TL-tråden - v2 !

stefffe87

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki TL1000R Yamaha yzf426
Elfel

Tjenna!
Ställde på hojen och tog första turen för året igår. Gick ju sådär.:huvet
Efter jag kört ett tag och stannade så var batteriet slut när jag skulle starta. Fick igång den med startkablar och skulle åka hem. Märkte på vägen hem att den inte orkade tända om man gav mer än halvgas. Sedan dog mätarna. Slog av ljuset och då vakna mätarna till liv i 5min till. Några km hemifrån blev jag tvungen å stanna vid ett rödljus å då dog den helt. Testade med startkablar och då starta den direkt, men så fort man plockade bort dem så dog den.


Som jag ser det så blir inte batteriet laddat under gång. Nån annan som vart med om liknande? Så man vet var man ska börja leta!

I väntan på släp tog jag en bild i kvällssolen iaf:
 

Bifogat

  • IMAG0119.jpg
    IMAG0119.jpg
    266.7 KB · Visningar: 77

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tjenna!
Ställde på hojen och tog första turen för året igår. Gick ju sådär.:huvet
Efter jag kört ett tag och stannade så var batteriet slut när jag skulle starta. Fick igång den med startkablar och skulle åka hem. Märkte på vägen hem att den inte orkade tända om man gav mer än halvgas. Sedan dog mätarna. Slog av ljuset och då vakna mätarna till liv i 5min till. Några km hemifrån blev jag tvungen å stanna vid ett rödljus å då dog den helt. Testade med startkablar och då starta den direkt, men så fort man plockade bort dem så dog den.


Som jag ser det så blir inte batteriet laddat under gång. Nån annan som vart med om liknande? Så man vet var man ska börja leta!

I väntan på släp tog jag en bild i kvällssolen iaf:
Jaru Steffe... Hade det problemet till och från i ett par år innan jag fick tummen ur nu i vintras å löste det. Laddar mumma nu!

Börja med lite enkla mätningar:
1. Se till att batteriet är fulladdat.
2. Mät batterispänningen vid 5000rpm. Kontrollera att spänningen är mellan 13,3-14,3V.
Om inte:
3. Lossa den svarta trestiftskontakten som sitter på likriktaren. Mät motståndet mellan samtliga stift (1-2, 1-3 och 2-3). Motståndet ska vara mellan 0,1-1 Ohm, annars är lindningen skadad.
Om inte:
4. Mät spänning (växelspänning >100V på multimetern) mellan de tre stiften i den svarta kontakten. Motorn ska vara igång och på ca 5000rpm. Spänningen ska vara >70V mellan respektive stift.

Hör av dig med resultat.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ställde på hojen i dag och blev för första gången positivt överraskad. 3998kr halv/helår 30år i sthlm. mindre än halva priset mot förra året pga att den fyllt 10år. någon mer som råkat ut för samma sak?

Får betala 2570kr hel/hel men då står den på pappa :p men det gick bra sa dom på suzukismärkesförsäkringar =) självrisken som blev påvärkad bara.
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Söker TL1000R. Gärna inte så bra skick på kåpor osv. Bara den går bra!

Mvh F
 

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
Tjena
Har precis förvärvat mig en blåvit TL1000R-98 och måste säga att jag är förälskad!! vilket muller!! efter många år på div 4 cylindriga sporthojar tog jag ett kliv o halverade antal cyllar, dock så är jag inte nöjd med bromsen fram, riktigt kass faktiskt, några stalltips?
 

Mazdata

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
uppsala
Hoj
TL1000R -02, HD -42
Den går att köpa lös, 44590-02840 :)

EDIT: Det är en sats som innehåller packning och åtta skruvar med gänglåsning, det kanske var det han menade med att den inte går att köpa lös?

Tack så mycket! Jag har tröttnat på att limma skiten!
 

Ryzzen

Newbee
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skokloster
Hoj
Suzuki TL1000R -00
Akta er för vänstersvängande trafik

Ööööhh, hur mår du?

Fifan! Ja hur mår du?

Fy satan! Klarade du dig bra??

Hoppas du klarade dig bättre än hojen!

