TL-tråden - v2 !

Nu fattar inte jag så himla mycket om motorer, men det är ju ingen mening att varva mer om effektkurvan redan har planat ut och som i många fall faktiskt är på väg ner när varvstoppet kommer...
Ska man ha nån nytta av mera varv så måsta man väl ha en kam mm som är anpassad för det också?
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur min kurva såg ut vid bänkningen men har för mig att den faktiskt börjar vända neråt så smått när varvstoppet kommer... så varför varva mer med en motor som ändå inte ger mer effekt vid högre varv?
 
Som det framkommit så visar våra varvmätare 11k vid 10k rpm.(verkligt varv) Angående att öka varvet : För det första är det en fas som inte är enkel att få till. Det fick Yoshimura teamet att klia sig i huvudena när de sköt det ena crankcase efter det andra. Även Ducati hade problem med skjutna vevhus i början av sitt superbike inträde. nu har de fått fart på riktigt varvvilliga twinnar.
första varvtalsstoppet original från Suzuki var vid drygt 9000 varv (#Pin 18) på Ecun. (Strypningen)
Den var just för att få en hållbar motor utan vevstakslager problem i storändan och för att inte bli belastade med sprukna vevhus pga. övervarv. Det visade sig att det var ett försiktigt varvstopp. men öka varvet mer än original Ecu´n ger 10k rpm är en dålig kombination för gatåka. Men racefolket på banor har överstigt den gränsen med succés ...men de river motorn flera gånger per säsong och checkar delarna.
Ja kommer låta min gå original rpm som Ecu´n ger. 10 k inte mer. Jag prioriterar vridet och kan försaka lite hp på toppvarven för att få ett kraftigt register som är körbart. Det är vridet....pojkar det är vridet........varje hundratal rpm som ökas stressar vevhushalvorna enormt. De finns de som åker med varvstoppet på 10750 rpm.(Verklig rpm.) men jag lovar de mekar mer än kör för att hålla koll på innanmätet. Olika serier av Ecun vid tillverkning har lite diff på max varvet vid kalibrering o sluttest.. Tror tyskarna lagt ner mycket möda på vilka serier och nummer på Ecu´n som ger olika varvtal som max. De hade en tabell att jämföra med.Att få vridmoments kurvan och effektkurvan att inte plana ut vid de varvtalen är ett hästjobb att få till. Vill man ändå åka på högre varv,byt till Carillos H vevstakar annars är det garanterat att storänden blir oval med allt vad det innebär.

Sen är det ju bara o läsa hur många som har vevaxellager problem både pga av att alltid åka på maxvarv vid varje växel och för att de ska larva sig med 12 or vid bakhjulsåka,våra motorer klarar inte höga bakhjulkörningar. (Oljesumpen) Sen har vi de som kör på taskig olja eller har taskig bytesintervalv för filter o olja,därav mycket problem med veven. En sak till,åker man med K&N filter. se till att rengöra det ofta. Skippar man det som jag beskrivit ovan får man sällan problem med vevlager mm.
Mina två cent.
//Ronny ;-)
Det e nog pin 25 som e soft limmit brun/svart!!!?
 
Det e nog pin 25 som e soft limmit brun/svart!!!?

Ja bra där,fel av mig. brunsvart är kabeln. Så ni som vill göra det här. Kolla för tusan att ni gör rätt.

ÄR #Pin 18 det som gäller på slömopparna TLS ? Har en stark känsla det stiftet hade nåt med det att göra.

Gammal moddning man glömt bort.
Rätta någon som är säker.O lägg upp på första sidan.
 
Last edited:
Nu fattar inte jag så himla mycket om motorer, men det är ju ingen mening att varva mer om effektkurvan redan har planat ut och som i många fall faktiskt är på väg ner när varvstoppet kommer...
Ska man ha nån nytta av mera varv så måsta man väl ha en kam mm som är anpassad för det också?
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur min kurva såg ut vid bänkningen men har för mig att den faktiskt börjar vända neråt så smått när varvstoppet kommer... så varför varva mer med en motor som ändå inte ger mer effekt vid högre varv?

