Tjuvstopp på Blackbird

McTomas

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Nynäshamn
Hoj
2000 Honda cbr 1100 xx Superblackbird
Hejsan! Jag skulle köra ner min BB från Norrland till Nynäshamn men kom bara till Gnarp ca 20 mil. Mc:bara stannade och sen det var bara att slå av tändningen och slå på den igen så gick den att starta igen men den gick bara nån minut i taget. Lyckades ta mig tillbaka till H-sand där jag ställde BB:n över natten. Idag gick den klockrent de sista 5 milen. Jag har upptäckt att klockan ställt om sig också. Det var ca 25-29 grader och sol ute och det enda jag gjort med mc:n är att satt dit xenon halvljus. Är det någon som har nån aning om vad det kan vara?
 
Tror som Flerpen på batteri, eller på att någon kabel inte sitter som den ska mellan batteri och resten.
 
Batteriet samt laddningen av det låter det som.
Av med sadeln och mät upp batteriet utan att ha motorn igång och sedan med motorn igång.
Du kan ju även mäta med ljusen på och av och se ifall det är någon större skillnad där. Tänker eftersom det är det som pillats på den sista tiden.
 
Har mätt batteriet och hade ca 12,8v och 14,4v med startad motor och 14,6v med tänt halvljus!? Kan det varit tändspolen som blivit överhettad? Ska ut och provköra nu för nu är det ca 28 grader igen och se om den lägger av.
 
Råkade ut för exakt samma sak med min Street Triple. Stannade säkert 10 ggr på väg hem (5 km).
Det visade sig att pluspolen på batteriet hade skruvat ut sig lite, litegrann och det räckte för att den skulle tappa allt när det skakade till lite och stänga ner mitt under färd.
Så kolla att alla ledningar från batteriet sitter som de ska.
 
Last edited:
Denna gång gick hojen bara 6 mil innan den stannade. Det är bara motorn som stannar,alla lampor lyser som vanligt. Har kollat anslutningar,tagit bort xenonlyset och provat att få fram en felkod med fick inga blink utan ett fast sken på FI lampan.
 
Hade liknande problem på en FZR1000 för några år sen, då var det bränslepumpen som börjat säga upp sig.
 
Enda anledningen till att klockan ställer om sig beror på strömbrist.Samtidigt skriver du att alla lampor lyser normalt.Prova med ett nytt gelbatteri.
 
Det jobbiga är att skillnaden mellan 14,5 volt och 10 volt är att enda skillnaden när det gäller lamporna är lite "gulare" lyse. Läser man tråden så misstänks elfel. Det som talar mot det är att du mätt upp 14,6 Volt med halvljuset tänt.
Det som talar för elfel är att klockan ändrat tid.
Så enda sättet få koll när hojen stannat är att mäta batterispänningen.
Den ska vara över 12,0 Volt med halvljuset tänt.
Den ska vara över 12,5 Volt med allt avstängt.
Men kan det vara vakuum i tanken. Lufthålet (kan sitta vid tanklocket är igensatt).
El:
Polskorna dragna på batteriet?
Använder hojen chassit som gemensam jord, är minus kabelflätan/kabeln ordentligt jordad på chassit?
Fritt från oxid och skruven dragen?
 
Det jobbiga är att skillnaden mellan 14,5 volt och 10 volt är att enda skillnaden när det gäller lamporna är lite "gulare" lyse. Läser man tråden så misstänks elfel. Det som talar mot det är att du mätt upp 14,6 Volt med halvljuset tänt.
Det som talar för elfel är att klockan ändrat tid.
Så enda sättet få koll när hojen stannat är att mäta batterispänningen.
Den ska vara över 12,0 Volt med halvljuset tänt.
Den ska vara över 12,5 Volt med allt avstängt.
Men kan det vara vakuum i tanken. Lufthålet (kan sitta vid tanklocket är igensatt).
El:
Polskorna dragna på batteriet?
Använder hojen chassit som gemensam jord, är minus kabelflätan/kabeln ordentligt jordad på chassit?
Fritt från oxid och skruven dragen?

Plus, mäta spänningsfallet när man startar kan vara intressant, för att se hur spänningen faller. Batteriet kan ju leverera rätt spänning men inte vara friskt ändå.
 
Är Xenonen Kinapryl? Vet att ballasten kan läcka ut en större mängd volt (kanske ofarligt) men vet de som fått diverse styrenheter utslagna efter monterat Kina ballaster till Xenon. Jag körde med det ett tag men den började strula för mig och jag plockade bort den.
 
Hade problem med min men den stannade inte. Däremot så tog inte batteriet laddning även om spänningen steg då den var igång. Börja med batteriet, kan vara påbörjande kortis?
 
Tack för alla tips! Batterispänningen ser ut att vara normal men dippar till 10.3v när man trycker på start. Har som sagt tagit bort xenon-kittet och kollat de anslutningar och kontakter jag hittat,har dragit en extra jord till chassit. Nån som vet vad fast sken på FI-lampan betyder vid felkodning?
 
Har nu kört två turer en på 12 mil och en på 19 mil utan problem. Bara hoppas att det var xenonlyset som var problemet!
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top