TL-tråden - v2 !

Det är Wilbers Stötdämpare,tysk kvalitet jämställd med öhlins och har fått mycket bra recensioner. inte alls lika klen som bitubo. :tungan

Är den komplett med allt, -bara bolt on ?
Jag kan vara intresserad om du har ett anständigt pris
 
Nu är kortet inte på den som jag byggde. utan från yoshimura TLR. Har svetsat en likadan sådan till en kompis och kommer göra en till mig själv i Alu.
Hur ser den nya i Alu. ut ? likt yoshimuras eller menar du den cylindriska på kortet här.

Den nya jag har är ungefär storleksmässigt som den på din bild, men som en stående cylinder. Jag köpte den på Vallåkra träffen, som är en bilträff, så jag tror faktiskt den är till en japps-2liters-rad4-turbomotor... :hihi Men tänkte att det ska nog gå bra på min, med lite fix.
Men, den där på min bild, den är ju 1/3 så stor. Och man (enligt reklamen) "ska inte behöva" ett filter på den, eftersom det är en backventil.
Jag kör förövrigt inte en återcykling tillbaka till motorn, så det som åker ut i min vevhus ventilation åker ut i modernatur (via ett filter, för att undvika smutsigt baksug). Men jag tror mitt mottryck är fel (dvs, jag har inget). Och, jag tror backventils varianten har "rätt".
Men... detta är ett område jag inte kan ett smack om (eller, nästan inget). Så.. motogurus. Funkar backventilen på en TL motor? rätt (typ 98%) säker på att den jag har på bilden är till en HD.
 
Blir ingen skillnad på starttiden när jag kopplar ur TRE, så då är den väl så. Däremot så snåla jag in på koppling när jag renovera maskin och det fick jag ångra igår! 20dagar kvar innan långtur till Norge och nu har jag en automatlåda :/
Blev panik beställning av en Barnett kopplingsats igår.. Någon som har testat det?
 
Ok inga ryck o konstigheter?! då blir det nog bra med lameller!:smasha
När den blir sliten så hugger kopplingen om man försöker göra lite hårdare starter! Svetsad så e det du själv som bestämmer! O motor bromsen blir brutal om du växlar ner 2 steg! Den blir som en gammal hederlig koppling!
 
Last edited:
Ok inga ryck o konstigheter?! då blir det nog bra med lameller!:smasha
När den blir sliten så hugger kopplingen om man försöker göra lite hårdare starter! Svetsad så e det du själv som bestämmer! O motor bromsen blir brutal om du växlar ner 2 steg! Den blir som en gammal hederlig koppling!

Den hugger inget utan går som en fin gammal automat låda ;) så hoppas på kopplingskittet då det blir en Norge tur om några veckor.. :)
Kanske får bli ett framtida projekt att svetsa , bara för känslans skull
 
IMG_20150507_065201.jpg
80Nm/3200rpm 103Nm/7960rpm. 132rwp/9760
(996cc, kammar,portat,h-komp,yoshi+akra!201 kg/fullt.)(Mattebusa motor)
Provkörde moppen idag (2an):) en helt annan hoj! Går fint som fan, man får styra med kroppen höger reglaget verkar va kopplat till framhjulet!! Nu blir det snart pilsner på Finlandsfärjan o 6 dagar grusbus me 530in längs Ryska gränsen! Karelen!:fyllisar :bananaIMG_20150506_215822.jpg
 
Last edited:
Ä
View attachment 419355
80Nm/3200rpm 103Nm/7960rpm. 132rwp/9760
(996cc, kammar,portat,h-komp,yoshi+akra!201 kg/fullt.)(Mattebusa motor)
Provkörde moppen idag (2an):) en helt annan hoj! Går fint som fan, man får styra med kroppen höger reglaget verkar va kopplat till framhjulet!! Nu blir det snart pilsner på Finlandsfärjan o 6 dagar grusbus me 530in längs Ryska gränsen! Karelen!:fyllisar :bananaView attachment 419356

Grattis till fina siffror:tummenupp o ha en trevlig vistelse i Finland! Ses vi på Gotland?
 
Längesen jag tittade in nu Saknar tillisen varje dag och det är absolut inte samma känsla av gemenskap mellan mig och gixxern! Med tillisen kändes det ju som man delade själ!

