TL-tråden - v2 !

Justera tryckarmen, vajer osv först så du ser att det inte är nå fel där.
Sen kan du fundera på lameller.

Ska kollas upp nästa veckoslut :)

Hade du bytt till Barnettfjädrar också?

Jag har kört hojen 2 gånger sen jag köpt den, i går så brassa jag ut 1:an och 2:an och då märkte jag att den varva upp i ca 10000 rpm och sedan "fäste" kopplingen och axxa vidare från 8000 rpm. Typiskt slir, vart lika på brorsans tiller -98, bytte fjädrar och lameller i den, går ju jättefint nu.

Ska höra med firman jag köpte hojen av om dom är villiga att stå för lamellerna eftersom dom sa att allt fungerar som det ska, lameller + fjädrarna är ju bytta på en timme :).

Efter att ha varit ute och kört min ny köpta tiller ett par mil idag i kylan, så lyder slutsatsen så här... Vart är allt brus?! :va

Om den är strypt så sitter det brickor i insugs gummina?
Hur ser jag om den har "TRE" ?
Powercommander utan helsystem, någon ide?
PC + mapning vart i sthlm trakten? ca pris?
Hur vet jag om de sitter på helsystem?
Är orginal grenrören chromade?
Tycker den baktänder lite väl mkt, hur justera?

Kan ju vara så att tillern tyckte lika illa som jag om vädret som hon var tvungen att vara ute och plågas i, vem vet. :)


(erkänande: stod och kliade mig i huvudet säkert 30minuter och undrade varför hojen inte startade, vad som var fel. Kände sig lagom dum då man kom på att man var tvungen att hålla in kopplingen för att hojen skulle starta. :huvet :rodnar)

Stryp till 72kw eller 25kw?
Orginal rör är kromm.
Baktänder antyder väll på att packningen som sitter "mellan" rörena under hojen är kass.
Tillern är väll känslig för dåligt laddat batteri.
Ventiljustering ?
 
Last edited:
Stryp till 72kw eller 25kw?
Orginal rör är kromm.
Baktänder antyder väll på att packningen som sitter "mellan" rörena under hojen är kass.
Tillern är väll känslig för dåligt laddat batteri.
Ventiljustering ?

från 99kw till 72kw, är frågan om hojen är. Står i papprerna iaf. Och jag tycker att det borde vara lite mer tryck i hojen. Ska kika imorgon, ville mest bara få bekräftat att om den är strypt ner till 72kw, om de är så att det sitter strypbrickor i insugs gummina då. Eller om de är på annat sätt? vilket i såna fall.
 
TLR är typregad som 72kw.
Om den är strypt sitter det begränsare på insuget. Man kan nog se dem om man tar av luftfiltret. Jag är dock inte säker, för jag har aldrig sett dem monterade...
MEN, jag har aldrig hörtalas om en TLR som faktiskt är körd 1 meter strypt...
Så, risken att din är det är nog minimal.
Faktiskt lite osäker på om det var mer som gjordes för att strypa den. :va

Om du har kvar Pair Valve så baktänder den konstant. Bäst är att demontera Pair Valve, så slipepr du det, och så blir hojen ett kilo eller så lättare... :hihi

Det kan också var det som axl45 nämner, om du har orginal rören på. Den detaljen har en tendens att gå sönder titt som tätt.
Byt till helsystem så är problemet permanent löst... :hihi


Orginal rören är INTE kromade, de är däremot blanka och fina om de är putsade och väl skötta.
Enklaste sättet att se om du har orginal är att kolla på vänstra sidan, om röret under svingen (vid kedjan) är "platt", så är det orginal.
Ta ett photo och släng upp här, så kan vi säga på en gång om det är orginal. :nicka

:hej
 
Last edited:
TLR är typregad som 72kw.
Om den är strypt sitter det begränsare på insuget. Man kan nog se dem om man tar av luftfiltret. Jag är dock inte säker, för jag har aldrig sett dem monterade...
MEN, jag har aldrig hörtalas om en TLR som faktiskt är körd 1 meter strypt...
Så, risken att din är det är nog minimal.
Faktiskt lite osäker på om det var mer som gjordes för att strypa den. :va

Om du har kvar Pair Valve så baktänder den konstant. Bäst är att demontera Pair Valve, så slipepr du det, och så blir hojen ett kilo eller så lättare... :hihi

Det kan också var det som axl45 nämner, om du har orginal rören på. Den detaljen har en tendens att gå sönder titt som tätt.
Byt till helsystem så är problemet permanent löst... :hihi


Orginal rören är INTE kromade, de är däremot blanka och fina om de är putsade och väl skötta.
Enklaste sättet att se om du har orginal är att kolla på vänstra sidan, om röret under svingen (vid kedjan) är "platt", så är det orginal.
Ta ett photo och släng upp här, så kan vi säga på en gång om det är orginal. :nicka

:hej


Aaa, tackar för mycket mat nyttig information. Ska kika på de imorgon förmiddag.
Pair Valve? vad är detta, sitter, funktion?

