TL-tråden - v2 !

jepp, styrdämparen sitter där, men som du säger, den kanske inte är vad den har varit en gång i tiden. Men jag ska göra så att jag höjer styret igen så får vi se, ska kika över styrlagrena med. Thanks
 
Tjena folk. En liten snabb fråga bara, har en relativt nyinköpt TL1000R-99 som jag e nöjd med. Enda "problemet" som jag upplever är att den vill gärna "vobbla" lite i kurvorna. Den förra ägaren var betydligt kortare än mig och hade sänkt styret några cm. Har tänkt att prova på att höja tillbaka det o se hur mycket skillnad det gör. Känns som att det kan göra rätt mycket att flytta tyngdpunkten lite. Något annat som kan spela in tror ni? Det e min första lite större hoj o det e ju kul om man kan känna sig riktigt säker på småvägarna med..600 jag hade kände jag mig mycket säkrare på, men vad fan, det kommer väl ju mer man kör kanske..

Hade också det fenomenet men blev betydligt bättre genom att fixa "pre-load" inställningen. Har inte fått mina helt 100% än kan få den där känslan när man lägger ner den... Tar nog ett tag innan man får en bra personlig inställning, får nog ta och pröva sig fram...
 
Jag håller nog på Akke's förslag.
Alternativt så är däcken kassa. Kolla lufttrycktet.
Har du orginal rotations dämparen där bak??
TLR är relativt känslig för felinställd dämpning, och en rättställd rotations dämpare gör under. Och, då du själv säger att vikten (eerrr, jag gissar det då han var kort, korta människor är vanligtvis lätta människor, i alla fall i min textbok... :tungan ) på er skiljer mycket, så skulle jag sätta en guldpeng på att det är där problemet sitter.


Jag kör utan styrdämpare, och har gjorts så i 4 år och jag tycker min TLR går som tåget i kurvorna (dvs, bergstadigt). Ioch för sig så har jag en Öhlinare där bak... :banana
Och den var lika stadig då jag hade sänkt styrkronan - jag antar att han sänkt hela packetet, och inte bara styret?
Nu har jag sänkt fram och höjt rideheight bak så nu ska det bli intressant och se om det skakar lite :hihi

I övrigt så suger orginal styrdämparen balle. :fakta
Det är den enskilt sämsta detaljen på hela hojen. :fakta (till och med sämre än rotations dämparen...)

Om du nödvändigtvis bara måste ha den, så byt i alla fall 5W oljan mot 2.5W. Det förvandlar dämparen från katastrof till bara dålig. :hihi

:hej
 
Last edited:
Vitt e vackert !

Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)
 

Bifogat

  • TLSmBellypan.jpg
    TLSmBellypan.jpg
    64.9 KB · Visningar: 96
Last edited:
Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)

Ja, nog är det fint nog... Men ett helvette att hålla rent, eller?!?!?!?!?!:arsele

  1. Har du en kålfajjber framskärm?
  2. Har du kvar originalet?
  3. Är den hel?
  4. Vill du avyttra den?
 
Ja, nog är det fint nog... Men ett helvette att hålla rent, eller?!?!?!?!?!:arsele

  1. Har du en kålfajjber framskärm?
  2. Har du kvar originalet?
  3. Är den hel?
  4. Vill du avyttra den?

Bakfälgen på kedjesidan är väl inte helt vit alla gånger...:rolleyes:

1. Ja
2. Ja
3. Nej. Men endast liten flisa vid ett skruvhål, fortfarande helt ok i övrigt. Bara att skruva på.
4. Ja, om du vill så...
 
Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)

Tyvärr inte på en S. Det är bara R-modellen som mår bättre av att man slänger bort den.
På S-modellen gör man bäst i att köpa en bättre (och snyggare). Gummiramen behöver tyvärr fortfarande styrdämparen även om man fixar till inställningarna. :hihi

:hej
 
Tyvärr inte på en S. Det är bara R-modellen som mår bättre av att man slänger bort den.
På S-modellen gör man bäst i att köpa en bättre (och snyggare). Gummiramen behöver tyvärr fortfarande styrdämparen även om man fixar till inställningarna. :hihi

:hej
Det går utan på S med, om man har bra styrlager o inte sänker fram.

Jag fick en avi idag med grepper ifrån US.

For dit o skulle hämta så säger hon att det ska betalas oxå.
Det stod det fan inge om på avin, så jag hade inte fört över pengar på det kontot.

Så får se om jag gör en tripp till ikväll eller om jag tar det imorrn.

