TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Oljan har jag bara kört kanske 80 mil med.. Castrol power1 10w40..

Fjädrarna som var med i barnett kopplingskittet var det samma längd på som de som satt orginal, tyckte dom kändes lika hårda mellan tummen och pekfingret..
Är de förstärkta man kan köpa något längre ??
Hjälp! Ska till Norge om 2 veckor :/

kopplingspaketet: Du hade bytt lameller och stålskivor ?
Tänk på att original stålskivor går inte få bättre för pengar.Så håller dom sig inom spec. rugga upp ytan o sätt i, långt bättre än allt annat.

För det andra så vet jag att Castrol´s oljor är för hala för våra TL våtkopplingar o slirar.
Fjädrarna kan du spänna själv utan att köpa längre.
 
Last edited:

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
kopplingspaketet: Du hade bytt lameller och stålskivor ?
Tänk på att original stålskivor går inte få bättre för pengar.Så håller dom sig inom spec. rugga upp ytan o sätt i, långt bättre än allt annat.

För det andra så vet jag att Castrol´s oljor är för hala för våtkopplingar o slirar.
Fjädrarna kan du spänna själv utan att köpa längre.

Ja jag bytte stålskivor med. Orginal skivorna är blånade men det kanske duger att rugga upp..? Hur menar du med fjädrarna, brickor ? Den har gått 2 säsonger med samma olja tidigare..
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ja lägg brickor börja med 2 mm. se till att alla är lika tjocka. Har du låtit fiberlamellerna legat o dra i olja över natten innan du monterat dom ? om inte har du nog felet där.
Castrol är skit för våtkopplingar, jag vidhåller fortfarande det.:smasha
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Japp dom låg i oljebad en natt.. Tycker du jag ska använda dom blånade skivorna ist? Jag har fått tag i värre fjädrar.. Får väl byta olja också :tröttmössa
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Japp dom låg i oljebad en natt.. Tycker du jag ska använda dom blånade skivorna ist? Jag har fått tag i värre fjädrar.. Får väl byta olja också :tröttmössa

Gör en sak i taget så du vet vad du håller på med. sitter de nya i så ha dom i. mät upp de blånade originalen och är de inte slitna prepparera dom o spar. som sagt de går inte att få tag i bättre skivor än dessa.
spänn fjädrarna o kolla innan du byter olja. Slirar de då ut med skiten o torka av oljan på lamellerna o skivorna med t-sprit och byt olja till ett annat fabrikat. Du har växlat ner utväxlingen ? det frestar på belastningen i kopplingen med. Uteslut allt annat innan som slavcylinder o tryckpinne först, uteslut så du inte har en sliten kopplingskorg med taggade slitna kilspår för lamellerna. Lager korrekta ? Har du vridit sista Yttersta lamellen enl. service bok ?

Har du gjort allt det här rätt så är det ju bara två saker kvar för klena fjädrar för den högre belastningen eller en olja med för mycket additiver i som minskar friktion.
Om inte gör om gör rätt som det heter :)
 
Last edited:

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Gör en sak i taget så du vet vad du håller på med. sitter de nya i så ha dom i. mät upp de blånade originalen och är de inte slitna prepparera dom o spar. som sagt de går inte att få tag i bättre skivor än dessa.
spänn fjädrarna o kolla innan du byter olja. Slirar de då ut med skiten o torka av oljan på lamellerna o skivorna med t-sprit och byt olja till ett annat fabrikat. Du har växlat ner utväxlingen ? det frestar på belastningen i kopplingen med. Uteslut allt annat innan som slavcylinder o tryckpinne först, uteslut så du inte har en sliten kopplingskorg med taggade slitna kilspår för lamellerna. Lager korrekta ? Har du vridit sista Yttersta lamellen enl. service bok ?

Har du gjort allt det här rätt så är det ju bara två saker kvar för klena fjädrar för den högre belastningen eller en olja med för mycket additiver i som minskar friktion.
Om inte gör om gör rätt som det heter :)

Tusen tack för alla bra tips :tummenupp bara till att testa nu då..
 

