TL-tråden - v2 !

Tjenare gänget!

Fyllde på kylarvätska igår.
Saken är det att jag blandade glykolen med battrivatten, inte destvatten.
Som jag senare läste att man skulle använda.
Blev lite små nojig. :va

Går det att köra såhär eller är det är det till att tömma kylaren?
 
Tjenare gänget!

Fyllde på kylarvätska igår.
Saken är det att jag blandade glykolen med battrivatten, inte destvatten.
Som jag senare läste att man skulle använda.
Blev lite små nojig. :va

Går det att köra såhär eller är det är det till att tömma kylaren?
Du behöver inte vara orolig. Batterivatten är "renare" än destillerat vatten eftersom det är avjoniserat också.

I princip kan man ärligt talat ta vanligt kranvatten, kanske inte i Uppsalatrakten, Öland eller nån annan stans där vattnet är hårt, för enda anledningen att ha destillerat vatten är att bli av med kalket för att inte få avlagringar i kylsystemet.

Kör på, det är lugnt.
 
Okej nu e jag nyficken på å få veta vad som gör att 97an "skär"
kan vara intressant när man ska bygga ny motor...
Har läst mycket på Zonen å sett att r-en verkar ha ett uppdaterat
smörjsystem,oljepumpen skiljer men vad mer??
tror inte jag kommer å bygga på en r-motor av den enkla anledningen
att dom inte verkar växa på träd+att jag tror att en moderat trimmad
tillismotor lite mer komp+flödesoptimering borde inte ha någon större inverkan
på hållbarheten.
Det jag vet dödar högprestandamotorer är obalans och spikningar,är detta något tillisen har problem med??
Hur balanseras tl-motorerna som v8 lr?
mycket frågor blir det hoppas någon har svar...

mvh j
 
Att för det första påstå att "97'or skär" är en överdrift. Det är inte så dramatiskt som Ricken kanske får det att låta. Bevis på detta är ett antal 97'or här i tråden som går bra och har gått bra många tusen mil.

Ingen rök utan eld dock - 97'orna har lite brister över lag, både i motorerna, men också andra komponenter.
Från 98 och framåt märks bland annat:
- Ett ombyggt kylsystem som fungerar...
- Andra oljekanaler i motorn som kan förhindra en del lagerproblem i motorerna.
- Större lager för utgående axel. Är dock inget större problem om du har korrekt spänd kedja.
- Annan ECU och andra toppar, men vad skillnaden blir vet jag inte.
- Annat fäste för styrdämparen som gör tanken lättare att få loss.
- Ny kopplingskåpa som är mindre känslig för att börja läcka om man drar den för hårt.
- Från 99 och senare är kopplingen sexfjädrad.

Finns säkert många fler små detaljer som skiljer. Har hört om mindre förändringar i växellådan också. I stort är motorerna till R och S lika från 99 och framåt.

Enda anledningen att jag inte skulle rekommendera en 97'a är att den är äldst, har ofta gått längst och har alla barnsjukdomar som åtgärdades från 98. Inget ont om 97'an, men 98'an är en bättre hoj, även om den saknar lite av 97'ans orginalitet och personlighet.
 
Hej!

Jag hade en tls 97 som var körd 5400 mil. Inte ett problem med den hojjen, såldes idag till en annan lycklig ägare p.g.a. att jag ska börja på högskolan.
Måste jag påpeka nått så är det som tidigare nämnts i tråden, tanken är ett satan att få loss med styrdämparen :mad: Riktigt skön motor tyckte jag, men R är ju alltid en R :yoparty
 
Att för det första påstå att "97'or skär" är en överdrift. Det är inte så dramatiskt som Ricken kanske får det att låta. Bevis på detta är ett antal 97'or här i tråden som går bra och har gått bra många tusen mil.

Ingen rök utan eld dock - 97'orna har lite brister över lag, både i motorerna, men också andra komponenter.
Från 98 och framåt märks bland annat:
- Ett ombyggt kylsystem som fungerar...
- Andra oljekanaler i motorn som kan förhindra en del lagerproblem i motorerna.
- Större lager för utgående axel. Är dock inget större problem om du har korrekt spänd kedja.
- Annan ECU och andra toppar, men vad skillnaden blir vet jag inte.
- Annat fäste för styrdämparen som gör tanken lättare att få loss.
- Ny kopplingskåpa som är mindre känslig för att börja läcka om man drar den för hårt.
- Från 99 och senare är kopplingen sexfjädrad.

Finns säkert många fler små detaljer som skiljer. Har hört om mindre förändringar i växellådan också. I stort är motorerna till R och S lika från 99 och framåt.

Enda anledningen att jag inte skulle rekommendera en 97'a är att den är äldst, har ofta gått längst och har alla barnsjukdomar som åtgärdades från 98. Inget ont om 97'an, men 98'an är en bättre hoj, även om den saknar lite av 97'ans orginalitet och personlighet.
Jag kan hålla med om att det lät värre än vad det brukar, men jag orkade inte gå igenom allt, så det vart enklare o skriva så. :)

En R- motor har väl även lättare stakar och kolvar.
 
