TLRR skrev:Ja jag har långt kvar...
Får man fråga vad det är för projekt du håller på med, hur ska de bli i slutändan?

/ Fredrik
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
TLRR skrev:Ja jag har långt kvar...
TLRR skrev:Ok jag försöker svara så gott jag kan.Det finns mycket du kan göra på hojen och motorn.
Öppna upp luftburken(Kapa plast från mellanplattan mm) sätt i fullflödesfilter och montera slipon,justera bränsleblandningen (PcII,Teka.yoshi)ger ju inte "jättemycket" men du kommer att känna skillnaden,den kommer att svara på gasen betydligt rappare och få mera kraft på låga varv.
Nästa steg är att montera helsystem,Akra är bäst.M4 eller Yoshi näst.
porta toppan,5-vinkelslipning på ventilerna flödestesta.Efter det montera nya kammar Vee-two mm. eller slipa om originalen,men då bör man ta bort sissor-gear och dekompmekanismen för lättare massa.
Högkompskolvar är steget efter det.(JE) finns säkert flera märken men dessa valde jag. ger 12,6:1 i förhållande och är lättare än original.
Det har visat sig att vevlagren tar stryk av att trimma för mycket då storändarna på original stakarna blir något ovala och lagren skär.
Detta undiks med Carillo vevstakar eller Falicon.
Det är ju aldrig fel att balansera in vevaxeln i detta läge,där ligger jag i mitt motortrimmande för närvarande (vevstakar o balansering+lustgas)hehe .Räknar med 135-140 hästar på bakhjulet utan lustgas och ca 20-23 kg lättare hoj.
Sen finns det hur mycket som helst att göra race airbox och air-ducts.Borra cylindrarna 2mm och stroka vevaxeln då har man 1100cc,borra upp trottelhusen beroende på var du vill att "knuffen" i maskin skall vara.kolla gärna TL-Planet där kan du läsa mycket om jänkarnas framfarter.
Terry shephard i England sysslar med mycket till TL motorer,men JAG har haft mycket strul med honom,men han är mycket duktig och jobbar ihop med sin son,de kommer att utveckla en del roliga grejor till tl-en i slutet eller i början på nästa år har jag hört.
Kommer inte på nåt mera just nu.
/Ronny
TLRR skrev:Tror inte att du kan köpa bara rören så att de passar slip-onen.Men det finns en firma i landet URM heter de som tillverkar kompletta rör,har för mig att han gjort det på nån TL.Har inte adressen men sök så finner du.
Angående race airbox så tjänar du inte "så" mycket i effekt men däremot en hel del i vikt om du är ute efter det.
KN-koniska filter fungerar inte bra till denna motor,har för mig jag läste det nånstans på TL-Planet.Han förlorade nära 10 hk i de övre varvtalsregionerna.![]()
TLRR skrev:ja vad ska jag säga,allt är ändrat förutom huvudramen och tanken.Slutändan blir en TLR med ca 135-140 hk på bakhjulet och 20-23 kg lättare.Det är målet
TLRR skrev:KK racing har sebimoto kåpor som jag är mycket nöjd med.Fick inte till länken men sök,firman heter så.
Chiefen skrev:Hmm, vad var det här för trevligt styrdämparfäste? Jag är så LESS på den där diagonalupphängningen av styrdämparen där extra nycklen fastnar hela tiden ( dvs till låset ). Nån mer än jag som känner igen det problemet??
Lösningen där styrdämparen sitter på det där viset verkar ju kanon! Nån som vet vart man kan skaffa ett sånt fäste, eller måste man byta hela styrdämparen??![]()
URM känner jag bra till eftersom hans verkstad ligger granne med mina föräldrar. Mycket trevlig och duktig killeKnucklehead skrev:Lite länkar för dom som vill ha:
www.********.se
www.urm.se
//Thomas
Hmm... Den övre länken skulle vara ******** i mitten...
Köp min. Exakt en sån har jag och den kommer jag inte att använda eftersom jag uppskattar att kunna skjutsa.Knucklehead skrev:Förresten, vart kan man införskaffa en racekuts/sadel!? Alltså hela delen där man sitter å hela vägen bak!? ...
Knucklehead skrev:Hej!
Slänger ut en fråga mest för jag är nyfiken, är det nån av er som har trimmat sin TL genom portning/bytt kammar/lättat roterande massa mm?
Mvh Thomas
Robban_C skrev:Styrdämparna går ju att byta olja i om jag inte misstar mig. Byt till tjockare olja så får du rejält med dämpning!
Eller fyll dämparen med fett, då jä**ar!
För övrigt kan väl påminnas om att däck (eller rättare sagt slitaget) påverkar rätt mycket hur hojen känns.
Jäkligt snyggtRobster skrev:Jag använder en Hyper Pro, vilket jag är mycket nöjd med!
Att den sedan är halva priset av en Öhlins och dubbelt så snygg kan jag
leva med!
TwinSucker skrev:Ska kika på det. Tackar för tipset![]()
Jäkligt snyggtVad går en sån på om jag får fråga?
//TwinSucker
Robban_C skrev:Köp min. Exakt en sån har jag och den kommer jag inte att använda eftersom jag uppskattar att kunna skjutsa.
Gällande blåa knarren ovan:
Jag tycker den var fräck bortsett från några "detaljer":
*Man lackar inte på kåpglaset!![]()
*Vem fan har valt speglar från en gynstol till en TLR?
*Vad gör tv-skärmen där? Ska vi åka hoj eller sitta i finsoffan o glo på burken?
*Blå kopplingskåpa? Nja. Nej.
*Lackad dämpare? Nja.
I övrigt tycker jag faktiskt att den var fräck. Gör det mig till en gammal stofil?
Edit: Perversa muttrar till framhjulet. Trodde den designen dog ut samtidigt som ölpimplare med låångt helskägg slutade bygga choppers på CB 650.
Vee-twn skrev:URM känner jag bra till eftersom hans verkstad ligger granne med mina föräldrar. Mycket trevlig och duktig kille
Hade jag haft 12000kr över (är fattig student) skulle jag ha ett helsystem i titan på min TL...
Urban (URM) och Alviks MC har snickrat i hop några helsystem som visat mycket bra siffror i bänken. + 10 hästar...
Twosaint skrev:Prata med McXpress jag vet inte om det stämmer men Erik lovade 140 bänkade bakhjulshästar med helsystem och portning, Om du är haj på det där med kamtider kan du demontera topparna och skicka upp dom till honom tror han skulle ha 3500 för portning+planing.
Robban_C skrev:Köp min. Exakt en sån har jag och den kommer jag inte att använda eftersom jag uppskattar att kunna skjutsa.
Gällande blåa knarren ovan:
Jag tycker den var fräck bortsett från några "detaljer":
*Man lackar inte på kåpglaset!![]()
*Vem fan har valt speglar från en gynstol till en TLR?
*Vad gör tv-skärmen där? Ska vi åka hoj eller sitta i finsoffan o glo på burken?
*Blå kopplingskåpa? Nja. Nej.
*Lackad dämpare? Nja.
I övrigt tycker jag faktiskt att den var fräck. Gör det mig till en gammal stofil?
Edit: Perversa muttrar till framhjulet. Trodde den designen dog ut samtidigt som ölpimplare med låångt helskägg slutade bygga choppers på CB 650.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |