TL-tråden - v2 !

Kolla på bilden som El Garto lade upp.
Du ska beställa nummer 3-2, 4 och 10. Om du inte känner hojen kanske du vill byta 5 också.

Sök i tråden så ska du se lite tips här och var om saker att tänka på.
Först och främst, se till att ha laddat hem servicehandboken och följ instruktionerna där.
Var rädd om impellern när du ska ta loss den. Den sitter HÅRT och är gjord av mjuk alu. 556, en värmepistol och tålamod brukar vara ett bra recept för att få loss den i ett stycke.
När du monterar tillbaks, TA INTE på de keramiska ytorna i vattentätningen (den med en fjäder i) för då tätar de inte och du får riva igen. Lägg lite olja i oljetätningen innan du för tillbaks motorkåpan.
Sätt också lite gladpack eller en kondom över impelleraxeln när du monterar tillbaks så minskar du risken att skada oljetätningen på gängorna på impelleraxeln.

:tummenupp

Jag hade ju isär hela motorn för 300 mil sedan efter ett skuret vevstakslager, med ovärderlig hjälp av Ricken, men vi kan ha varit för brutala,, ingen gladpack eller kondom bara glada miner...
Ska det vara 3-1 eller 3-2. Jag har en 97-a
 
Last edited:
Jag hade ju isär hela motorn för 300 mil sedan efter ett skuret vevstakslager, med ovärderlig hjälp av Ricken, men vi kan ha varit för brutala,, ingen gladpack eller kondom bara glada miner...
Ska det vara 3-1 eller 3-2. Jag har en 97-a
Jag vill minnas att jag köpte 3-2. Den är likadan men kostar en tredjedel så mycket...

Ta lite smärgelduk eller fint sandpapper och putsa också på impelleraxeln där oljetätningen ska ligga så får den det lite bättre också.

Vattentätningen är kinkig. Dels tål den varken olja eller fett på de keramiska ytorna, dels måste den sitta ganska rakt för att vara tät. Första gången jag monterade min så satte jag andra halvan av den tätningen fel väg...
Du har en del med en fjäder bakom en keramisk ring, och en del som ser ut som en bricka med en keramisk yta och en gummiyta. De två keramiska sidorna ska vara mot varandra. Jag satte gummiytan mot keramisk och den var utnött efter 50 mil. Gör om gör rätt. :)

Jag förstår er. Det är skönare utan kondom. :hihi
 
undrar en sak. rätt många av dom som har tlr skriver att dom har TRE. läste någonstans att den gjorde något bättre på låga växlar.
Men är det värt att skaffa sådan till sin hoj?
och är det svårt att koppla in?
 
undrar en sak. rätt många av dom som har tlr skriver att dom har TRE. läste någonstans att den gjorde något bättre på låga växlar.
Men är det värt att skaffa sådan till sin hoj?
och är det svårt att koppla in?
Sök i tråden. Finns mycket info.

Den är lätt att koppla in.

Ingen som har en kylare till en tl1000s liggades?

Då min gått sönder i en lagning som förra ägaren verkar har gjort, med nått plastikpadding liknande matrial. Eller vågar man hälla i kylarcement?vad tycker ni?
Malen kanel. :)
 
Last edited:
Till alla som meckat framgaffel!

Jag skall riva isär gaffelbenen på min TLR -98. Finns det några speciella tips och trix att ta del av? Det jag egentligen är mest nyfiken på är hur ni har löst det där med att skruva isär "bottenskruven". Vad är det för storlek på verktyget? Hur har ni gjort?
 
hej hej.. så nu är man TL1000R ägare... så nu tillhör jag oxå er tuffa grabbar... premiär turen blev på 30mil igår kväll i nästan minus grader... men jag är hur nöjd som helst med hojen... så jag lär säkert har lite frågor och sånt sen om den... för det är första v-tvinen jag äger... MVH andreas
 
Till alla som meckat framgaffel!

Jag skall riva isär gaffelbenen på min TLR -98. Finns det några speciella tips och trix att ta del av? Det jag egentligen är mest nyfiken på är hur ni har löst det där med att skruva isär "bottenskruven". Vad är det för storlek på verktyget? Hur har ni gjort?
Första gången så fulgjorde jag ett vrktyg att koprimera fjädern med, 2 långa m8 gängstångar med muttrar på, L-bockad i ena änden.

Andra gången så tog jag isär i botten, funkar om man är försiktig, men ingen mutterknackare på monteringen, bara demontering.

3-4:e gången så...