Jodå, jag mår ypperligt, en benflisa i vänster tumme, stukad ringfinger...THATS IT!
Händelse: jag var på omkörning när en bil svänger vänster, till en grusväg. :gnissla

Ah, f-n vad trist, vi åkte bil förbi ngt som såg mkt likt detta på 263 strax efter den lilla bron i torsdags, stod med polis etc, jag antar att det var du? Fruktansvärd trist start på säsongen...:(

Det e riktigt, de va jag :gråta

Så nu jagar jag en likadan hoj, dåligt utbud i Sverige, men desstå fler i England. :yoparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Varsågod :tummenupp Jag bytte den packningen förra vintern och bytte samtidigt bränslefiltret till ett externt filter.
Samma här. Känns som att det blir lite mer frekventa bränslefilterbyten framöver när man inte behöver ta loss tanken, tömma den och ta ur bränslepumpen. :)
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
De e så najs o köra TL. Blev 15 mil igår i alla fall :D

IMG_0165.jpg
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Första rundan idag. Helt underbart men när jag kom hem så läckte den naturligtvis olja nånstans. Snabbt av med kåporna o kikade lite. Konstaterade att den kommer troligtvis ifrån den berömda packningen vid kopplingspinnen. Hur var det nu fanns det en bättre packning som sitter på SV:n? Isåfall behöver man modda om nåt för att den ska passa?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjena
Har precis förvärvat mig en blåvit TL1000R-98 och måste säga att jag är förälskad!! vilket muller!! efter många år på div 4 cylindriga sporthojar tog jag ett kliv o halverade antal cyllar, dock så är jag inte nöjd med bromsen fram, riktigt kass faktiskt, några stalltips?

Grattis till en najs hoj. :tummenupp

Om det inte redan är stålomlindat, så fixa det först.
annars så funkar alltid Brembo bromsar... :hihi

Men, originalen ska vara rätt bra om de är i gott skick, så kolla upp att allt är OK med dem. De är ju inte som ett par bromsar från en gixxer från 2010, men på sin tid (typ 1999) var originalbromsarna betraktade som väldans bra. Dock så fadar de på bana, och det är största anledningen till att det sitter Brembo på min (hojen var tänkt att gå i Rookie 1000, men blev inte så). Kör man inte bana så är detta inget problem.

Jag bytte även bromshandtag för, de är om något pissiga, imho. Kör med Pazzor Racing, men finns billigare kopior numera. De förändrade känslan i mina bromsar, från stumma okänsliga till mer kontroll. :)

Omonterade.
DSC00178.jpg


Ställde på hojen i dag och blev för första gången positivt överraskad. 3998kr halv/helår 30år i sthlm. mindre än halva priset mot förra året pga att den fyllt 10år. någon mer som råkat ut för samma sak?


Wow, nice!! Det blir till att ringa runt lite i år ser jag.
Dels så fyller jag jämnt, och så flyttar jag ut på landet, och så är ju hojen 10+ år. Kan nog bli en najs födelsedags present i år :)

Jag Tjongade ett gelbatteri på feltema. Det gick utan laddningbi två år, sedan var det lite trött. Med rätt laddare hade det säkert gått att återuppliva det.
Jag köpte ett nytt för 319kr.

Bra skit!

Min TL hatade Biltemas Gelbatterier. Käkade två på en säsong. Skulle jag köpt biltema igen hade jag köpt de underhållsfria.
Med det sagt så kör jag med Yuasa. Tröttnade på problem, och TL'n är känslig på att batterierna är i tipp topp trim.
Dock, så får man nästan 10 Biltema underhållsfria batterier för ett Yuasa... :tungan
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej kära TL-tråden!

Idag hände det, jag köpte en TL1000R -99 och att köra hem den var helt underbart även om det var lite kallt. :)

Tänkte börja kolla igenom hojen mer noggrant i morgon och kanske byta oljor och kanske putsa.

Tänkte även kolla med er, jag mätte kolmonoxiden i avgaserna och högra röret (sett bakifrån) gav 5,5-6% och vänstra 2,7-3% kolmonoxid.
Är det här helt normala värden och fram för allt, ska det vara så ojämnt? Om inte, går detta att justera?
Det satt redan en PC3 på och kanske är det den som är knasigt inställd?

Grattis!! :tummenupp

Tror det har behandlats mer eller mindre. Men jag lägger min åsikt till högen.
TL puffar olika i rören oavsett vilket (köpe)system man sätter på. Det bara är så. Jag har M4 Helsystem, inget sketen inbuktning på kröken eller något. Fina jämn tjocka hela vägen.
Puffar fortfarande olika mycket i rören. :)
Jag har PC III, inställd av firma, på rullande landsväg, konstens alla trix etc etc blah blah blah... Puffar som sagt, olika i rören :D

