TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
twinner skrev:
Haha:=) Jaja

Tack för svaren:)

HeHe,kör med det som boken rekomenderar 10/40 halvsyntet om du kör otrimmat.Kör med helsyntet om du jämt kör med fullgas eller trimmat.
Kör du som en kärring så go for mineral. :D
 
TLRR skrev:
HeHe,kör med det som boken rekomenderar 10/40 halvsyntet om du kör otrimmat.Kör med helsyntet om du jämt kör med fullgas eller trimmat.
Kör du som en kärring så go for mineral. :D

Skulle kunna köra på låsolja så sakta som jag kör :)
 
TLRR skrev:
Jag kör med Mobil helsyntet och det har funkat bra.byter olja så fort den blivit svart (400-500 mil) , då den uppfyllt sitt syfte med att samla upp sotpartiklarna och de sura förbränningsresterna.

Mobil1 äger, den sörjan åker i min knarr nästa byte. :tummenupp
 
Tänkte att nån kanske vill ha den tekniska (dvs nördiga) förklaringen till klonket då motorn stannar:
Motorn snurrar på framåt tills den lagrade energin i vevaxel, svänghjul med mer inte längre räcker för att orka över nästa kompressionstakt. Då stannar motorn och rör sig baklänges (EDIT: pga trycket i den cyl som har påbörjat komprimering //EDIT) en liten bit, uppskattar max nåt 1/8 varv eller så.
När nu motorn går baklänges så drar den med sig startmotorn via startmotorkopplingen. Klonket kommer sig när startmotorkopplingen hugger in.

Om nu nån vill veta.


//Robban. Åter hjälpligt på benen efter en misstänkt förgiftning av råttgift. Det kostar på att undersöka gamla husgrunder. :tummenupp
Kan iofs ha varit vinterkräk eller nåt sånt också.
 
Robban_C skrev:
Tänkte att nån kanske vill ha den tekniska (dvs nördiga) förklaringen till klonket då motorn stannar:
Motorn snurrar på framåt tills den lagrade energin i vevaxel, svänghjul med mer inte längre räcker för att orka över nästa kompressionstakt. Då stannar motorn och rör sig baklänges (EDIT: pga trycket i den cyl som har påbörjat komprimering //EDIT) en liten bit, uppskattar max nåt 1/8 varv eller så.
När nu motorn går baklänges så drar den med sig startmotorn via startmotorkopplingen. Klonket kommer sig när startmotorkopplingen hugger in.

Om nu nån vill veta.


//Robban. Åter hjälpligt på benen efter en misstänkt förgiftning av råttgift. Det kostar på att undersöka gamla husgrunder. :tummenupp
Kan iofs ha varit vinterkräk eller nåt sånt också.
Välkommen tillbaka :tummenupp
Robban J-bone TLRR har ni sett twinträffsplanerna 22/5 kolla in :tummenupp :)
 
Last edited:
Såg tråden om twin-träff men har ju bara en cylinder som funkar just nu,och då får ju jag inte vara med. :fyllisar

J-Bone,ska vi fixa dom dere Alukåporna till kopplingen "Graves"?
 
Tjena hur månge TL gubbar luftade sin hoj i helgen.Tyvär så kom jag inte så långt har fortfarande ca 70m is till vägen men nästa helg kanske :banana :banana
 
Alltså! Var på Beviks i dag. De hade "kickoff" och jag har bara en sak att säga: FY FAN!!
Jag är så körkåt så det är inte sant! +15 grader i skuggan och hojen i ett garage 65 mil bort... Kul. :kocko
 
Äntligen har jag fått på nytt bakdäck på TLSen och kunnat prova BiTubon och ISR skivorna ordentligt!!! Faan va bra dom är! Nyhoj känsla!

Min koppling började slira på första turen igår... På höga växlar vid ungefär 7000 varv tappar det greppet.
Tråkigt men visst den har ju gått 4k mil nu så det kanske är dax.

Turligt nog har jag en ny koppling ligger. Orginal kopplingskorg men diskar lammeller och hela kittet. Det som sitter i nu är kopplingskorgen till en TLR (enligt utsago)

Är det samma diskar och lameller mellan S och R?

Visst är det så att Hayabusa fjädrarna passar? (starkare, mindre slir)
Ni som skimsat upp fjädrarna. Vad för storlek på bricker använde ni?
Yttermått, hål, tjocklek.

Sen är jag så trött på att kopplingen är så trög. Om jag smörjer viren så är den ok i en dag och sen är det skit igen. Har för mig att en ny vire (orginal) kostar 1000kr. Men kanske skulle hydralisk vara lösningen?
TLR har väll hydralisk. Är det ingen som har ett hydral koppings "kitt" att sälja?
Eller vet var jag får tag på ett?
Eller vet var jag köper en billigare vire?

Funderade på att bygga en elektrisk koppling. Alltså istället för vire. Att använda ett servo modell "radiostyrd bil". Men det faller nog på att dom är så satans svaga och är dom starka nog så blir dom för långsamma.

Jag vet att jag har läst allt detta tidigare och borde söka... Men jag har inget internet själv utan bara på jobbet och där finns ju chefen :gnissla

TENGIL via Bloms dator.
 
