TKC-80 däck på Motard (17-tumsfälgar)?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nån som testat detta med TKC-80 eller liknande däck? Är mest fundersam över greppet vid asfaltkörning, hur långt man kan lägga ner hojen osv..

Nån som testat detta med TKC-80 eller liknande däck? Är mest fundersam över greppet vid asfaltkörning, hur långt man kan lägga ner hojen osv..

Tkc80 är ganska värdelöst till enduro, och ganska värdelöst till asfalt.... typ

Komprimisser på däck funkar aldrig nåt vidare bra, men det är nog tkc80 du bör satsa på om du ska köra 50/50 grus/asfalt

Tkc80 är ganska värdelöst till enduro, och ganska värdelöst till asfalt.... typ

Komprimisser på däck funkar aldrig nåt vidare bra, men det är nog tkc80 du bör satsa på om du ska köra 50/50 grus/asfalt

Det är inte ett kompromis däck det är ett grusdäck. Cross och endurodäck brukar vara för mjuka för att hålla någon längre stund på grus/asfaltsvägar

Jag håller med om att det är ett bra däck om man ska köra grus/asfalt.

ktm orginal då? såna dom hade förr iaf :va

Tack för svaren. Jag är medveten om att tkc-80 är ett offroad/grus däck och inget för seriös enduro men jag är alltså ute efter nått som funkar bra på grus men även på asfalt (vått som torrt). Är det ngn som vågat sig på bankörning med denna typ av däck (givetvis på hobbynivå)? Hur mkt kan man lägga ner utan att dra omkull? Tanken är att ha EN uppsättning däck för grus/skogsvägsåkning, allmän bus/gatåkning och nån bankörning då och då. Prio 1 är alltså grus men jag vill även ha ngt som funkar ok på bana och dessutom har hyffsad livslängd. Man kan ju även tänka sig M63, Mt21, Metzeler Karoo etc men då gissar jag asfaltsåkningen blir lidande. MAxxis däcken ser ut att påminna om MT-60 som sitter orginal på KTM SM och dom vill jag inte ha...

Last edited:
Vet inte vad du har för referenser, men TKC 80 suger fett med snor i på asfalt.
Diffus känsla, dåligt grepp och mycket kort livslängd på bakdäcket om du kör på asfalt. Ärligt talat så fattar jag inte varför du skall göra det.

Om du vill ha billiga däck som funkar bra både på grus och asfalt så föreslår jag att du tar en titt på Mitas (tjeckiskt budget -däck). De har ett Offroad däck i 17 och 18 och 21 som både har acceptabelt fäste på asfalt och funkar på grus.
TKC 80 har en tendens till understyrning (framhjulssläpp) på asfalt och mitas är precis tvärtom.

Nån som testat detta med TKC-80 eller liknande däck? Är mest fundersam över greppet vid asfaltkörning, hur långt ma:tummenupp n kan lägga ner hojen osv..

Kan inte svara på hur dom funkar på lätta hojjar. Men jag gjorde av med 4uppsättningar på min Bmw R1150gs och bättre kompromiss får man leta efter, klart godkänt på asfalt så länge den är torr. Kört både på Tuvängen och Rörbergs gocartbana med gott resultat. Klart det finns mycket bättre grus respektive asfaltsdäck men inget som funkar så pass bra till både och:tummenupp

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!