TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
TLRR skrev:
Ok jag försöker svara så gott jag kan.Det finns mycket du kan göra på hojen och motorn.
Öppna upp luftburken(Kapa plast från mellanplattan mm) sätt i fullflödesfilter och montera slipon,justera bränsleblandningen (PcII,Teka.yoshi)ger ju inte "jättemycket" men du kommer att känna skillnaden,den kommer att svara på gasen betydligt rappare och få mera kraft på låga varv.

Nästa steg är att montera helsystem,Akra är bäst.M4 eller Yoshi näst.
porta toppan,5-vinkelslipning på ventilerna flödestesta.Efter det montera nya kammar Vee-two mm. eller slipa om originalen,men då bör man ta bort sissor-gear och dekompmekanismen för lättare massa.

Högkompskolvar är steget efter det.(JE) finns säkert flera märken men dessa valde jag. ger 12,6:1 i förhållande och är lättare än original.

Det har visat sig att vevlagren tar stryk av att trimma för mycket då storändarna på original stakarna blir något ovala och lagren skär.
Detta undiks med Carillo vevstakar eller Falicon.

Det är ju aldrig fel att balansera in vevaxeln i detta läge,där ligger jag i mitt motortrimmande för närvarande (vevstakar o balansering+lustgas)hehe .Räknar med 135-140 hästar på bakhjulet utan lustgas och ca 20-23 kg lättare hoj.

Sen finns det hur mycket som helst att göra race airbox och air-ducts.Borra cylindrarna 2mm och stroka vevaxeln då har man 1100cc,borra upp trottelhusen beroende på var du vill att "knuffen" i maskin skall vara.kolla gärna TL-Planet där kan du läsa mycket om jänkarnas framfarter.

Terry shephard i England sysslar med mycket till TL motorer,men JAG har haft mycket strul med honom,men han är mycket duktig och jobbar ihop med sin son,de kommer att utveckla en del roliga grejor till tl-en i slutet eller i början på nästa år har jag hört.

Kommer inte på nåt mera just nu.

/Ronny

Tack för det utförliga svaret Ronny!

Bra att få veta att storändarna är det första man ska se upp med när man börjar trimma! Hur e det med ramlagrena då!? Något annat man ska se upp med!?

TRE modden hade jag tänkt utföra snarast på min iaf. Det är det som ligger närmast. Jag har som sagt Yoshimura slipons nu. Går det att köpa resten så man får helsystem till den!? Eller be typ Ferrita/rakarör att göra framdelen!?

Luftboxen kommer väl fixas nästa vinter, ska man satsa på att modifiera original eller skaffa/bygga racebox!? Nån som testat att köra på KN universalfilter (dom där "konerna" som man trär över spjällhusen) och sen gör egna luftkanaler?!

Fler frågor kommer... :rolleyes:

Tack på förhand / Thomas

Förresten, vart kan man införskaffa en racekuts/sadel!? Alltså hela delen där man sitter å hela vägen bak!? Har letat, men inte hittat... :(

Mvh Thomas

TLRR skrev:
Tror inte att du kan köpa bara rören så att de passar slip-onen.Men det finns en firma i landet URM heter de som tillverkar kompletta rör,har för mig att han gjort det på nån TL.Har inte adressen men sök så finner du.

Angående race airbox så tjänar du inte "så" mycket i effekt men däremot en hel del i vikt om du är ute efter det.

KN-koniska filter fungerar inte bra till denna motor,har för mig jag läste det nånstans på TL-Planet.Han förlorade nära 10 hk i de övre varvtalsregionerna. :huvet

Hej igen!

Oki, ska kolla efter de här URM, för mer effekt vill man ju alltid ha och framför allt kanske få lite bredare effektkurva!?

Lättas vore ju kul, därför jag slängde ut frågan om racecuts... :yoparty Vore ju kul att ha nu när man har kolfiberkåpor och framskärm, men det finns säkert MASSOR mer... Mycket BLING BLING... *s* Nä, så mycket prestanda för så lite pengar som möjligt blir nog min melodi!