Jag har dock inte mätt själva CO värdet, bara hur mycket skit som kommer ut. Min gick riktigt ruttet ett tag så jag och Robban monterade ner halva motorn, justerade upp hela insprutet, TPS, nya tändspolar etc (ok, kort och gott, en jä-la massa jobb... hehe).
Jag tro att vill man absolut bli av med att TL puffar olika får man bygga ett väldans avancerat avgassystem. Det är möjligt man kan justera med hjälp av bränsle tillförsel per cylinder, men, tro man tappar kraft om man börjar snåla med soppa i en cylinder. Och att köra snålt är obra i vilket fall som. :)


Om det var din som gick orent på tomgång/låga varv. Så kan jag slå vad en slant på att en bra TPS justering är allt som behövs.
För alla TL oskulder, så kan jag berätta att TPS'en är hjärtat i en TL. Mår TPS'en dåligt, har PMS, bad hairday, huvudvärk, yadayada så är hojen okörbar. Smek TPS'n lite, och vips så svarar hon villigt på din högerhand. ;)
Och som Octo sa, är väl kåporna av, och man gjort det innan (och inget är trasigt, err... uhmm.. ingen nämnd ingen glömd...) så fixar man det på 20-30 minuter. Det går till och med att göra vid vägkanten (men se till att det är en säkerhets-torx ni har med er... :D )

bla bla bla... slut tjatat... :D

Hej TL-folk!

Jag ska snart besikta min TLR och har en fråga om ljuddämparna/mappning: På hojen sitter nu ett helsystem som är mappad och klar med en Power Commander. Då orkestern helt klart spelar för högt för bilprovningens krässna kritiker så behöver originaltrumpeterna användas istället. Men vid en banåkning i somras så funkade inte mappningen - helsystemet - originalslutburkarna något vidare alls. Hojen var helt enkelt inte körbar, den surade direkt!
Jag undrar då, kan man bara koppla ur Power Commandern? Går originaltändboxen in och tar över då (med sin magrare inställning)?
Kan detta vara skadligt för motorn, den ska ju bara gå 10min på besikningen?
Jag är väldigt tacksam för svar.
Jonas

Det finns andra vägar fram än originalets väg.
Bilder säger mer än ord, så jag kör en bildserie. Så får du lista ut resten själv (och ja, resultatet = ok besiktning) :)

M4_No_DBkiller.jpg


+

DB_Killer.jpg


==

M4_DBkiller.jpg


==> :banana


--------------------------------------------------------------------

Länge sedan jag whorade min hojs. så här kommer en liten bild. bara för att jag kan. :)

IMG_3487.jpg


Och för er gamlingar som undrar (?) varför jag aldrig är här och kelar med er på senaste tiden så... (ska nog komma online lite oftare när jag väl flyttat in)

1_Vy1.jpg

1_Vy3.jpg


:banana
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Grattis!! :tummenupp

Tror det har behandlats mer eller mindre. Men jag lägger min åsikt till högen.
TL puffar olika i rören oavsett vilket (köpe)system man sätter på. Det bara är så. Jag har M4 Helsystem, inget sketen inbuktning på kröken eller något. Fina jämn tjocka hela vägen.
Puffar fortfarande olika mycket i rören. :)
Jag har PC III, inställd av firma, på rullande landsväg, konstens alla trix etc etc blah blah blah... Puffar som sagt, olika i rören :D

Jag har dock inte mätt själva CO värdet, bara hur mycket skit som kommer ut. Min gick riktigt ruttet ett tag så jag och Robban monterade ner halva motorn, justerade upp hela insprutet, TPS, nya tändspolar etc (ok, kort och gott, en jä-la massa jobb... hehe).
Jag tro att vill man absolut bli av med att TL puffar olika får man bygga ett väldans avancerat avgassystem. Det är möjligt man kan justera med hjälp av bränsle tillförsel per cylinder, men, tro man tappar kraft om man börjar snåla med soppa i en cylinder. Och att köra snålt är obra i vilket fall som. :)

Tack!

Min går bra, det var nog bara under första dagarna av ägandet som jag oroade mig, sen vänjer man sig ju och antar att det är normalt. :rolleyes:

Ska dock ändå byta ut alla oljor och sätta in NGK Iridium-stift, väntar bara på en regnig dag så man inte sitter inne och missar fina kördagar.

Till vintern blir det nog byte av stötdämpare och fjädrar i gaffeln, och kanske sån där fin kopplingskorgs-cover som många verkar ha. TRE-mod går nog också in. Min hoj var helt original förutom Slip-on så man har lite att göra. :yoparty
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Putte! Vi får fan se till o mötas upp en dag!

O grattis till lyan, när är de inflyttningsfest? :yoparty
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top