Jag kan hålla med om att det lät värre än vad det brukar, men jag orkade inte gå igenom allt, så det vart enklare o skriva så. :)

En R- motor har väl även lättare stakar och kolvar.

ja det är väl en hel del som skiljer även efter 99... stakar, kolvar, injektorer... bl a

morfar vet ;)
 
Farfar TROR att han vet...
 
ja det är väl en hel del som skiljer även efter 99... stakar, kolvar, injektorer... bl a

morfar vet ;)
Absolut skiljer det.
Kolvar, stakar, kammar etc... Det jag avsåg med likheter är det som kanske avgör motorns "kvalitet"... Men visst finns det lite högre kvalla på en del komponeneter i R-motorn. Kammarna ger ju också en lite annan karaktär.

Byter man till R-motor i en S så behåller man i princip alltid insugen och elsystemet från S, så man får inte fördelen med dubbla insprut...

Men jag kommer nog ändå montera R-motor så småningom...
 
Absolut skiljer det.
Kolvar, stakar, kammar etc... Det jag avsåg med likheter är det som kanske avgör motorns "kvalitet"... Men visst finns det lite högre kvalla på en del komponeneter i R-motorn. Kammarna ger ju också en lite annan karaktär.

Byter man till R-motor i en S så behåller man i princip alltid insugen och elsystemet från S, så man får inte fördelen med dubbla insprut...

Men jag kommer nog ändå montera R-motor så småningom...


Jag har ju den riktigt dåliga erfarenheter av just TL:s.
Skar vid första riktiga effektkörningen :huvet så jag kan verkligen inte rekomendera -97 TL:s.
Nu så sitter det en TL:r motor från -00 :yoparty och den går helt sjukt bra :tummenupp
 
Jag har ju den riktigt dåliga erfarenheter av just TL:s.
Skar vid första riktiga effektkörningen :huvet så jag kan verkligen inte rekomendera -97 TL:s.
Nu så sitter det en TL:r motor från -00 :yoparty och den går helt sjukt bra :tummenupp

Vet du vilken färg den kommer från? Just de blåvita 00´orna är de klart snabbaste :yoparty
 
Vet du vilken färg den kommer från? Just de blåvita 00´orna är de klart snabbaste :yoparty
Var det inte firefighter som köpte motorn från den kraschade TL:n på MC-kompaniet? Vill minnas det; och i så fall kommer den från en svart/gul - halvsnabb alltså.
 
Är den lilla "döda" plastsnoppen på vänster sida strax under tanken en del som tillhör luftburken? Ska den "tömmas".
Alla snoppar ska ju tömmas regelbundet men gäller det även den här.

OBS! Seriös fråga, kanske jag kan få ETT seriöst svar på den :)
 
Är den lilla "döda" plastsnoppen på vänster sida strax under tanken en del som tillhör luftburken? Ska den "tömmas".
Alla snoppar ska ju tömmas regelbundet men gäller det även den här.

OBS! Seriös fråga, kanske jag kan få ETT seriöst svar på den :)

banana2.gif


(Det är väll vevhus ventilations fästet/slangen? Den sitter i alla fall p åvänster sida, ska dock vara en slang som går från buken ner i vevhuset, mellan cylindrarna. Eller menar du någon av de där vacum slangarna?? de ska alltid vara tomma. :) )
 
hej hej... den här frågan är säkert ställd flera gånger tidigare här... men jag vill inte sitta och läsa igen 221 sidor för att kolla... jag är sugen på att skaffa mig en tl1000r och jag skulle gärna vilja veta lite om vad man ska kolla på när man ska in handla en?? är det något specilet som brukar vara fel på dom?? hur är det med service? det är är väl inte dyrare att serva en sån än vad det är att serva min gsxr? tacksam för alla svar...
 
hej hej... den här frågan är säkert ställd flera gånger tidigare här... men jag vill inte sitta och läsa igen 221 sidor för att kolla... jag är sugen på att skaffa mig en tl1000r och jag skulle gärna vilja veta lite om vad man ska kolla på när man ska in handla en?? är det något specilet som brukar vara fel på dom?? hur är det med service? det är är väl inte dyrare att serva en sån än vad det är att serva min gsxr? tacksam för alla svar...
Tja, de har ju sina egenheter...
De brukar oftast ha för mycket plast på sig och ha för stora bakdelar.
De rostar nötterna på sina ägare i bilköer.
Ägare till TLR får ofta frågan om varför deras Gixxer låter så konstigt.
Ägare till TLR får ofta ångest över att deras hoj inte är lika sexig som en TLS.

:D
 
Tja, de har ju sina egenheter...
De brukar oftast ha för mycket plast på sig och ha för stora bakdelar.
De rostar nötterna på sina ägare i bilköer.
Ägare till TLR får ofta frågan om varför deras Gixxer låter så konstigt.
Ägare till TLR får ofta ångest över att deras hoj inte är lika sexig som en TLS.

:D

haha.... ja jag vet ju inte om jag skulle kalla tls för en sexig hoj... ja bakdelen är stor.. men det går ju att byta... men jag är förälskad i ljudet... så nu ska jag sälja min gixxer och köpa tlr...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top