bättre än en gänga i stål.

Ajja kan ha gjort fel. :confused: :confused:
 
Ricken skrev:
På min sitter det sånna här.


DSC00869.JPG


Men ni R killar kanske är för frän för att använda sånna :tungan

Men va fan!! sånna där har inte jag.Har undrat hur det är tänkt att smuts och sånt inte ska tränga in......

Dom finns inte med på beskrivningen heller....
Ni med R...Har ni sånna dära mojänger på era?
 
Chiefen: Det där var alltså kompletta satser. MEn som du själv konstaterat så köper man inte en sats för ett enstaka hål. Man köper en sats för att man tror att man kan få mer nytta av det på sikt. Annars går man till en verkstad, det brukar inte vara särskilt dyrt om det inte är gräsligt otillgängligt.

Fredde83 skrev:
... vad vi kom fram till så höll en helicoil bättre än en gänga i stål. ...
Nja, jag har aldrig gjort några regelrätta tester men min erfarenhet är att det inte blir lika starkt. Och det borde inte bli lika starkt heller eftersom insatsen består av en spiral i rostfritt. Dels är rostfritt rätt blött jmf med vanligt stål (gäller nästan alla "normala" legeringar), dels känns ju det där med spiral inte lika starkt som en massiv gänga. Jag har ex vis lagat hjulbultsfästen på bilar ett par gånger (Saab 9000/Fiat Chroma verkar ha undermåligt material i naven). Då har jag faktiskt valt att tillverka en massiv ring med 16 mm utvändig gänga och 12 x vad-det-nu-är-för-stigning eftersom jag inbillar mig att det blir starkare.
Men en sak som man kan göra med Helicoil och som definitivt blir starkare än allt annat det är att gänga i Helicoilen med Loctite 638 (cylindrisk montering) och en pinnbult. Man övergår alltså från skruv till pinnbult och mutter. Tack vare Loctiten så blir det ruskigt starkt. :tummenupp
Men som sagt, jag har inte gjort några regelrätta tester. Jag har bara lagat och sen dragit fast (och dragit sönder) några gånger.
Och jag tror inte alls att du gjorde fel. Man får ju faktiskt anstränga sig för att göra fel.

Skit samma vilket, Helicoil är bra för att laga gängor och har räddat många delar för mig genom åren. Samt dragit in en och annan slant i samband med reparation av andras delar. :tummenupp

Apropå pinnbult: Om nån av er får för sig att handla gängad stång (för tillverkning av pinnbult) för att göra pinnbult så kan jag (eftersom ämnet ändå är uppe) passa på att tipsa lite om hållbarhet. Gängad stång är normalt sett blöt som satan (tror kvaliteten heter 4.6 eller 4.8), ex vis skulle jag tro att stång hos Clas Ohlson är sån. På de maskinfirmor som vänder sig till industrin kan man köpa gängad stång med kvalitet 8.8, dvs samma kvalitet som vanlig försinkad skruv har. Lite dyrare men i alla fall "normal" kvalitet.
Tänkte att det kunde vara bra att veta. Om nån nu bryr sig. :)
 
Glömde:
En av de stora finesserna med Helicoil är att dom bygger så lite på diametern. Vill minnas att en M6 inte blir mer än ca 7 mm utvändigt i lagningen. Detta kan jämföras med ex vis Würth:s insatsgängor som är riktiga massiva ringar. Man borrar, gängar, drar i instatsen och slår sen ner 4 tappar i den nya gängan. Dessa tappar låser sen fast ringen i godset men jag har en känsla av att en M6 ring här blir typ 8-9 mm i ytterdiameter. Kan vara viktigt om det är tunnt gods runtom gängan. Samma sak gäller givetvis hemsvarvade massiva hylsor, dessa blir också rätt tjockväggiga men vad ska man göra när man måste reparera en mer eller mindre udda gänga. Helicoil är som sagt dyrt.