Är nog säkert orginal grenrör i såna fall. Vart lite konfunderad bara då dem var blanka.

Hur vet man om den har TRE då...?
 
Last edited:
......
(erkänande: stod och kliade mig i huvudet säkert 30minuter och undrade varför hojen inte startade, vad som var fel. Kände sig lagom dum då man kom på att man var tvungen att hålla in kopplingen för att hojen skulle starta. :huvet :rodnar)

:rofl rätt kul, men du e inte ensam. Gjorde lika dant med TLS:en när jag skulle starta den första gången. Jag hade dessutom meckat ihop all el själv, så jag var övertygad om att jag gjort nåt fel...:rolleyes:

Jag mappade och Dynojetbänkade på AVA mc i Stockholm. De är duktiga, men det finns andra också.
 
crankshaft position sensor

Hallå i stugan, hoppas allt blingande gått bättre för er under vintern en för mig.

Frågade i fjol våras om hjälp gällande problem med min PC2a och att hojen inte varvade mer än 8k, och fick ett program av en flitig TL Tråden skribent (stora tack till han) och har efter det kunnat leka lite med den i fjol.

Nu har jag dock antagligen hittat felet varför den inte vill varva när PC2an är i kopplad. Det beror antagligen på att jag får en för svag signal från crankshaft position sensor, syns på sida 191 i Verkstadsmanualen som jag hittade på TLZ.

Så vad jag undrar är i fåll någon råkas ha en bättre bild på den, eller kanske kan svara på i fall man skulle kunna flyta den lite närmare vevaxeln, så man skulle kunna få en starkare signal som PC2an hanterar när det börjar varva lite. Är lite förtvivlad över att den bara ligger och dammar i garaget, där gör den ju ingen nytta.

John
 
Problem problem!

Har just varit på bilprovningen med min TL för första gången i min ägo och det slutade inte något vidare. Enligt pappret är min hoj strypt något den inte är, jag får erkänna att jag varit ouppmärksam som inte sett det på regbeviset.

Förra ägaren informerade mig inte (om på pappret strypningen) och jag fick inte med några strypningsdelar. Nu måste jag antingen strypa effekten eller få den "omtypad" (Generalagenten Suzuki). Någon som har antingen strypdelar till salu, eller har en uppfattningen om vad det kostar att typa om?

Just nu är jag jäkligt irriterad på förra ägaren att han inte informerade mig om att den inte klarar besiktning som den var, isåfall hade jag nog inte köpt hojen.... Dels blir jag säkert tvungen att betala en skön slant för omtypningen, sedan kommer försäkringskostnaderna att öka ordentligt.
:huvet
/Attans...
 
Last edited:
Så nu har man avverkat dom första 50 milen på min sköna perfekta och gudomliga TLR. (Älskar Robster mer än någonsin) snuskigt va? nu är det dags för lite bling bling.

Har ni några bra tips på vad man skall slänga på för äckligt mojs på hojjen för att sticka ut?

Som vanligt slänger jag ut hakan redo för en käftsmäll. Men lite tips har ni säkert.
 
Problem problem!

Har just varit på bilprovningen med min TL för första gången i min ägo och det slutade inte något vidare. Enligt pappret är min hoj strypt något den inte är, jag får erkänna att jag varit ouppmärksam som inte sett det på regbeviset.

Förra ägaren informerade mig inte (om på pappret strypningen) och jag fick inte med några strypningsdelar. Nu måste jag antingen strypa effekten eller få den "omtypad" (Generalagenten Suzuki). Någon som har antingen strypdelar till salu, eller har en uppfattningen om vad det kostar att typa om?

Just nu är jag jäkligt irriterad på förra ägaren att han inte informerade mig om att den inte klarar besiktning som den var, isåfall hade jag nog inte köpt hojen.... Dels blir jag säkert tvungen att betala en skön slant för omtypningen, sedan kommer försäkringskostnaderna att öka ordentligt.
:huvet
/Attans...
Är den typad till 72kW på papperet?
Det gäller i så fall typ alla TL... Även min.
 
Så nu har man avverkat dom första 50 milen på min sköna perfekta och gudomliga TLR. (Älskar Robster mer än någonsin) snuskigt va? nu är det dags för lite bling bling.

