TL misständer på ena cylindern

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Min TL tänder för tidigt (tror jag) på främre cylindern. vid tomgång och låga varv så kommer det puffar upp i luftburken. Försvinner om man gasar på lite, men den varvar inte upp så snabbt som den borde, och ibland så dör den när man släpper gasen.

Så här var den inte tidigare, men bytte en kopparbricka till kamaxeldrevet i den bakre cylindern i förra veckan, och efter provstart efter det så blev det så här direkt. Har bytt tändstift 2 ggr. Har lyft på topplocket och kollat kamaxlarna så de ligger rätt, vilket de gör. Har även kontrollerat allt kablage och slangar till insugsrören, allt är som det ska.

Fick ett tips om att det kan bero på tunn bränsleblandning, men har provat lite olika mappar utan nån skillnad, även utan PCII:a också. Och det händer bara på främre cylindern.

Jag har ingen aning om vad jag kan kontrollera nu, någon som känner igen symptomen?

mvh Pajje

Tjuvluft är det nog inte, insprutsrören sitter som dom ska. Spjälen öppnar lika, men tps är inte riktigt 100, visa 3-103% på datorn när man har PCII:an inkopplad. dock så har det alttid varit så, har inte orkat justera det, men ska gå ut och göra det nu tänkte jag.

Återkommer

Den drar inte tjuvluft direkt in i spjällhuset ? Min mille gjorde det när en "gummidutt" hade ramlat bort ifrån ett rör som jag tror används vid synkning

Ääh, det sitter ju Tamperproof skruvar där, har ingen sådan som passar hemma, får införskaffa det nästa gång jag är i stan.

Men frågan är ju varför det puffar upp i luftburken? Kamarna sitter som dom ska, ventilspelet är rätt. Av någon anledning så verkar det som om det tänder under insugningsfasen...

upptäckte en annan skum grej tidigare, sladden ifrån vevaxelgivaren var inte inkopplad. Enligt boken så går inte motorn alls om inte den signalen kommer, men när jag hade ur motorn så var den redan lös, fast motorn gick som sagt bra. Nu däremot så går den som en kratta. Och jag är säker på att det är den, stämmer både med kabelfärger och var den sitter (vänster sida under sadeln vid generatornelektroniken.

Göran skrev:
2254240 Den drar inte tjuvluft direkt in i spjällhuset ? Min mille gjorde det när en "gummidutt" hade ramlat bort ifrån ett rör som jag tror används vid synkning

Jag vet precis vilka du menar, och det var en bra tanke, men dom satt kvar.

nånting måste ju ha hänt när jag skruvade i motorn igen, och eftersom det bara är 1:an som strular, så borde man ju kunna strunta i allt som är gemensamt...

Jag tror jag tar loss spjälhusen och sätter dit dem igen, det ser ok ut, men det kan ju vara så att det finns en lite glipa nånstans som man inte ser

smutt med internet i garaget föresten :banana

Ja, då var det löst, och som vanligt är det så pinsamt så man knappt vill berätta det, men jag gör det iallafall.:rolleyes:

som jag nämnde så hade jag bytt kopparbrickan till kamaxeldrevet på 2:ans cylinder, och då måste man ta bort kamaxlarna. när jag montera dit dem gick jag lite för mycket på minnet, och montera dem efter hur de skall sitta på 1:ans. Det medför att de det öppnas och stängs på fel varv i förhållande till den andra cylindern. Varför strular då inte den cylindern som jag pillade på? Jo, för det är på den som givaren för kamaxelvinkeln sitter, så motorn anpassar sig efter den, därav strulet med den första. Skumt att den inte gick ännu sämre...

Det som retar mig är att jag gjorde 1 ingrepp i motorn, då borde jag ju kollat det först, men icke, istället la jag 200 spänn på tändstift i onödan plus en massa skruvande på fel saker. Men det är lätt att vara efterklok :mattias

Tack för all hjälp iallafall, sporthoj.com sviker aldrig :banana

/Pajje

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back