TL-tråden - v2 !

Har inte hunnit kolla så mycket på cykeln än men jag funderar när den är en import cykel från tyskland och det står att den är 72 kw, hur ändrar man den till full effekt om den skulle vara det?
Lite info:
-97, körd 4900 mil, ok stämpel på ramen och det sitter styr dämpare på, hmmm... en massa konstiga kablar som nån har fixat dit själv men jag ska ta reda på vad det är för något... mera bilder kommer senare, och kanske en filmsnutt :)

* Nu är det 2 st TL:ar i familjen, storebror köpte min R och nu har jag en S :yoparty
 
Last edited:
Åter till övre kronan jag jobbar på.

Vill vi ha en tjockare krona så att den blir starkare (2 klämmskruvar istället för 1st) då blir den starkare o flexar mindre ?

Men då måste vi komma fram till ett mått på hur mycket TLS åkarna repektive TLR åkarna vill skjuta upp gaffelbenen i kronan,för det blir på ovansidan man kan justera upp tjockleken. De flesta moddmedvetna albylkypare gör ju den modden för att hojen ska svänga lättare.

Eller vill ni ha allt likt original förutom hålningen och möjligheten att eloxera med olika färger som enda skillnaden.

Nå lite inputs tack.

/Ronny
 
Last edited:
Den verkar fin och i originalskick utom dämparna , får du den för 55 k så är det nog bara och köpa om allt är som den utger sig vara.och så närma dig.

1150 mil är ju ingenting.Har den gått så lite så är gummit på fotpinnarna nästan intakta i nyskick,plus mät skivorna som inte borde vara mycket slitna ,där kan man bilda sig en uppfattning om att milen på hojen stämmer och givetvis det övriga skicket med besiktningsprotokoll,Står det sedan Metzeler M3 på däcken så är det originaldäck på men det kan ni ju redan väl.tja vad mer...

Ser att det är en okapad innerbakskärm på den.om du vill ha bort den eller kapa den för en snygg undertail ,så har jag en färdigkapad på rätt ställen för undertail om du köper köper hojen vill säga,att byta med ev en JMR undertail oxå och jag står för frakten samt att jag har urkapade/lättade, snyggt gjort (impade på Lasse :D ) fotpinnsplattor och bearbetad växelpadal och bromspedal allá Yoshi att byta mot fina original grejor.:tummenupp
Undrar ifall du har kvar den färdigkapade bakskärmen?? är mycket intresserad.
 
Åter till övre kronan jag jobbar på.

Vill vi ha en tjockare krona så att den blir starkare (2 klämmskruvar istället för 1st) då blir den starkare o flexar mindre ?

Men då måste vi komma fram till ett mått på hur mycket TLS åkarna repektive TLR åkarna vill skjuta upp gaffelbenen i kronan,för det blir på ovansidan man kan justera upp tjockleken. De flesta moddmedvetna albylkypare gör ju den modden för att hojen ska svänga lättare.

Eller vill ni ha allt likt original förutom hålningen och möjligheten att eloxera med olika färger som enda skillnaden.

Nå lite inputs tack.

/Ronny
Ska du få plats för ytterligare en klämskruv så måste du väl lägga på åtminstone 10mm på den och 10mm är en ganska stor höjning av gaffelbenen. Jag förvisso en RHA att kunna kompensera lite med, men alla har inte det.

Men å andra sidan... Kan man behålla styvheten även om man har fler hål i den eller tänkte du dig att hitta nån bättre alulegering än orginal?
 
Nu tänker jag lägga mig i fast jag inte ska ha nån krona. :)

Men måste du absolut ha hå i kronan då Ronny?

jag förstår ju att det är för viktens skull, men om man fräser ur så man sparar bara 2mm där du har hål, då sparar du ju vikt men den blir ju ändå vridstyvare.

