TL-tråden - v2 !

Mycket vackert. Ser fram emot slutresultatet.

Vad är det för bromsskivor?


Ja tackar! ja man kan knappt sluta glo på grejjerna, får inget gjort!
Det är faktiskt Kinaskivor (Arashi) men dem verkar inte heeelt dumma faktiskt!
kollade runt riktigt länge efter dessa "billigare" varianter för att hitta dem som såg minst dåliga ut haha! vi får se dem funkar sen.. vad tror ni,ska man köra originalbelägg på dessa? altså inte sintrade?
 
Någon som vet råd på detta.

Min koppling knackar HÅRT.

Har jag kopplingen intryckt så låter motorn som den ska men när jag släpper ut kopplingen så börjar det knacka ganska hårt, det är så att man känner det i hojen & hör det. (Växeln i friläge)

Skulle mappa hojen idag men Suzuki-meken vågade sig inte på att pressa hojen i bänken för knackandet var alldeles för hårt.
Visst ska TL knacka,rassla & ticka men INTE SÅ HÅRT sa han.

Tog hem hojen & rev kopplingen & har inte kunnat hitta ngt speciellt som ser VÄLDIGT onormalt ut. (Vet inte riktigt hur allt SKA se ut)

Det enda jag misstänker är att kopplingskorgen satt löst/glappt.
Centrum muttern satt fast men ändå kunde man känna tydligt glapp som jag inbillar mig att det kanske är för stort... Eller? (Svårt att förklara tydligt)

Ska kopplingskorgen sitta fast helt utan glapp (Ej rotations riktningen) eller skall det vara lite "glappt" ?

I övrigt har jag mätt upp lameller, stålskivor & fjädrar & allt ligger inom angivna toleranser.

Ngn som har förslag på vad det kan vara eller är det så att jag råkar ha fått en STORknackare till TL?

Jag har haft hojen 1.5 år & detta blir min 2:a hela säsong på hojen & den har knackat hela tiden & jag tycker inte att det har blivit värre men jag vill ändå inte strunta i Suzuki-mekens uppmaning att kolla upp knackandet.

Som sagt, ngn som vet råd på detta ?


Nu vet jag vad som knackade så satans hårt.
Det var den dära CAM SET medbringaren/slirkopplingen (bussning med 3 "fingrar") som var sliten.
 
Hmm, hojen har stått lite dammigt i vinter och startad då och då.. körde för abra någon månad sen.
MEN, om hojen stängs av och när jag ska starta den igen så svarar inte startknappen. Låter liksom ingenting från startmotorn, efter några försök så går den igång klockrent, så det känns inte som ett batteriproblem. Kan det vara oxidation mellan startknapp och där den går mot? Eller har ni något annat tips?
 
Hmm, hojen har stått lite dammigt i vinter och startad då och då.. körde för abra någon månad sen.
MEN, om hojen stängs av och när jag ska starta den igen så svarar inte startknappen. Låter liksom ingenting från startmotorn, efter några försök så går den igång klockrent, så det känns inte som ett batteriproblem. Kan det vara oxidation mellan startknapp och där den går mot? Eller har ni något annat tips?
Det låter rimligt. Pumpen "primar" när su slår på tändningen? Det är bara när du verkligen ska få runt startmotorn som det verkar glappa?

Annars, kolla även kontakt för koppling och sidostöd. Alla dessa måste funka för att den ska starta.
 
Det låter rimligt. Pumpen "primar" när su slår på tändningen? Det är bara när du verkligen ska få runt startmotorn som det verkar glappa?

Annars, kolla även kontakt för koppling och sidostöd. Alla dessa måste funka för att den ska starta.

Ja, pumpen "primar", om det är det där surrande ljudet du menar när man slår på tändningen. Det är när jag trycker på startknappen det inte händer ett jota, men som efter ngra tryckningar funkar.

Man blir lite kallsvettig :)

Tack för tipset. Ska kolla koppling och sidostöd också. :tummenupp
 
Ja, pumpen "primar", om det är det där surrande ljudet du menar när man slår på tändningen. Det är när jag trycker på startknappen det inte händer ett jota, men som efter ngra tryckningar funkar.

Man blir lite kallsvettig :)

Tack för tipset. Ska kolla koppling och sidostöd också. :tummenupp
Framförallt kopplingen. Sidostödet är bara inblandat om du har en växel i. Kopplingen måste alltid hållas inne för att startmotorn ska gå.

Om jag vore du skulle jag försöka öppna upp startknappens kontakt och se om den går att slipa ren vid kontaktytorna.
 
rensa upp där bak på tillern

Tjenre! någon som kan ge lite tipps på hur man kan göra om där bak på tillern, tänkte få till det snyggt med blinkers o få bort flärpen. Någon av er som har fixat till det o som kan visa med bild på hur det ser ut. Och vart ni köpt det.
JAg tänkte börja med en ny undertail http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=4608
Tolf
 
Nån som fått sin originalgaffel "kittad" här på hemmaplan, helst i Tokholmsområdet? Har sett många fina exempel på installationer av nyare Gixxer/Busa gafflar men jag är ute efter något billigare alternativ till en bra uppgradering... Blir ju inte lika bling'igt som guldeloxerat och radialok men borde kunna bli minst lika bra funktionsmässigt och till en billigare peng. Tips? Nån WP eller Öhlins firma kanske?
 
Nån som fått sin originalgaffel "kittad" här på hemmaplan, helst i Tokholmsområdet? Har sett många fina exempel på installationer av nyare Gixxer/Busa gafflar men jag är ute efter något billigare alternativ till en bra uppgradering... Blir ju inte lika bling'igt som guldeloxerat och radialok men borde kunna bli minst lika bra funktionsmässigt och till en billigare peng. Tips? Nån WP eller Öhlins firma kanske?
Jag kikade runt lite i somras, inte ringt runt dock. Men ska man ha det gjort så är det o skicka dom utomlands som gäller. Tyvärr.

Jag stoppade i öhlins fjädrar o bytte olja. Tyvärr så bottnade framänden ändå vid medelinställd förspänning, fick lov o nästan dra den i botten.
 
Tjenre! någon som kan ge lite tipps på hur man kan göra om där bak på tillern, tänkte få till det snyggt med blinkers o få bort flärpen. Någon av er som har fixat till det o som kan visa med bild på hur det ser ut. Och vart ni köpt det.
JAg tänkte börja med en ny undertail http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=4608
Tolf

Tokgammal bild på min knarr... hon var nästan ny här, blir ju nostalgisk och grejjer ;)
 

Bifogat

  • rear_right_lo3.jpg
    rear_right_lo3.jpg
    145.9 KB · Visningar: 62

Bifogat

  • IMGP1336.jpg
    IMGP1336.jpg
    210.2 KB · Visningar: 56
Nu när man räknar på det så är det ju i princip vad styckpriset blir för pazzos från usa... Det var bättre i våras :gnissla





Fin :) Visst är den höjd bak?

Snyggare med svart undertray än vit, som min har:

Tack, dämparn var schimsad 6mm där har jag för mig. Numera sitter det en Bitubo därbak.
 
En lite nyare bild.. den här är bara 4-5 år gammal :gnissla
IMG_2038_web.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top