Slut med mekanikernördigheter för ikväll. :D
 
Robban_C skrev:
Glömde:

Slut med mekanikernördigheter för ikväll. :D
Hähä..nädå..så ska du inte se det. Du är en tillgång för denna tråden tillsammans med alla andra naturligtvis!
Keep up the good work!!! :Bugar :yoparty :fyllisar
 
Jag hoppas jag inte är ensam om att ha gjort detta. Nu, när jag sklulle byta olja på hojen så skruvade jag ur oljeskruven åt fel håll så jag har antagligen gängat sönder den. Det läcker olja iaf, inte mkt, men det läcker. Är det nu bara att göra nya gängor (ngn bekant som säger att dom kan) eller ska jag lämna in den hos en suzukiåterförsäljare som antagligen kommer göra detta för dyra pengar?

Jag blir så less att sånt här alltid ska hända mig :( :gråta
 
sharpedge skrev:
Jag hoppas jag inte är ensam om att ha gjort detta. Nu, när jag sklulle byta olja på hojen så skruvade jag ur oljeskruven åt fel håll så jag har antagligen gängat sönder den. Det läcker olja iaf, inte mkt, men det läcker. Är det nu bara att göra nya gängor (ngn bekant som säger att dom kan) eller ska jag lämna in den hos en suzukiåterförsäljare som antagligen kommer göra detta för dyra pengar?

Jag blir så less att sånt här alltid ska hända mig :( :gråta
Är det gängorna i oljetråget eller på oljepluggen som är väck.Kvaliteten på org oljepluggar varierar så om du har tur så är det pluggen
 
tlmartin skrev:
Är det gängorna i oljetråget eller på oljepluggen som är väck.Kvaliteten på org oljepluggar varierar så om du har tur så är det pluggen
Jag ska försöka skruva ut den idag så får vi se.. måste bara hitta ngt att samla upp oljan i.
 
sharpedge skrev:
Jag ska försöka skruva ut den idag så får vi se.. måste bara hitta ngt att samla upp oljan i.
Biltema säljer oljetråg för runt 40:- har jag för mig. Glöm bara inte att skära upp hålet (som jag gjorde..kladdigt värre blev det)
 
Chiefen skrev:
Jag tror att du kan avskriva mig helt från krökarna nu... Nån/några spån bestämde sig tydligen för att min hoj skulle hamna i deras ägo så dom snodde den i fredagsnatt :mad: :4skrika Jag tror inte att jag kommer att bygga nåt seatpipe på den :tungan
Snart ska det letas ny twin :yoparty
Så härmed avskriver jag mig från TL-tråden oxå :gråta
Åtminstonde för tillfället

//TwinSucker
 
TwinSucker skrev:
Jag tror att du kan avskriva mig helt från krökarna nu... Nån/några spån bestämde sig tydligen för att min hoj skulle hamna i deras ägo så dom snodde den i fredagsnatt :mad: :4skrika Jag tror inte att jag kommer att bygga nåt seatpipe på den :tungan
Snart ska det letas ny twin :yoparty
Så härmed avskriver jag mig från TL-tråden oxå :gråta
Åtminstonde för tillfället

//TwinSucker
Ja jag läste tråden som Mirre startade lider med er hoppas att det löser sig.Nyfiken vilken twin är du mest sugen på om inte TL1000
 
TwinSucker skrev:
Jag tror att du kan avskriva mig helt från krökarna nu... Nån/några spån bestämde sig tydligen för att min hoj skulle hamna i deras ägo så dom snodde den i fredagsnatt :mad: :4skrika Jag tror inte att jag kommer att bygga nåt seatpipe på den :tungan
Snart ska det letas ny twin :yoparty
Så härmed avskriver jag mig från TL-tråden oxå :gråta
Åtminstonde för tillfället

//TwinSucker

Ok! Synd på hojen! Hoppas att den kommer tillbaka! Fan ta alla jävla tjuvar!!!
 
J-Bone: De bromsskivorna du köpte på TLplanet.. var det det enda paret eller fanns det fler och hur mkt skulle det kosta isf?
 
sharpedge skrev:
J-Bone: De bromsskivorna du köpte på TLplanet.. var det det enda paret eller fanns det fler och hur mkt skulle det kosta isf?

Enda paret tyvärr... men håll gluggarna öppna, det dyker upp såna tillfällen ibland på TLP.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top