Det är just det som är kruxet. Mer varv är mer hk. man får bygga motorn så den kan andas där uppe i varv.Sen finns en gräns för vad motor o insprut klarar att ge. det är det som kostar pengar. :fyllisar
 
Mer varv är väl bara mer hk vid ett givet vrid, du kan ju räkna ut effekten med en formel som tar vridet som en parameter och varvet som en annan. dalar vridet av för mycket så spelar det ingen roll att du varvar mer, effekten blir ändå inte högre... typ så
 
det jag menar är att det finns ingen mening att varva en standardmotor över varvstoppet om kurvan redan har vänt. däremot om motorn är totalt modifierad kan det ju ge mera men nu snackar ju folk här om att höja sitt varvstopp på en standardmotor, vilket ju inte ger något
 
Mer varv är väl bara mer hk vid ett givet vrid, du kan ju räkna ut effekten med en formel som tar vridet som en parameter och varvet som en annan. dalar vridet av för mycket så spelar det ingen roll att du varvar mer, effekten blir ändå inte högre... typ så

:tummenupp det finns ett samanhang ja. sen vill olika motorbyggare ha olika skillnader på dessa tre parametrar,beroende på tycke o smak hur motorn ska levera sin energi.
 
det jag menar är att det finns ingen mening att varva en standardmotor över varvstoppet om kurvan redan har vänt. däremot om motorn är totalt modifierad kan det ju ge mera men nu snackar ju folk här om att höja sitt varvstopp på en standardmotor, vilket ju inte ger något

Nej,inte utan att ändra andningen för motorn. kammaxelgrader IN EX. komp tändning insprut mm.
 
Last edited:
Idag ; kollat skick på samtliga lager i vevhushalvorna (gått ca 700 mil) inget fel på dom.utgående lager är tätat och kommer bytas pga. ålder på gummitätningarna och packbox. hm..... Viktjustering av JE högkompkolvar utfört. slipat så de väger exakt lika :-) o-ringar för oljemunstyckerna införskaffas.

Letar o lyssnar mig för vevjobbet. Bakdel RS införskaffas.
 
Last edited:
Kul med folk som förfinar sina TLR, jag är själv manisk på viktminskning! här kommer några tips:
Byt till ett helsystem spar ca 6 kg eller exakt väger ett M4 helsystem 5,5 kilo totalt och gör mumma för motorn!
Har man råd köp nya fälgar helst BST (BlackStone Tec) i kolfiber där spar du ytterligare 5,75 kg men du får en ny cykel som går som en gud på bana. Detta är de två saker som gör absolut mest för att förbättra din cykel. Själv hade jag turen att komma över mina BST begagnade (till en GSXR 1000 K5 som moddades). Byt batteri från original 3,5-4 kilo mot ett Li-ion på 780 gram för ca 1200 spänn (ett fynd). Har läst lite om luftburkstrim, har själv kolfiberburk med kolfiber kanaler (låg vikt och andas förträffligt) har luftfilter direkt på trattarna från pipercross! Min är bantad ca 20 kilo, en sak till du spar 3,4 kilo på att byta till en Bitubo bakdämpare som dessutom är bättre än original! Visste ni att en TLR original väger ca 229 kilo med fulltank, 197 torr är något okörbart som förmodligen inte ens har däck monterat! Har en -00 med kina kåpor i -98 utförande (snyggast om ni frågar mig)!

Har helsystem iaf. Har funderat på Bitubo-dämpare, men då måste jag köpa dem plus ha hjälp med att sätta dit dom och det känns dyrt...
Vart får du tag på batteriet? Jag är trött på att lägga ut 1800 spänn för det vanliga 3-4kgsbatteriet...
 
