Tjuvstart på onsdagsåka, 070425, Donken Väsby

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)


....Jag fick ersättning för mitt utlägg men inte för själva transporten:huvet . Där efter provsmakades varan och kunden är var missnöjd men den rökiga smaken ??? .....

Du menar att du har stekt något med gixxern på riktigt?:va :D
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Bogesundsvägen börjar bli riktigt läbbig. Jag mötte två hojar och en bil som skar kurvan på min sida innan Elboda.:skrämd Jag börjar komma ihåg varför jag bojekottade den vägen förra året.

Håller med dig. Det har gått för långt helt enkelt. Undrar om Investor kan tänka sig investera i en bana här i Stockholm? Så alla får köra av sig under säkra former menar jag.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.


Taskigt skattemärke -> Hojen inte påställd-> Trafikförsäkring saknas.

Det finns lägen då det är OK att inte ha ett OK skattemärke. Är din hoj OK, då har du rätt svar om du får frågan;)

Sa om man inte har trafikfors far man inte aka med? Vem avgor detta? Det ar val upp till var och en att ha forsakring eller inte trots det ar lag pa det, eller har du svart pa vitt att man inte far aka med i grupp om man inte har forsakring?
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Sa om man inte har trafikfors far man inte aka med? Vem avgor detta? Det ar val upp till var och en att ha forsakring eller inte trots det ar lag pa det?

1. Nej, inte på mina körningar iaf.
2. Det avgör jag.
3. Det har du iofs helt rätt i. Men, eftersom 99,9% av de som deltar inte har någon större lust att gasa runt med folk utan körkort o oförsäkrad hoj så är det körkort och försäkring som gäller på dessa körningar.

See ya :)
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
1. Nej, inte på mina körningar iaf.
2. Det avgör jag.
3. Det har du iofs helt rätt i. Men, eftersom 99,9% av de som deltar inte har någon större lust att gasa runt med folk utan körkort o oförsäkrad hoj så är det körkort och försäkring som gäller på dessa körningar.

See ya :)

Men tank om... Man rakar vara vid jusst donken den tid du hade tankt att ha en akning, du sager att man inte far aka med pga skattemarke eller dyl, alla i gruppen aker ivag och man hanger pa. Det ar trots allt inte privata vagar ni aker pa? vet att man inte far aka pa vagarna om inte skatten ar betald men, du forstar?

Skattemarke ar val ganska latt att fixa.
Kollar du korkort samt forsakringsbevis pa alla deltagarna?

(Vill inte irretera nagon, vill bara veta lite fakta da jag har bade korkort och forsakring)
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Men tank om... Man rakar vara vid jusst donken den tid du hade tankt att ha en akning, du sager att man inte far aka med pga skattemarke eller dyl, alla i gruppen aker ivag och man hanger pa. Det ar trots allt inte privata vagar ni aker pa? vet att man inte far aka pa vagarna om inte skatten ar betald men, du forstar?

Skattemarke ar val ganska latt att fixa.
Kollar du korkort samt forsakringsbevis pa alla deltagarna?

(Vill inte irretera nagon, vill bara veta lite fakta da jag har bade korkort och forsakring)

Jag kollar inga skattemärken eller körkort, det är polisens jobb. Men däremot förutsätter jag att folk som inte uppfyller kraven stannar hemma eller kör med någon annan. Merparten vill inte åka med snubbar utan körkort och försäkring, jag tycker det är sund inställning därför stöttar jag mina deltagare i denna fråga.
Vad är problemet mannen? :)
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag kollar inga skattemärken eller körkort, det är polisens jobb. Men däremot förutsätter jag att folk som inte uppfyller kraven stannar hemma eller kör med någon annan. Merparten vill inte åka med snubbar utan körkort och försäkring, jag tycker det är sund inställning därför stöttar jag mina deltagare i denna fråga.
Vad är problemet mannen? :)