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Last edited:

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Mjaaaaa...... jag har inte tänkt så långt
Men säg att det kostar iallafall 1500 att få hem ett nytt sånt, så... skicka mig ett bud på pm.
Men du , det är till en R. Står att du har en S i din profil.
Aha, passar dåligt då antar jag? Längesen jag kände formen av en Tillertank.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fan är det bara jag eller är TLS jävligt obekväm? Jag har höjda och bakflyttade ställbara fotpinnar på min gixxer, extrem körställning men man sitter I som en jäkla rejs stol, stabilt som fan! På tillisen vill jag minnas att det var en Pers att sitta på! Nackdelen nu är ju att knäna tar stryk :/ Men rygg/mage och armar är det väldigt skonsamt för.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Fan är det bara jag eller är TLS jävligt obekväm? Jag har höjda och bakflyttade ställbara fotpinnar på min gixxer, extrem körställning men man sitter I som en jäkla rejs stol, stabilt som fan! På tillisen vill jag minnas att det var en Pers att sitta på! Nackdelen nu är ju att knäna tar stryk :/ Men rygg/mage och armar är det väldigt skonsamt för.

Nja.. Ja tycker väl den e rätt bra att köra, brukar ta trippar till Skåne å Gbg ibland, å då blir de ca 35 mil med bara tankstopp.. Å de funkar.. Dock funkar de bättre med min "egna" sadel som e lite lägre skuren än OEM..
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Liten teaser...

10984985_10152971740830889_3506115787287609485_n.jpg
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Kört 2 dagar med nya kopplingen utan problem, men idag när jag skulle göra en omkörning på 6:an i 90km/h så släppte den lite på kopplingen igen! ?? Kollade noga när jag bytte att det inte låg tryck kvar på kopplingens slavcylinder, och att allt satt rätt.. Kan det där skit navet "slippern" eller vad det kallas i folkmun vara boven ändå?? Oljan har jag bara kört kanske 80 mil med.. Castrol power1 10w40..

Fjädrarna som var med i barnett kopplingskittet var det samma längd på som de som satt orginal, tyckte dom kändes lika hårda mellan tummen och pekfingret..
Är de förstärkta man kan köpa något längre ??
Hjälp! Ska till Norge om 2 veckor :/

Så va min koppling me innan svetsning! Gixxer 1400 svetsade sin efter att ha haft samma symtom o han vart nöjd! jag håller en peng på slippern!
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Jag måste fråga är det någon här som har TRE mod. på sin hoj.
Är det nåt att ha och lägga pengar på och blir det stor skillnad i drag ?
Vad är det för något och vad gör den ?
Har läst att TRE är bäst och ger massor av extra gömda hästar.
:)

TRE = Timing Retard Eliminator den tar bort tändnings blockeringen på 1,2,3ans växel! bygg en själv, eller få en av mig!:dummer Sök så finner du!! finns ritningar komponenter för några kr; men då måste du klippa org kablar eller så beställer du på nätet 300-400kr med kontakter plug and play. Ja just jag har har ej kört utan så jag vet inte:dummer om det blir stor skillnad men mopparna varvar fint på alla växlar!
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
TRE = Timing Retard Eliminator den tar bort tändnings blockeringen på 1,2,3ans växel! bygg en själv, eller få en av mig!:dummer Sök så finner du!! finns ritningar komponenter för några kr; men då måste du klippa org kablar eller så beställer du på nätet 300-400kr med kontakter plug and play. Ja just jag har har ej kört utan så jag vet inte:dummer om det blir stor skillnad men mopparna varvar fint på alla växlar!

Jag märker ingen skillnad med min direkt. Strypning är ju bara vid lite gaspådrag, kommer inte ihåg siffrorna exakt nu, men typ upp till 40% gaspådrag i ettan, 30% i 2:an, 20% i 3:an och 10% i 4:an. Vrider man på rullen mer än det så finns det ingen effektbegränsning.
Dvs TRE påverkar bara när man gasar lite, inte när man drar på.
Satt en på min när jag köpte den, men har kört utan några år men satte i den nu för att se om det blev så stor skillnad, men inget jag noterat.
Tror det är mycket psykologiskt med den där TRE-hypen.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top