Jag tror(!) att om du ska köra med en bult så är det ett måste. Kan ha fel, har hänt förr :hihi
 

Bifogat

  • krona.JPG
    krona.JPG
    87 KB · Visningar: 69
  • tc10large.jpg
    tc10large.jpg
    36.9 KB · Visningar: 62
Ska du få plats för ytterligare en klämskruv så måste du väl lägga på åtminstone 10mm på den och 10mm är en ganska stor höjning av gaffelbenen. Jag förvisso en RHA att kunna kompensera lite med, men alla har inte det.

Men å andra sidan... Kan man behålla styvheten även om man har fler hål i den eller tänkte du dig att hitta nån bättre alulegering än orginal?

Ja 10 mm är nog ett måste men det kanske går att lägga på 5mm under den och 5mm på ovansidan,visserligen kommer ju styret ner 5 mm och jag vet inte i dagsläget om det går.det måste nog undersökas närmare i så fall.
 
Nu tänker jag lägga mig i fast jag inte ska ha nån krona. :)

Men måste du absolut ha hå i kronan då Ronny?

jag förstår ju att det är för viktens skull, men om man fräser ur så man sparar bara 2mm där du har hål, då sparar du ju vikt men den blir ju ändå vridstyvare.

Jag tror(!) att om du ska köra med en bult så är det ett måste. Kan ha fel, har hänt förr :hihi

Det var du som tipsade mig om han som ev. vill göra det här. :tummenupp

Nja jag är inte ute efter viktminskning,det är ju några futtiga gram vi pratar om så det är ju försumbart.Så extrem är jag inte :D
Utan mest för utseendets skull bling-bling.:)

Jag spånar lite här och det behöver inte alls vara någa hål utan bara vara lite roligare utfört,så kom med ideer och gärna bilder att jämföra med.

Det lättaste och billigaste är ju med 1 st bult och jag såg kawasakis X10RR eller vad f*n den heter(hittar ingen bra bild) med 3d i olika nivåer den är ju oxå trevlig.
Materialet blir bättre i en legering T6 som är hårdare och annodiseringvänligt.
 
Last edited:
Undrar ifall du har kvar den färdigkapade bakskärmen?? är mycket intresserad.

Den är kvar,Jag ska fundera lite hur jag vill ha det.Den JMR undertailen var f*n inte billig o går knappt att få tag i längre.och jag har ju inte lovat bort den redan.Återkommer i ämnet.
 
Bilder kommer imorgon !
Vad ska man skaffa för blingbling nu då? :) ska jag lacka om fälgar eller gillar ni färgen som sitter på orginalfälgarna? Visa bilder på dom snyggaste TlS cyklara ni sett :)!!
 
Här finns en fin Tiller iallafall till salu
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=12549



Tjena jag har har varit sugen på att åka i skogen och sprätta mossa och spruta lite grus samt vill prova åka motard men har för tillfället inte råd med 2 hojar (som vissa:gnissla ) så just nu lutar det åt en XR650R med offroad/motardhjul mn vi får se vad som händer:yoparty

tlMartin

Det behöver inte kosta skjortan att ha två hojar. Jag köpte en jättesunkig Suzuki DR 600 -87 för 8000:- i höstas. Har varit ute och kört skogsåka ett par gånger med olika personer och jag lovar, jag har haft mest kul / krona. :yoparty

Att den drar en liter olja på 50 mil skiter jag i :D
 
tlMartin

Det behöver inte kosta skjortan att ha två hojar. Jag köpte en jättesunkig Suzuki DR 600 -87 för 8000:- i höstas. Har varit ute och kört skogsåka ett par gånger med olika personer och jag lovar, jag har haft mest kul / krona. :yoparty

Att den drar en liter olja på 50 mil skiter jag i :D

Jo så är det nog kommer nog att lägga lite mer på en enduro ca 20K har kollat in Yamma WR400/426 en e-reggad 98 ligger däromkring.:tummenupp
 
sa någon offroad :D
P2030309.JPG

P2030308.JPG

P2030312.JPG


det kom ju lite snö igen :yoparty
 
Last edited:
Back
Top