TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
J-Bone skrev:
Jag ska göra 1800mila, enligt schemat så är det ju bara allmän översyn och olja+filter byte!?

Fan va lurad man har varit som har lämnat in hojen för service tidigare alltså... :huvet

Fetblåst helt enkelt, hehe :arsele

Asså min lilla episod med verkstan sist slutade med att de ersatte mig ekonomiskt för att jag skulle hålla klaffen efter min lilla skrivelse. Har alltså mot betalning förbundit mig att inte dra detta vidare därav har jag inte kunnat skryta om det här..

Hot hjälper - tro mig.. Har ni haft era cyklar på service, kolla att det verkligen arbetet är utfört.. Typ ventiljusteringar annars lär ni spela roulett med spisen. :hihi :7peta
 
tompajj skrev:
tackar grabbar ska ner i garaget o kolla till helgen....

det där med drevning har ni nån bra kombination för en tlr...

Har man inte lust att strula för mkt eller byta drivpaket kan du gå ner ett kugg fram. Brukar vara billigaste och enklaste drevningen man kan göra. Typ 69kr.

När det är dags för drivpaket sen kan du ta fram drev bak drev och hela kalaset efter vad du trivs med bäst.

Det jag rekommenderar är att inte dreva ner hojen för mkt. Man förlorar lite av nöjet med en twin och man varvar ur varje växel jättefort. Nått kugg upp bak skulle jag säga var lagom. Kolla på TLP vad som TLR ägarna är mest nöjda med.
 
tlmartin skrev:
men är det bara jag som är här inget inlägg på 5 dar

Ja man kan ju undra vad som har hänt...

Är det nån tiller som har en vevsstake lös så skulle jag uppskata om denne kunde mäta den och kika hur lång, bred och så där den är...

Och ifall det är nån som har en vevaxel som ni behöver bli av med så är jag intresserad av det...
 
Jag har en kompis som har en TLR som har ett problem.
Den går bara på en cylinder under 2500 varv. Över det så hoppar den igång och går som vanligt. Han har bytt stift och har en ordentlig gnista. Vad kan vara fel? Robban, vet du?
 
WestW skrev:
J-Bone kanske har köpt för mycket bling bling och har fått Internet avstängt för han inte har råd med räkningen :D ;)

Hehe, rätt du hade där! :hihi

Ååååh, nu ere bara 1 vecka till hojen e hemma.. :yoparty
längtar..

pis
 
Vee-twn skrev:
Jag har en kompis som har en TLR som har ett problem.
Den går bara på en cylinder under 2500 varv. Över det så hoppar den igång och går som vanligt. Han har bytt stift och har en ordentlig gnista. Vad kan vara fel? Robban, vet du?

En eller båda injektorerna på den cyllen som bråkar kanske? Prövat med sån injectorcleaner? :va
 
Vee-twn skrev:
Jag har en kompis som har en TLR som har ett problem.
Den går bara på en cylinder under 2500 varv. Över det så hoppar den igång och går som vanligt. Han har bytt stift och har en ordentlig gnista. Vad kan vara fel? Robban, vet du?
Säger som J-Bone. Börja med att kolla insprutningsmunstyckena.
TLR har ju två st/cyl men jag inbillar mig att varvet där båda är aktiva liggar högre än 2500?
Har ni testat att snapsa puffran på tomgång? Dvs håll så mycket gas att motorn går på 1000-1500 rpm och droppa ner soppa i den aktuella tratten (tank upplyft och luftburk lossad). Om den då går igång (det blir avsevärd skillnad) på den cylindern så kan det bero på insprutningsmunstycket.
Annan möjlig orsak är tjuvluft under spjället (ex vis de däringa insugsgummina). När jag tänker efter så är det inet alls något orimligt fel med dessa symtom. Om det ena gummit läcker så suger den cyl mycket tjuvluft (relaterat "ordinarie" luft) på tomgång medan skillnaden minskar med ökande varvtal och ökande trottelöppning. Med andra ord skulle det kunna vara så att "andelen tjuvluft" blir för liten för att ha någon nämnvärd påverkan över 2500 rpm.
Tjuvluft kollas genom att spraya med startgas eller pensla med bensin. När motorns gång ändrar karaktär har du hittat felet.
Vid såväl tjuvluftsletning som snapsning är startgas lättare att använda men bensin är bättre för puffran eftersom eter (dvs startgas) i högre grad tvättar bort olja från cylinderväggarna och insugsventilens skaft. Å andra sidan är det ju bara korta stunder det handlar om.

Tänk för fan på att ha minimala mängder "lös" bensin i närheten! Du vill hellere hålla i en kapsyl med bensin än en hel literflaska när du ska droppa ner i insuget och den baktänder, tro mig! Flaskan ska stå en bra bit ifrån dig/hojen och en brandsläckare är din bästa vän!

Jag skulle nog börja med snapsning för att se om felet ligger i blandningen eller i tändningen, visar det sig vara blandningen skulle jag nog börja leta tjuvluft (framförallt gummit eftersom dom är "omtalade") innan jag kollar insprutningsmunstyckena.
 
Tack så mycket! Jag ska vidarebefodra svaren eftersom jag sitter i Umeå och han i Sundsvall. Jag fick en felrapport över telefon idag och jag tänkte väl att någon här skulle kunna ha något tips på en lösning!
:tummenupp
 
Härligt här verkar det finnas mycket mcnyttig info...
Är ny här by the way och blev lotsad hit av Sharpedge, tackar för hjälpen.
//Danny
 
Och hade blitt lotsad av mig om inte Sharpedge hade skött sig. :tummenupp

Från det ena till det andra tänkte jag ställa på min knarr till helgen! Det börjar väl bli dags nu eller vad säger ni? :hihi
 
Robban_C skrev:
Och hade blitt lotsad av mig om inte Sharpedge hade skött sig. :tummenupp

Från det ena till det andra tänkte jag ställa på min knarr till helgen! Det börjar väl bli dags nu eller vad säger ni? :hihi
Hahaha :)
Klart jag sköter mig ;)

Ååååååhåå .. redan??! :rolleyes: Det gick rätt fort med att rusta upp hojen. Alla kåpor och sånt på plats och passar nu då?
 
Hur många är det cirka som kommer ifrån Sthlm trakten, hur många brukar ni bli när ni har träffar? :confused:

Mkt bra jobbat Sharp, att du visade vägen hem direkt när jag kom hit...

Sorry Robban, jag tror att jag börjar bli dum i huvet eller nåt åt det hållet...jag tyckte att du skrev att du skulle ställa av hojen... :kocko
 
Last edited:
Så kul med sällskap och trevlig läsning.Byggde om blinkers fram&bak i helgen det blev i mitt tycke ganska bra.Ha det tills dess :banana :tummenupp
 

Bifogat

  • blink.jpg
    blink.jpg
    51.2 KB · Visningar: 76
  • blinkFram.jpg
    blinkFram.jpg
    46.8 KB · Visningar: 56
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top