TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Robban_C skrev:
Inget förtroende alls för "nybörjarna"? :7peta

Det var mest dig jag var orolig för att du skulle ta illa vid dig av
mitt påstående..... jag ville inte trampa på din erfarenhet!

" Hoj: Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82, 3/4 TL1000R -99, 3/4 FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R600W -92 (kanske räddad från skroten?). Samt ett Renaultskåp. "

Gissar att du har meckat en del...... :tummenupp

Men mer glad blev jag att jag hade rätt när jag läste ditt mycket
genomtänkta svar.... du förstod precis vad jag menade ju!

Så nu kan vi ju diskutera.... kanon!

Par saker vi kan bolla mellan oss....

1. Jag skulle omöjligen kunna komprimera fjädern tillräckligt med
en fast nyckel eller liknande för att komma åt stoppskruven till
toppventilen!!

Även med special verktyget som passar i distansen med dom
två hålen på sidan så fick jag hänga med full vikt för att få ihop
fjädern tillräckligt för att kunna få in distansplattan innan jag
kunde lossa toppskruven. Ett jävla skitjobb även med rätt verktyg och
två man!

2. Jag vill ha ur fjädern även om jag inte skulle ha bytat den.
Detta för att jag tycker det är förkastligt att fylla på underifrån med olja.
Man måste mäta oljenivån UTAN fjädern i.

Att bara fylla i "rätt" mängd fungerar aldrig eftersom där ligger allt för
mycket olja kvar i gaffelbenet och insatsen.
( Du vet själv.. 50cc är inte mycket! )

3. För att få rätt luftning så toppfyller man gaffeln och sedan jobbar man
insatsen upp och ner med ett annat special verktyg, samma som man har
för att underlätta urtappning av olja ur insatsen.
Där ligger mycket olja kvar i insatsen även om den står upp och ner länge!

4. Sedan har man en bit slang på en mättsticka ( skjutmått )
Mätt ut rätt avstånd och gör en hävert med slangen... så är måttet perfekt
och gaffeln perfekt luftad.

Jag provade genvägarna som alla sa gick.... men det gick inte!
O då vill jag inte kalla mig oerfaren nybörjare....

Därför höjde jag ett varningens finger..... :ajjabajja

Ser framemot mer gaffel diskutioner med dig Robban.....

R
 
Drev o annat

Tjena... släpper gaffeldiskutionen och slänger
ut en annan fråga till J-bone eller någon annan
Bling-Bling guru här....

Var kan man köpa snygga bling drev till TLS:en med
någon snygg guldpläterad kedja?

Vilka hojar är våra drev kompatibla med, både bak och fram?

Har varit i kontakt med en firma i Usa men dom verkar
föga förstående att samma drev sitter på olika hojar så jag
måste vara helt säker själv!

Vad säger folket?

Mvh

Rob

Ps.. En liten sak till gaffeldiskution....

Om man bor granne med Tyson eller Sveriges starkaste man så räknas
man inte.... kan höra samtalet mellan Robban_C och sin granne...

"Öhh...Magnus! Kan du hålla nere fjädern där och skruva av den skruven? "

"Öhh... alltså du kunde fått verktyg........ "

"Öhh... kan du stanna och sätta ihop den också till mig? "

Bara en tanke.......

:pannkyss
 
1. Har aldrig demonterat övre locket på en usd eftersom jag alltid jobbat underifrån. Kan därför inte uttala mig om mängden förspänning på fjädern. Däremot har jag rivit några konventionella gafflar ovanifrån. På dessa får man ta i hyggligt men inte tokmycket för att orka trycka ner locket. Det är möjligt att fjädern är mer förspänd på en TL men flera de där gamla hojarna (Z1000J, GSX1100EF, 750 four, Katana etc) jag avser är tyngre än en TL och borde alltså också ha skapligt stabbiga fjädrar.
Hade du benet på plats i knarren eller löst? Antar att det är betydligt lättare med ett löst ben, då kan man ju åtminstone spänna fast det i nåt som inte stjälper av att man tittar hårt.

2. Jag har som sagt alltid gått på volym, aldrig haft några problem. Avser därför fortsätta med det eftersom den andra metoden verkar vara typ 10 ggr så mycket jobb.
Men det är möjligt att +50 cc hade gått om jag hade tömt även från andra hållet (dvs insatsen). Lite sent att veta nu, den knarren är såld (tror det var min 750R -96).