Okej, da kanske bara Road-Ragge kan svara pa mina fragor.
Inga problem alls, vill bara veta hur ni skulle agera om ett tillfalle som detta intraffar, vi ar val still polers trots jag ar jobbig och ifragasatter lite?:tungan
 

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
Tjena. Ville bara tacka för turen igår. Kul att åka med er och trevligt att träffa allihopa! Vi syns igen på onsdag, eller sa ni något om att åka nu på söndag också?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Men tank om... Man rakar vara vid jusst donken den tid du hade tankt att ha en akning, du sager att man inte far aka med pga skattemarke eller dyl, alla i gruppen aker ivag och man hanger pa. Det ar trots allt inte privata vagar ni aker pa? vet att man inte far aka pa vagarna om inte skatten ar betald men, du forstar?

Skattemarke ar val ganska latt att fixa.
Kollar du korkort samt forsakringsbevis pa alla deltagarna?

(Vill inte irretera nagon, vill bara veta lite fakta da jag har bade korkort och forsakring)

Nu skall vi se så att jag svarar på rätt saker här:

1. KB är en go gubbe.:tummenupp Om han vill vara snällare än mig på sina körningar så är det upp till honom. Vi verkar dock dela samma grundsyn på vad som är minimikrav vid gruppkörning.

2. Du träffar väldigt rätt när du frågar:" Kollar du korkort samt forsakringsbevis pa alla deltagarna?" Nej det skulle jag aldrig orka/aldrig vilja göra. Jag tror inte ens att jag har rätt att göra det. Men ... din fråga antyder att du också har förstått:

Inget skattemärke -> Hojen avställd -> Ingen trafikförskring -> Väldigt stor risk att körkort saknas. -> Väldigt stor risk att snubben har en skruv lös i största allmänhet.

En sån snubbe vill jag ha bort ur ledet. Därför är jag är beredd att ställa ett antal jobbiga frågor inför hela gänget. Om han börjar känna grupptycket så tror jag att han dryper av rätt snabbt.

3. Skattemärken är rätt välgjorda saker om du tittar närmare. De är inte alls så lätt att förfalska bra. VV har tänkt ut systemet ganska väl.

4. Om snubben bara råkar vara vid Donken och bara råkar hänga på.. Ja honom kan jag ju fråga ut vi första stoppet, eller hur?

Att man har A-kort och trafikförsäkrad hoj när man åker gata, är förbanne mig inga högt ställda krav. Kan man ens inte klara av så lågt ställda minimikrav så vill jag inte ha med snubben att göra.

Jag blir inte irriterad för att du frågar. Jag markerar dock kraftigt för att få bort 'fel' sorts folk från körningarna. 'Fel' sorts folk drar till sig fel sorts uppmärksamhet, typ Polisen. 'Fel' sorts folk skrämmer dessutom bort de jag vill åka med.

Har jag missat något?
 
Last edited:

Vifa

Vifa
Gick med
28 Apr 2004
Ort
SOLNA
Hoj
R1-06
Tack för igår grabbar. Bra tempo med Road-Ragge i täten. Vi ses vid nästa körning. :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T


Att man har A-kort och trafikförsäkrad hoj när man åker gata, är förbanne mig inga högt ställda krav. Kan man ens inte klara av så lågt ställda minimikrav så vill jag inte ha med snubben att göra.

Jag blir inte irriterad för att du frågar. Jag markerar dock kraftigt för att få bort 'fel' sorts folk från körningarna. 'Fel' sorts folk drar till sig fel sorts uppmärksamhet, typ Polisen. 'Fel' sorts folk skrämmer dessutom bort de jag vill åka med.


Min mamma sa alltid till mej när jag var liten. "Dum fråga kräver inget svar" Kanske skulle man kunna tillämpa det i detta fall.
Att en person som kör på vägarna innehar körkort och en besiktningsduglig hoj är väll en självklarhet.

