Robster
Skulle blivit smed
Robban_C skrev:Inget förtroende alls för "nybörjarna"?![]()
Det var mest dig jag var orolig för att du skulle ta illa vid dig av
mitt påstående..... jag ville inte trampa på din erfarenhet!
" Hoj: Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82, 3/4 TL1000R -99, 3/4 FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R600W -92 (kanske räddad från skroten?). Samt ett Renaultskåp. "
Gissar att du har meckat en del......

Men mer glad blev jag att jag hade rätt när jag läste ditt mycket
genomtänkta svar.... du förstod precis vad jag menade ju!
Så nu kan vi ju diskutera.... kanon!
Par saker vi kan bolla mellan oss....
1. Jag skulle omöjligen kunna komprimera fjädern tillräckligt med
en fast nyckel eller liknande för att komma åt stoppskruven till
toppventilen!!
Även med special verktyget som passar i distansen med dom
två hålen på sidan så fick jag hänga med full vikt för att få ihop
fjädern tillräckligt för att kunna få in distansplattan innan jag
kunde lossa toppskruven. Ett jävla skitjobb även med rätt verktyg och
två man!
2. Jag vill ha ur fjädern även om jag inte skulle ha bytat den.
Detta för att jag tycker det är förkastligt att fylla på underifrån med olja.
Man måste mäta oljenivån UTAN fjädern i.
Att bara fylla i "rätt" mängd fungerar aldrig eftersom där ligger allt för
mycket olja kvar i gaffelbenet och insatsen.
( Du vet själv.. 50cc är inte mycket! )
3. För att få rätt luftning så toppfyller man gaffeln och sedan jobbar man
insatsen upp och ner med ett annat special verktyg, samma som man har
för att underlätta urtappning av olja ur insatsen.
Där ligger mycket olja kvar i insatsen även om den står upp och ner länge!
4. Sedan har man en bit slang på en mättsticka ( skjutmått )
Mätt ut rätt avstånd och gör en hävert med slangen... så är måttet perfekt
och gaffeln perfekt luftad.
Jag provade genvägarna som alla sa gick.... men det gick inte!
O då vill jag inte kalla mig oerfaren nybörjare....
Därför höjde jag ett varningens finger.....

Ser framemot mer gaffel diskutioner med dig Robban.....
R