Ouch, 10 papp... Hmm, då kan jag säkert hitta någon som kan knacka en i alu för billigare peng. Kanske??

BTW, jag menade bucklan på min tank efter en marksyning... :hihi


Men seriöst. Om man tog en original tank och "klipper bort" sidorna, och gör nya som följer ramen i bredd. Iallafall, det är den ide'n jag har iallafall. Vill ha en tank som går åt det här hållet, fast anpassat till TLR ramen,
http://www.bikeexif.com/ducati-750

(btw, länken funkade till kolfiber sexet...)

Det är precis samma tanke jag har! Varit ute på nätet och luskat lite (svårt att hitta relevant fakta) och enligt förståsigpåare är det väldigt svårt att plocka bort plåt och svetsa ihop det utan att den läcker. Samtidigt är det jättesvårt att banka den till det resultat du vill ha! Jag funderar på hur jag skall göra och velar lite fram o tillbaks! Vi är som sagt inne på samma sak! Har du en extra tank till hands? Turligt nog har jag en så skulle det skita sig står jag inte i sjön! Funderar på hur mycket jag skall försöka smala av min tank? Jag tror att kanske 2 cm på varje sida är gott nog, möjligen 3 cm. Knacka svårt men då skulle man teoretiskt kunna slippa hål utan bara försiktigt knacka till den form man vill och då få den tät. Att gå den andra vägen står du nära idealformen men står då inför problemet att den inte får läcka. Alltså huvudbry över olika problem :va

/Tomas

Håll med om att det var i det närmaste en porrsida av en hardcore racer, schysst rördragning av avgassystemet och porrigt värre med all kolfiber, mumma!!!
 
Idag:I morse kollade jag mig i spegeln o frågade. Chefen det är sportlov nu,,,,får jag vara ledig ett par dagar och meka båge,,,JAAA det får du. TACK vilken jevla schysst chef jag har.:krama

Så idag: Demonteras växelaxlarna isär och islagsklackar kollas och negativslipas med dremmel de första växlarna.
Lustgassytem kollas....http://ebutik.nccr.se/nos-system-1/
Hardcore ......
 
Last edited:
Har helsystem iaf. Har funderat på Bitubo-dämpare, men då måste jag köpa dem plus ha hjälp med att sätta dit dom och det känns dyrt...
Vart får du tag på batteriet? Jag är trött på att lägga ut 1800 spänn för det vanliga 3-4kgsbatteriet...


http://www.ebay.com/itm/98-04-SUZUK...its=Model:TL1000R&hash=item2ec0271d56&vxp=mtr

eBay är svaret, jag valde Ballistic men det finns andra! Försökte helt enkelt hitta den som vägde minst!

Har du inte nån kompis som har ett garage med en balk i taket? sen är det spännband som gäller och sim sala bim sitter dämparen på plats! Gratis arbete, tar inte ens lång tid! :)
 
Besikta med M4 helsystem i vår!!!!! Gulp! Det finns alltså ingen dB-killer till M4 på marknaden vad jag vet och med tanke på hur vackert högt den låter kan det bli knas vid besiktningen! 53 mm är det som gäller och eftersom det sitter kolfiber snyggt monterat längst ut (fasat in mot centrum) går det inte att trycka i en killer där?

Klurade då på att stoppa i en killer nedanför "bolt-on delen som är lite fasad! Kommer det gå eller hur fan skall jag göra? Några förslag! Jag vill inte byta tillbaka till originalsystemet för att det är för bökigt att få skiten tät sen älskar jag inte att skruva! På eBAY finns massa dB-killers som är tänkta att monteras vid utblåset men dom lär flyga ut vid gaspådrag för att dom inte kan sättas fast utan borrhål (vill helst inte borra). Bifogar en liten länk som skulle kunna gå: http://www.ebay.com/itm/Baffle-DB-K...23?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item257cbee003

Vad tror ni? Kom med förslag, hur har ni gjort!?

