TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Ronny och J era nedrans svinp'lsar vafan håller ni på o moddar bakom ryggen på mig :va :huvet Ne skärpning nu!! jag ska va med annars tippar jag era hojar i sommar!

BTW så sitter mina gilles på plats nu o dom e BLING tillsammans med mina spec beställda healguards ist för dom trötta carbon man får med i gilles :)
 
J-Bone skrev:
Förstoppning är inte så illa tänkt faktiskt, det är pga den ihopklämda vänsterpipan (för att kedjan ska gå fri) som fenomenet uppstår...
För den intresserade kan jag nämna att den hopklämda pipan har samma tvärsnittsarea som resten av röret. Den är nämligen väsentligt breddad. Jag blev också fundersam och mätte lite.
Dock kan det väl nämnas att ett ovalt rör flödar sämre än ett cirkulärt med samma area. Så lite bättre blir det ändå om man byter röret.
Har det hänt nån med cirkulärt rör att röret skrapat i backen?
Jag funderar nämligen på att åtgärda det där själv. Är dock inte så sugen på att pröjsa en hel statskuld för ett omsvetsat rör, kan fixa det själv men vill inte tappa markfrigång.
Iofs är jag knappast kapabel att nyttja markfrigången fullt ut eftersom jag är så krattig som chaffis nu för tiden men ändå. :)

Edit: Chiefen, kolla efter packningar på en maskinfirma. Typ som säljer kullager, skruv etc.
Min erfarenhet är iofs att det knappast är lönt att hålla på sådär. Jag orkar inte arbeta en timme extra med att leta smådelar bara för att spara 40:-.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
För den intresserade kan jag nämna att den hopklämda pipan har samma tvärsnittsarea som resten av röret. Den är nämligen väsentligt breddad. Jag blev också fundersam och mätte lite.
Dock kan det väl nämnas att ett ovalt rör flödar sämre än ett cirkulärt med samma area. Så lite bättre blir det ändå om man byter röret.
Har det hänt nån med cirkulärt rör att röret skrapat i backen?
Jag funderar nämligen på att åtgärda det där själv. Är dock inte så sugen på att pröjsa en hel statskuld för ett omsvetsat rör, kan fixa det själv men vill inte tappa markfrigång.
Iofs är jag knappast kapabel att nyttja markfrigången fullt ut eftersom jag är så krattig som chaffis nu för tiden men ändå. :)

Edit: Chiefen, kolla efter packningar på en maskinfirma. Typ som säljer kullager, skruv etc.
Min erfarenhet är iofs att det knappast är lönt att hålla på sådär. Jag orkar inte arbeta en timme extra med att leta smådelar bara för att spara 40:-.

Jo jag har hört att arean ska vara samma men faktum är att innan jag bytte till helsystem så flödade avgaserna nästan enbart på högra sidan (80/20 kanske) precis som så många andra har upptäckt. Efter bytet till Akrat så känns det som 50/50.

Vad det beror på vet jag inte men originalkrökarna känns allt annat än väldesignade....
 
Robban_C skrev:
Edit: Chiefen, kolla efter packningar på en maskinfirma. Typ som säljer kullager, skruv etc.
Min erfarenhet är iofs att det knappast är lönt att hålla på sådär. Jag orkar inte arbeta en timme extra med att leta smådelar bara för att spara 40:-.
Det är visserligen sant, det rör ju sig inte om en förmögenhet. Det är bara av gammal vana jag snålar på sånna här grejor. Jag retar mig på överdrivet profittänkande hos original leverantörer (Suzuki). Men vad kan väl en packning kosta!? Förmodligen inte värt besväret dom du säger ^^. Tack för tipset ialla fall!
 
J-Bone, jag har också märkt skillnaden men tror att en del av detta beror på att rören är olika långa.
Dock ska det sägas att jag här och nu inte har nåns om helst koll på hur rören är dragna. Får väl glo lite under knarren ikväll. :)

Hmmm, man kanske skulle börja kapa och svetsa lite....
 
J-Bone skrev:
Jo jag har hört att arean ska vara samma men faktum är att innan jag bytte till helsystem så flödade avgaserna nästan enbart på högra sidan (80/20 kanske) precis som så många andra har upptäckt. Efter bytet till Akrat så känns det som 50/50.

