TL-tråden - v2 !

Jevla idiot, du ska ju lägga upp en ny bild!!!


robster.jpg
 
Lustigt på TLR-en sitter ingen vriden olikt.eller fattar jag fel det ni menade
Yttarste drivplattan sitter ett hack vridet, ska leta reda på en bild får du se.
 
Första bilden är på R, den syns det bäst på oxå, men det är lika på S.
 

Bifogat

  • TLR.JPG
    TLR.JPG
    95.8 KB · Visningar: 73
  • TLS (Large).JPG
    TLS (Large).JPG
    111.6 KB · Visningar: 71
Meh, nu är Octo lite grinig. TL motorn är nästan skottsäker. Om man inte misshandlar den och wheelar mycket. För att vara en hoj som wheelar så enkelt är motorn ovanligt dåligt konstruerad för det ändamålet.
Wheela TL ==> kapputtski motor. (och spräckt styrhuvid på TLS'n)
tja... Den uppdaterade 98/99+ är iaf säkrare än 97 då de (Som Ronny nämnt) uppdaterat lite lager och oljekanaler.

Jag vet ju inte hur vanligt det är att vattenpumps grejen går sönder på TLS'n. Men jag tror Tråden haft lite otur på den fronten. Men man vet ju aldrig. Det är inte klassat som ett generellt problem på TL motorn, och det sitter väll samma vattenpumps grejer på både TLS och R motorn? (Octo ?? ).
Jo, samma delar. Av vad jag läst så har de en tendens att gå sönder, men om det beror på att de monterats fel eller om de är dåliga ska jag nog inte svara på. Min pajjade direkt när jag köpt min hoj. Jag bytte men monterade fel så det pajjade igen efter nån månad. Nu har jag kört i två år och ca 2000 mil utan problem.

Ett fel som dock är sjukt vanligt är att bakre avgaspackningen ger upp. Enklaste men dyraste sättet att lösa det är ett helsystem... :D

TPS'n har en liten tendens att "av-justera" sig. Men det är ett 10 minuters mek.
Båda sakerna är lätta att fixa. Inget som heller gör att hojen inte kan köras...
Jag tror att många här är lite pedanta med sina maskiner också att de ska gå så bra som möjligt och så. Lite nördiga helt enkelt. :rolleyes: :D

Octo nämde sprickor i ramen. Detta är särskillt viktigt att kolla om det sitter orginaldämparen bak. Kass konstruktion raktigenom gör att det kan glappa lite, och glappet "slår" sönder ramen. Så att säga. Man kan inte känna glappet... (såvida du inte tar med en spärrnyckel och kollar momentet på muttrarna... hehe )
Om öronen som bakdämparn sitter i har spruckit för att bakdämparn suttit lite löst är det egentligen bara Bitubo som är lösningen. Den ersätter bakdämparen och fjädern på höger sida så man inte längre har nån dämpare i de bakre fästena. Öhlins och Wilbers sitter i de bakre fästena så de hjälper inte i så fall...

Jag hade inte backat för att köpa en TLS. En klassiker som skänker dess ägare många goa stunder. Och den funkar bra vid korvmojen också. Hälften vet inte vad det är för en hoj, de hör bara det goa ljudet och så måste de ju komma fram och kommentera hur jävla gött det låter, och lite försynt fråga vad är det för en hoj??... :hihi

Priset däremot på den hojen är bra. Det ligger där runt om, och ska det under 30k så är det något fel på hojen.
Kan bara hålla med. Hade jag haft deg hade jag köpt den för 35 papp. Du får en hoj med underbar karaktär och en del i en TL-gemenskap som jag blev positivt överaskad av.
Att döma av din tvekan vad gäller mek kan jag bara hålla fast vid att kolla att den inte är 97-specad. Annars tycker jag du ska slå till. :tummenupp
 
Första bilden är på R, den syns det bäst på oxå, men det är lika på S.

