TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Hej på alla!
Jag bytte blinkers på min men jävlar så den blinakr fort, typ 2 gånger i sekunden :3freak .
Smart som jag var så minns jag ju inte hur den blinkade tidigare med orginal blinkers, utan skulle ha det gjort så fort som möjligt. Lamporna är 12volt och 5 watt är det något fel på dom, måste jag löda in något motstånd?
Ska man höra ett "knäpp" ljud från relet på tlr när man blinkar för jag hör inte det:confused:
Tack för alla svar :)
 
Last edited:
Bild på dom nya blinkarna och luftfiltrena+sharkskin airbox!
 

Bifogat

  • Dsc00166.jpg
    Dsc00166.jpg
    96.7 KB · Visningar: 66
  • Dsc00138.jpg
    Dsc00138.jpg
    94.5 KB · Visningar: 96
Så här löste jag det där bak, vilket till och med gick igenom besiktningen. Kändes dumt att borra i plasten, men har en i reserv.
Fram är jag lite osäker på om jag gillar, eventuellt kommer en annan lösning.

Man kan väl också har blinkers i baklampan, så att det blinkar orange till höger eller vänster... eller funkar det inte pga det blir för litet avstånd mellan "blinkersen"?
 
2752498 Man kan väl också har blinkers i baklampan, så att det blinkar orange till höger eller vänster... eller funkar det inte pga det blir för litet avstånd mellan "blinkersen"?
Enligt lag så funkar inte det, måste vara 25cm(?), eller hur det nu va.
 
Hörru... Liten Putte...

Med blinkarna sådär och M4-systemet får du ju för f-n räcka ut handen när du skall svänga :7peta

... e du inte rädd för att få en Volvo i arslet när du byter riktning???

... det händer ju emellanåt även om blinkarna syns :näsblod


Titta nooooogrannt så ser du att det sitter blinkers även brevid/på reg-skylten. :)

Och, svar på frågan:
Jo, det är jag, så jag satte dit ett extra par :hihi
Och, jag brukar faktiskt använda handen ibland för att indikera vänstersvängar... :lol :rock

Tror det är 18cm..

18 cm bak (skylten är 18 cm ;) )

20 cm fram.

:hej
 
Last edited:
Hej på alla!
Jag bytte blinkers på min men jävlar så den blinakr fort, typ 2 gånger i sekunden :3freak .
Smart som jag var så minns jag ju inte hur den blinkade tidigare med orginal blinkers, utan skulle ha det gjort så fort som möjligt. Lamporna är 12volt och 5 watt är det något fel på dom, måste jag löda in något motstånd?
Ska man höra ett "knäpp" ljud från relet på tlr när man blinkar för jag hör inte det:confused:
Tack för alla svar :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429&highlight=blinkers
Där kan du räkna ut vilka motstånd du behöver koppla in.
Tänk på att parallel koppla
 
Så här löste jag det där bak, vilket till och med gick igenom besiktningen. Kändes dumt att borra i plasten, men har en i reserv.
Fram är jag lite osäker på om jag gillar, eventuellt kommer en annan lösning.

Huvudsaken är ju att man syns bakifrån.:tummenupp

Var besiktigade du??
Helt otroligt att de där Peugot blinkarna gick igenom :lol

Jag hade EU godkända diod blinkers fram, men han sa "de där är inte OK". jag käftade imot och efter 15-20 minuter fick jag en 1a på dem, tiden var ute så han tog en tur på hojen, och kommentrade på hur varm en TL kan bli i skrevet :lol :yoparty

Nu har jag i alla fall skaffat precis de blinkarna han rekomenderade :rolleyes:l
 
Var besiktigade du??
Helt otroligt att de där Peugot blinkarna gick igenom :lol

Jag hade EU godkända diod blinkers fram, men han sa "de där är inte OK". jag käftade imot och efter 15-20 minuter fick jag en 1a på dem, tiden var ute så han tog en tur på hojen, och kommentrade på hur varm en TL kan bli i skrevet :lol :yoparty

Nu har jag i alla fall skaffat precis de blinkarna han rekomenderade :rolleyes:l

Besiktigade på Gunnesbo i Lund, men den stationen har numera lagts ner. Killen kollade avståndet och att dom syntes som dom skulle.
Han sa att det är inga problem.