Har hunnit köra en 25 mil sen påsk :yoparty 6-7 mil av dom i fredags. Skulle kört idag om jag inte hade varit så fruktansvärt bakfull :huvet
 
blom skrev:
Äntligen har jag fått på nytt bakdäck på TLSen och kunnat prova BiTubon och ISR skivorna ordentligt!!! Faan va bra dom är! Nyhoj känsla!

Visst är det så att Hayabusa fjädrarna passar? (starkare, mindre slir)
Ni som skimsat upp fjädrarna. Vad för storlek på bricker använde ni?
Yttermått, hål, tjocklek.

Sen är jag så trött på att kopplingen är så trög. Om jag smörjer viren så är den ok i en dag och sen är det skit igen. Har för mig att en ny vire (orginal) kostar 1000kr. Men kanske skulle hydralisk vara lösningen?
TLR har väll hydralisk. Är det ingen som har ett hydral koppings "kitt" att sälja?
Eller vet var jag får tag på ett?
Eller vet var jag köper en billigare vire?

TENGIL via Bloms dator.

Nöjd med Bitubon?!
Angående kopplingen är jag osäker på om Busa-fjädrarna passar. Barnett-fjädrar är nog det bästa alternativet. Tror att Roffes motor säljer dessa.
På TLP är det många TLR ägare som hellre vill ha vire-koppling än hydraulisk. Hör efter där om någon vill byta. Wreckah vet jag har bytt på sin TLS till hydra. och han är nöjd.

Hoppas det löser sig för dig!!
 
blom skrev:
... Funderade på att bygga en elektrisk koppling. Alltså istället för vire. Att använda ett servo modell "radiostyrd bil". Men det faller nog på att dom är så satans svaga och är dom starka nog så blir dom för långsamma.
... TENGIL via Bloms dator.
Det finns kronstarka servon som orkar koppla och som är snabba. Men idén faller på en annan sak. Du får ju ingen feedback, dvs du kommer inte att hitta början och slut på dragläget.
Här finns fler tips:
http://www.rc-hobby.se/
Du hittar dock inga sådana servon etc på sidan eftersom storsäljare har högre prioritet. Men det är en branschkontakt i alla fall. Å andra sidan har du ju just fått den responsen på idén. :)
Ingen feedback = ännu sämre än idag.

Lösningar som trots allt ändå fungerar:
*Enklast = ny vajer.
*Billigast = smörj den du har (ofta).
*Bäst = hydraulik (men det är min egen uppfattning).
Lägg märke till att servovarianten inte finns med bland dessa. :)

Edit: Och högpresterande servon kostar mer än din nya vajer kostar.
 
Har lite huvudbry....

I nuvarande skepnad ser hojen ut som en tyskgayfighter! vilket jag inte vill att den ska göra.Ser ni med klara TLR-ögon om bakan petar för högt upp,lite svårt att visualisera utan dom andra kåporna.Är mellanrummet >SlipOn>Bakkåpa för högt?

Kan inte lira på kåporna än för att kolla.Bakifrån ser det ut som om SlipOnen ska upp mer alT bakdelen ner...Nästan som om dom slipar asfalt om man skulle råka gasa för mycket så att den STEGRAR sig :3freak
Eller kommer SlipOn-fästena göra det hela mer symetriskt?

Fuck! Det är svårt att bygga om.. :huvet :huvet :huvet
 

Bifogat

  • Bakdel 001_0001 kopiera.jpg
    Bakdel 001_0001 kopiera.jpg
    30.5 KB · Visningar: 101
Last edited:
Jag tycker du ska göra lite av båda. Upp med piporna lite och ner med baken lite...
Men det är svårt att avgöra på den lilla bilden och att man inte ser höjden på fronten riktigt. :va
Annars tycker jag att det ser riktigt bra ut! Ska du ha originalkåporna fram eller blir det gixxer-look?
 
Robban_C skrev:
Det finns kronstarka servon som orkar koppla och som är snabba. Men idén faller på en annan sak. Du får ju ingen feedback, dvs du kommer inte att hitta början och slut på dragläget.
Här finns fler tips:
http://www.rc-hobby.se/
Du hittar dock inga sådana servon etc på sidan eftersom storsäljare har högre prioritet. Men det är en branschkontakt i alla fall. Å andra sidan har du ju just fått den responsen på idén. :)
Ingen feedback = ännu sämre än idag.

Lösningar som trots allt ändå fungerar:
*Enklast = ny vajer.
*Billigast = smörj den du har (ofta).
*Bäst = hydraulik (men det är min egen uppfattning).
Lägg märke till att servovarianten inte finns med bland dessa. :)

Edit: Och högpresterande servon kostar mer än din nya vajer kostar.

Feedbacken får man ju när motorn börjar dra. Det lär man sig. (IMHO)
Jag har kollat runt lite. Dom starkaste servona jag hittar ligger på runt 12kg. Var mäts den kraften?

*Enklast - Är ok, men den kommer ju börja gå tungt den med efter ett tag.
*Billigast - Inte ett alternativ! Jag vill inte smörja alls!
*Bäst - Jag vill ha hydralisk!
*Servo - Krångligast och mest inovativft! Vem vill va som alla andra?

Är det ingen som har en skrotad TLR och är intresserad att sälja koplingshantag, slang och slavcylinder? Eller vill byta med mig?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top