Men hur kan det bli olja kvar i insatsen?
Jag tömmer benet genom bottenhålet. Därefter pumpar jag benet upp och ner ett antal gånger. Då borde den luft som strömmar fram och tillbaks genom insatsen dra med sig merparten av oljan. Den oljan ligger sen i tråget nästa morgon.
Samma sak med luftning. Om det slutar "bubbla" i benet när man pumpar upp och ner så kan det ju uppenbarligen inte finnas nån luft kvar där oljan är. Eller?
Nu har jag iofs inte demonterat ventilpaketet (insatsen) och vet därför inte exakt hur det ser ut därinne men det verkar som om jag ska göra det. Jag har ju ett ben som läcker. Och jag är ju nyfiken. Tyvärr kan jag inte göra detta den närmsta tiden, garaget är fullt av Katana, traktordelar, oljefat, verktygsslipmaskin och demonterad ventilslipmaskin. Och det jä*la dygnet har ju bara 24 timmar.
Dessutom måste jag erkänna att jag just nu inte ens har lust att pilla på hojar. Och framförallt inte på TL.


Nej, jag tar inte illa vid mig. De´ e´ lugnt. Däremot var jag också orolig för att trampa....


Ang skruva:
Nån gång i slutet av -80 eller början av -90-talet så räknade jag igenom bilar jag haft. Minns inte exakt men de var över 40 st. Däremot är antalet hojar inte lika många, säkert inte mer än 10-20 st.
Dessutom har jag jobbat som maskinreparatör, verktygsmakare och specialmaskinsbyggare, har kanonfina vitsord från samtliga. Jag har med andra ord haft många tillfällen att göra misstag och det är ju som bekant dom man lär sig på.
 
Robster skrev:
... Vilka hojar är våra drev kompatibla med, både bak och fram? ...
Bakdrev:
Helt säker:
750R -96/-99. (Exakt samma bakfälg)

Troligen:
Hayabusa av motsvarande årsmodeller (verkar vara samma fälg)
600R av motsvarande årsmodeller (tror det är samma fälg eller möjligen 5,5", det är hursomhelst i stort sett samma knarr som 750R under -96/-99)

Det verkar som om Suz använde samma bakfälg till de flesta sportknarrarna i slutet av -90-talet.

Framdrev vet jag inte lika mycket om.
 
=Robban_C]Bakdrev:
Helt säker:
750R -96/-99. (Exakt samma bakfälg)

Tackar.... då vet jag lite mer vad jag skall leta efter.


1. Har aldrig demonterat övre locket på en usd eftersom jag alltid jobbat underifrån. Kan därför inte uttala mig om mängden förspänning på fjädern. Däremot har jag rivit några konventionella gafflar ovanifrån. På dessa får man ta i hyggligt men inte tokmycket för att orka trycka ner locket. Det är möjligt att fjädern är mer förspänd på en TL men flera de där gamla hojarna (Z1000J, GSX1100EF, 750 four, Katana etc) jag avser är tyngre än en TL och borde alltså också ha skapligt stabbiga fjädrar.
Hade du benet på plats i knarren eller löst? Antar att det är betydligt lättare med ett löst ben, då kan man ju åtminstone spänna fast det i nåt som inte stjälper av att man tittar hårt.

Det övre locket på USD:en på TL:en sitter fast med ventilen som i sin tur håller fjädern på plats.

Alltså måste man komprimera fjädern ca 1dm efter man har skruvat ur
locket. Fördel är att locket inte flyger iväg o träffar en i ansiktet som på
en vanlig gaffel. Nackdel att den där decimetern är intressant att komprimera.

När man har komprimerat fjädern är där en stoppskruv som håller ventilen
på plats. Så lite annorlunda än andra gafflar är det allt......

Alternativet är kanske att köra mutterpicka i botten på gaffeln så
kan man lyfta ut allt innanmäte utan att ta isär det?

Hmmmm........

Skrev jag mutterpicka... nej nej nej... fanken. Det var faktiskt en
"bra" ide om man har problem att ta isär gaffeln på rätt sätt! :lol

Naturligtvis har jag gaffelbenen av ifrån hojen när jag har jobbat
med dom. Jag har även bytat nedre ventilerna i gaffeln.

Många sätt att göra saker på... rätt sätt... lätt sätt... och andras sätt!

:tummenupp


Rob
 
Robster skrev:
... Alternativet är kanske att köra mutterpicka i botten på gaffeln så kan man lyfta ut allt innanmäte utan att ta isär det? ...
Back to basics alltså. :)

Nja, om jag minns rätt så får man inte ut innanmätet nedåt, tror det sitter fast i överbenet. Men jag vet om nån månad eller så, då räknar jag med att kunna gå till botten med gafflandet. :tummenupp
Får väl fixa ena benet på ena sättet och andra benet på andra sättet och se om det blir nån skillnad.
 
