TL-tråden - v2 !

Låter kanon att du kan hjälpa till att fixa fram Barnettfjädrar:tummenupp
Men jag snackade med förra ägaren igår och han lovade att fixa kopplingen
tills nästa helg!?
Jag har läst här på forumet att ni köper era eftermarknadsstötdämpare i usa
finns det ingen Bituboåterförsäljare i sverige lr europa?
Vad kostar en bitubo lr maxtondämpare?
Mycket frågor blir det som ny tillisägare!!

Ska tydligen finnas en svensk åf för bitubo. Jag köpte dock min i USA och betalade halva priset jämfört med att köpa här hemma...
 
Hej alla tillis å tillerägare!!
Har precis köpt en tillis-97:a
Tja efter 15 mil börjar kopplingen slira :(
Enligt förra ägaren e allt bytt fjädrar stålskivor friktionskivor+justeringsmojängen på vänstersidan!!
Har lämnat in den på firman som gjort jobbet,tog 14 dar
å fixa hämta den idag glad som själve fan!!
äntligen e cykeln klar nu ska det gasas,tja vad ska jag säga
kom knappt 1,5 mil från firman så började kopplingen tokslira
Tror ni jag var arg lr när jag kom tillbaka till mc-handlaren?!
Är det nån här som vet om det finns nån firma i sverige som
säljer Barnett fjädrar/lameller??


Vad kör du på för olja då? Min koppling slirade ganska kraftigt, bytte då till Biltemaolja och nu funkar den kanon! Billigt och bra:tummenupp
 
Lackfärg i spridarmunstycke...

Precis hemkommen från en heldag på Gelleråsen, på en R6:a!!!:rolleyes:
Min pärla blev kvar i garaget, troligen för att lackeraren inte maskade bensinröret undertill på tanken, så det kom lack i röret och nu är smeten i spridarmunstycket till bakre burken, kul :huvet

Pratade med Octo lite om hur man skulle fixa det, om det är någon idé att försöka göra rent dem eller om jag måste köpa nya spridare?

Vet knappt vad som är spridarna, och om någon har tips om hur jag ska börja så är jag tacksam. Har inte kollat om jag får gnista iof, men jag har satt dit nya stift så tyvärr tror jag att ovan misstanke är befogad...

PS. Enda trösten på Gelleråsen var att TL-färgerna försvarades av en vinröd TLS -97:a, som dessutom visade sig ha hängt lite här och jobbade 100 meter ifrån mitt kontor. Ny kompis, kul ! :) DS.

Låter kanon att du kan hjälpa till att fixa fram Barnettfjädrar:tummenupp
Men jag snackade med förra ägaren igår och han lovade att fixa kopplingen
tills nästa helg!?
Jag har läst här på forumet att ni köper era eftermarknadsstötdämpare i usa
finns det ingen Bituboåterförsäljare i sverige lr europa?
Vad kostar en bitubo lr maxtondämpare?
Mycket frågor blir det som ny tillisägare!!

Maila den här killen, generalagent för Bitubo i Sverige;
SSRacing [matthew@ssracing.se]

PP
 
Last edited:
1. Svårstatad, kräver alla lampor avslagna och fulladdat batteri för att starta, mycket lättare när den väl är varm. Men kan vägra efter tankning.

2. Ger endast 13V efter likriktaren, vid de 5000v som ska ge +14V.

3. Men har testad två olika likriktare med samma resultat. Kom även fram till att likriktaren måste vara inkopplad för att ge 13V för när jag läste av när den inte var kopplad mot 12V sidan (batteri) gav den 0.8V.

4. Generatorn ger de 70-100V vid 5000v som krävs.

Fråga:
Nån som varit med om liknande?

Kan det ara så att kontakten till batteriet är för liten? Känner likriktaren av "motståndet" och anpassar styrkan ut efter det (eftersom jag fick 0,8 resp 13 vid i och urkopplad). Har jag därmed för dålig kontakt dvs. nån form av plus och minus mod som krävs?

OM ingen kan svara teoretiskt, finns det någon i skåneland, gärna nära Lund, som vill testa mina likriktare på sin hoj eller låta mig testa din på min hoj. Dvs praktisk felsökning


Eftersom ingen svarat ännu...