Har ni några bra tips på vad man skall slänga på för äckligt mojs på hojjen för att sticka ut?

Som vanligt slänger jag ut hakan redo för en käftsmäll. Men lite tips har ni säkert.

Zonen, Vandriver.

OBS! Jag tar inget som helst ansvar för dom finansiella bakslag du kommer att råka ut för. OBS!
 
Hallå i stugan, hoppas allt blingande gått bättre för er under vintern en för mig.

Frågade i fjol våras om hjälp gällande problem med min PC2a och att hojen inte varvade mer än 8k, och fick ett program av en flitig TL Tråden skribent (stora tack till han) och har efter det kunnat leka lite med den i fjol.

Nu har jag dock antagligen hittat felet varför den inte vill varva när PC2an är i kopplad. Det beror antagligen på att jag får en för svag signal från crankshaft position sensor, syns på sida 191 i Verkstadsmanualen som jag hittade på TLZ.

Så vad jag undrar är i fåll någon råkas ha en bättre bild på den, eller kanske kan svara på i fall man skulle kunna flyta den lite närmare vevaxeln, så man skulle kunna få en starkare signal som PC2an hanterar när det börjar varva lite. Är lite förtvivlad över att den bara ligger och dammar i garaget, där gör den ju ingen nytta.

John
Är du säker p att det inte bara är din PC2a som inte hanterar signalen på rät sätt?
Att börja modda om fästen för sensorer för att få dom närmare axeln är dumt. Köp hellre en ny sensor då.

Problem problem!

Har just varit på bilprovningen med min TL för första gången i min ägo och det slutade inte något vidare. Enligt pappret är min hoj strypt något den inte är, jag får erkänna att jag varit ouppmärksam som inte sett det på regbeviset.

Förra ägaren informerade mig inte (om på pappret strypningen) och jag fick inte med några strypningsdelar. Nu måste jag antingen strypa effekten eller få den "omtypad" (Generalagenten Suzuki). Någon som har antingen strypdelar till salu, eller har en uppfattningen om vad det kostar att typa om?

Just nu är jag jäkligt irriterad på förra ägaren att han inte informerade mig om att den inte klarar besiktning som den var, isåfall hade jag nog inte köpt hojen.... Dels blir jag säkert tvungen att betala en skön slant för omtypningen, sedan kommer försäkringskostnaderna att öka ordentligt.
:huvet
/Attans...
Regga om den.
Försäkringarna idag grundas på ursprungseffekt vilket fall så din försäkring kommer inte stiga.
 
Last edited:
men förutom dessa råna min plånbooook ajjont

Vilka moddar har du idag?
Vi måste ju ha en baseline så vi vet varifrån vi ska utgå. :)

Vandriver har ett par moddar som inte kostar skjortan. :nicka

Om Fredde inte vill ha mina extra fotpinnar kan du ju köpa dem. Men de rånar din plånbok :hihi



Regga om den.
Försäkringarna idag grundas på ursprungseffekt vilket fall så din försäkring kommer inte stiga.

:nicka
TLS'n är ju billig att försäkra ändå. Så misströsta inte för mycket. En reg-besikning kostar väll några tusingar (runt 2 har jag förmig). surt, men hanterbart i alla fall.
 
Last edited:
Är det väldigt jobbigt att justera ventilerna på TL:n? Eller har vi någon frivillig i eller i närheten av sthlm som vill tjäna lite dollars? Gärna någon som gjort det förr:tungan
 
Fick en del svar tidigare, och har ut ifrån det och egna slutsatser kommit fram till.

Om den är strypt så sitter det brickor i insugs gummina? <u>Ostrypt</u>
Hur ser jag om den har "TRE" ? <u>Hoppas på att den inte har de, har beställt "tre-mod"</u>
Powercommander utan helsystem, någon ide? Fick inget svar
PC + mapning vart i sthlm trakten? ca pris? Ava mc fick jag som svar dock inget pris.
Hur vet jag om de sitter på helsystem? Inte helsystem
Är orginal grenrören chromade? Blanka, men inte kromade, hade orginal-
Tycker den baktänder lite väl mkt, hur justera? Baktänder fortfarande som fan.



Nu mera dör den även på låga varv/ när jag håller in kopplingen... (bosse mc doktor har varit och skruvat i hojen = Jag)
Ska kika på "fast idle" funktionen samt justering av tps framåt helgen. Blir nog även att gör luftburks moden som jag hittade på första sidan.

Tps filmen orkade jag dock inte börja titta igenom till fullo, verkade rätt high tech?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top