Bitubo och scotts, kool. :D
 
Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)
Riktigt snyggt Peter Pan!!:tummenupp
Bara en tanke.. Hade det inte varit ännu snyggare med en clear alternativs led baklampa med vitt glas?
 
Okej gör ett försök på en TLS fråga/problem.

När man rycker i rullen för att få det där fina mullret vid rödljuset så kan min hoj bluddrar till alternativ dö? Vad måste åtgärdas då tro?

Någon med seriöst svar/tips? :confused:
 
Okej gör ett försök på en TLS fråga/problem.

När man rycker i rullen för att få det där fina mullret vid rödljuset så kan min hoj bluddrar till alternativ dö? Vad måste åtgärdas då tro?

Någon med seriöst svar/tips? :confused:
TPS/TB-synk för att ha allt i balans från början.
Justering av insprut med PC eller Yoshbox eller liknande.
Har du nån TRE?
 
TPS/TB-synk för att ha allt i balans från början.
Justering av insprut med PC eller Yoshbox eller liknande.
Har du nån TRE?

WOW its alive! :tungan
TPS kan jag nog kanske fixa själv, fatta dock inte vilken kabel man ska fippla med under pass-cutsen.?
Har inga klockor för TB däremot...
O ingen TRE heller...
 
WOW its alive! :tungan
TPS kan jag nog kanske fixa själv, fatta dock inte vilken kabel man ska fippla med under pass-cutsen.?
Har inga klockor för TB däremot...
O ingen TRE heller...

Oh, yes. Kom hem igår. :)
Nu ska jag bara meka lite hoj och sen ställa på den igen innan det blir mera åka.


Kontakten är den lilla vita i den här bilden och den ska bryggas med en kabel så ska du se TPS-justeringen i displayen.

dealer_plug_tls.jpg
 
Last edited:
Lite nytt Bling (mest funktionellt bling, men lite bilder är det ju värt)

:)
2008_Juli_DSC00125.jpg


Han som sa till mig att man kan byta dessa utan att ta av svingen ska få DÄNG av mig. När jag kommer på vem det var. Det är en ren lögn. De sitter ju för f-n fast skruvade på insidan, med en storlek 50(!!) mutter mellan ramen och svingen. :gnissla
Så, tips. Ska ni göra detta. Demontera däck och sving så sparar ni lätt 30 minuters frustration och kliande i huvet. Jo, jag låvar, ni spar tid även fast ni måste demontera (hela) avgasystemet för att demontera svingen... :gnissla
Och, nej, man behöver inte demontera kylaren, det räcker ni släpper på ett par bultar så den unde hänger lite löst.
"Det fixar du på 30 minuter, lätt" - pffft. Bank ska någon få... :D

EDIT: - STORT tack till Robban som hjälpte mig att fixa dem. :tummenupp :krama


Gilles ClipOn. Kolla bredden på dem. :D
Känns nästan som man körde en liten 600 nu! :yoparty
(OK, kanske inte riktigt... men dessa två moddar gjorde stor skillnad. IMHO )

2008_Juli_DSC00128.jpg


Lite svårt att se, det är så blankt att det inte går att få fram Gilles märket.
Observera den alternativa infästningen av bromsvätskebehållaren...

2008_Juli_DSC00127.jpg


Enda nackdelen jag märkt är väll att körställnginen blir mer extrem än tidigare. Så stadskörning har gått från att vara en pina till tortyr. Lösning, undvik städer. :nicka Jag har inga kylfläckar ändå...


Och, bilderna är bara 800*600 för att skona den stackars norrbaggen från mina ultra skarpa bilder :D :tungan




Hittade en "före bild".

Så här ser de ju ut omonterade. :)
(Som ni kanske ser så sticker de inte upp någonting alls ovanför infästningen. Fick ställa om backspeglarna efter jag monterat dem efter som de mest visade den blå himlen...)

DSC00116.jpg
 
Last edited:
Stiligt! :yoparty Ska du sätta dit TL-dekaler också?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)
 
Tack Putte. :)

Jag vill oxå ha clipons. Är less på den här jävla tourern, sen vill jag ha mer attackinriktade fotpinnar.
 
läckert putte :tummenupp men varför tog du av svingen :confused: det är ju bara 2 skruvar per sida byt på 10 minuter :D
 
Lasse:
Kommer du åt o mäta lås "ringarna" under styrkronan på din räser?

Ska kapa upp en hylsa o dra dom där ordentligt för en gångs skull när jag byter lager.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top