TL-tråden - v2 !

Rickar. (du har rätt, men vill bara förtydliga)

Man säker ju trycket för att däcken går varmt och där igenom blir det högre tryck ;)

d.v.s.. Sänkt tryck ==> rätt tryck efter ett par varv.

Sedan att en del helt missat den lilla detaljen är ju en annan sak. Man ska ju inte sänka så där jätte-mkt! Bara runt 0.2 - 0.3 eller så.


Och kör man med någon inert ädelgas i däcken ska man ju naturligtvis inte sänka trycket... :rolleyes:
 
Rickar. (du har rätt, men vill bara förtydliga)

Man säker ju trycket för att däcken går varmt och där igenom blir det högre tryck ;)

d.v.s.. Sänkt tryck ==> rätt tryck efter ett par varv.

Sedan att en del helt missat den lilla detaljen är ju en annan sak. Man ska ju inte sänka så där jätte-mkt! Bara runt 0.2 - 0.3 eller så.


Och kör man med någon inert ädelgas i däcken ska man ju naturligtvis inte sänka trycket... :rolleyes:
Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)

Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.
 
Rickar. (du har rätt, men vill bara förtydliga)

Man säker ju trycket för att däcken går varmt och där igenom blir det högre tryck ;)

d.v.s.. Sänkt tryck ==> rätt tryck efter ett par varv.

Sedan att en del helt missat den lilla detaljen är ju en annan sak. Man ska ju inte sänka så där jätte-mkt! Bara runt 0.2 - 0.3 eller så.


Och kör man med någon inert ädelgas i däcken ska man ju naturligtvis inte sänka trycket... :rolleyes:

Hej Liten Putte :)

Självklart är det för att få rätt tryck i däcket som vissa sänker trycket (mätt på kallt däck).

Faktum kvarstår dock att ett gatdäck riskerar att bli FÖR varmt om man sänker trycket. Detta gäller även en sänkning med något enstaka hekto...

OM man nu vill mecka med olika däckstryck så finns det ett bra sätt att kolla om man har OK tryck.

(Detta gäller ban-körning)

Ett däck som har jobbat under bra förhållanden och efter ett antal varv ser ut som att det har fiskfjäll på ytan, har haft en bra temperatur.

Om det finns "korvar" med gummi på däcket har det gått för varmt.

Däckets temperatur, med ett visst givet tryck, kan ju dock variera beroende på asfalt, väder, hoj, körstil och (inte minst) hastighet.

Mitt råd blir dock alltid att köra med rekomenderat däckstryck:tummenupp

GLAD MIDSOMMAR

/

Rickar
 
Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)

Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.

Ehhh.. precis:confused:

Trevlig midsommar på er..
 
har besiktat idag... så nu e jag me i matchen igen, nån som vill möta upp så hojta till.

ska ta och kolla med finmek också om han har en dag över att spela powercommander åt oss. :tuttar
 
Kan bara hålla med.

"Säkra internet betalningar" kräver dock att du redan har ett kontokort. Det man gär att man skapar ett nytt, virtuellt. med helt nya fristående uppgifter. :)

Enda nackdelen med PayPal är att helt plötsligt blir det så satant enkelt att köpa najsiga bling bling saker från andra... :gnissla

Ska genast kolla om skandiabanken kan hantera sånt :)

Börjar bli dags för andra/nya framskivor och det känns ju sådär kul att handla på lokala firman:rolleyes:

Tjohoj.
Hur har ni fått dit dom där gummipluttarna som sitter mellan Kåpglaset och frontkåpan.
Vilken metod är enklast att få dit dom på?

vete f-n vad som är bäst, hård tumme underifrån, såpvatten på gummiflänsen och en liten mejsel att illa och styra med från glassidan, funkade för mig.

Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)

Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.

:trött

Näeee... mer så här :Bugar
 
Last edited:
har besiktat idag... så nu e jag me i matchen igen, nån som vill möta upp så hojta till.

ska ta och kolla med finmek också om han har en dag över att spela powercommander åt oss. :tuttar

de va som fasen måste vara första gången på 2 år som den hojen rullat på vägen :tuttar
 
Check vad?

Tjena, är en nybliven Tl1000 ägare men har en fråga.

då jag ej har någon instrutionsbok så måste jag ställa en dum fråga.

det är så när jag vrider på tändningen på min hoj så blickar olje symbolen och den skriver chec i displayen. Vad menas med detta. är det att den har checkat oljan och den e ok? eller att jag behöver kolla oljan?
och i olje frönstret ser allt bra ut, med nivån och så.

När jag startar hojjen så försvinner texten och den blinkade symbolen.

Ursäkta om detta är en dum fråga men man vill ju veta:D
 
Det antyder ju att nånting är fel.

Har du dödaren avslagen tills du startar?

Gör en sökning på dealer mode så får du reda på hur du ska få fram felkoden.

Och välkommen.
 
halloj

någon som har bromsbelägg till en tls till salu i närheten av uppsala?
har inte lust att vänta tills lelles öppnar igen efter helgen....

bromsbelägg fram är det som gäller...
 
Last edited:
Det antyder ju att nånting är fel.

Har du dödaren avslagen tills du startar?

Gör en sökning på dealer mode så får du reda på hur du ska få fram felkoden.

Och välkommen.

inte för att jag är expert och är också ny på denna hoj men den ska väl blinka för att sen slockna..

blinkar någon sek för att den kontrollerar oljan och sen försvinna och då är checken klar eller har jag fel?
 
Det antyder ju att nånting är fel.

Har du dödaren avslagen tills du startar?

Gör en sökning på dealer mode så får du reda på hur du ska få fram felkoden.

Och välkommen.


ne den är inte avslagen tills jag startar. men vad gör jag denna sökningen då?
 
Tjena, är en nybliven Tl1000 ägare men har en fråga.

då jag ej har någon instrutionsbok så måste jag ställa en dum fråga.

det är så när jag vrider på tändningen på min hoj så blickar olje symbolen och den skriver chec i displayen. Vad menas med detta. är det att den har checkat oljan och den e ok? eller att jag behöver kolla oljan?
och i olje frönstret ser allt bra ut, med nivån och så.

När jag startar hojjen så försvinner texten och den blinkade symbolen.

Ursäkta om detta är en dum fråga men man vill ju veta:D
CHEC står det bla om du har kill-switchen, dödaren, påslagen...
Annars, kolla efter den här kontakten (den vita):
dealer_plug_tls.jpg


Sätt ett gem eller en kabel mellan de två stiften i kontakten. Slå på tändningen och se vad du får för kod i fönstret.




Ey Akke! Ska vi åka hoj imorrn?
 
Last edited:
halloj

någon som har bromsbelägg till en tls till salu i närheten av uppsala?
har inte lust att vänta tills lelles öppnar igen efter helgen....

bromsbelägg fram är det som gäller...

Tror jag har ett par nya i garaget, och det är Stockholm Gröndal vi pratar om då. Är lite osäker när jag skall dit, har planerat i helgen men skall eventuellt i väg på annat håll i morgon (lördag).

Hör av dig om det är intressant.

PP
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top