Vad det beror på vet jag inte men originalkrökarna känns allt annat än väldesignade....
Det kanske är lite skillnad på S/R jag upplevar skillnaden på hö/vä pipa knappt kännbar på min TLS.Visserligen mätte jag med att sätta för händerna bakom varje pipa och kännde ingen större skillnad före och efter att mullerburkarna kom på sin plats :tummenupp
 
Last edited:
hocke skrev:
Ronny och J era nedrans svinp'lsar vafan håller ni på o moddar bakom ryggen på mig :va :huvet Ne skärpning nu!! jag ska va med annars tippar jag era hojar i sommar!

BTW så sitter mina gilles på plats nu o dom e BLING tillsammans med mina spec beställda healguards ist för dom trötta carbon man får med i gilles :)

HeHe,Håkan det är bara o gå med.Men först måste det kollas om det går att genomföra det som jag föreslagit.(Titan nitrat oxidernig)Det är väl den största biten att få igenom,Sedan gäller det att få tag i vettiga verktyg.Typ Spring Compressor,glidhammare som är delbar.Låsbleck för nedre bult som håller ihop gaffeln.
Race Teck har en återförsäljare nere i Tomlilla (Skåne)Kanske det går att beställa dessa glidbussningar (Lägre friktion än originalbussningar)om vi är ett gäng till ett bra pris.
Så nu vet du lika mycket som jag. :)
 
TLRR skrev:
HeHe,Håkan det är bara o gå med.Men först måste det kollas om det går att genomföra det som jag föreslagit.(Titan nitrat oxidernig)Det är väl den största biten att få igenom,Sedan gäller det att få tag i vettiga verktyg.Typ Spring Compressor,glidhammare som är delbar.Låsbleck för nedre bult som håller ihop gaffeln.
Race Teck har en återförsäljare nere i Tomlilla (Skåne)Kanske det går att beställa dessa glidbussningar (Lägre friktion än originalbussningar)om vi är ett gäng till ett bra pris.
Så nu vet du lika mycket som jag. :)

Du e för go du Ronny :pannkyss
 
hur skulle den där gaffelkronan se ut i så fall? är allt lite sugen...
 
hur mycke är en TL från -98 värd???
1941 mil
en ägare
GUL....den snabbaste färgen

Jag får så låga bud!!!!! :huvet
 
obruT skrev:
hur mycke är en TL från -98 värd???
1941 mil
en ägare
GUL....den snabbaste färgen

Jag får så låga bud!!!!! :huvet


50000:- kanske
 
nån som är bra på att tillverka grejjer i alu eller rostfritt?
jag vill byta ut mina kolfiber"armar" som håller upp ljuddämparna på mitt akrasystem mot något i metall istället, tycker att kolfibern flexar för mycket.

Dessa alltså...

IMGP0825.JPG


Någon som tror sig kunna göra något snyggt till en lagom peng?
Ronny, Robban, Ricken.. ??
 
Jag tror inte att min kille kan greja nånting för en billig peng. Han kan göra 2 dimensionellt hyfsat billigt, men 3d måste ju nästan cnc-fräsas. Då vet vi ju att det blir lite dyrt...
Man skulle iofs kunna"platta ut den du har och skära ut en sån i 2d, och sedan värma och böja fästena. Men då måste man nästan lacka dom på ett eller annat sett sedan.
 
J-Bone skrev:
nån som är bra på att tillverka grejjer i alu eller rostfritt?
jag vill byta ut mina kolfiber"armar" som håller upp ljuddämparna på mitt akrasystem mot något i metall istället, tycker att kolfibern flexar för mycket.

Dessa alltså...

IMGP0825.JPG


Någon som tror sig kunna göra något snyggt till en lagom peng?
Ronny, Robban, Ricken.. ??

Jag skulle faktiskt också behöva exakt samma...
Är också intresserad om någon skulle kunna tillverka.
 
J-bone, ser jag fel eller har du ROSA färg sprätt på bakramen?? Är inte det lite gay??
 
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top