TL-tråden - v2 !

Finns det nåt universalknep att se om ramen är sned. Förutom att den spårar. Det är det jag är mest rädd för. Han skriver ju att det mest är repor, men man vet ju aldrig. Hur känslig är framgaffeln?
Jag hade kanske tänkt att sätta fighta till den isf. Med tanke på ekonomin. Men delarna kanske går att få tag på relativt billigt.

Vad kostar den i försäkring? Står säkert 37 ggr i tråden, men jag orkar inte leta.
30 år bor i skogen 4 mil från GBG, haft kk i 8 år.
 
Finns det nåt universalknep att se om ramen är sned. Förutom att den spårar. Det är det jag är mest rädd för. Han skriver ju att det mest är repor, men man vet ju aldrig. Hur känslig är framgaffeln?
Jag hade kanske tänkt att sätta fighta till den isf. Med tanke på ekonomin. Men delarna kanske går att få tag på relativt billigt.

Vad kostar den i försäkring? Står säkert 37 ggr i tråden, men jag orkar inte leta.
30 år bor i skogen 4 mil från GBG, haft kk i 8 år.
Försäkring blir väl ca 5-6 tusingar om året som lägst. Trygg-Hansa är dyrare på sommaren så då kostar den i mitt fall runt 800/mån. Typ.

Det du ska kolla på ramen är ifall det kan finnas sprickor runt styrhuvudet. Kanske Ricken har lite bilder på sånt på sin sida? Länk finns i första inlägget i den här tråden. Sprickor kan också finnas i fästöglorna för bakdämparen. De senare går att lösa genom att svetsa eller köpa en ny bakdämpare av märke Bitubo som inte använder de dämparfästena. Prio är dock noggrann kontroll runt styrhuvudet.
 
Finns det nåt universalknep att se om ramen är sned. Förutom att den spårar. Det är det jag är mest rädd för. Han skriver ju att det mest är repor, men man vet ju aldrig. Hur känslig är framgaffeln?
Jag hade kanske tänkt att sätta fighta till den isf. Med tanke på ekonomin. Men delarna kanske går att få tag på relativt billigt.

Vad kostar den i försäkring? Står säkert 37 ggr i tråden, men jag orkar inte leta.
30 år bor i skogen 4 mil från GBG, haft kk i 8 år.
4mil ifrån göteborg är inte skog. Det är stan.:hihi

Jag betalar 366kr/mån helår halvförs.

Men det är som octo säger. 99 är bättre. Nu är det där en lågmilare, men det blir ändå en chansning.
 
Hört talas om klöstre nån gång?
 
Skämt å sido!
Kanske ska ta mig en tur och kolla in den. Men Ricken, vet du att hojjen är en lågmilare, eller var det en annan hoj du mena?

KLÖSTRE... shit no!
Klart att det blir billigt, köp nytt vettja...:tungan
 
Last edited:
Jag hade för mig att jag läste 22nånting mil. Men det kanske var på Ulfbåges?
 
Det hade vart så kul med lite buller. Och till rimliga pengar med. Men nu får jag inte tag på killen. Vi mailades för ca 10 dar sen, men nu vägrar han svara på mina sma och mail. Han kanske inte förstår värmländska:)

Tack för era svar, nu blev jag ännu mer sugen... fan!
 
Det hade vart så kul med lite buller. Och till rimliga pengar med. Men nu får jag inte tag på killen. Vi mailades för ca 10 dar sen, men nu vägrar han svara på mina sma och mail. Han kanske inte förstår värmländska:)

Tack för era svar, nu blev jag ännu mer sugen... fan!
Provat o ringa?
 
Got a point there Dude!

Nä faktiskt inte. Har ingen bra förklaring till varför... Han ville ev byta mot min 855, så jag skickade bilder och bad han om bilder på TL:en. Sen blev det inget mer och nu svarar han inte.

Fan va cp man är!

Ringer han imorrn!

Vart ligger Klöstre?
 
Got a point there Dude!

Nä faktiskt inte. Har ingen bra förklaring till varför... Han ville ev byta mot min 855, så jag skickade bilder och bad han om bilder på TL:en. Sen blev det inget mer och nu svarar han inte.

Fan va cp man är!

Ringer han imorrn!

Vart ligger Klöstre?
Sundsvall, 7mil västerut.

Men jag sitter i östersund nu.
 
Fasen det är dum helg... Spekulanter på volvon på dan imorrn, sen whiskeyprovning:tummenupp Lär ju ta några dar innan man är kurant:ajjabajja
 
Last edited:
Tjo!
Ventilerna ställda på min Tls, hade ingen limm på bultarna som håller i kamaxeln...? Har en engelsk manual till Tlr och tolkade det som att man inte bultarna behöver limmas :confused: Provstart snart om min tls går fint :)
 
Jag tror inte heller det ska vara nå loctite där.
 
Tjo!
Ventilerna ställda på min Tls, hade ingen limm på bultarna som håller i kamaxeln...? Har en engelsk manual till Tlr och tolkade det som att man inte bultarna behöver limmas :confused: Provstart snart om min tls går fint :)

ser ut som att du är safe, 10nm och inge guck på bultarna.
 