Jag skulle aldrig vilja åka med i någon grupp där jag vet att folk saknar försäkring eller körkort och skulle sånna vara med varje gång så skulle jag sluta åka med folk i grupp och bara koncentrera mej på mina gammla hederliga hojpolare där jag vet att allt står rätt till.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Nu skall vi se så att jag svarar på rätt saker här:

1. KB är en go gubbe.:tummenupp Om han vill vara snällare än mig på sina körningar så är det upp till honom. Vi verkar dock dela samma grundsyn på vad som är minimikrav vid gruppkörning.

2. Du träffar väldigt rätt när du frågar:" Kollar du korkort samt forsakringsbevis pa alla deltagarna?" Nej det skulle jag aldrig orka/aldrig vilja göra. Jag tror inte ens att jag har rätt att göra det. Men ... din fråga antyder att du också har förstått:

Inget skattemärke -> Hojen avställd -> Ingen trafikförskring -> Väldigt stor risk att körkort saknas. -> Väldigt stor risk att snubben har en skruv lös i största allmänhet.

En sån snubbe vill jag ha bort ur ledet. Därför är jag är beredd att ställa ett antal jobbiga frågor inför hela gänget. Om han börjar känna grupptycket så tror jag att han dryper av rätt snabbt.

3. Skattemärken är rätt välgjorda saker om du tittar närmare. De är inte alls så lätt att förfalska bra. VV har tänkt ut systemet ganska väl.

4. Om snubben bara råkar vara vid Donken och bara råkar hänga på.. Ja honom kan jag ju fråga ut vi första stoppet, eller hur?

Att man har A-kort och trafikförsäkrad hoj när man åker gata, är förbanne mig inga högt ställda krav. Kan man ens inte klara av så lågt ställda minimikrav så vill jag inte ha med snubben att göra.

Jag blir inte irriterad för att du frågar. Jag markerar dock kraftigt för att få bort 'fel' sorts folk från körningarna. 'Fel' sorts folk drar till sig fel sorts uppmärksamhet, typ Polisen. 'Fel' sorts folk skrämmer dessutom bort de jag vill åka med.

Har jag missat något?

1. Bra att du ar hard och vill inget annat an att alla ska aka sa sakert som mojligt!

2. Nar man staller pa ett fordon far man knappast skattemarket pa 5 roda i emailform, det tar ca 1 vecka innan det landar. Man far dock ett papper som intygar att man har hojen pastalld, har du rattigheter att kolla dessa papper?

Skattemarke har verkligen inget att gora med forsakring eller korkort, inte alls svart att stalla av utan skrapkoden pa skattemarket. Men andra ord kan det finnas ett antal som faktiskt aker med pa akningarna utan forsakring och korkort? Skruv los kan ju risken vara overhangande att pesonen har.

3. Riktigt skattemarke fran VV menar jag, iofs kollar du sa pass nara allas skattemarken att du kan avgora om det ar fejk eller inte?

4. Vad ska du fraga/ personen, att personen inte far aka pa dessa vagar?

Jag haller med dig till fullo, korkort, forsakring och lite vett innanfor pannbenet ar verkligen inte mkt begart.
Har du nagat att dolja for polisen, dels darfor du inte vill att denna oforsakrade dara ska haka pa?
Om alla ar lagliga och har dessa forskaringar och korkort ska val du inte vara radd for polisen?:)
Fel sorts folk behover inte vara den som har en oforsakrad hoj, det kan lika garna vara den som kor efter dig, med helforsakring och farskt korkort, tillomed relativt gammalt korkort...?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
1. Bra att du ar hard och vill inget annat an att alla ska aka sa sakert som mojligt!

2. Nar man staller pa ett fordon far man knappast skattemarket pa 5 roda i emailform, det tar ca 1 vecka innan det landar. Man far dock ett papper som intygar att man har hojen pastalld, har du rattigheter att kolla dessa papper?

