TL-tråden - v2 !

=)
Nä det gjorde den inte :/ men eftersom han skrev ner vädres dom F*N så blev det bara 353kr i post och tullavgsift :banana


En fråga bara.

Vad är gapmod som så många har gjort på sina hojar?
Jaja, bättre det än att pröjsa tull för hela pengen. :tummenupp

Gap mod är när du tar bort innerskärmen, eller åtminstone dess främre del, flyttar laddregulatorn etc så att man ser mellan bakramens rör.

Exempel utan gap mod:
P1050327.jpg


Ex med gap mod:
DSC_4696.jpg


Bättre bild:
completeper2010.jpg


Gap-modden blir bra mycket bättre om man dessutom plockar bort rotationsdämparen...
 
Jaja, bättre det än att pröjsa tull för hela pengen. :tummenupp

Gap mod är när du tar bort innerskärmen, eller åtminstone dess främre del, flyttar laddregulatorn etc så att man ser mellan bakramens rör.

Exempel utan gap mod:
P1050327.jpg


Ex med gap mod:
DSC_4696.jpg


Bättre bild:
completeper2010.jpg


Gap-modden blir bra mycket bättre om man dessutom plockar bort rotationsdämparen...

Okej. det är det jag har velat göra. men visste inte att det heter så.
Men finns det inte någon ritning på hur man skall göra platan som jag sett vissa har där?
 
Leta lite på Zonen. Det är flera som tillverkat dem i olika material och utföranden.

Allt från budgetvarienter där man bara kapat orginalskärmen och försökt hänga upp allt innanför så det ska sitta kvar till hemsvetsade alulådor och färdiga undertrays.
Skaffar du bara en sjysst innerskärm så kan du egentligen bygga vad som helst innanför för att hålla ECU'n och sånt. Jag misstänker att TLR'en är lite lättare eftersom man inte behöver ta hänsyn till batteriet.

Se bara till att sätta likriktaren/regulatorn så att den får kylning.
 
Leta lite på Zonen. Det är flera som tillverkat dem i olika material och utföranden.

Allt från budgetvarienter där man bara kapat orginalskärmen och försökt hänga upp allt innanför så det ska sitta kvar till hemsvetsade alulådor och färdiga undertrays.
Skaffar du bara en sjysst innerskärm så kan du egentligen bygga vad som helst innanför för att hålla ECU'n och sånt. Jag misstänker att TLR'en är lite lättare eftersom man inte behöver ta hänsyn till batteriet.

Se bara till att sätta likriktaren/regulatorn så att den får kylning.

Okej. skall göra det. Tack så mycket =)

Edit...
har man redan börjat på det =) skall byta dämpare med.
visabild.php
 
Last edited:
Har en kompis som nyligen köpt en långmilad TL 1000 (drygt 6000) och i dag när han testade att dra ur den så började den kännas orkeslös och sedan märkte han att den skramlade en massa från toppen på den bakre cylindern. Låter inget på tomgång, utan bara på lite högre varv.
Någon som har ett förslag på vad det kan vara?

Det var visst ramlagret som hade rasat :huvet . Så han beställde en motor från en skrot i stället. Grymt oflyt eftersom den rasade första gången han var ute och åkte ordentligt...
Nu i efterhand har jag hört att detta tyvärr inte är direkt ovanligt.
 
Leta lite på Zonen. Det är flera som tillverkat dem i olika material och utföranden.

Allt från budgetvarienter där man bara kapat orginalskärmen och försökt hänga upp allt innanför så det ska sitta kvar till hemsvetsade alulådor och färdiga undertrays.
Skaffar du bara en sjysst innerskärm så kan du egentligen bygga vad som helst innanför för att hålla ECU'n och sånt. Jag misstänker att TLR'en är lite lättare eftersom man inte behöver ta hänsyn till batteriet.

Se bara till att sätta likriktaren/regulatorn så att den får kylning.

@RgOlsson

Det är som sagt enklare på Tillern. :)
Jag gjorde den riktigt enkla variantern.

Slutresultat: :)
2009_Maj_DSC00124.jpg



Detaljer som kanske är intressant.
2009_Maj_DSC00111.jpg

2009_Maj_DSC00112.jpg

2009_April_DSC00110.jpg



PA070004.jpg

(Bild från DoughTLR's TLS, jag glömde phota min egen regulator, men den sitter ungefär likadant)

Var nog mitt sämst bilddokumentrade projekt hitintills... :rolleyes:

Men, kortfattat så är det en stål-skiva (syrafast, för sådant fint får man om man ber om det från polare som jobbar på plåtverkstad...)
formad som ett / \ och popnitad dit. Borrade ett phett hål i mitten regulator kabeln. (silvertejpad så man ser inte hålet)
Mät, så du får plats med alla prylar på den först (jag gjorde en i kartong först :) )


:hej
 
Last edited:
Hejsan TL-tråden. Jag var och tittade på en TL1000r tidigare idag. Verkade vara i sin ordning tills det var dags för provturen då den inte startade. Den röda lampan (FI?) lyste och det blinkade check + att oljekanna-symbolen blinkade. Det gick att starta precis innan och jag märkte inget konstigt, den lät inte dåligt eller så på något sätt. Ägaren hade även kört hojen till den plats där jag tittade på den.

Någon som har en bra idé om vad det kan vara? Vi misstänkte så klart oljenivån men det såg ut att vara rätt mängd i fönstret.

Noterade även att det läckte lite olja på vänster sida om motorn. Strax över stödet. Man såg inte så bra eftersom alla kåpor. Är det någonting som är vanligt på TLR.

Hojen är en årsmod -00 med 4500mil på mätaren.
 
Hejsan TL-tråden. Jag var och tittade på en TL1000r tidigare idag. Verkade vara i sin ordning tills det var dags för provturen då den inte startade. Den röda lampan (FI?) lyste och det blinkade check + att oljekanna-symbolen blinkade. Det gick att starta precis innan och jag märkte inget konstigt, den lät inte dåligt eller så på något sätt. Ägaren hade även kört hojen till den plats där jag tittade på den.

Någon som har en bra idé om vad det kan vara? Vi misstänkte så klart oljenivån men det såg ut att vara rätt mängd i fönstret.

Noterade även att det läckte lite olja på vänster sida om motorn. Strax över stödet. Man såg inte så bra eftersom alla kåpor. Är det någonting som är vanligt på TLR.

Hojen är en årsmod -00 med 4500mil på mätaren.
Vanligaste misstaget om det står CHECK i displayen är att man har råkat komma åt dödknappen på höger handtag...

Inte heller helt ovanligt med det där läckgaget du pratar om. Har man inte kollat närmare så kan det vara ett antal saker, men de vanligaste är:
1. Packboxen för tryckstången till kopplingen. Sitter strax ovanför/framför framdrevet. Är inte så jävligt att byta.
2. En liten täckkåpa som sitter på generatorkåpan på motorns vänstra sida, innanför vilken man kan komma åt att vrida vevaxeln. Ibland kan den läcka, men då byter man O-ring, gör rent och drar åt med rätt moment.
3. Mindre ovanliga och kanske lite meckigare fel kan vara packboxen innanför utgående drev, generatorkåpans packning eller nån slang för vevhusventilationen som är trasig eller har lossnat.
 
@RgOlsson

Det är som sagt enklare på Tillern. :)
Jag gjorde den riktigt enkla variantern.




Detaljer som kanske är intressant.

(Bild från DoughTLR's TLS, jag glömde phota min egen regulator, men den sitter ungefär likadant)

Var nog mitt sämst bilddokumentrade projekt hitintills... :rolleyes:

Men, kortfattat så är det en stål-skiva (syrafast, för sådant fint får man om man ber om det från polare som jobbar på plåtverkstad...)
formad som ett / \ och popnitad dit. Borrade ett phett hål i mitten regulator kabeln. (silvertejpad så man ser inte hålet)
Mät, så du får plats med alla prylar på den först (jag gjorde en i kartong först :) )


:hej

Okej. nu fick man fler idear. skall se vad jag kan fixa på jobbet imorgon =)

Edit..
Har börjat på det lite redan med papp, får se hur det blir IRL.
visabild.php


har inte riktigt bestämt mig än hur jag skall göra för att få bort undertailen som man ser bakom dämparen.
Lutar väll mest till att ta fram sågen och leka lite med glasfiber.
Ska beställa en Hugger på s-racing med.
visabild.php
 
Last edited:
Vanligaste misstaget om det står CHECK i displayen är att man har råkat komma åt dödknappen på höger handtag...

Inte heller helt ovanligt med det där läckgaget du pratar om. Har man inte kollat närmare så kan det vara ett antal saker, men de vanligaste är:
1. Packboxen för tryckstången till kopplingen. Sitter strax ovanför/framför framdrevet. Är inte så jävligt att byta.
2. En liten täckkåpa som sitter på generatorkåpan på motorns vänstra sida, innanför vilken man kan komma åt att vrida vevaxeln. Ibland kan den läcka, men då byter man O-ring, gör rent och drar åt med rätt moment.
3. Mindre ovanliga och kanske lite meckigare fel kan vara packboxen innanför utgående drev, generatorkåpans packning eller nån slang för vevhusventilationen som är trasig eller har lossnat.

Tack för svaret! Får försöka kolla närmare nästa gång då.

Ägaren ringde igår och sa det var batteriet som var urladdat och det var därför den inte startade.
 
Nu har jag kommit en bit på vägen iallfall.

visabild.php


Fickan där bak under Humpen skall jag göra så man kan ha mobil, plånbok, och pc 2 skall sitta där.
 
Färdig =)
visabild.php

Väntar på min hugger så jag kan kapa bort lite av undertailen så det blir bättre.
visabild.php

Flyttade fästet till den saken med en kula i eller vad det är, tror det är ett skydd för att inte slå över kanske?

sen gjorde jag en ram till styrdornet,
blev ganska bra tycker jag iallfall =)
Allt gjort i rostfrit.
 
Last edited:
Tip over sensor, om du går omkull så stryper den motorn så den inte ska ligga o gå utan olja.

Se till så den sitter i samma linje som förut bara, annars grå den inte igång.
 
Tip over sensor, om du går omkull så stryper den motorn så den inte ska ligga o gå utan olja.

Se till så den sitter i samma linje som förut bara, annars grå den inte igång.

jag satt den som den satt innan.

Men hur noga är det igentligen?

pilen skall peka upp, sen om den lutar lite kan väll inte spela någon roll :S
 
Är det nån här som har sin 1000S försäkrad hos bilsport?

Tänkte jag skulle kolla vad försäkringen låg på hos dom men hittade inte tl1000s/r i deras listor..:confused:


Kan man tänka sig att det blir samma pris som för en sv1000 kanske?
 
Är det nån här som har sin 1000S försäkrad hos bilsport?

Tänkte jag skulle kolla vad försäkringen låg på hos dom men hittade inte tl1000s/r i deras listor..:confused:


Kan man tänka sig att det blir samma pris som för en sv1000 kanske?

Kan meddela att dom inte tar emot en TLR med öppna armar precis
40000:- för trafik e ju rätt sjukt. :huvet
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top