Gixxern är dock toksnabb och vansinnig! Blir inte lika snabba starter men när den fått upp lite varv gäller det att hålla i sig :hihi Dessvärre kraschade jag andra passet på första bandagen för i år :glömdet Fattar inte riktigt hur fan det kunde gå till för jag som körde så lugnt och försiktigt.... min teori är att jag gav för lite gas I kurvan och lite för mkt nedlägg för snabbt med nytt framdäck, samt heltokigt inställd fjädring som jag tyvärr inte lagt tid på att kolla innan. Komp och retur fram var fullt inskruvat och bak var komp helt utskruvad...

Fick tejpat ihop kåporna och spolat av den med högtryck så han jag med 2 pass till och sedan en heldag till där jag fick upp skönt flyt i körningen igen. Kävlinge tufft psykiskt att krascha sista bandagen förra året och första dagen detta året :huvet

Och jävligt tråkigt på en hoj med helt nya kåpor och fotpinnar etc.... Oså min nya jacka :huvet
 
Jag måste fråga är det någon här som har TRE mod. på sin hoj.
Är det nåt att ha och lägga pengar på och blir det stor skillnad i drag ?
Vad är det för något och vad gör den ?
Har läst att TRE är bäst och ger massor av extra gömda hästar.
:)
 
Blir ingen skillnad på starttiden när jag kopplar ur TRE, så då är den väl så. Däremot så snåla jag in på koppling när jag renovera maskin och det fick jag ångra igår! 20dagar kvar innan långtur till Norge och nu har jag en automatlåda :/
Blev panik beställning av en Barnett kopplingsats igår.. Någon som har testat det?
Kör med Barnetts kopplingssats, funkar aldeless utmärkt !:tummenupp
 
Kört 2 dagar med nya kopplingen utan problem, men idag när jag skulle göra en omkörning på 6:an i 90km/h så släppte den lite på kopplingen igen! ?? Kollade noga när jag bytte att det inte låg tryck kvar på kopplingens slavcylinder, och att allt satt rätt.. Kan det där skit navet "slippern" eller vad det kallas i folkmun vara boven ändå?? Oljan har jag bara kört kanske 80 mil med.. Castrol power1 10w40..

Fjädrarna som var med i barnett kopplingskittet var det samma längd på som de som satt orginal, tyckte dom kändes lika hårda mellan tummen och pekfingret..
Är de förstärkta man kan köpa något längre ??
Hjälp! Ska till Norge om 2 veckor :/
 
Last edited:
Endast hört genom hörsägen om folk som vart nöjda med TRE-MOD, men aldrig hört från någon direkt som vart nöjd! Inget jag kommer lägga någon tid på att skaffa iaf!

Angående koppling så slirade min tillis, jag bytte bara fjädrar till barnett som ska vara 15% hårdare har jag för mig, det vart mkt bättre men kunde slira lite ibland i några dagar, men det slutade den upp med plötsligt. Har smiskat bana ordentligt efter det och det vart aldrig några problem igen.

Jag hade bytt fjädrarna iaf, det tar ju bara några minuter.. Men varför kör du på 6:an i 90? Är ju onödigt att provocera kopplingen :fakta
 
Endast hört genom hörsägen om folk som vart nöjda med TRE-MOD, men aldrig hört från någon direkt som vart nöjd! Inget jag kommer lägga någon tid på att skaffa iaf!

Angående koppling så slirade min tillis, jag bytte bara fjädrar till barnett som ska vara 15% hårdare har jag för mig, det vart mkt bättre men kunde slira lite ibland i några dagar, men det slutade den upp med plötsligt. Har smiskat bana ordentligt efter det och det vart aldrig några problem igen.

Jag hade bytt fjädrarna iaf, det tar ju bara några minuter.. Men varför kör du på 6:an i 90? Är ju onödigt att provocera kopplingen :fakta

Får försöka kolla i morgon om det var mer original spec på fjädrarna som var med i kittet.. Om det är så får jag väl testa med de hårdare.. När du bytte såg man någon större skillnad på fjädrarna?
 
Känns onödigt att peta ner från 6:an när man inte har bråttom om;) + att den är lite ner drevad så inte piss låga varv på prylarna
 
Jag måste fråga är det någon här som har TRE mod. på sin hoj.
Är det nåt att ha och lägga pengar på och blir det stor skillnad i drag ?
Vad är det för något och vad gör den ?
Har läst att TRE är bäst och ger massor av extra gömda hästar.
:)

Min TLS är mycket ryckigare utan min TRE när man kör stadskörning på jämn gas.. Så ja e nöjd med min iaf.. Men de e väl den enda effekten jag känt av.. :tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top