Det var som f*n,det har jag missat.rev bara ut grejorna när jag demonterade motorn och verkstadboken är ju för att montera ihop den :tummenupp Kommer inte ihåg att det var så på mina andra hojar,men varför ?

Edit: Nu förstår jag varför,så var det inte förr.:)
 
Last edited:
Vad är en TPS och TB justering? Är sugen som få på att köpa en TLs och håller på att läsa in mig på ämnet men det här greppar jag inte riktigt :va
TPS=Throttle Position Sensor. En sensor på bakre insugsröret som visar spjällets position. Används av ECU'n för att justera insprutning och kanske också tändning.
TB=Throttle Bodies, dvs insugsspjällen. Man justerar dem så att de är i synk mellan främre och bakre, precis som man synkar förgasare på en sådan hoj.
 
TPS=Throttle Position Sensor. En sensor på bakre insugsröret som visar spjällets position. Används av ECU'n för att justera insprutning och kanske också tändning.
TB=Throttle Bodies, dvs insugsspjällen. Man justerar dem så att de är i synk mellan främre och bakre, precis som man synkar förgasare på en sådan hoj.
Hur ofta behöver man justera detta? Och vad händer om man inte gör det?
 
Vad är en TPS och TB justering? Är sugen som få på att köpa en TLs och håller på att läsa in mig på ämnet men det här greppar jag inte riktigt :va
Tjena köp min TLR det är mer hoj för pengarna:tummenupp .(Ja JAG kan säga så eftersom jag har åkt både S och R skriver så bara för att jag vet att det blir påhopp från S,arna:) :)
 
Tja... TPS kanske nån gång per år kanske. Kräver inga andra verktyg än ett gem och en torx-bit.
TB-synk betydligt mer sällan. Kan väl helst göras om man monterat isär sakerna.

Effekten av dålig justering är att hojen går ryckigt och är lite svårkörd i stan.
 
Tjena köp min TLR det är mer hoj för pengarna:tummenupp .(Ja JAG kan säga så eftersom jag har åkt både S och R skriver så bara för att jag vet att det blir påhopp från S,arna:) :)

Har för mig att de var någon som letade en TLR, kolla ett par sidor bak.

Nästan så man skulle köpa den och ha en som prydnad :D

Tja... TPS kanske nån gång per år kanske. Kräver inga andra verktyg än ett gem och en torx-bit.
TB-synk betydligt mer sällan. Kan väl helst göras om man monterat isär sakerna.

Effekten av dålig justering är att hojen går ryckigt och är lite svårkörd i stan.

När kommer du och visar hur man ska göra då!? :D
 
ricken.... saknar du robster så mycket??? Jag vet att du är smygkär i honom speciellt efter du skickat "special" verktyget till honom.... med nånting homo robban....skrivet på kuvertet... grabbar det var något rosa som lät bzzzzzzzzz och gick på två batterier....

tror vår lilla robster jobbar väldigt mycket....

ricken.... saknar du robster så mycket??? Jag vet att du är smygkär i honom speciellt efter du skickat "special" verktyget till honom.... med nånting homo robban....skrivet på kuvertet... grabbar det var något rosa som lät bzzzzzzzzz och gick på två batterier....

tror vår lilla robster jobbar väldigt mycket....

kan berätta att jag saknar honom meeeeeeeeeed:pannkyss
 
Last edited:
Tack för inputen allihopa!

Jag åker och kollar på hojen nu på torsdag om allt går som det ska. Jag ska kolla ordentligt efter sprickor, uppdaterad ECU och termostat på vänster sida förutom de vanliga sakerna.

Jag var egentligen inne på en TLR från början men den här fanns i närheten så det är lätt att åka och titta på den. Med andra ord: har ni tips på TLRer som är till försäljning är det bara att höra av sig! Har ni tips på någon som vill köpa min gixxer så går det också bra att höra av sig, det blir mindre betungande med finansieringen av den nya hojen då...

/Danne
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top