Massa Octo frågor :hihi
Men lite kan jag väll hjälpa till med.

1. TL är kräsen och kräver att bra batteri för båda att starta med och sedan gå perfekt under färd. Så, innan du gör massa jobbiga saker, så prova koppla hojen till ett bilbatteri.
Skulle det inte bli bättre så är nog en TPS justering, och eventuellt TB synchronisering aktuellt. Börja med TPS och prova, ger det itne önskat resultat, fortsätt med TB justeringen (man börjar alltid en TB synchro med TPS justering ändå...). Ska finnas någon guide i första inlägget i tråden.

Just att den startar kall men är sketanssvår att starta varm tyder lite på TPS justering. Men å andra sidan så ska en TL inte behöva ha lamporna avstängda om batteriet är OK. Har du mätt batteriet när det är fullladdat?
Det ska hålla runt 12.7V har jag för mig, och håller det under 12.5V fullladdat så är det på väg utför.


2 - 4: Octo frågor... :hihi

:hej

Jag säger bara en sak, vevstakslager... :mattias

:va
Utveckla mer.
Jag ar gott om tid att läsa inlägg nu. :crash :censored :tråkad

TL är avtälld igen... :gnissla

XR'n oxå förden delen....
 
Last edited:
Om den yttre ringen ligger i samma spår som dem övriga, kommer kraften i från kolvar/vevaxel att pressas igenom på samma pungt varje kolvslag. Detta ger upphov till en ojämn belstning i motorn varpå oljepumpen kommer tappa trycket vid varje varv och specifikt en pungt. Detta i kombination med våra enormt stabila vevstakslager kommer då göra att det nämnda lagret blir utan olja och således skär hojen ihop.

Eller så gör man som vanligt o förstår att jag ljuger så du kan vara lugn.
 
Last edited:
Alllright...

Så, blir till att meka lite då när kroppen slutat bloda ner allt i min omgivning... :gnissla

:hej
 
Vad har du hittat på då då?
 
Mmmm, mja.

Jag var ju inbjuden på en bankörning med XR'n.

Och allt var sketans coolt! :yoparty

Till jag och Moder Jord blev ltie omsams om vilken omloppsbana runt solen vi skulle ha.
Meh, adrenalinstinn som jag var glömde jag att man ALDRIG ska dividera med brudar, de vinner alltid :fakta.
Så, det blev hennes omloppsbana. Smärtsamt att ställa om min omloppsbana så den stämde med hennes... :rolleyes: :crash

Ännu mer smärtsamt blev det när min XR lekte följa John och landade på mitt fingrer... :gnissla
Och, det kommer nog ta ett par veckor att läka högerhanden. :(
 
Det blir LHS för dig nu då...
 
Left
Hand
Solution
 
Ah. :hihi

Yepp. Det är otroligt vad svårt vissa saker är att göra med vänsterhand.

Ta bara en sådan sak som att borstatänderna... :gnissla
 
Och du, läs mitt inlägg om kopplingen en gång till innan du börjar riva. ;)
 
bromskivor

GURUS!

Vad skall man inhandla för bromskivor som håller bra pris och hög blingfaktor.

Har fått rådet med galfer men finns det andra som gör bra skivor till billigare peng?

Wave är ju nästan ett måste då ju:tuttar
 
E du riktigt rik så PFM med gjutjärns diskar. :hihi
(dvs, extremt hög bling faktor till högt pris...)

Annars så brukar Galfer göra fina grejer.

Undvik "kinesiska kopior o dyligt" för de är oftast av skit stål som inte håller måttet.
 
Last edited:
GURUS!

Vad skall man inhandla för bromskivor som håller bra pris och hög blingfaktor.

Har fått rådet med galfer men finns det andra som gör bra skivor till billigare peng?

Wave är ju nästan ett måste då ju:tuttar
Wave är Galfer eller Braking som gäller. Har förstått att man ska undvika de billiga kinesiska kopiorna.

Mitt nästa köp av bromsskivor blir nog Discacciati. :yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top