TL 1000 årsmodell-00- läcker olja!

lippon

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
2000 suzuki TL 1000
Hej har dykt upp ett problem med min hoj, såg idag att jag fått oljeläckage på min TL 1000. Oljan såg ut att komma från växelspaksidan, kanske bakom drevet eller i närheten. Väldigt svårt att avgöra, plockade bort plastkåpan som sitter för drevet och gjorde rent allt och startade maskinen. Körde på tomgång i ca 10min men såg ingen olja, ut och tog en tur på ca 20 min. Körde ganska hårt med hojen, ställde på stöd och såg att olja hade läckt ut, men inte var den kommer ifrån. Verkar bara komma olja när den blir varm och när den får arbeta. Nån som varit med om samma fenomen, är detta nått typiskt för Tl 1000. Jag är inte nån supermekare, men tacksam för svar!

Kan vara packningen för kopplings pinnen som går in precis framför drevet. Den brukar tydligen ge upp efter en tid. Ska vara lätt o byta tydligen. Kolla annars på Tl tråden..

Kan vara packningen för kopplings pinnen som går in precis framför drevet. Den brukar tydligen ge upp efter en tid. Ska vara lätt o byta tydligen. Kolla annars på Tl tråden..

Hände mig oxå, såg att det hade läckt olja, men har inte tid att kolla:mad: ska på semester:banana

Push rod seal, pissenkelt o byta, kostar lite, sen kör man igen.

Tack för svaren!

Push rod seal, pissenkelt o byta, kostar lite, sen kör man igen.
Har rivit bort framdrevet idag och såg att det verkar komma därifrån. Nu till min nästa fråga: Kan man byta den tätningen själv eller ska man lämna in cykeln på verkstad...
Jag blir tokig på sånt här strul!

Vilken läker, bakom framdrevet eller vid tryckstången?

Om jag kommer ihåg rätt nu så sitter det en låsbricka över den packboxen, täcker även pushrod seal, ta bprt den o pilla ut packboxen, byt pushrod oxå när du ändå är där.

Du grejar det, jag tror på dig. :tummenupp

Har du rätt i, kan vara bra att veta om ni ska kunna hjälpa mig....
Packboxen vid drevet är det som läcker.

du borde kunna köra in en skruv och dra ut packboxen,kanske en på varje sida om du verkligen e säker på att det är den för vanligtvis brukar det vara "pushrod seal" packningen till kopplingspinnen som flera redan skrivit, vilken kan bytas till en bättre i såna fall.. ta det i tråden :tummenupp

Om jag kommer ihåg rätt nu så sitter det en låsbricka över den packboxen, täcker även pushrod seal, ta bprt den o pilla ut packboxen, byt pushrod oxå när du ändå är där.

Du grejar det, jag tror på dig. :tummenupp

Någon gav mig rådet att inte byta pushrod :mad: så nu ska jag göra om jobbet, det läcker ff trots att seal är bytt :huvet

Någon gav mig rådet att inte byta pushrod :mad: så nu ska jag göra om jobbet, det läcker ff trots att seal är bytt :huvet

beställ till en suzuki sv1000s 03!(behöver nog inte vara 03 just men vet att den passar) samma mått men mer gedigen, måste bara slipa liiite större hål för skyddsbrickan som sitter utanpå. om ingen annan har ett bättre förslag?

beställ till en suzuki sv1000s 03!(behöver nog inte vara 03 just men vet att den passar) samma mått men mer gedigen, måste bara slipa liiite större hål för skyddsbrickan som sitter utanpå. om ingen annan har ett bättre förslag?

Äh, att byta den vart 9:e år är väl ingen större fara!

Vem gjorde det?

Skit samma, var nog jag som missuppfattade ändå.
Nu är den bytt o packningen med (för andra gången).
Jag tror att jag fick en pushrod till hydraulisk koppling, visst är de en aning längre. Blev smått snopen när den inte kopplade ur, la i ettan och släppte kopplingen, inget hände :confused:
Kapade pushrodden ca 2,5 mm sen funkade det igen.
Är säker på att jag beställde till tl1000 -00 :va, finns det -00or med hydaulisk koppling?

Skulle passa på att dreva ner en kugg, men satt redan 16 kugg på. För visst är 17 orginal?

Skit samma, var nog jag som missuppfattade ändå.
Nu är den bytt o packningen med (för andra gången).
Jag tror att jag fick en pushrod till hydraulisk koppling, visst är de en aning längre. Blev smått snopen när den inte kopplade ur, la i ettan och släppte kopplingen, inget hände :confused:
Kapade pushrodden ca 2,5 mm sen funkade det igen.
Är säker på att jag beställde till tl1000 -00 :va, finns det -00or med hydaulisk koppling?

Skulle passa på att dreva ner en kugg, men satt redan 16 kugg på. För visst är 17 orginal?
Ja, R har hydraulisk, där gjorde handlaren bort sig som inte frågade vad du körde.

Ja, R har hydraulisk, där gjorde handlaren bort sig som inte frågade vad du körde.

Inte bara det, jag såg att handlaren antecknade tl1000s. Kanske Suzuki som klantat. Om de har samma ordning i sina hyllor som byggvaruhusen så är det inte konstigt att det blir fel. Jag bygger fn uterum och spenderar ofta långa stunder letandes i hyllorna, allt ligger huller om kastruller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT