TL-tråden - v2 !

Grejen är att jag tänkt ha den i vardagsrummet... inte så sugen på att ha den stående med full tank där.. känns lite risky IFALL det skulle bli nåt läckage..
Ställ upp tanken på tankstödet.
Koppla loss bränsleslangen från spridarröret och låt den gå ner i en bränsledunk.
Slå på tändningen. Nu när pumpen primar kommer den att pumpa ut åtminstone nån deciliter. Använd sen dödarknappen för att slå av och på och du kommer kunna pumpa ut nästan all bensin. Mot slutet kan du försöka lägga ner tanken, men akta så du inte klämmer slangen, sen kan du pumpa ut det sista. Det blir bara nån deciliter kvar.

Alternativet är såklart att pilla ner en slang och slanga ur, men jag har upptäckt att att använda pumpen har varit det mest effektiva.
 
Ställ upp tanken på tankstödet.
Koppla loss bränsleslangen från spridarröret och låt den gå ner i en bränsledunk.
Slå på tändningen. Nu när pumpen primar kommer den att pumpa ut åtminstone nån deciliter. Använd sen dödarknappen för att slå av och på och du kommer kunna pumpa ut nästan all bensin. Mot slutet kan du försöka lägga ner tanken, men akta så du inte klämmer slangen, sen kan du pumpa ut det sista. Det blir bara nån deciliter kvar.

Alternativet är såklart att pilla ner en slang och slanga ur, men jag har upptäckt att att använda pumpen har varit det mest effektiva.

Det tackar vi för, kan man passa på att ta ur filtret samtidigt:tummenupp
 
Tänkte på luftfiltret:tungan
Kanske är dags för bränslefilter med.. är det synligt om det är skitigt utan att ta loss det?
Näe, det är ett inkapslat metallfilter.
Men om du gör det kan du lika gärna modda och sätta ett externt filter som tar 10 minuter och 30 spänn att byta istället för två dar och 1500:-...

Jag har precis gjort det, så jag får se till sommaren hur bra det funkar. ;)
 
Men om det nu går att byta olja och även lufta den, torde väll det vara en aldeless utmärkt ide att göra, istället för att köpa en ny, eller ?.
Sparar i alla fall många kronor, samt org dämpare är inte dålig om den är i bra kondition ( mitt eget tycke), finns säkert dom som kör mycket aktivt och bana som vill ha bättre doningar :yoparty.


Har du moddat hojen?
Aggresivare geometri eller något?
En TL RRRRRRRRRRRR ska inte styrfladdra någonsin på det sättet du beskrev. Visst, lite kan den rista till lite om man sätter ner lite tokigt, men inte så att den kastar av dig. Det är det bara bråklillsyrran (TLS) som gör.


Det jag vill komma till, om du har orginal, och den vobblar till så där, så är det troligen inte styrdämparen som är felet. Det är något annat.
Har hojen stått länge skulle jag gissa på lågt tryck i något av däcken, och det kan ge "intressanta" köregenskaper.

Jag kör personligen utan fjolldämpare och har gjort så i 6 år. Och det var först när jag sänkte kronan 10+mm och satte in min +1 exentriska svingarms infästning som det blev lite tendenser till att fladdra.
Jag har även provat göra som Jocke, hällde i 2.5 vätska, och då sög orginalet lite mindre än innan, men den sög fortfarande apa. imho. :)

En trasig styrdämpare kan nog också hitta på hyss med styrnignen, så kolla igenom hojen innan du börjar bränna pengar.

Lyckat till
:hej

hade antagligen tänkt fixa framfjädrar till cyklen så hittade jag Race tech gold valve fork kit
http://www.kneedraggers.com/details/Race_Tech_Gold_Valve_Fork_Kit_Suzuki_TL1000R--RT507079.html

Är det något som är nödvändigt att byta=

Hehe, fråga Robbster. Han har gold valve kittet. :)
(Och får du inte tag i honom så kan jag medela att han är sketans nöjd med dämparna efter att de moddats. Han kan dock ha gjort mer med dem...)

:hej
 
Last edited:
Ta en titt på Pair-valve modden.
Här är en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

:yoparty

Nu har jag slutfört Pair-valve modden men en liten fråga återstår.

Till Vacuum control solenoid valve & Vacuum damper går det även kontakter med sladdar, Vad göra med dessa? bara låta vara kvar eller.... eller har ngn gjort ngt annat med dessa.
 
Har du moddat hojen?
Aggresivare geometri eller något?
En TL RRRRRRRRRRRR ska inte styrfladdra någonsin på det sättet du beskrev. Visst, lite kan den rista till lite om man sätter ner lite tokigt, men inte så att den kastar av dig. Det är det bara bråklillsyrran (TLS) som gör.


Det jag vill komma till, om du har orginal, och den vobblar till så där, så är det troligen inte styrdämparen som är felet. Det är något annat.
Har hojen stått länge skulle jag gissa på lågt tryck i något av däcken, och det kan ge "intressanta" köregenskaper.

Jag kör personligen utan fjolldämpare och har gjort så i 6 år. Och det var först när jag sänkte kronan 10+mm och satte in min +1 exentriska svingarms infästning som det blev lite tendenser till att fladdra.
Jag har även provat göra som Jocke, hällde i 2.5 vätska, och då sög orginalet lite mindre än innan, men den sög fortfarande apa. imho. :)

En trasig styrdämpare kan nog också hitta på hyss med styrnignen, så kolla igenom hojen innan du börjar bränna pengar.

Lyckat till
:hej



Hehe, fråga Robbster. Han har gold valve kittet. :)
(Och får du inte tag i honom så kan jag medela att han är sketans nöjd med dämparna efter att de moddats. Han kan dock ha gjort mer med dem...)

:hej
Hmm :va, tror du har läst lite fel någonstans, själv har jag aldrig skrivit att jag har någon dålig styrdämpare eller fladder, där emot undrade jag om man kunde byta olja och lufta den.
 
Jag tycker att org dämparen borde bytas ut, skaffa en riktig så slipper man fundera.
 
Nu har jag slutfört Pair-valve modden men en liten fråga återstår.

Till Vacuum control solenoid valve & Vacuum damper går det även kontakter med sladdar, Vad göra med dessa? bara låta vara kvar eller.... eller har ngn gjort ngt annat med dessa.

Inlägg #7320

Ingen som e´ vaken, är alla i säsongsdvala ?
 
om jag tänker rätt så skall du bara koppla ur den kontakten och kasta skiten,

Det är nog vad jag &så tror men hoppades på att ngn skulle säga att det är bara att klippa av kablarna de skall ju ändå inte användas ngt mer, så slipper man 2 tomma kontakter dinglandes under tanken.
 
Det är nog vad jag &så tror men hoppades på att ngn skulle säga att det är bara att klippa av kablarna de skall ju ändå inte användas ngt mer, så slipper man 2 tomma kontakter dinglandes under tanken.

jag lät min vara. kan ju lika väll ligga under tanken som att vara någon annan stans.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top