TLRR skrev:
Såja nu kan vi det här med gafflar vi andra också.Har i alla fall en idé om hur det enklast skall göras. :tummenupp

Nu tar vi bakstötdämpare som nästa ämne,Wilbers eller Bitubo alt. Öhlins :tungan
´
Jag monterade just min BiTubo.
Har bara gjort en provtur men jäklar vad mycket bättre hojen kändes! Ska ta med en skruvmejsel nästa gång så jag kan ställa om framgaffeln med. Den blev ju så fruktandsvärt hård nu när baken fungerar som den ska. Tyvär blir det nog ingen riktig utvärdering förens nästa år. Provturen togs i onsdags och det var kallt, går inte att pressa speciellt mycket då...
Men nästa år är jag snabbast!!!! :banana

Föresten... ISR skivorna är ju helt underbara! :kär Välinvesterade slantar!
 
TLRR skrev:
Kul med moddningar som känns att det blir bättre när man kör :tummenupp

ISR gör bra grejor,köpte min radialpump från honom och är supernöjd,hoppas det lirar ihop med mina Nissinok och Brake-tech skivor bara.Det skall bli spännande och prova det nästa sesång. :)

haha, den där hojen kommer du sälja i delar då du inte kommer få ihop den! :7peta :hihi

Bi-Tubo... låter inte det extremt gay? :hihi

så, spamfilter on!
 
Fotpinnar

Bilderna jag fick ihop förra gången räckte inte riktigt till så om ni som har möjlighet att knäppa kort på era fotpinnar gör det, från alla möjliga vinklar. Inte bara ni som har moddat utan även några original... Så vore det underbart. Tack
 
Är det nån som har krachpuckar och har testat dom?
Hur bra skyddar dom egentligen? Jag "välte" med min för 5år sen och då pajade höger sidokåpa och kylaren...

Har kollat lite bilder och det verkar som de flesta sitter monterade i motorfästet där fjädern sitter. Tycker det verkar vara väldigt långt ner och långt bak... Kanske är bra oom jag tänker efter...

Var kan man köpa dom bästa / billigaste?
 

Bifogat

  • krachpuck.jpg
    krachpuck.jpg
    49.5 KB · Visningar: 72
Robster skrev:
Tjena... släpper gaffeldiskutionen och slänger
ut en annan fråga till J-bone eller någon annan
Bling-Bling guru här....

Var kan man köpa snygga bling drev till TLS:en med
någon snygg guldpläterad kedja?

Vilka hojar är våra drev kompatibla med, både bak och fram?

Har varit i kontakt med en firma i Usa men dom verkar
föga förstående att samma drev sitter på olika hojar så jag
måste vara helt säker själv!

Vad säger folket?

Mvh

Rob

Ps.. En liten sak till gaffeldiskution....

Om man bor granne med Tyson eller Sveriges starkaste man så räknas
man inte.... kan höra samtalet mellan Robban_C och sin granne...

"Öhh...Magnus! Kan du hålla nere fjädern där och skruva av den skruven? "

"Öhh... alltså du kunde fått verktyg........ "

"Öhh... kan du stanna och sätta ihop den också till mig? "

Bara en tanke.......

:pannkyss

Hehe... "bling-guru" Jaja... ;)

Några ställen jag brukar köpa prylar på:

www.calsportbike.com
www.revlimiterracing.com
www.2wheeljunkies.com

Kedjor och drev som jag har bra erfarenheter av själv är:
Kedja - DID (många andra har rekommenderat RK också)
Drev - AFAM och Sprocket Specialists.

Original på TL är 530 men jag kör 520 ;)
 
TLRR skrev:
Såja nu kan vi det här med gafflar vi andra också.Har i alla fall en idé om hur det enklast skall göras. :tummenupp

Bra bra!! Då har du koll på det där då... bara för mig att beställa prylarna då så vet du hur man gör ;) :lol
 
Uhu. sidan 3 :brinnerup

I alla fall så har jag bestämt mig för att inte köpa nya kåpor utan fixa till motorn i stället.
Tänker man två steg frammåt så kommer man snabbt fram till att köra är roligare än att putsa.
:tomten


Här med beställs två liter av motivation till att få igång Tillern istället för att sälja "skiten" och bara köra motard. :tungan
 
PutteLiten skrev:
Uhu. sidan 3 :brinnerup

I alla fall så har jag bestämt mig för att inte köpa nya kåpor utan fixa till motorn i stället.
Tänker man två steg frammåt så kommer man snabbt fram till att köra är roligare än att putsa.
:tomten


Här med beställs två liter av motivation till att få igång Tillern istället för att sälja "skiten" och bara köra motard. :tungan

Det gör du rätt i!

Du, PutteLiten du bodde i helsingborg va?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top