Mvh Thomas

TLRR skrev:
ja vad ska jag säga,allt är ändrat förutom huvudramen och tanken.Slutändan blir en TLR med ca 135-140 hk på bakhjulet och 20-23 kg lättare.Det är målet

Och den ska man få testa sen? :hihi

Låter fruktansvärt bra, utseendemässigt då? Som din avatar?

/ Fredrik

Yikes!!!

haya3.jpg

haya4.jpg

haya1.jpg

Inte är den vacker inte... :3freak

Chiefen skrev:
Hmm, vad var det här för trevligt styrdämparfäste? Jag är så LESS på den där diagonalupphängningen av styrdämparen där extra nycklen fastnar hela tiden ( dvs till låset ). Nån mer än jag som känner igen det problemet??
Lösningen där styrdämparen sitter på det där viset verkar ju kanon! Nån som vet vart man kan skaffa ett sånt fäste, eller måste man byta hela styrdämparen?? :va

Jag tror inte du kan montera orginaldämparen diagonalt.
Mitt fäste är också Hyper Pro:s egna, så om måtten hade varit
samma så skulle det i teorion gått att använda ett HP fäste
men knappast värt besväret!

Köp en Hyper Pro med fäste!

Den snygga färgen får du på köpet..... :tummenupp

R

Knucklehead skrev:
Lite länkar för dom som vill ha:

www.********.se
www.urm.se

//Thomas

Hmm... Den övre länken skulle vara ******** i mitten...
URM känner jag bra till eftersom hans verkstad ligger granne med mina föräldrar. Mycket trevlig och duktig kille :tummenupp
Hade jag haft 12000kr över (är fattig student) skulle jag ha ett helsystem i titan på min TL...
Urban (URM) och Alviks MC har snickrat i hop några helsystem som visat mycket bra siffror i bänken. + 10 hästar...

Knucklehead skrev:
Förresten, vart kan man införskaffa en racekuts/sadel!? Alltså hela delen där man sitter å hela vägen bak!? ...
Köp min. Exakt en sån har jag och den kommer jag inte att använda eftersom jag uppskattar att kunna skjutsa.

Gällande blåa knarren ovan:
Jag tycker den var fräck bortsett från några "detaljer":
*Man lackar inte på kåpglaset! :fatta!
*Vem fan har valt speglar från en gynstol till en TLR?
*Vad gör tv-skärmen där? Ska vi åka hoj eller sitta i finsoffan o glo på burken?
*Blå kopplingskåpa? Nja. Nej.
*Lackad dämpare? Nja.
I övrigt tycker jag faktiskt att den var fräck. Gör det mig till en gammal stofil? :D

Edit: Perversa muttrar till framhjulet. Trodde den designen dog ut samtidigt som ölpimplare med låångt helskägg slutade bygga choppers på CB 650.

Knucklehead skrev:
Hej!

Slänger ut en fråga mest för jag är nyfiken, är det nån av er som har trimmat sin TL genom portning/bytt kammar/lättat roterande massa mm?

Mvh Thomas

Prata med McXpress jag vet inte om det stämmer men Erik lovade 140 bänkade bakhjulshästar med helsystem och portning, Om du är haj på det där med kamtider kan du demontera topparna och skicka upp dom till honom tror han skulle ha 3500 för portning+planing.

Robban_C skrev:
Styrdämparna går ju att byta olja i om jag inte misstar mig. Byt till tjockare olja så får du rejält med dämpning!

Eller fyll dämparen med fett, då jä**ar! :)

För övrigt kan väl påminnas om att däck (eller rättare sagt slitaget) påverkar rätt mycket hur hojen känns.

Ska kika på det. Tackar för tipset :tummenupp

Robster skrev:
Jag använder en Hyper Pro, vilket jag är mycket nöjd med!
Att den sedan är halva priset av en Öhlins och dubbelt så snygg kan jag
leva med!
Jäkligt snyggt :tummenupp Vad går en sån på om jag får fråga?

Vad det gäller den där blå saken så...vet i f** vad jag ska säga :3freak annat än att jänkare är galna i krom :va Nä, den är inget för mig jag vill kunna åka med min hoj utan att få ångest för att jag måste ta 3 dar semester för att putsa sen... Tacka vet jag tuta och kör varianten!

//TwinSucker

Last edited:
TwinSucker skrev:
Ska kika på det. Tackar för tipset :tummenupp

Jäkligt snyggt :tummenupp Vad går en sån på om jag får fråga?

//TwinSucker

Nu blir det pinsamnt, för jag kom precis på mig själv med
att inte komma ihåg vad den kostade?! :1pajas

Har blivit en del inköp denna säsongen till den "billiga"
hojen som inte är så billig längre... men o andra sidan så
är den inte så dålig längre hellre! :yoparty

Jag tror jag gav runt 3000:- med fäste, men är inte helt säker på om
det var utpris eller kompispris?

Men den är värd pengarna.

Mvh

Rob

Robban_C skrev:
Köp min. Exakt en sån har jag och den kommer jag inte att använda eftersom jag uppskattar att kunna skjutsa.

*Vad gör tv-skärmen där? Ska vi åka hoj eller sitta i finsoffan o glo på burken?
*Lackad dämpare? Nja.
I övrigt tycker jag faktiskt att den var fräck. Gör det mig till en gammal stofil? :D

Edit: Perversa muttrar till framhjulet. Trodde den designen dog ut samtidigt som ölpimplare med låångt helskägg slutade bygga choppers på CB 650.

Robban, jag är lite sugen på din Sebimoto bakdel.... pm:a pris?
Går det att ha originalsadel till den eller är det sån tunn foamskiva som gäller?

Vee-twn skrev:
URM känner jag bra till eftersom hans verkstad ligger granne med mina föräldrar. Mycket trevlig och duktig kille :tummenupp
Hade jag haft 12000kr över (är fattig student) skulle jag ha ett helsystem i titan på min TL...
Urban (URM) och Alviks MC har snickrat i hop några helsystem som visat mycket bra siffror i bänken. + 10 hästar...

Jag har hört av mej till dom på URM nu och ska se vad dom vill ha för att göra ett framsystem till mina slipons! :)

Twosaint skrev:
Prata med McXpress jag vet inte om det stämmer men Erik lovade 140 bänkade bakhjulshästar med helsystem och portning, Om du är haj på det där med kamtider kan du demontera topparna och skicka upp dom till honom tror han skulle ha 3500 för portning+planing.

Låter ju helt suveränt! Ja, kamtider ska inte vara några problem, står väl i servicehandboken hur man ställer kammarna emot vevaxeln!? Märkningar måste det ju finnas!!!

Tack för tipset!

Mvh Thomas

Robban_C skrev:

*Lackad dämpare? Nja.

Jag har PM:at dej ang. cutsen!

Själv tycker jag det var NÅGOT för mycket på den Tillern... *asg* Är mer lagd åt det hållet att jag funderar på att lacka hela min mattsvart utan några dekaler överhuvudtaget! Lite "stealth" känsla på hojen... :yoparty

Mvh Thomas

J-Bone och Knucklehead:
KK-racing tar 1450:- enligt http://www.********.se/sebimoto/suzuki/suzuki_p.htm för solobakdelen. Min är ny men har varit monterad. Alltså borde väl en tusing vara lagom?
Och den är för tunn foamsadel. Alltså klar fördel att ha ätit mycket fet skinka och sköljt ner med öl :hihi .

Om jag inte misstar mig så frågade J_Bone efter en bakdel för ett tag sen men inget hände så ni får väl diskutera vem som ska ha´n.

Pris på toppkåpan:
KK tar alltså 1650:- för en överdel som antagligen har tveksam passform. Min är något repad h fram samt har en liten (reparabel) spricka v fram men den är en Suz = passform. 1000:-?
Tror dessutom att KK-varianten är den som är delad längre ner än Suz-varianten.

Edit: Och jag är inte helt säker på att det verkligen är Sebimoto. Men det är en solobakdel avsedd för foam, så mycket vet jag. :tummenupp

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back