TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
NoelSörbom skrev:
Och hur mycket ska man ge??Service intervaller??

/Daniel

1: skicket och prylarna till styr....

2: Vid 2400 mil är det en stor service.

Annars samma som andra hojar, styrlager, bromsklotsar är dyrt etc.
Sen är det en relativt tung hoj som folk gärna kör på bakhjulet med så om det inte är nybytta packboxar får du räkna med att göra det.Iofs är dom nybytta lär du knäcka dom själv. :banana

Vad är originalmåttet från gaffelbenets övre kant till gaffelkronan. Jag har nu 12mm och CV9040 känns fortfarande smidigare i kurvorna. Hur fan ska jag råda bukt på denna pansarvagn ? Jag ligger och brottas med karelin i kurvorna medans polarna lattjar lite med sina rettor.
Jag är för kort för att shimsa dämparen 5mm, når ju fan knappt ner med bägge fötterna som den är nu. Kommer det att bli en Natt/Dag skillnad på en Bitubo eller ?
 
Last edited:
Nu har jag svettsat, byggt en ny insattsgänga (jätteskum gänga, fick leta igenom hela Skövde för att hitta en som passa, 340 spänn kostade den också...) och tätat alltihop med kemisk metal. Skall sätta ihop motorn nästa vecka, Nu MÅSTE det funka, annars ger jag fan upp...

/Pajje
 
Twosaint skrev:
1: skicket och prylarna till styr....

2: Vid 2400 mil är det en stor service.

Annars samma som andra hojar, styrlager, bromsklotsar är dyrt etc.
Sen är det en relativt tung hoj som folk gärna kör på bakhjulet med så om det inte är nybytta packboxar får du räkna med att göra det.Iofs är dom nybytta lär du knäcka dom själv. :banana

Vad är originalmåttet från gaffelbenets övre kant till gaffelkronan. Jag har nu 12mm och CV9040 känns fortfarande smidigare i kurvorna. Hur fan ska jag råda bukt på denna pansarvagn ? Jag ligger och brottas med karelin i kurvorna medans polarna lattjar lite med sina rettor.
Jag är för kort för att shimsa dämparen 5mm, når ju fan knappt ner med bägge fötterna som den är nu. Kommer det att bli en Natt/Dag skillnad på en Bitubo eller ?
Vad har du för dimension på bakdäcket jag satte dit 180-55/17 och det blev en stor skillnad på kurvtagningen :tummenupp
 
jaha nu har man kladdat dit nya blinkare bak åxå...bort med dom onödiga fula aluöronen som sitter orginal sen på med en mindre skylt å vips så vart det så här.
kanske inte världens vackraste men va gör man när ens ekonomi liknar en Polsk bärplockare för tillfället :rolleyes:
 

Bifogat

  • PICTbaken2.jpg
    PICTbaken2.jpg
    109.5 KB · Visningar: 112
MrTL skrev:
jaha nu har man kladdat dit nya blinkare bak åxå...bort med dom onödiga fula aluöronen som sitter orginal sen på med en mindre skylt å vips så vart det så här.
kanske inte världens vackraste men va gör man när ens ekonomi liknar en Polsk bärplockare för tillfället :rolleyes:

Snyggt!! :tummenupp
 
MrTL skrev:
jaha nu har man kladdat dit nya blinkare bak åxå...bort med dom onödiga fula aluöronen som sitter orginal sen på med en mindre skylt å vips så vart det så här.
kanske inte världens vackraste men va gör man när ens ekonomi liknar en Polsk bärplockare för tillfället :rolleyes:
Snyggt montage blev det rätt blinkfrekens eller blinkar den fortare än normalt.
Jo du blev det inga mullerburkar ni ringde inte jja ja det är bara att höra av er :tummenupp
 
tlmartin skrev:
Snyggt montage blev det rätt blinkfrekens eller blinkar den fortare än normalt.
Jo du blev det inga mullerburkar ni ringde inte jja ja det är bara att höra av er :tummenupp
tackar...ja det blinkar normalt.
följde med 21/12 lampor så det funka bra som fan...
angående dämparna så har han fått ditt nummer å mailadd så han hör väl av sig om han e intresserad... :tummenupp
 
Twosaint skrev:
Jo det är ett 180, den åmar sig och driver ut ur kurvorna.
Törs nästan inte fråga eftersom det är så enkelt men:
Åmar sig ut ur kurvorna? Rätt lufttryck?
Lågt tryck bak brukar kunna ge en knarr som under belastning åmar sig/pendlar/gungar ut ur böjarna. Inte wobbel, detta är betydligt "lugnare" än ett renodlat wobbel.
Iofs är pendlingen kanske vanligare på äldre hojar men eftersom jag känner igen beskrivningen så...

Edit: Jag tycker iofs att en TLR är kanonsmidig redan med standardchassie. Men då har jag antagligen andra referenser. Några dagar på en gammal enkelkams Honda 750 från 70-talet eller en gammal Z1000J från tidigt 80-tal förvandlar en TLR till en underbart smidig och trevlig knarr. :D
Du borde testa! :)
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Törs nästan inte fråga eftersom det är så enkelt men:
Åmar sig ut ur kurvorna? Rätt lufttryck?
Lågt tryck bak brukar kunna ge en knarr som under belastning åmar sig/pendlar/gungar ut ur böjarna. Inte wobbel, detta är betydligt "lugnare" än ett renodlat wobbel.
Nu fyllde jag på statoil har inte kontrollerat trycket med nån vettig mackapär eg men jag tycker förra betedde sig likadant.

Hörru gubbe :7peta minns du inte vad jag hade för maskin ? Avverkade ju nästan 150 mil på den

Edit: ja jämfört med den så är ju tillern smidig som f*n.
 

Bifogat

  • ratrider.JPG
    ratrider.JPG
    88.8 KB · Visningar: 75
Däcktryck TL1000S??

Har lyckats supit bort min instruktionsbok för hojen och nu undrar jag om någon vet vad däcktrycket skall vara fram och bak?
 
MaFu skrev:
Däcktryck TL1000S??

Har lyckats supit bort min instruktionsbok för hojen och nu undrar jag om någon vet vad däcktrycket skall vara fram och bak?
250kPa
2.5kg/cm2
36 psi

eller vad som känns bäst
 
MaFu skrev:
Däcktryck TL1000S??

Har lyckats supit bort min instruktionsbok för hojen och nu undrar jag om någon vet vad däcktrycket skall vara fram och bak?
2.5 kg har ja för mig.....men ja kan ju ha fel :tungan
 
Länge sen sist

Hej på er!

Det var länge sedan jag skrev något här.......

Efter måååånga timmar i verkstaden så är jag klar!

50.jpg


Hojen blev superbra! Jag är mer än nöjd......

Mer bilder finns på TL-planet

TL-Planet

Robban
 
Robster skrev:
Hej på er!

Det var länge sedan jag skrev något här.......

Efter måååånga timmar i verkstaden så är jag klar!

50.jpg


Hojen blev superbra! Jag är mer än nöjd......

Mer bilder finns på TL-planet

TL-Planet

Robban
förstår att du e nöjd :)
kanon :tummenupp
 
Twosaint skrev:
Nu fyllde jag på statoil har inte kontrollerat trycket med nån vettig mackapär eg men jag tycker förra betedde sig likadant.

Hörru gubbe :7peta minns du inte vad jag hade för maskin ? Avverkade ju nästan 150 mil på den

Edit: ja jämfört med den så är ju tillern smidig som f*n.

Nja, nåt verkar vara vaj om den är så trög. Kan bara jämföra min med rettan och gixxern som jag testade. Visst är den lite sävligare men inte mycket, tycker snarare bara att det är skönt med den extra stabiliteten. Men då har jag ju 190/60 bak, Bitubo, Schims 3mm och uppflyttade gaffelben 10mm från standard.
 
J-Bone skrev:
Nja, nåt verkar vara vaj om den är så trög. Kan bara jämföra min med rettan och gixxern som jag testade. Visst är den lite sävligare men inte mycket, tycker snarare bara att det är skönt med den extra stabiliteten. Men då har jag ju 190/60 bak, Bitubo, Schims 3mm och uppflyttade gaffelben 10mm från standard.


Jag upplerver att den gungar/svajar på ett otrevligt sätt och driver utåt i kurvorna, kanske en bitubo är medicinen.
Jag är är ju så kort men 3mm höjning kanske man kan leva med.
Men vad är standard fram ? jäms med kronan eller ? Jag höjde benen och nu har jag 12mm till kronan jag vet inte om det beror på det men jävlar va styret fladdrade över krönen i 240. Även vid nedtagning från bakhjulet vart den nervös nån gång kan vara inbillning men så var aldrig den förra.
 
Twosaint skrev:
... Hörru gubbe :7peta minns du inte vad jag hade för maskin ? Avverkade ju nästan 150 mil på den ...
Ooops. Hade glömt. Måste vara åldern på gubbfan. :)

Kan det vara så enkelt att måttlig längd på chaffisen gör att tillern känns klumpig?
Standard gaffelben tror jag är jäms med kronan men jag är inte säker.

Edit: Hur är styrdämpen inställd? Några brukar ju byta till tunnare olja efter vad jag förstått. Men om du nu har trassel med instabilitet i 240 så kanske inte det är att rekommendera.
Kanske gå tillbaks lite i gaffelhöjd och peta i tunnare olja i styrdämpen? Då kanske gaffeln återfår stabilitet i hög hastighet medan styrdämpen inte blir lika tung vid andra tillfällen?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top