PS! Fan va kul med folk som håller denna tråd vid liv :Bugar

/Tomas
 
Besikta med M4 helsystem i vår!!!!! Gulp! Det finns alltså ingen dB-killer till M4 på marknaden vad jag vet och med tanke på hur vackert högt den låter kan det bli knas vid besiktningen! 53 mm är det som gäller och eftersom det sitter kolfiber snyggt monterat längst ut (fasat in mot centrum) går det inte att trycka i en killer där?

Klurade då på att stoppa i en killer nedanför "bolt-on delen som är lite fasad! Kommer det gå eller hur fan skall jag göra? Några förslag! Jag vill inte byta tillbaka till originalsystemet för att det är för bökigt att få skiten tät sen älskar jag inte att skruva! På eBAY finns massa dB-killers som är tänkta att monteras vid utblåset men dom lär flyga ut vid gaspådrag för att dom inte kan sättas fast utan borrhål (vill helst inte borra). Bifogar en liten länk som skulle kunna gå: http://www.ebay.com/itm/Baffle-DB-K...23?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item257cbee003

Vad tror ni? Kom med förslag, hur har ni gjort!?

PS! Fan va kul med folk som håller denna tråd vid liv :Bugar

/Tomas

Jag kapade av orginalsystemsflänsarna och svetsade dit rätt dimension för att passa på helsystemet.. Så nu tar det 30s att byta mellan Orginal, Danmoto samt yoshburkarna.. :tummenupp
 
Besikta med M4 helsystem i vår!!!!! Gulp! Det finns alltså ingen dB-killer till M4 på marknaden vad jag vet och med tanke på hur vackert högt den låter kan det bli knas vid besiktningen! 53 mm är det som gäller och eftersom det sitter kolfiber snyggt monterat längst ut (fasat in mot centrum) går det inte att trycka i en killer där?

Klurade då på att stoppa i en killer nedanför "bolt-on delen som är lite fasad! Kommer det gå eller hur fan skall jag göra? Några förslag! Jag vill inte byta tillbaka till originalsystemet för att det är för bökigt att få skiten tät sen älskar jag inte att skruva! På eBAY finns massa dB-killers som är tänkta att monteras vid utblåset men dom lär flyga ut vid gaspådrag för att dom inte kan sättas fast utan borrhål (vill helst inte borra). Bifogar en liten länk som skulle kunna gå: http://www.ebay.com/itm/Baffle-DB-K...23?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item257cbee003

Vad tror ni? Kom med förslag, hur har ni gjort!?

PS! Fan va kul med folk som håller denna tråd vid liv :Bugar

/Tomas

Ska vara lugnt utan db killers om systemet är nytt. Vet flera som besiktat med M4 och klarat sig under 103dB. Mitt Akra med rätt urblåst dämpning klarar sig också, 101dB sist har jag för mig.
Däremot samma Akra fast med DanMoto burkarna på, nä se det gillades inte... 108dB :hihi
Körde diskbollstricket och fick igenom det preciiiiis på 103dB.
Har db killers till danmoto burkarna men det monteras inte bakifrån som på de flesta andra, de kläms in i framänden på ljuddämparen istället, så det krävs ingen skruv för att hålla dem på plats.
 
Senast jag provade utan DB killers var 102.5 dB... :yoparty
Efter det så kör jag med dB killers...

Jag har dock den gamla varianten av M4, och jag borrade ett hål. Men i övrigt ser mina dB killer ut ungefär som dina.
Eller.. om man ska vara petig, så ser de ut så här:
http://www.ebay.com/itm/NEW-DB-KILLER-ANGLED-EXHAUST-CAN-DECIBEL-BAFFLE-FOR-VIPER-OVAL-ROUND-CANS/191030078194?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D333001%26algo%3DRIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20131227121020%26meid%3D5108514474868447747%26pid%3D100009%26prg%3D20131227121020%26rk%3D3%26rkt%3D10%26sd%3D161006673923
(men det är INTE dem jag har)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top