Bifogat

  • tltopp.JPG
    tltopp.JPG
    93.3 KB · Visningar: 74
Jahapps, då verkar det som att jag behöver skaffa mig en ny styrbox.
Vilken ecu ska jag försöka leta efter? Vilken som helst av dem "utbytta"? eller nån speciell? Finns ju några att välja på verkar det som... :/

Here are the part numbers:
32920-02F40 112100-0120 USA (original)
32920-02F41 112100-0123 USA (new, per Suzuki)
32920-02F00 112100-0070 UK & Australia (original)
32920-02F00 112100-0072 UK (original)
32920-02F00 112100-0090 UK (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)
The parts department at Suzuki GB says: "It seems that the 32920-02 part is a worldwide ID number for the ECU. The bit that starts Fxx signifies a variation in the ECU dependent upon the market for which it is intended (UK-F00, USA-F40). The bit which starts 112100-xxxx is probably a manufacturers number or a batch number."
TL1000S(V)(1997):
32920-02F00 UK & Australia (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)

32920-02F10 French (original 100hp)
32920-02F11 French (new)

32920-02F20 German (original)
32920-02F21 German (new)

32920-02F30 Japanese (restricted)

32920-02F40 USA (original)
32920-02F41 USA (new, per Suzuki)

32920-02F50 Swiss

32920-02F00: England and Australia; Maybe some other countries Ist a mapping with problems at the idle. The engine stops imediately. Sometime there are misfiring. It was changed to -02F01:
-02F10: ECU for France, The french TLS are different to the rest of the world. They have different camshafts with a lower shape. This was change to -02F11
-02F20: Germany 97er TL´s. changed to F21 . It has another ignitionmapping. The german TL lost 4 hp’s with it. But it runs better.
-02F40: USA, Problems with smooth running of the engine. Canged to F41
-02F50 Swiss Modell, changed to F51. The Swiss ECU are the leanest on the market. There are the most problems with a K&N-Filter and aftermarket exhaustsystems.
Modell TL1000SW/ SX and TL1000SY (1998/´99/2000):
-02F60: Other countries. No Problems
-02F70: France
-02F90: Germany. Sometimes lost the idle.
-02FK0: Swiss: extreme lean. It will work on 1500m (Alpes). A lot of problems with the idle and the midrange power.
 
Ring runt på skrotar här i sverige, leta efter en som funkar. det räcker. :tummenupp
 
Är du säker på att din ECU är paj eller varför ska du byta?
Om jag var du så skulle jag iofs INTE försöka mig på att köpa en från nån skrot här i Sverige. Sist jag kollade skulle de ha 3700:- för en ECU och jag fick en på TLZ för $80, även om det var en amerikansk F41.
 
Jahapps, då verkar det som att jag behöver skaffa mig en ny styrbox.
Vilken ecu ska jag försöka leta efter? Vilken som helst av dem "utbytta"? eller nån speciell? Finns ju några att välja på verkar det som... :/

Here are the part numbers:
32920-02F40 112100-0120 USA (original)
32920-02F41 112100-0123 USA (new, per Suzuki)
32920-02F00 112100-0070 UK & Australia (original)
32920-02F00 112100-0072 UK (original)
32920-02F00 112100-0090 UK (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)
The parts department at Suzuki GB says: "It seems that the 32920-02 part is a worldwide ID number for the ECU. The bit that starts Fxx signifies a variation in the ECU dependent upon the market for which it is intended (UK-F00, USA-F40). The bit which starts 112100-xxxx is probably a manufacturers number or a batch number."
TL1000S(V)(1997):
32920-02F00 UK & Australia (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)

32920-02F10 French (original 100hp)
32920-02F11 French (new)

32920-02F20 German (original)
32920-02F21 German (new)

32920-02F30 Japanese (restricted)

32920-02F40 USA (original)
32920-02F41 USA (new, per Suzuki)

32920-02F50 Swiss

32920-02F00: England and Australia; Maybe some other countries Ist a mapping with problems at the idle. The engine stops imediately. Sometime there are misfiring. It was changed to -02F01:
-02F10: ECU for France, The french TLS are different to the rest of the world. They have different camshafts with a lower shape. This was change to -02F11
-02F20: Germany 97er TL´s. changed to F21 . It has another ignitionmapping. The german TL lost 4 hp’s with it. But it runs better.
-02F40: USA, Problems with smooth running of the engine. Canged to F41
-02F50 Swiss Modell, changed to F51. The Swiss ECU are the leanest on the market. There are the most problems with a K&N-Filter and aftermarket exhaustsystems.
Modell TL1000SW/ SX and TL1000SY (1998/´99/2000):
-02F60: Other countries. No Problems
-02F70: France
-02F90: Germany. Sometimes lost the idle.
-02FK0: Swiss: extreme lean. It will work on 1500m (Alpes). A lot of problems with the idle and the midrange power.

Kolla med Anderbergs motor i Flening (Fleninge MC-skrot)

LÄNK http://www.mcskrot.se/

Jag vet att han hade en TL motor vintern -06 till -07

/

Rickar
 
Jahapps, då verkar det som att jag behöver skaffa mig en ny styrbox......

.......32920-02F01 NZ & Australia (new).....
.

En sån har jag liggande. Jag ska eventuellt prova den i hojen eftersom den satt ihop med den 97:a motor som jag har i ramen nu. Har alltså en 98:a ECU i hojen nu, men planerar att byta tillbaka till 97:ans ECU (den ovan nämnda) för att se om den passar bättre till 97:ans kammar..
Eller är jag helt ute o cyklar ? Nån som vet ?

Oavsett så har jag två ECU o båda funkar för jag har kört hojen med båda...

Hur bråttom har du?

PP
 
Back
Top