Och dom är ju EU godkända också. Men fram kommer dom aldrig gå igenom. Däför jag funderar på en annan lösning.
 
Typiskt att de lagt ner :gnissla

Mina var oxå godkända, men det sket de i, det var ju inte enligt deras interna specar, så...


I alla fall, så här har jag löst det fram :)

DSC00183.jpg


DSC00179.jpg


:hej
 
Besiktningsproblemet.

Tyvärr duger det inte med EU-godkända prylar eller "rätt avstånd" om besiktningspersonalen är strikt.

Sedan en tid tillbaka har vi något som kallas helfordonsgodkännande.

Det innebär att alla förändringar som gjorts på modellen (som inte stämmer med generalagentens typgodkännande) är otillåtna.

Detta borde inneburit döden för tillbehörsmarknaden men som väl är finns det fortfarande mänskliga varelser inom statliga verk.

Dock bör man komma ihåg att man lever på besiktningsmannens goda vilja när man kör in på kontrollbesiktningen med moddade grejor.

... mina 25 cent...:)
 
Sedan en tid tillbaka har vi något som kallas helfordonsgodkännande.

Det innebär att alla förändringar som gjorts på modellen (som inte stämmer med generalagentens typgodkännande) är otillåtna.

Men då hänger det väl lite på hur hårt specad typgodkännandet är? Har du sett nåt sånt dokument eller har en aning om hur de ser ut? Det vore intressant att se. Jag menar, står det tex att den är godkänd med vindruta Suzuki artikelnummer #blabla etc eller står det "klart glas" eller liknande?

Annars borde en C- eller TÜV-märkt detalj bli per automatik godkänd. :va

Fast jag är ändå lite förvånad att det faktiskt fortfarande är godkänt att byta avgassystem, i mitt fall helt ok så länge det är på max 103dB. 103dB är fan mycket... :näsblod Det vore så enkelt för dem att bara säga att annat än orginal avgassystem är inte godkänt. Om jag inte misstar mig helt så är det tom ok för farsan att byta avgassystem på sin BMW GS 650 trots att det kan innebära att han plockar bort katalysatorn! :confused:

Fast det ska fan till å klaga. Det är bara att passa på så länge det kan vara godkänt! :tuttar
 
Tyvärr duger det inte med EU-godkända prylar eller "rätt avstånd" om besiktningspersonalen är strikt.

Sedan en tid tillbaka har vi något som kallas helfordonsgodkännande.

Det innebär att alla förändringar som gjorts på modellen (som inte stämmer med generalagentens typgodkännande) är otillåtna.

Detta borde inneburit döden för tillbehörsmarknaden men som väl är finns det fortfarande mänskliga varelser inom statliga verk.

Dock bör man komma ihåg att man lever på besiktningsmannens goda vilja när man kör in på kontrollbesiktningen med moddade grejor.

... mina 25 cent...:)

Helfordons godkända fordon är fordon som är inregistrerade efter Juli 99.