[YOUTUBE-ID]62YyCsF267I[/YOUTUBE-ID]
 
nu när ni snackar om framdämpare tänkte jag fråga en sak.
nu väger jag lite mer än 100 kg och tänkte skall man sätta dämparna lite hårdare fram till? för dom sakar hoppa rätt mycket så fort jag släpper gas.?

hur har ni era framdämpare inställda?
 
nu när ni snackar om framdämpare tänkte jag fråga en sak.
nu väger jag lite mer än 100 kg och tänkte skall man sätta dämparna lite hårdare fram till? för dom sakar hoppa rätt mycket så fort jag släpper gas.?

hur har ni era framdämpare inställda?
Ta o köp en rulle vulktejp. Sen drar du 1 eller 2 varv runt innerbenet och rullar det så det ser ut som en O-ring.

Låt denhärda över natten eller nåt, sen placerar du den längst upp mot ytterbenet och kör. När du bromsar som mest så ska den inte gå ner till botten, fjädringen måste ha utrymme att spela på även fast du bromsar från 180 till stillastående framför en älg, eller för er danskar, ett får.
 
Till alla som meckat framgaffel!

Jag skall riva isär gaffelbenen på min TLR -98. Finns det några speciella tips och trix att ta del av? Det jag egentligen är mest nyfiken på är hur ni har löst det där med att skruva isär "bottenskruven". Vad är det för storlek på verktyget? Hur har ni gjort?


Jag tillverkade ett verktyg själv. Eller snarare 4st olika specialverktyg krävdes för att totalrenovera gaffeln. Bottenskruven är vanlig insex men det krävs ju ett verktyg att hålla emot med innen i gaffeln.

Jag tog ett stålrör som jag sågade till enligt denna bild. Oj, det var den fulaste ritning som jag någonsin skapat, sorry för det. Men du kanske förstår principen. Tyvärr har jag inte dimensionen på röret i huvudet just nu. Men det kanske nån annan har?!
 

Bifogat

  • tool.JPG
    tool.JPG
    5.1 KB · Visningar: 49
Ta o köp en rulle vulktejp. Sen drar du 1 eller 2 varv runt innerbenet och rullar det så det ser ut som en O-ring.

Låt denhärda över natten eller nåt, sen placerar du den längst upp mot ytterbenet och kör. När du bromsar som mest så ska den inte gå ner till botten, fjädringen måste ha utrymme att spela på även fast du bromsar från 180 till stillastående framför en älg, eller för er danskar, ett får.

Går lika bra med selleri .... NEJ ... med buntband menar jag :död
 
Ta o köp en rulle vulktejp. Sen drar du 1 eller 2 varv runt innerbenet och rullar det så det ser ut som en O-ring.

Låt denhärda över natten eller nåt, sen placerar du den längst upp mot ytterbenet och kör. När du bromsar som mest så ska den inte gå ner till botten, fjädringen måste ha utrymme att spela på även fast du bromsar från 180 till stillastående framför en älg, eller för er danskar, ett får.

vad er danskar :P du måste mena er riktiga svenskar :tuttar

Får göra det då. andvända buntband låter lättare :tummenupp
 
Jag tillverkade ett verktyg själv. Eller snarare 4st olika specialverktyg krävdes för att totalrenovera gaffeln. Bottenskruven är vanlig insex men det krävs ju ett verktyg att hålla emot med innen i gaffeln.

Jag tog ett stålrör som jag sågade till enligt denna bild. Oj, det var den fulaste ritning som jag någonsin skapat, sorry för det. Men du kanske förstår principen. Tyvärr har jag inte dimensionen på röret i huvudet just nu. Men det kanske nån annan har?!

Aha, det är en KM-mutter!?
 
Hur är det med bakdäck till tlr? är det viktigt med något super däck? har fått ett bra pris på ett brigstone BT 010 R 190/50 ZR17 TL 73W monterat på fälg för 1400kr nytt. är det ett vättigt däck eller?
 
Hej!

Har åkt på den klassiska lågtemp-sjukan! min kommer upp i 59 grader då det är +10 ute, har då legat och pressat i 15 mil så det känns som det klassiska problemet. Har som läst en hel del kring det där och vet hur jag ska göra.

Ni som gjort det redan, vars har ni köpt era delar? Har kollat runt lite och hittat i usa för halva priset av vad säljarna i stan tar, någon som har bra erfarenhet av detta?

Äntligen är säsongen inne! :D
 
Hej alla Tláre :) ny här

Jag är på jakt efter en TLR hellst Svart, men det känns som att det mest är gula och blå/vita som finns :(

Ni som har koll är det bara något viss årsmodell som finns i svart eller hur funkar det ?

Tacksam för svar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top