TL-tråden - v2 !

Fråga 2
Jag skall till & byta ventilkåps packning & gummibrickorna under de fyra skruvarna på bakre cylindern.
Läste i Haynes manual att man även skall använda tätmassa(bond) på de 2 halvcirklarna som sitter på ventilkåpspackningen, räcker det att göra det på halvcirklarna eller bör man använda bondmassa runt hela packningen ?
Tyckte att Haynes var lite otydlig på detta.
Vad är brukligt ? ngn som vet ?

nej du behöver ingen bondmassa det räcker med en ny packning

suzukibond som den heter är dyr och det har funkat fint för mig utan :)
 

Jag hade tagit...

Surt att upptäcka att det läcker senare...
Men men... det är jag det. Och: Jodå - det KAN bli tätt utan.
Det t.o.m BRUKAR bli det...
Men... ;)

Och det behövs vare sig Suzukibond eller Kawasakibond.
hitta en halvseg (icke stelnande) gucka vilkensomhelst (som INTE är silikon!) och oxå är oljeresistent, samt var happy.
 
Last edited:
Jag hade tagit...

Surt att upptäcka att det läcker senare...
Men men... det är jag det. Och: Jodå - det KAN bli tätt utan.
Det t.o.m BRUKAR bli det...
Men... ;)

Och det behövs vare sig Suzukibond eller Kawasakibond.
hitta en halvseg (icke stelnande) gucka vilkensomhelst (som INTE är silikon!) och oxå är oljeresistent, samt var happy.

Många olika bud börjar det bli nu men det kan ju aldrig vara fel med en extra blöja.
Hur hade du applicerat "bonden" bara på halvmånarna eller runt hela på halvmånesidan eller runt om på båda sidorna av packningen ?

Jag vill ju att det ska bli TÄTT
 
Måste byta olja i hojen igen. biltema funkar ju inte.
när man har varit ute och kört 1timme ungefär eller hojen riktigt varm så är växellådan väldigt konstig. så var den inte innan bytet.
Den är inte len när man skall ha i växlarna utan smäller i dom.
Vad skall man köpa för olja? Jag kollade på antligen

castrol Power 1 GPS 4T 10w40 Delsyntet
Shell Advance VSX 4 10w40 delsyntet
Shell Advance Ultra 4 10w40 helsyntet
Castrol Power 1 Racing 4T 10w40 Helsyntet

Det lutar åt att jag köper Shell Advance Ultra 4 10w40 helsyntet.

någon som har något annat förslag?
 
Last edited:
Måste byta olja i hojen igen. biltema funkar ju inte.
när man har varit ute och kört 1timme ungefär eller hojen riktigt varm så är växellådan väldigt konstig. så var den inte innan bytet.
Den är inte len när man skall ha i växlarna utan smäller i dom.
Vad skall man köpa för olja? Jag kollade på antligen

castrol Power 1 GPS 4T 10w40 Delsyntet
Shell Advance VSX 4 10w40 delsyntet
Shell Advance Ultra 4 10w40 helsyntet
Castrol Power 1 Racing 4T 10w40 Helsyntet

Det lutar åt att jag köper Shell Advance Ultra 4 10w40 helsyntet.

någon som har något annat förslag?

Motul 5100 10w/40 kör jag med och den fungerar utmärkt. :yoparty
 
Last edited:
Många olika bud börjar det bli nu men det kan ju aldrig vara fel med en extra blöja.
Hur hade du applicerat "bonden" bara på halvmånarna eller runt hela på halvmånesidan eller runt om på båda sidorna av packningen ?

Jag vill ju att det ska bli TÄTT

Från fabriken har de inte satt nån tätmassa på den stora packningen förutom ett tunnt lager på halvcirklarna.

Jag skulle montera den likadant det finns ju en anledning till att de gjort så.och biltema har en packningstub (grön) med svart smet som nästan motsvarar bond.

Klockorna på luftburken och flap-ventilerna tar du oxå bort,täta hålen efter vacumklockorna som du frågade om tidigare.passa på och gör luftburksmodden när du ändå håller på.den delen på mellanplattan där filtret sitter på så är den klar den med.
 
Last edited:
Måste byta olja i hojen igen. biltema funkar ju inte.
när man har varit ute och kört 1timme ungefär eller hojen riktigt varm så är växellådan väldigt konstig. så var den inte innan bytet.
Den är inte len när man skall ha i växlarna utan smäller i dom.
Vad skall man köpa för olja? Jag kollade på antligen

castrol Power 1 GPS 4T 10w40 Delsyntet
Shell Advance VSX 4 10w40 delsyntet
Shell Advance Ultra 4 10w40 helsyntet
Castrol Power 1 Racing 4T 10w40 Helsyntet

Det lutar åt att jag köper Shell Advance Ultra 4 10w40 helsyntet.

någon som har något annat förslag?

Mobil 1 helsyntent, den bästa :yoparty
 
Från fabriken har de inte satt nån tätmassa på den stora packningen förutom ett tunnt lager på halvcirklarna.