Min TL är inregistrerad Maj 99, och är inte helfordons godkänd. :)
Så, det är helt OK enligt alla regler att byta till vilka EU godkända pryttlar jag vill. Och besikningsmannen kommenterade inte att det inte var orginal jag hade, och inte heller sa han att jag skulle sätta dit orginal. Han rekomenderade faktist exakt de jag fick av WW (WonderWiz). :)
Det han inte gillade var att han ansåg att färgen var något för blek. :va de är ju godkända FFS... %&¤

I vilket fall som, så är MC besiktnings gubbarna i Hbg trevliga prickar, de delade bara inte min uppfattning om rikigt alla detaljer. :hihi
Och största anlednignen till att jag var sur som ettika var att jag köpt just de blinkersarna pga att de var E11 godkända, och att de kostade 600 pix spädde på med tändvätska... :lol


Bild på min TL 5 minuter innan jag kör och besiktigade den.
1or på blankslitet bakdäck (glömde byta, corden syntes... lol) Och framblikners då...
Men i övrigt godkänd. Observera helsytemet sitter på. :)

DSC00004.jpg



När började detta helgodkännande gälla?

Har någon en länk till vv om detta?

Gäller för hojar inregistrerade i registret Juli -99 och framåt.

Borde stå på VV's sidor om man orkar läsa.
Jag råkar veta efter som min hoj är från Maj 99 :yoparty


Fast jag är ändå lite förvånad att det faktiskt fortfarande är godkänt att byta avgassystem, i mitt fall helt ok så länge det är på max 103dB. 103dB är fan mycket... :näsblod Det vore så enkelt för dem att bara säga att annat än orginal avgassystem är inte godkänt. Om jag inte misstar mig helt så är det tom ok för farsan att byta avgassystem på sin BMW GS 650 trots att det kan innebära att han plockar bort katalysatorn!

Fast det ska fan till å klaga. Det är bara att passa på så länge det kan vara godkänt!


103 db är tok mycket!!! :näsblod
När mina M4 var nya gick de igenom utan db-killers på 102.5 db.
M4 Helsystem låter som satan!!!
:lol

Men jag klagar inte!, med db-killers instoppade mätte han inte ens!
 
Last edited:
Helfordons godkända fordon är fordon som är inregistrerade efter Juli 99.

103 db är tok mycket!!! :näsblod
När mina M4 var nya gick de igenom utan db-killers på 102.5 db.
M4 Helsystem låter som satan!!!
:lol

Men jag klagar inte!, med db-killers instoppade mätte han inte ens!

Juli -99 tack för info. Då vet vi det...

102,5 dB = öronproppar. Jag minns förra sommaren när du höll på att skrämma mig i havet när du körde förbi mig när jag gick längs Drottninggatan i HBG :D

Vad gäller mätning av dB råkar jag veta (har lite inside-känningar) att trafikpolisen slutat mäta och bötfälla för ljudnivå för flera år sedan.

Jag skrev om det på något forum i höstas, minns inte om det var här.

... iallafall... trafikpolisen har jättedyra instrument som de inte kan använda eftersom RPS (rikpolisstyrelsen) inte lyckats utreda hur en mätning skall gå till. Varje gång de mätte blev det överklagat och mätningen tillintetgjordes i rätten. Ljudnivå beror på så oerhört mycket mer än bara ljudkällan, omgivning, vegetation, byggnader, vind, luftfuktiget mm...

... dessutom är ljudet av en twin INTE att anse som oljud utan VÄLLJUD:yoparty
 
Tillykke med SharkSkinz installeringen AXL45... Ser godt ud.

Glæder mig til at høre hvor mange hk det giver den?

/Lars :tummenupp

Hej Lars!

Airboxen och luft intagena var i utmärkt skick när dom kom fram, köpte ett förhöjt kåpglas vilket kom fram söndrigt men killen har gjort en reklamation på det till posten, får se hur det går.
Jag skulle gärna köpa topparna av dig Lars men jag har ju ingen pengar :gråta
Jaa vi får se om jag ska bänka den i sommar eller inte, måste iallafall köpa power commander för att få ordentligt med snurr i maskinen.
Stålarna tar slut men man hittar ju bara mera prylar man vill köpa, VAD SKA MAN GÖRA!!!??!?!:huvet

Har inte fått någon komentarer om luft filtrena men funderar på er som kör med orginal lådan vad kör ni med för filter?

Mvh Axl45
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top