TL-tråden - v2 !

Vad händer när jag plockar av gaffelkronan? Lever gaffelbenen sina egna liv då eller sitter de fixerade ändå? Vill inte ha nåt tjafs med vobbel el dyl pga att gaffelbenen kommit ur läge.

EDIT: Det kanske heter styrkrona :rodnar
 
Last edited:
Vad händer när jag plockar av gaffelkronan? Lever gaffelbenen sina egna liv då eller sitter de fixerade ändå? Vill inte ha nåt tjafs med vobbel el dyl pga att gaffelbenen kommit ur läge.

EDIT: Det kanske heter styrkrona :rodnar
Montera tillbaks enligt handboken så ska det nog gå bra. :tummenupp
 
Montera tillbaks enligt handboken så ska det nog gå bra. :tummenupp

Hmm... i handboken finns en utförlig beskrivning på fullständig montering/demontering av gaffeln. Jag ska bara byta styrändar så det enda jag ska göra är att lyfta av styrkronan. Jag får väl utgå från att allt övrigt sitter fixerat så det ska väl bara vara bolt-off and bolt-on.
 
Hmm... i handboken finns en utförlig beskrivning på fullständig montering/demontering av gaffeln. Jag ska bara byta styrändar så det enda jag ska göra är att lyfta av styrkronan. Jag får väl utgå från att allt övrigt sitter fixerat så det ska väl bara vara bolt-off and bolt-on.
Ah, okej. Om du bara lossar övre kronan, men låter den undre sitta kvar så är du helt safe. Är bara att montera tillbaks rakt av.
 
eller ta bort den undre och låt den övre sitta kvar :D

JAAA :banana , sen tar man bara bort skärmen, framhjulet, oken, skivorna och nedre delen av gaffelbenen så kan man ju trä av styrhalvorna nedåt.
DET förenklar ju proceduren avsevärt. Det enda man behöver tänka på är ju att hänga upp hojen i taket genom att fästa en vinsch i styrkronan så att det sedan går fritt nedåt.
Ja var ska hjälpen komma ifrån om inte från Larsson i TL-tråden :)
Det är inte så att du kommit över en norsk verkstadshandbok :va
 
JAAA :banana , sen tar man bara bort skärmen, framhjulet, oken, skivorna och nedre delen av gaffelbenen så kan man ju trä av styrhalvorna nedåt.
DET förenklar ju proceduren avsevärt. Det enda man behöver tänka på är ju att hänga upp hojen i taket genom att fästa en vinsch i styrkronan så att det sedan går fritt nedåt.
Ja var ska hjälpen komma ifrån om inte från Larsson i TL-tråden :)
Det är inte så att du kommit över en norsk verkstadshandbok :va

2st självborrande skruv i tanken så slipper du fästa vinchen i styrkronan :D
 
Hoj, har börjat ta hand om min hoj lite inför vintern och har märkt att jag har ett litet märke i en av dekalerna på en av dom stooora kåporna.
Min fråga är vart kan man köpa ett dekalset?
Är det USA som gäller då elleR?

Samt så undrar jag om någon har en sån där inspektionslucka till salu, den som sitter på vänstersidan vid batteriet?


MvH
Marcus
 
Last edited:
:gnissla

http://hd.se/helsingborg/2008/10/10/stoerre-vattenlaecka-i-helsingborg-2/

Gissa vems hoj de skriver om... :rolleyes:
(Och, "moppen" räknades visst inte fast det var den som igentligen tyckte minst om att bli "dränkt"...)

Men, om vi kopplar på "journalist filtret" så, vattnet nådde faktiskt upp till stålskivorna fram på Tillern...
Låset blev rejält ingeggat i lervällingen...


Men, det som står om bilarna stämmer faktiskt. Men, jag och Stefan fixade ju till så att vår avloppsbrun blev rensad förra vintern...
Så, i vårat garage steg vattnet endast 20 cm, medans det var 1,5 meter eller så i det andra... :crash

Lite drygt jobb bara att rensa garaget... eftersom jag inte lät dem röra hojarna, så spolar de bara golvet. Resten får jag fixa själv. Men det blir nog bäst så...

Kvällen räddad :rock
 
Last edited:
Alltid skönt att veta att man har nåt att göra va?


Fick ju se bilder på riktigt dränkta hojar på TLZ förra året efter Katarina i New Orleans.
 
Yupp. Som om man inte hade det redan innan... :hihi

Få se hur jag gör. Finns ju viss risk att jag bara plockar fram vattenslangen och vattenskrapan och städar på det sättet... :tungan
Jag ska få en (eller, det kanske redan står en där nu) torkfläkt. Så, jag tror på vattenlangs tricket :yoparty :lol
 
Få se hur jag gör. Finns ju viss risk att jag bara plockar fram vattenslangen och vattenskrapan och städar på det sättet... :tungan
Jag ska få en (eller, det kanske redan står en där nu) torkfläkt. Så, jag tror på vattenlangs tricket :yoparty :lol


Utan att ha sett hur det ser ut så låter det ju onekligen som det smidigaste sättet... btw, påminn mig om att du aldrig får parkera din båge i mitt garage om du skulle ha vägarna förbi :tungan
 
Fan ... nu kliar det i meckarfingrarna :mad:
Jag väntar på grejor som jag beställt och kan inte börja vinterpyssla förrän de kommit.
Först och främst vill jag ha mina "gafflar" till depåstödet bak så att jag kan hänga upp Bettan ordentligt, stödet fram är rustat o klart. När hojen väl hänger där så kan jag montera mina nya (beg) styrhalvor. Sedan vill jag ha handtagsvärmarna jag har beställt, dessa ska monteras in i 1 st extrasits som jag köpt på mc-skrot, det blir bra rövgrill av det hoppas jag.
Nästa sak som "är på väg" är ett 16 kuggs framdrev och det ska monteras i vinter även det.
Hojen är redan putsad och klar, inte en smutsfläck så långt ögat kan se, t o m kedja och drev/bakhjul och baknav är rena som nyfallen snö.
Det känns som om vintern blir lång, hojen kommer att vara redo för vårens premiärtur redan i november.
Som sagt, det blir en lååååååååååååååååång vinter.
På tal om lång, varför är det inga :tuttar som lägger upp lite bilder här i tråden:va , det hade ju inte gjort vintern kortare men lättare att uthärda :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top