Tl 1000

torskenn skrev:
Nån som vet var problemen var på dom första TL??? 97 å 98?

Den uppdaterades redan -98 om jag fattat rätt, kopplingen slirade, tank,tändmodul och flytt av termostat bör vara gjort på garantin.

Kolla med ERGU här på sporthoj han har lite koll. Lägg ett bud på hans hoj den är snygg. f
 
torskenn skrev:
Nån som vet var problemen var på dom första TL??? 97 å 98?
Jag hade en sådan, tyckte om den, gick gott. men bak dämparen (som sagt) , infästingen till denna ballade ur. Blev att svetsa igen ett hål iramen, och borra/gänga nytt.. Hade en -97, men alla barnsjukdommarna var ju gratis åtgärdade, så det är väl gjort på alla! :)
 
sharpedge skrev:
Har för mig att det var ngt jox med styrdämparen till en -97 TLS också...
Nja, det satt ingen original, så det blev eftermonterat. som en barnsjukdom.
Dom vobblade visst. :rolleyes:
 
garantier -97

Det här skall vara gjort, citerat från KGK:

"Vi skickade ut flera direktutskick till alla ägare av de TL1000S som vi
importerat för att informera om att de behövde lämna in motorcykeln för
modifieringar.
Följande har gjorts direkt till ägare:
1997-06-18 Utskick om inkallelse för byte av styrdämpare
1997-10-06 Utskick om inkallelse för byte av ecm-box och termostat
1998-07-10 Utskick om byte av tank och tanktätning
1998-09-25 Påminnelse på utskicket om ecm-box och termostat.

Vi har informerat om vad som behövde göras, direkt till alla dåvarande
ägarna.
Efter att våra handlare har sålt en mc är det ju upp till ägaren att hålla
efter hojen med de föreskrifter vi gör. Sedan om den ägaren följer våra
hänvisningar eller inte kan inte vi råda över."

På min cykel är nästan inget åtgärdat, trots att den är svensksåld! Kolla upp det noga innan affär!
// Ergu
torskenn skrev:
Nån som vet var problemen var på dom första TL??? 97 å 98?
 
Tackar så mycket för svaren... är det nåt mer så bara skriv på...
Jag funderar nämligen på en TL 1000 97 eller en VTR
 
Om man byter bakdämparen till något annat så slipepr man dessuto matt ramen spricker där den fäster.
Alt ser till att den verkligen sitter fast. För det är när den "lossnar" lite som det kan börja spricka. Skulle gissa att det glappar då och att den helt enkelt slår sönder fästet. :(

OBS! KGK fixar INTE importhojar - det har vi meldemmar i TL tråden som fått erfara. :tummenner
 
PutteLiten skrev:
OBS! KGK fixar INTE importhojar - det har vi meldemmar i TL tråden som fått erfara. :tummenner

Dem fixar inte svensksålda heller nu för tiden, köp en 98 eller nyare. eller kolla med KGK hur man kan se att allt är bytt innan köp.
 
Om du tittar typ 5 inlägg uppåt i tråden så står det exakt där vad som var problem med 97:orna

:7peta :D
 
Och det var allt?
Och detta är troligtvis fixat på alla dessa hojjar på garantin... vad är det då för risk med att köpa en -97 och varför är dessa så mycket billigare
 
Köp en 98:a då, modellen gjordes om till 98 andra toppar och inga barnsjukdomar, räcker det inte med dem fel som finns i tråden.

Om man byter bakdämparen till något annat så slipepr man dessuto matt ramen spricker där den fäster.
Alt ser till att den verkligen sitter fast. För det är när den "lossnar" lite som det kan börja spricka. Skulle gissa att det glappar då och att den helt enkelt slår sönder fästet.

Följande har gjorts direkt till ägare:
1997-06-18 Utskick om inkallelse för byte av styrdämpare
1997-10-06 Utskick om inkallelse för byte av ecm-box och termostat
1998-07-10 Utskick om byte av tank och tanktätning
1998-09-25 Påminnelse på utskicket om ecm-box och termostat.

Den uppdaterades redan -98 om jag fattat rätt, kopplingen slirade, tank,tändmodul och flytt av termostat bör vara gjort på garantin.
 
torskenn skrev:
Och det var allt?
Och detta är troligtvis fixat på alla dessa hojjar på garantin... vad är det då för risk med att köpa en -97 och varför är dessa så mycket billigare

Precis, om de grejorna är garantiåtgärdade finns det ingen risk med att köpa en 97:a, den enda risken är väl att ditt leende blir så brett att käkarna går ur led när du får höra sången och får provköra. :D

är de verkligen mycket billigare?
 
vad är skilnaden i pris på en 97 och en 98 nu då???

(jag hadde en 98 TLs tidigare)


köp en TLr ist...eller en SP1:a (om du har råd)
 
Äh, sent inlägg. Hoppas att du köpt en TL nu...

Jag kan lugnt säga, köp en -97:a om den är svensksåld. KG har koll på
vilka cyklar som ev. inte är åtgärdade.

Felen som jag känner till:
På grund av viss bakhjulsbenägenhet :) eftermonterades en styrdämpare,
man bytte alltså inte ut den. = inget fel. Tittar du på infästningen så syns det att -97 är eftermonterad, -98 är fästena integrerade i gaffelkronan.

Man bytte ut (omprogramerade) tändboxar pga. den ryckning som uppstår vid 3000 varv = ett fel (som fortfarande inte är helt bra)

Tankbyte, onödigt. Ett amerikanskt påfund.

Man bytte den kalla termostaten till en varmare. Här är spöket:
Hojen har insprutning och därmed "automatchoke", reglaget på styret är bara en tomgångsförhöjning. När vi glada nordbor tog ut våra nyinköpta TL på våren låg temperaturen på ca: 10 grader. Detta resulterade i att motorn aldrig kom upp i temperatur och "automatchoken" aldrig stängde av.

Således fylldes oljan på med bensin via vevhusventilationen tills den blev tvungen att ta vägen någonstans.

Här uppstod alla felen. Ibland blev kopplingen dålig, troligen pga. bensinutspädd olja. Ibland läckte den olja genom packningar. Vissa bakhjulsåkare erfarde att oljan tog vägen upp i luftburken. Den kunde
blåryka en del. Etc... - Här låg felkällan till alla rykten. Efter byte till
varmare termostat upphörde felen.

Tyvärr var skadan redan skedd. Ryktet var igång och tidningarna var inte sena att hacka på cykeln. Ryktet lever kvar än idag, -98 orna var "rätt" från
början och var inte lika "dåliga". Därav prisskillnaden.

Bakstötdämparen är lite sorglig. Dock blir den klart acceptabel om man lägger lite tid på att justera in den efter just dina förutsättningar.

De privatimporterade kan kanske vara lite osäkrare, törs inte uttala mig om det.

Kör hårt !!!
 
Back
Top