Jag skulle montera den likadant det finns ju en anledning till att de gjort så.och biltema har en packningstub (grön) med svart smet som nästan motsvarar bond.

Klockorna på luftburken och flap-ventilerna tar du oxå bort,täta hålen efter vacumklockorna som du frågade om tidigare.passa på och gör luftburksmodden när du ändå håller på.den delen på mellanplattan där filtret sitter på så är den klar den med.

Båda sidorna. Kolla ex på min bild med filtret

För att få bort flapp-ventilerna räcker det med att pilla bort den ena pluppen på varsin sida. Sedan får du bort hela paketet. Då blir det snyggast.
 
Last edited:
Mobil 1 helsyntent, den bästa :yoparty

Okej. var kan man köpa det? ica maxi :P? någon som vet var man kan få tag i det runt malmö?
Mobil 1 Racing 4T?

För er som har en smällande eldsprutande Tl vid gasavslag trots att era packningar och tätningar är korrekta och inte läcker i avgassystemet.

Ta en titt på Pair-valve modden.
Här är en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Not. Ni kommer att märka att ni får tre åtgärder som inte är nämnt i bilden.
1 :a en av slangarna går in på en plastnippel i luftburken.
2:a och att en liten tunn slang från själva "Pair-valve" ventilen den stora tunga aluminiumventilen som slangarna från Emulisionsrören går till på undersidan som även den kan tas bort "pair-valve" ventilen är ej utritad. Detta gäller er som har TLR.

Åtgärd: 1:Plugga även plastnippel på luftburken.
2: Plugga även där den tunna slangen går in i det andra spjällhuset.
3: Skruva bort pair-valve ventilen.

Not 2. Det har visat sig att på årsmodeller -00 och -01 att fabriken inte sätter dit det här "systemet" på alla.

Klart
:yoparty

Hade tänkt fixa detta på jobb imorgon.
men jag hiner nog inte med att ta bort Pair valve ventilen.
gör det något att man tar bort det andra och väntar med att ta bort den?
sitter det bara en sådan ventil eller en på varje cylinder?

sen när det gäller tps justering. läste att om man har väldigt märkbar on/off på cyklen när man kör så är det ett täcken på att man skall justera den.
men när jag kollar den så är strecket i mittlen.
:S måste man ha spjällen synkade innan man justerar tps eller tvärtom?
 
Last edited:
Från fabriken har de inte satt nån tätmassa på den stora packningen förutom ett tunnt lager på halvcirklarna.

Jag skulle montera den likadant det finns ju en anledning till att de gjort så.och biltema har en packningstub (grön) med svart smet som nästan motsvarar bond.

Klockorna på luftburken och flap-ventilerna tar du oxå bort,täta hålen efter vacumklockorna som du frågade om tidigare.passa på och gör luftburksmodden när du ändå håller på.den delen på mellanplattan där filtret sitter på så är den klar den med.

Ja det blir nog till att iaf kladda lite på 50% cirklarna resten lämnar jag nog utan.

Färdigmodda burken får bli ett litet vinterpyssel
 
Det där är TPS'en, och den sitter på vänster sida av bakre insugsspjället.

Har du köpt en ny?

På luftburken sitter två sensorer, IAT (Intake Air Temperature sensor) med artikelnummer 13650-61B00 och IAP (Intake Air Pressure sensor) med artikelnummer 15620-02F00.

Jag har mycket svårt att tro att det är possitionsgivaren då den har en vacuum anslutning.
Jag har en streetfightad hoj och när jag köpte den så var det inte ansluten till någon slang utan låg inkopplad men utan vacuum!

Du bor i Uppsala va?
Ring gärna mig om du har 5 minuter över att titta på hojen?
070-8844885


Provade att ansluta en slang från insuget. Hojjen gick som en polsk hora på flödder och jag slet bort den fort som fan....
Den kanske skall vara ansluten till atmosfären?
 
Scooore igen!

Kolla vad som e på väg...
130820092444.jpg


:yoparty
 
Halloj.
Ingen som behöver ett kåpglas till en TL1000S? Har ett splitter nytt liggande.
har även en ny glasfiberhugger till en TLR (felbeställning):rolleyes:

Mvh Håkan
 
Har bokat tid för mappning nu.
Men innan den skall in vill jag har gjort lite saker.
"Plus Mod", "Ground Mod" hade jag tänkt göra.
En sak jag inte fattar. när man göra + moden så är det ett relä man pratar om hela tiden. är det ett man skall sätta dig själv eller?
har översatt och förbättrat (för mig iallfall) JarKKots instruktin:
visabild.php


Är det någon som har gjort "Charge Mod"
Skall vara bra att ha gjort dessa. men läse på Chucks sida om start relät. Man skall göra något med det för att det brukar bränna vad jag förstod det som. fattade inte Riktigt det.

någon som har gjort det och kan hjälpa mig?

Sen är här bra beskrivet hur man tar bor Pair valve
http://www.chucksirois.com/TL1000/PV_remove/PV_removal.htm
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top