Skattemarke har verkligen inget att gora med forsakring eller korkort, inte alls svart att stalla av utan skrapkoden pa skattemarket. Men andra ord kan det finnas ett antal som faktiskt aker med pa akningarna utan forsakring och korkort? Skruv los kan ju risken vara overhangande att pesonen har.

3. Riktigt skattemarke fran VV menar jag, iofs kollar du sa pass nara allas skattemarken att du kan avgora om det ar fejk eller inte?

4. Vad ska du fraga/ personen, att personen inte far aka pa dessa vagar?

Jag haller med dig till fullo, korkort, forsakring och lite vett innanfor pannbenet ar verkligen inte mkt begart.
Har du nagat att dolja for polisen, dels darfor du inte vill att denna oforsakrade dara ska haka pa?
Om alla ar lagliga och har dessa forskaringar och korkort ska val du inte vara radd for polisen?:)
Fel sorts folk behover inte vara den som har en oforsakrad hoj, det kan lika garna vara den som kor efter dig, med helforsakring och farskt korkort, tillomed relativt gammalt korkort...?

1. Inte kul, men ibland nödvändigt. Små hundar skäller högst du vet:)

2. Det var det jag menade i ursprungsinlägget med "Saknas skattemärke så kan du få frågor om detta." Har du rätt svar så är det OK för mig. Jag har antagligen ingen rätt att kräva att få se bevis, men jag har all rätt att fråga. Jag tror att den personen kommmer att avslöja sig rätt snabbt genom kvalitén på svaret, och ansiktsuttryck om han ljuger. OK, skattemärket är inget idiotsäkert system, men kopplingen finns där, och det är lättkontrollerat.

3.Skattemärken är inte så lättförfalskade om man vet vad man skall leta efter. Att kolla närmare i misstänkta fall är inte svårt.

4. Man kan lätt göra det obekvämt för en person att vistas i en grupp, om personen ifråga sysslar med något som inte är scocialt accepterat i gruppen.

Om jag ställer mig upp på genomgången och säger: Snubben där borta med hojen ABC123 saknar antagligen försäkring och körkort, vill ni andra åka med honom idag?? Jag tror att stämmningen rätt snabbt blir sådan att han väljer att avvika.

Om länstrafikgruppen gör en rassia mot en sån här körning så blir det jobbigt för alla, även de som har vitt mjöl i påsen. Det kommer ju allra minst att störa avfärden rejält. Om de dessutom väljer att ställa sig utefter vägen så kan det bli en och annan fortkörningsbot. Bara för att man har KK och försäkring så betyder det ju inte att man alltid följer VV:s fartrekomendationer, eller hur:rolleyes:

Naturligtvis finns det en och annan dåre som trots allt har KK och förs. i ordning. Jag tycker ändå att det skillnad. De har i alla fall en gång fått visa VV, att de vet hur man gör när man kör som folk. De har dessutom ekomonisk täckning för det de kan tänkas ställa till med.

Det här ämnet börjar kännas uttömt. Dags att låta tråden vila i frid
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Dags att låta tråden vila i frid

Maste bara fa stalla en fraga till, ar detta med att fraga ang skattemarke nytt for i ar?
Forra aret och aret innan det korde jag inte med skattemarket och fick aldrig frgor pa det dom 2-3 gangerna jag var med pa gruppak, 1 gang norrut fran vasby och ett par ganger fran Alvsjo.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Maste bara fa stalla en fraga till, ar detta med att fraga ang skattemarke nytt for i ar?
Forra aret och aret innan det korde jag inte med skattemarket och fick aldrig frgor pa det dom 2-3 gangerna jag var med pa gruppak, 1 gang norrut fran vasby och ett par ganger fran Alvsjo.

OK då, ett svar till:D

Det är något som JAG har hittat på när JAG arrar. Hur andra gör får de svara på.
Som sagt, det finns OK anledningar att inte ha OK skattemärke.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top